Handen stil houden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Handen stil houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-02 11:20

Niet voor mij maar voor mijn moeder. Hebben jullie tips zodat ze haar handen stil kan houden. Alvast bedankt!


Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 11:38

Dat probleem heb ik ook, en ik ben heel erg aan mijn zit aan het werken (ik heb een beetje een verkeerde zit opgebouwd door te krampachtig proberen het paard voorwaarts te houden, op zich zit ik wel redelijk maar mis net dat stukje ontspanning en dat stukje meer), ontspannen, diep zitten, goed rechtop zitten, gewoon een goede houding dus, en dan komen je handen ook een stuk stiller.

Zoiets als bokriempje kan eventueel ook gebruikt worden als hulpmiddel.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 15:13

Ik heb een poosje met een halstertouwtje rond de hals gereden en dan naast de teugels ook het touwtje tussen pink en ringvinger (wel weinig ruimte tussen touwtje en schoft). Super irritant, maar je wordt gedwongen je handen laag te houden en bijelkaar. Voor het stilhouden werkt het iets minder omdat je het evenwicht van de teugel naar het touwtje verschuift. Wanneer je steeds oplet dat je touwtje 'los' hangt werkt het weer wel. Ik vind wel dat je er erg krampachtig van gaat rijden en teveel op je handen gaat letten i.p.v. op je benen te concentreren. Maar alle kleine beetjes helpen...


Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 15:21

Vendell schreef:
Voor het stilhouden werkt het iets minder omdat je het evenwicht van de teugel naar het touwtje verschuift.


Iedereen weet toch wel dat het evenwicht onafhankelijk hoort te zijn he? Dus niet op de teugel en ook niet aan het touwtje Haha! In geval ik dit niet duidelijk had geformuleerd, is dit de uitleg.... Knipoog

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 18:39

hoi

Wat je ook tijdelijk kunt proberen, is de knokkels van je vingers aan beide zijden tegen de manenkam net voor de schoft zetten. Dan heb je eigenlijk geen houvast en voel je snel wanneer je handen bewegen..
Nadeel kan wel zijn, dat je dan wat naar voren gaat leunen, of je gaat je armen helemaal strekken.

Maar je krijgt wel goed gevoel hoeveel je handen nog bewegen.
Schijnheilig
Succes.
DianaL

Je paard is je spiegel.

``jane

Berichten: 16
Geregistreerd: 22-07-01
Woonplaats: omg. Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 20:07

Mocht je paard wat langere manen hebben, pak dan met 1 hand onder het rijden een plukje manen vast. Dit hielp bij mij zeer goed! en mijn paardje ging toen in combinatie met de juiste houding (benen, zit etc.) tot mijn grote verbazing aan de teugel lopen zonder dat ik mn handen had gebruikt. Nu begrijp ik dan ook heel goed hoe mensen hun paard in de krul kunnen 'trekken' terwijl dat absoluut niet hoeft.

Volgens mij wijk ik af van t onderwerp Tong uitsteken maar goed, dat halstertouwtje om de hals van je paard is ook een goed idee!

Greetz, Jane

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 00:22

Stil houden is niet hetzelfde als vastzetten. Een paard dat beweegt, beweegt ook met zn hoofd van voren naar achteren. Om geen waslijnen of trekkerige bewegingen met je hand te krijgen, moet je met de mond van je paared meegaan. Vastzetten van je handen is dus een slecht idee, omdat je paard dan af en toe een ruk krijgt in zn mond en je dan later weer geen contact hebt. Probeer je handen ontspannen rechtop voor je (niet te hoog)te houden, kijk voor je uit en voel de beweging van het paard en volg deze met de hand. Je handen bewegen dan maar zijn dan stil met gelijke teugeldruk . Dit is trouwens veel makkelijker gezegd dan gedaan, maar het aanvoelen is het belangrijkst.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 00:29

handen dynamisch met de paardenmond mee stilhouden heeft alles te maken met een onafhankelijke zit.

Amor Vincit Omnia

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 01:58

probeer een thiedemann teugel

``jane

Berichten: 16
Geregistreerd: 22-07-01
Woonplaats: omg. Rotterdam

handen stil houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 22:54

tjeempie, ik bedoelde niet dat ze dr handen vast moest zetten Verward

Het paard waar ik op reed, hield ik mn handen tegen de manenkam aan zegmaar, hij had te korte manen om vast te pakken Haha! . Heb paar weken zo gereden en heb mn handen zo geleerd bij elkaar te houden.

Maar goed, dat iemand zn handen niet stil kan houden, kan misschien wel met zijn of haar hele rij-houding te maken hebben toch?? (beugels te lang? teugels niet goed in contact met paardenmond?)

greetzzz Jane


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers