Overzicht ontwikkeling embryo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Overzicht ontwikkeling embryo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-02 08:35

Ik heb zelf al wat boeken, en overal staat wel wat in, maar kan iemand mij helpen aan een duidelijk overzicht per maand ofzo en daarin de belangrijkste ontwikkelingen die maand. of een site en boek aanraden, of bepaalde ontwikkelingen, zoals groei , gewicht?
Lijkt me erg leuk om te hebben.
Misschien hebben mensen nog boeken te koop/te leen.
Zelf heb ik “veulens krijgen”en “veulens opvoeden”
Alvast bedankt

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 08:42

het boek "van veulen tot volwassen paard" van Janet Lorch. Veel info, te koop in de ramsj en volgens mij ook bij de gewone boekhandels.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-02 08:58

staan daar de ontwikkelingen uitgebreid in beschreven?

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 19:57

-Na twee maanden is de lengte van het embryo van het hoofd tot de staartwortel ongeveer 7 tot 10 cm. De benen zijn duidelijk gevormd en het geslacht kan worden vastgesteld.

-Na vier maanden weegt het veulen ongeveer 1 kg en is ongeveer 20 tot 23 cm groot. De eerste sporen van haar zijn rond de lippen zichtbaar. De hoeven hebben zich gevormd.

-Na zes maanden is het haar op het licham veel duidelijker te zien. De uitwendige geslachtsorganen zijn gevormd. De lengte is toegenomen tot 56 cm en het gewicht kan al meer dan 5.5 kg bedragen.

-Na acht maanden neemt het veulen een rechtstandige houding aan. Zowel de manen als het haar bij de rug groeien. Het gewicht neemt toe tot 16-19 kg en de lengte tot 68-73 cm.

-Na tien maanden neemt het gewicht toe tot 30-35 kg en de lengte van 85-90 cm. De vacht is volledig ontwikkeld en het veulen is klaar om zich te keren voor de geboorte.

-Na elf maanden is het veulen klaar om door de bekkengordel te komen. Het weegt nu 40 tot 50 kg en is 110 cm lang. Door het tandvlees heen kunnen we de tanden zien.

Na de vijfde maand van de dracht is de aanwezigheid van het veulen duidelijk te zien en na de zesde maand kunnen de bewegingen van het veulen worden waargenomen. Op het eind van de zwangerschap daalt het veulen in. Tekenen van de naderende geboorte zijn de vergrote uier en de hars die op de tepels verschijnt.

Uit 'Het mooiste paardenboek' Pling

Groetjes van Caroline. -xxx-

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 23:02

boek bevat een hoofdstuk over de dracht inclusief tekeningen van de diverse stadia

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 19:22