hoe gaan jullie paarden de trailer in?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 22:07

Ik geloof dat hier al eens ee topic over was, maar hier nog een keer dan. Mijn paarden gaan dus zonder troep aan hun benen de trailer in. Wel doe ik een staartbandage om (een vetrap zelfhechtende bandage, dat niet afknelt) omdat ze met hun kont tegen de muur staan en voor paarden met hoefijzers springschoenen.

Stef-beenbescherming voorkomt echt niet dat je paard kreupel van de trailer komt hoor. Je voorkomt er hooguit wondjes mee (als je paard hoefijzers heeft met uitstekende nagels) als je moet remmen en je paard gaat onderuit dan houdt zo`n transportbeschermer niet tegen dat het paard zijn pees verrekt of een been breekt ofzo.

Die simpele transport beschermers stellen in mijn ogen helemaal niets voor. Ze zijn hartstikke dun en zakken bij een rondje lopen al af. Die houden dus echt niets tegen (nou ja, ze houden witte benen schoon *LOL* ) Volgens mij heeft het alleen maar zin als je zelf heel goed kunt bandageren en hele dikke kussen onderlappen gebruikt.


Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 23:08

Nou ik ben het niet eens met dat in de wei gooien om te zien of transportbeschermers goed zijn of niet;
in de vrachtwagen/trailer zal je onze paarden echt niet zien galoperen of bokken hoor! Daar zijn die dingen niet voor gemaakt.
Idd, de meeste zakken heel snel af, vooral achter. Maar die van ons beschermen iig de kroonrand/ballen, en op de vrachtwagen zijn ze vaak aan het schrapen en stappen ze per ongeluk op hun voet ofzo. Nou, dan kunnen die beschermers je een flinke wond schelen!

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 23:34

Ik heb onderlappen en daarover heen van die bandages. Zakken niet af. Ik heb hem er om te wennen gewoon een paar keer mee in de boc gezet. Wel vast, anders was er denk ik niks van overgebleven. Hij loopt de eerste passen wel even maf maar daarna is het over.
En ik neem het zekere voor het onzekere, ze beschermen vat wel iets het is een stoot kussen en voor het pijpbeen vindt ik dat geen overbodige luxe.
kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

kian

Berichten: 80
Geregistreerd: 05-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 16:55

bij mij hangt het er wel vanaf waar ze naar toe gaan. Echt op wedstrijd met de vrachtwagen, dan helemaal ingepakt. Dus 4 transportbeschermers van goede kwaliteit, die per toeval ook nog eens bij de dekens kleuren. (veel merken hebben nu eenmaal van die seizoenskleuren, waarin dan alles gemaakt wordt) onder de transportbeschermers zitten vaak de bandages die ze om hebben bij het losrijden. Staartbandages doe ik trouwens nooit, niet nodig.
Als we alleen van stal naar de rijvereniging gaan hoeven we maar 2 km en dan gaan ze ook gewoon met de trailer. Dan meestal alleen de bescherming die ze die dag met trainen omhebben.
Ik vind trouwens inpakken op een vrachtwagen belangrijker dan op de trailer. In de vrachtwagen staan ze dwars en mijn 3-jarige is al een paar keer omgevallen, omdat hij zo moest wennen aan de gladdere bodem die in vrachtwagens liggen. (ligt niet aan de kwaliteit vrachtwagen)
Als ik

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 19:30

eigenlijk moet je je paard dan op de wei ook zo inpakken, Daar maakt ie immers de gekste bokke sprongen die je je maar kunt bedenken.
Mijn paard gaat 9 van de 10 keer zonder bescherming de trailer op. Heeft hij al wat om dan is het alleen maar om zijn witte voeten schoon te houden.
Je paard moet ook goed krap staan in de trailer des te minder kunnen ze op zij stappen. Daarom altijd een schot erin.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

kian

Berichten: 80
Geregistreerd: 05-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 19:45

ik heb ook staan dat ik dat zo erg doe als ze op de vrachtwagen gaan. Daar is het zo gekomen uit minder goede ervaringen. In de wei vallen ze nooit ineens om, dus vind ik het daar niet nodig. Haha!

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 19:51

Die van mij is nog nooit in de trailer geweest, ik weet het dus niet.
Ik denk dat ik hem dan iets bij de benen om zou doen, verder niets.

yvonne18
Berichten: 173
Geregistreerd: 18-03-01
Woonplaats: oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 20:09

bietje mijn woorden gebruiken hè steef!!
doet er iemand peesbeschermerds ONDER de transportbeschermers? waarom en is het wel goed als ie zolang stilstaat op peesbeschermers. want op stal laten staan (een nacht ofzo of een paar uur) is ook niet goed voor de benen! wie weet of dat kan?

ik ben yvonne. 18. rijd paard en interesseer mezelf alleen voor springen!!!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 20:11

Muzefee heeft alleen datgene om haar benen wat ze er voor de les ook om moet hebben. Dat zal meestal voor peesbeschermers en achter bandages zijn. Op wedstrijd heeft ze dus helemaal niks om de benen en ook niks om de staart. Ze staat altijd erg rustig en ze heeft er nog nooit wat aan over gehouden. Ze staat ook niet op ijzers.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 08:08

Citaat:
Op 2001-05-27 20:09, schreef yvonne18:
doet er iemand peesbeschermerds ONDER de transportbeschermers? waarom en is het wel goed als ie zolang stilstaat op peesbeschermers. want op stal laten staan (een nacht ofzo of een paar uur) is ook niet goed voor de benen! wie weet of dat kan?



Mijn vorige paard was in het begin zo gek als een deur op de trailer, ik heb de bloedspatten op de zijkanten van trailer gehad...
Ik had hem voor: harde peesbeschermers, springschoenen en daaroverheen hoge transportbeschermers met voet, achter: harde pijpkousen, springschoenen en ook weer hoge transportbeschermers met voet.
De elastieken van de peesbeschermers deed ik altijd heel los en op de plaats van bestemming deed ik alles af, nederland is tenslotte maar een klein landje dus langer dan twee uur had hij ze eigenlijk nooit om.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 176 bezoekers