afwisseling in het longeren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

afwisseling in het longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-02 20:48

Hoe kan je met het longeren zorgen voor afwisseling? Iemand misschien ideeen?

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...


Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 21:26

met andere hulpmiddelen of met 2 lijnen?

Nickkie
Berichten: 1
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 00:00

Hoi,

Wat ik zelf altijd doe ter afwisseling is veel overgangen rijden.
Dus een kwart rondje stappen en direct aandraven, en andersom uiteraard. Zo moet je paard blijven nadenken.
Ook kan je balkjes neerleggen waar hij / zij overheen moet stappen, draven enz.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 08:39

Ik neem zelf het longeerwerk altijd als een ontspanning voor mijn paard. Gisteren heb ik met balkjes gewerkt en later een sprongetje gebouwd. Dat is toch weer iets heel anders dan het dagelijkse werk dat ik onder het zadel doe.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 12:05

Idd ,balkjes of cavaletti ertussen leggen.
Vindt Tiko altijd heel leuk, krijgt ie op eens lol in het longeren!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-02 21:16

Jippie schreef:
Ik neem zelf het longeerwerk altijd als een ontspanning voor mijn paard. Gisteren heb ik met balkjes gewerkt en later een sprongetje gebouwd. Dat is toch weer iets heel anders dan het dagelijkse werk dat ik onder het zadel doe.


Bij mij is het longeren hoofdzakelijk toch "werken" (shetlander) Het dier wordt wel bereden maar dat is dan hoofdzakelijk releaxed buitenrijden.

Ik heb niet de mogelijkheid om balkjes te gebruiken. Eigenlijk moet ik afwisseling kunnen geven zonder balken of iets, dus alleen aan de lijn.

Misschien eens 2lijnen gaan proberen maar daar heb ik zelf geen ervaring mee en ik ben toch bang dat ik er iets verkeerd mee doe, wany makkelijk is het niet Scheve mond

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 22:11

Baduh heeft wondjes in zijn mond door zijn slechte gebit, morgen komt de arts de boel een beetje vijlen, maar ik doe hem geen bit in, dus longeer ik hem aan zijn halster. Hij luistert bijzonder goed namelijk. Wil iedereen even bedanken, dat van zo'n sprongetje is geniaal! Dat ga ik ook doen!

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 22:12

balkjes, een keer met halster alleen aan de longe, met hoofstel

....

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 22:13

Ik heb nu ook iets nieuws bij het longeren (thanx to Appie Haha! ).
Veel overgangen maken, dus stap, draf enz.
Maar ook boven het tempo stappen, dan weer juist onder het tempo. Hetzelfde in draf. Je paard goed bezig houden, lekker aan het werk zetten.
En als doel hebben: ontspanning.
Dat je bereikt dat je paard lekker met zijn neus naar de grond zoekt.

Ik longeer trouwens zonder hulpteugels, enkel een hoofdstel.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 22:21

Longeren vind ik zelf ook vrij saai, dus ben ik erg druk bezig om hem alles stemcommando's bij te brengen. Binnen 2 dagen sprong hij direct in galop, en kon ik hem met mijn stem harder en zachter laten gaan. Zweep heb ik dus niet meer nodig. Longeren is trouwens heel goed voor de band tussen jou en je paard. Let maar eens op de oortjes. Als het binnenoor strak naar jou is gericht wacht ie op jouw commando's! Soms longeer ik baduh met een slof, maar nooit te diep, maar hij krijgt er een sterke rug van! En ik eindig altijd zonder slof. Oh ja, ik heb geleerd dat als een paard goed luistert je hem wat meer lijn moet geven, dat ziet ie als beloning.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 23:03

ik longeer vaak los in een longeerbak. maak m vaak een beetje pittig door veel laten stoppen en keren. dat wissel ik af met conditiewerk.
groetjes en succes

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 09:53

Volte wat verkleinen en weer vergroten, heel veel overgangen laten maken, halt laten houden. Met longeren kun je zoveel doen, is best leuk hoor!

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 13:11

Een join-up doen....werkt heel goed. Je laat hem los in de bak en gaat hem met je halstrtouw opdrijven. Je mag em niet aanraken en als hij het niet snapt veel geluid maken en naar hem toe rennen. Uiteindelijk gaat hij zijn hoofd naar beneden doen smakken en richt hij zijn oor naar jou toe.
suc6

keep your head up

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-02 20:33

Allemaal goed ideen alleen zijn er veel niet uitvoerbaar voor mij. Ik heb dus niet de beschikking over balkjes en ook noet over een afgezette bak waarin ze los kan lopen... (jammergenoeg)

Veel overgangen maken is een heeel goed idee, vooral de "overgangen binnen de gangen"

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 15:19

Balkjes kan je ook maken van bijv. pvc-afvoerbuis (vriendelijk voor paardenvoetjes, en niet al te duur) of 2 ronde balkjes van die bouwmarkt (ook niet duur)

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 21:31

ALs je de ontspannig nbereikt hebt als je paard met zijn hoofdje naar beneden en zijn neus over de grond gaat lopen is Tiko altijd ontspannen!
Zodra ik begin met longeren (in stap en draf dan) loopt hij met zijn neus over de grond (stofzuiger).

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 16:26

Ook wat oefeningen 'aan de hand' doen. Zo leer je je paard dus heel netjes wijken voor druk, wat bijvoorbeeld met het aanleren van wijken voor het been weer heel goed uitkomt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers