Paard is in paniek en heeft geen vertrouwen meer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lien
Berichten: 12
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Dronten

Paard is in paniek en heeft geen vertrouwen meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-02 22:22

Wie kan me wat tips geven???

Ik rij op een fries. Inmiddels zijn we al een jaar in de M2 aan het modderen. Het probleem dat zich voordoet en waarom we niet verder komen is dat het paard geen travers wil lopen, en dus ook geen goede keertwendingen. De achterhand van de hoefslag rijden gaat op zich wel redelij, maar de stelling wil niet lukken. Constant als ik bijvoorbeeld vanuit een volte een travers wil inrijden knalt hij zijn hoofd naar buiten. Ik heb al zowat alles gebrobeerd om dit goed te krijgen maar het lukt niet. Huilen
Bij mijn keertwendingen iddemditto!! Buiging vragen, ontspanning erin houden, buitenbeen aanleggen om de draai te makken en ik heb weer een geflipt paard.

Nu ben ik inmiddels op een punt beland dat dit paard bij alles flipt. Een simpele volte kan ze niet verwerken. Het enige wat ze nu nog doet is, kop omhoog bit vast en vliegen!

Wie heeft de gouden tip voor me? Hoe krijg ik weer vertrouwen van mijn paard en hoe moet ik mijn travers rijden? Tong uitsteken

Groetjes Lien


Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 23:50

Lijkt mij het beste om je wedstrijden een tijdje te laten vallen en helemaal terug vanaf 0 begint...

Mijn gouden tip is: back to basics!

Vergeet alles wat ze al kan of kon en begin helemaal opnieuw.
Dit klinkt erg demotiverend, ik heb het zelf ook meegemaakt (jezus wat voelde ik me terug een beginner toen) maar onder begeleiding van een GOEDE instructeur of instructrice kan dit allemaal weer goed komen.
Zorg dat ze terug op eigen benen loopt en aan jou been is.

het lijkt me ook een goed idee dat je ze eens laat keuren/onderzoeken door een DA ofzo. Het kan goed zijn dat het probleem in de rug of elders zit en dan kun je nog lang aanmodderen...
Eerst kijken of het probleem niet medisch te verhelpen is, dan pas kijken of het rijtechnisch op te lossen is.


Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 10:22

Laat je paard ook eens nakijken door een dierenarts of goede fysio. Het kan ook zijn dat hij ergens een probleem in zijn lijf heeft zitten waardoor hij moeite heeft met de gevraagde oefeningen en op deze manier verzet toont. Als daar niets uit komt dan weer terug naar de basis en proberen hem goed op een ontspannen manier te gymnastiseren.

Kelan

Berichten: 1625
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 11:16

Heel herkenbaar, ook mijn paard heeft moeite met de buiging in schouderbinnenwaarts en travers. Ook ik was op een punt gekomen, dat ze niet alleen op de moeilijke momenten verzet toonde, maar ook op ieder moment dat ze dacht dat ik wel eens iets moeilijks zou kunnen gaan vragen. Een simpele volte van 10 meter kon dan uitdraaien op een volledig paniekerig paard, want ik zou op het eind van die volte wel eens iets moeilijks kunnen gaan vragen.

Wat ik gedaan heb is, geholpen door de MKZ-crisis Knipoog , een aantal maanden geen wedstrijden gereden, en thuis terug naar de basis, veel gewerkt aan het los en nageeflijk zijn op beide kanten, maar zeker geen travers, keertwendingen of sb gevraagd.
Daarna heb ik de travers weer opgepakt, maar wel met een "lukt het deze lange zijde niet, jammer maar helaas, dan proberen we het de volgende vrolijk opnieuw" houding. Mijn paard is nl. nogal gevoelig voor mijn stemming, en als ik er met een "het moet en het zal gebeuren"-houding op ga zitten, kan ze verschrikkelijk in de stress raken.

Op dit moment loopt ze weer een redelijke travers, als het echt moeilijk wordt pakt ze nog steeds wel het bit vast en steekt de kop in de lucht, maar dit is redelijk snel te herstellen, het hele paniekerige is eruit, zolang ik maar rustig en makkelijk blijf.

Dus inderdaad "back to the basics" en neem er de tijd voor!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 14:34

Terug naar de basis! Daarmee sluit ik me aan bij de anderen.
Wijken en schouderbinnenwaarts gaan wel goed?
Ga dan eens rijden op een volte (gewoon in stap) en vraag een klein beetje buiging naar binnen. Als dat goed gaat, probeer je de achterhand een klein beetje naar binnen te duwen met je buitenbeen. Uiteraard begrenzen met zit en teugels.
Als dat lukt, heb je in feite je travers al te pakken, maar dan in zeer eenvoudige vorm.
Tevens kun je door deze volte (met de achterhand naar binnen) te verkleinen, zo overgaan in een keertwending.

Heb je les? Zo nee, dan snel iemand zoeken die jou er in het echt mee kan begeleiden, want als je zo aan blijft rommelen, gaat het helemaal verkeerd!

amberiwan
Berichten: 223
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 20:17

nou ik had ook zoon paard dat bij schouderbinnenwaarts en travers ging staaken en zelfs ging steiger nou een dierenarts op fysio helpt niets
en bij mijn paard hielp truggaan naar de bassis niet
ik heb toen een slof gebruikt en eerst de buiging op een volte 10 meter en dan gewoon 2 stappen schouderbinnenwaarts of travers bij mij ging het uit eindelijk hiep deze metode erg goet en hij 7 voor zijn schouderbinnenwaarts of travers
ps doe dit niet elke dag en hou er ook wel ontspanning en doe ook dingen die hij leuk
nou susses

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 22:43

Het is moeilijk om van achter de pc een goede tip te geven voor het aanleren van de travers. Ik begin meestal door van A naar F een schuin lijntje te rijden en vraag stelling naar buiten om te beginnen. Ik dou wel de achterhand naar binnen. Als dit goed gaat zet ik het paard telkens iets rechter tot ik uiteindelijk stelling naar binnen kan vragen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Ik zou wel eerst weer een tijdje aan de basis werken en dan pas weer beginnen met travers.

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 13:17

probeer het eens aan de hand. Gewoon heel simpel....zweepje mee en dan halster aan en dan keerwending en alles gaan proberen. Duidenlijk doen en later als het al weer beter gaatop de punten gaan drukken waar je benen zitten en dan krijg je het vast wel voor elkaar. En inderdaad BACK TO THE BASICS

keep your head up

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Paard is in paniek en heeft geen vertrouwen meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 09:24

Wie heeft de gouden tip voor me? Hoe krijg ik weer vertrouwen van mijn paard en hoe moet ik mijn travers rijden? Tong uitsteken

Neem eens rust.. Ik denk dat je paard gewoon het werk even zat is.. Bij IJslanders noemt men dat zuur zijn. Ze hebben dan helemaal geen zin meer om te werken en gaan in verzet.

Als ik het zo hoor is jouw paard ook zuur op dit moment, hij ( of zij ) heeft er genoeg van.

Geef het dier rust, ga met hem wandelen, probeer weer contact te zoeken, word weer vriendjes! En als je graag wilt rijden, ga dan eens naar buiten, leer hem wat nieuws, maar blijf uit de bak. Probeer dit eens, misschien helpt het.. Paarden willen ook wel eens vakantie! Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 28 bezoekers