Grondwerk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-02 17:02

Ik heb nu een boek gekocht van Lina Tellington-Jones. Ik ben al een aantal dingen tegen gekomen die ik herken bij Laiser en mij.
Maar ik heb toch een paar vraagjes aan de bokkers die op deze manier met hun paard omgaan.

Heb je eerst het boek gelezen en ben je daarna meteen aan de slag gegaan of heb je een cursus of clinic bijgewoond?
Doe je dit alleen of met nog iemand erbij?

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 22:21

Hey,

ik heb nog niet gehoord van Lina Tellington-Jones, maar wij doen wel veel grondwerk met onze paarden, naar het voorbeeld van Claus Hemphling en Monty Roberts, misschien dat dit zowat om dezelfde principes gaat? Sorry als het niet zo is. Ik heb eerst het boek gelezen, absoluut, want soms reageert je paard niet zoals in het boek staat en als je het boek dan uit hebt, en het echt begrijpt waar het om gaat kan je ook juist reageren bij het minste dat je paard doet. Wij zijn wel enkele keren naar een cursus gaan KIJKEN, niet meegedaan, wel veel geleerd van een mevrouw uit de straat die zo'n cursus had gedaan. Onze paarden hebben nu wel echt veel meer vertrouwen in ons, enfin ja, ze volgen overal als een hondje na die oefeningen. Ik hoop dat het bij Lina om hetzelfde principe gaat, anders is het wel stom dat ik dat hier zit te typen. Alleszins héél veel succes, laat je iets weten?
groetjes,
Aglaranna

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 07:43

ik ben ook met alleen de boeken begonnen. Ze zijn heel duidelijk en je kunt er een hoop mee. Wat je chter niet hebt is dat er iemand naar je kijkt en de reactie van je paard op bijv de ster. Het paard loopt achter je en geeft een reactie. Je kunt bijvoorbeeld zien dat hij aan 1 kant wat stijver is en een reactie geeft. Ook doe je misschien wat fout wat je zelf niet ziet. Ik ben na een half jaar een 4 daagse cursus gaan doen (waar ook ttouch behandeld werd) en wat daar dan het leuke van is, is dat je met meerdere paarden werkt die je niet kent en dus goed moet observeren en ook doe je de oefeningen met mensen. Die kunnen zeggen dat je ze vooruit probeert te sleuren of je eens goed in de maling nemen. Je eigen paard gedraagt zich meestal wel omdat ie je goed kent. En een paar daagjes cursus op de Veluwe is ook niet vervelend Haha!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-02 10:18

aglaranna schreef:
Hey,

ik heb nog niet gehoord van Lina Tellington-Jones, maar wij doen wel veel grondwerk met onze paarden, naar het voorbeeld van Claus Hemphling en Monty Roberts, misschien dat dit zowat om dezelfde principes gaat? Sorry als het niet zo is.
...
Ik hoop dat het bij Lina om hetzelfde principe gaat, anders is het wel stom dat ik dat hier zit te typen. Alleszins héél veel succes, laat je iets weten?
groetjes,
Aglaranna

Hier wordt ongeveer hetzelfde bedoeld hoor. Knipoog
Als ik eenmaal begin (na het nodige leesvoer) zal ik jullie wat laten weten.
Laatst bijgewerkt door Mickey op 08-08-02 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 11:41

niet helemaal hetzelfde. Met tteam van LTJ gaat het niet om join ups of je paard in een round penn op lichaamstaal te besturen. Haar doel is het om een paard goed contact te laten krijgen met z'n eigen lijf. Paarden die bijvoorbeeld sloffen of moeilijk inbuigen worden dmv begeleiding over en door balkjespatronen geleerd zich er wat bewuster van te worden dat er ook nog benen aan hun lijf zitten. Klinkt misschien wat raar maar ik ben zelf in het bezit van een paard dat z'n achterbenen wat laks gebruikt. Vaak sloffen en zichzelf overal aan stoten. Na zo'n oefening tilt hij ze netjes op en let gewoon wat beter op. Ook worden er wat rek en strek oefeningen in de cursus behandeld. Net even iets anders dan round penn grondoefeningen van bijvoorbeeld Voest.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-02 09:55

Aangezien ik nog niet echt een antwoord heb gehad op mijn vraag (en dat misschien in UZ wel komt Schijnheilig ) nogmaals mijn vraag:

Heb je eerst het boek gelezen en ben je daarna meteen aan de slag gegaan of heb je een cursus of clinic bijgewoond?
Doe je dit alleen of met nog iemand erbij?

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Linda TJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 11:28

Hoi ik hen eerst het boek gekocht en toen heb ik wel eerst zelf het 1 en ander uitgeprobeert, maar niet echt met de gewenste resultaten. Misschien kwam dat ook wel omdat ik te bang was om het fout te doen.
Toen heb ik een cursus gedaan en daar heb ik wel een hoop van geleerd en zelf in de praktijk kunnen brengen.

Een tijd daarna heeft mijn paard enstige koliek gehad en ik heb 2 uur lang TThouches op haar buik gedaan diezelfde avond kwam alle mest eruit na 5 dagen !!! (ze had verstoppingkoliek) of het daardoor kwam weet je natuurlijk nooit maar ze werd er wel rustig van en in ieder geval dusdanig afgeleid dat ze minder last had.

Ik zou toch een cursus aanraden je doet gauw de beweging niet goed dan helpt het of helemaal niet of ave rechts

groetjes marion

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 11:55

Alleerst heb ik vroeger (en nu nog) onder invloed gestaan van echte paardenmensen, dat is mijn geluk geweest denk ik.
Voor Tteam heb ik een cursus gevolgd, daarna de boeken nog eens gelezen. In de praktijk viel het eerste redelijk samen met het laatste, wat ik al wist kon ik aanvullen met o.a. Tteam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 17:01

Ik heb eerst de boeken gelezen (LTJ, Roberts, Voest, Hempling, Parelli) en ben toen zelf aan de slag gegaan. Toen bleek dat het net leek of Milena die boeken ook gelezen had Haha! ben ik me er meer in gaan verdiepen en bv ook clinics gaan volgen.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 17:43

lees het boek en gruikt de dingen in de omgang met mijn paard.

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 17:59

Natascha schreef:
Paarden die bijvoorbeeld sloffen of moeilijk inbuigen worden dmv begeleiding over en door balkjespatronen geleerd zich er wat bewuster van te worden dat er ook nog benen aan hun lijf zitten. Klinkt misschien wat raar maar ik ben zelf in het bezit van een paard dat z'n achterbenen wat laks gebruikt. Vaak sloffen en zichzelf overal aan stoten. Na zo'n oefening tilt hij ze netjes op en let gewoon wat beter op.


Hmmz, Elise weet ook niet meer zo goed dat ze achterbenen heeft...
Vertel eens wat over die oefeningen Haha!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 11:28

monty roberts eerste boek heb ik gelezen en daarna aan de slag gegaan. Later zijn er meer boeken bij gekomen.
Clincs heb ik ook bijgewoond.

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 11:31

Eerst boeken erover gelezen en daarna met bud aan de slag gegaan en tegenwoordig heb ik hulp van iemand die wel een cursus heeft gevolgd.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 14:49

Je kunt een badage om het achterwerk naar de schouders toe vast maken.
een bandage om de hals en daar knoop je de andere aan. Ook kun je achterwaarts je paard over een balkje leren lopen. Zo weten ze weer dat ze achterbenen hebben.