arabische mini paardjes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

arabische mini paardjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-02 14:07

ik zit nu al heel erg lang te denken misschien denken jullie wel van jeetje die is dom haha.

maar je hoort enziet vaak dat die mini paarden(arabische uitstralingen hebben)mijn vraag is zit er nou ook arabisch bloed in die mini's?.
zoja hoeveel procent meestal

hierbij even een fototje

Afbeelding

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 15:22

Het hengstje op de foto is Special Effort's Navajo van stal zegwaard, hij heeft een stokmaat van 80 cm....
Supermooi hengstje, ik heb hem gezien op de hengstenkeuring!

Qua procenten weet ik het allemaal niet, maar volgens mij zijn er wel arabieren gebruikt bij het ontstaan van het american miniature horse, evenals de welsh, shetlander, falabella......Maar hoe het precies zit weet ik niet......

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 20:11

Eug ik vind het net barbiepopjes.

Maargoed,volgens mij hebben ze minder dan 50%,maar zijn rank gebouwt en krijgen een arabierenuiterlijk aangemeten (scheren en klooien met de zooi...).Hoe heet dit ras? NMPS?

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-02 20:15

nmprs

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 21:45

Waar staat dat voor als ik het vragen mag???

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-02 21:51

Nederlands Mini Paarden Registratie Stamboek

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 21:59

in veel rassen zit Arabisch bloed, ik denk ook wel bij deze.
maar zeker veel minder dan 50%!

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 22:26

Het hengstje op de foto is een 100% amerikaans hengstje, dus het is geen nederlands mini paardje maar een American miniature horse.....
Maar hij valt in nederland wel onder het nmprs.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 22:35

arabieren uiterlijk aangemeten????
In de winter worden ze geschoren ja, veulentjes worden geschoren ja. Daarmee wordt niks aangemeten, daarmee worden enkel de bouw e.d. beter zichtbaar gemaakt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 23:25

Over het algemeen wordt aangenomen dat de Amerikaanse Miniatuurpaarden heel veel Welshbloed voeren. Daarbij komt nog dat het Arabische uiterlijk van deze miniatuurpaardjes versterkt wordt door een genetische afwijking. Deze afwijking heet in het Engels "Neoteny"en betekend dat volwassen mensen of dieren kenmerken bewaren van een kind of een jong dier. Baby's zien er nu eenmaal anders uit dan volwassen mensen. De vormen zijn ronder, de neus is klein, de ogen zijn groot en het voorhoofd rond en de wangen rond en bol. Het is in onze genen vastgelegd dat deze kenmerken van een baby, of de kenmerken van een jong dier een soort gevoel van bescherming oproepen.

Bij een veulen betekend Neoteny, dat het wat bolle voorhoofd, dat zo vaak kenmerkend is voor de Arabische "dish", bewaard blijft. Het dier heeft grote ogen en doet een beetje aan een veulen denken. Daarom is het voor de mens zo aandoenlijk om te zien. Maar veel arabisch bloed komt bij deze miniaturen beslist niet kijken hoor. Hier is door de mens selectief op deze kenmerken geselecteerd, daarom zijn deze dieren ook zo populair en aandoenlijk. Willen we niet allemaal dat een veulen een veulen blijft?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 17-08-02 12:45, in het totaal 2 keer bewerkt

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-02 23:38

jazekers!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 00:01

Ik heb ooit gelezen dat falabella´s gefokt zijn uit een inteelt met een kleine volbloed.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-02 11:56

een kleine volbloed wat leuk.
hoe groot mag die dan wel niet wezen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 12:45

Over de origine van de Falabella kun je hier nalezen:

http://www.imh.org/imh/bw/fal.html

Er is een selectie van jaren bij komen kijken voordat de paardjes zo klein werden zoals we ze nu kennen. Er is gekruisd met Welsh, met Shetlanders, kleine volbloeden (of er nu arabisch bloed met volbloed wordt bedoeld, of Engels wordt er niet bij verteld) en Criollo's.

Maar nogmaals, ook op de website staat dat door isolatie mutaties zijn opgetreden die deze dwerggroei hebben veroorzaakt. Het is niet de invloed van de enkele volbloeden die er misschien of misschien niet aan zijn toegevoegd die de paardjes er zo teer uit doen zien. Het is de afwijking...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 23:28

daarbij hebben veel falabella's een rib meer of minder dan andere paarden, behalve arabieren.

Wat ik wel erg jammer vindt is dat veel mensen alles wat klein is gelijk maar een fala noemen. Onder de meter heb je echter, american, shetland, bergman, falabella, etc etc etc
Falabella schijnt trouwens ook een heel andere vacht te hebben

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 23:30

Het is helaas zo dat mensen dollartekens in hun ogen krijgen en geld ruiken als er een mini paardje komt kijken. Een Falabella is pas een Falabella als er ook echt een Falabella papier bij zit...

En voor de rest is het natuurlijk altijd uit te proberen wat de gek ervoor geeft. Er zit een groot verschil tussen 500 Gulden en 14.000 Gulden. En degene die grif geloofd dat een Shet met of zonder papieren een Falabella is, verdient het om gelicht te worden....

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-02 11:28

stef schreef:
daarbij hebben veel falabella's een rib meer of minder dan andere paarden, behalve arabieren.

Wat ik wel erg jammer vindt is dat veel mensen alles wat klein is gelijk maar een fala noemen. Onder de meter heb je echter, american, shetland, bergman, falabella, etc etc etc
Falabella schijnt trouwens ook een heel andere vacht te hebben



ja klopt ze hebben een gladere vacht .
dat is opzich wel mooi!

hobbel

Berichten: 142
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 11:42

zijn ook erook wat meerdere foto's van die paardjes met die arabische uitstralingen ik ben eigenlijks wel benieuwd!:))

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 11:49

Vermilyea Farms Toy Snapshot
Afbeelding

Bond Patches II

Afbeelding

T Bar T Snippets Revelle

Afbeelding

Bond Tamasha

Afbeelding

RSB Sashay N Cinsation

Afbeelding

En ze zijn allemaal te koop! Kijk op http://www.tbart.net/ (en dit is niet mijn veiling, ik ben gewoon gaan zoeken op google). En make-up en een goede scheerbeurt kunnen ook een heleboel doen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 11:57

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nou stop ik er echt mee, anders krijg ik een pen op mijn neus van de moddie. Kijk op www.google.com, zoek naar American Miniatures en klik op afbeeldingen.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-02 12:09

ooow wat mooi zeg!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 12:17

oh, en nog iets: voor iedereen die denkt dat een kleine pony automatisch een Falabella is: kijk even op deze site voor Autralische Miniatuur paarden en pony's

Afbeelding