goed met je paard om gaan

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

goed met je paard om gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-02 22:35

Sommige dingen kan ik altijd moeilijk begrijpen.
Regelmatig zie ik meisjes op ponytjes zonder ijzers over de weg draven en galoperen,vooral dat laatste want dan hebben ze de dikste lol.
(wedstrijdjes enzo)
Zo is er op de manege ook 1.Echt denken dat ze geweldig is sinds ze zelf een pony heeft. Zij in het zadel,twee erachter en ze rijden een paar kilometer naar de manege voor de les.
Ze zijn net het erf af en ze galoperen weg en voor de manege word de pony weer in gehouden.
Bezweet komt het beestje de les in en aan het eind van de les word ie contstant met de zweep geslagen om hem nog vooruit te krijgen.
Tijd om uit te stappen.
Als de instructrice niet kijkt snel een stukje draven en in de mond scheuren om te laten zien hoe mooi de pony aan de teugel loopt.
Ze weet dat ze niet mag trekken,maar anders wil de pony niet en sommige mensen kijken net naar haar.
Ze kijkt op haar horloge,ziet dat ze laat en is draaft na de les snel weer naar huis.

Zo ken ik ook een meisje die een hele lieve,brave shet verzorgde.
Maar ze stapte nooit of uit,hoofdstel zat verkeerd,dus kwamen er schuurplekken.Trok ze zich niks van aan,neusriem erover en het werd alleen maar erger.Altijd met de zweep slaan als het beestje iets niet wilde.
Uiteindelijk moest de eigenaar de shet verkopen omdat deze onhandelbaar was geworden.

Dit zijn een paar voorbeelden,maar ik kan er nog wel veel meer noemen.
En ik ken best wel veel van dit soort mensen.
Maar ik snap niet hoe mensen zo tegen hun pony kunnen doen.
Zo'n beestje werkt voor je en doet z'n best.
Meestal zijn dat van die eigenwijze meisjes die denken dat ze heel wat van paarden weten,ik heb het trouwens over basisschoolmeisjes.
En die praten dan minachtend over beginners die hun verzorgpony alleen nog maar borstelen omdat ze eerst wat beter moeten leren rijden.
Maar dat zijn de mensen die gewoon elke dag komen uitmesten en poetsen,die het niet alleen om rondjes crossen gaat.

Ik vind het jammer dat ik best veel mensen ken die soms gewoon niet eerlijk doen tegenover hun pony.Niet altijd zo erg als eerder beschreven,
maar zoals galoperen over de weg zonder ijzers,geen zin om in te stappen en dat soort dingetjes,terwijl ze best wel weten hoe het moet.

Gelukkig zijn er ook heel veel mensen die wel goed voor hun pony zorgen,dat merk ik hier op bokt ook wel.
Mensen die wel het beste voor hun paar willen.
Misschien is het ook wel toevallig dat al dit soort mensen bij mij in de buurt wonen,maar hebben jullie hier ook veel ervaring mee??


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 22:40

Ik heb er niet zoveel ervaring mee. En volgens mij is dat maar goed. Het is een trieste zaak. Zoals er al vaker gezegd is: Er komen steeds meer mensen met een paard, maar steeds minder paardemensen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 23:42

Ken het probleem helemaal!
Ik ken een heel stel meiden, die al "jaren"rijden, super goed zouden zijn, maar pony komt van de trailer, rkijgt zijn zadel opgegooid, hoofdstel wordt er om heen gesjord, en sjeesen maar!
Echt,... wij stappen net de bak in, galoperen hun al rond!
(en gek vinden al der een een peesklap heeft, en na 2 maanden zijn ze gewoon weer in de les... Frusty Frusty Frusty )

Pony's die enkel 2x per week voor de les worden gereden, en na een kwartier al bek af zijn...

Ponies nog niet eens gepoets, hup zadel erop... Frusty Frusty Frusty

Kan zo wel even doorgaan, maar dan kan ik straks helemaal niet meer slapen! Boos!

Soms denk ik wel eens: ben ik zo'n meut?
Maar dan denk ik gewoon:"Tos is een verwend nest!"
Ik wil het beste voor me paardje, en niet voor me zelf!
Misschien een standpunt voor meer ruiters...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 00:03

Waarschijnlijk weten die meiden niet beter of worden ze niet voldoende begeleid. Er was in mijn pony-meisje-jaren (ehmm.. ben helemaal nog geen oma hoor *LOL* ) geen sprake van dat ik dit ook maar probeerde. Dan stond mijn vader op de hoek met bulderstem en kon ik het wel vergeten.

Ik ken ook een meisje die wil niet beter weten. Zij heeft geen begeleiding/ controle en soms vraag ik haar er weleens naar. (geen kritiek, maar netjes iets in de trant van, zou je niet liever..) Een grote bek kan ik krijgen, want zij weet het allemaal wel. Dat vind ik erger dan iemand die gewoon niet beter weet.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Re: goed met je paard om gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 09:27

Lindy schreef:
Meestal zijn dat van die eigenwijze meisjes die denken dat ze heel wat van paarden weten,ik heb het trouwens over basisschoolmeisjes.


Heb je wat tegen jongere mensen als jou? kijk maar uit ik zat ook op de basisschool dit jaar nog! Maar ik had zomaar al bijna 2 jaar een TInker, waar het hardstikkegoed mee gaat!!

ten 1e: Waarom zou ik alleen maar galloperen? Niet voormezelf en ook niet voor het paard, dus laat ik zo zeggen, ik stap een kwartier, dan draven enz, dan na een minuut of 15 weer 5 min stappen, en daarna een stukje gallop, na 2 keer aanspringen ga ik weer draven en langzaam in stap, dan op de andere hand galopje. En daarna ga ik uitstappen!
(Nu is mijn tinker 2,5, dus ik heb het over de 4 paarden die ik verzorg!)
Op buitenrit, ga ik stappens over de weg naar de dijk, en daar stap ik nog. Dan naar de volgende de dijk en een drafje enz enz!

Maar nu snap ik niet, dat alleen basisschool meisjes dit doen? Tuurlijk zijn er wel die dit doen. MAAR, ook andere mensen kunnen het net zo goed

Maargoed het zal wel aan mij liggen Verward

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 10:21

Zo heb ik vol afschuw toegekeken hoe meiden met zijn allen (stuk of 4/5) op een haflinger stapte, was cool, en heb in zijn lies gingen trekken want dan ging ie zo leuk bokken...
Arghhh als ik daaraan terug denk, was ik toen maar wat meer gebekter en bijdehanter, ik had ze er zo vanaf gesleurd, maar ik keek tegen ze op, ik was toen nog een erg schuchter verlegen meisje, maar wel een die toevallig wel normaal kon omgaan met paardjes.

Ik zal ook niet altijd alles vlekkeloos hebben gedaan, maar dacht wel na en hield vooral het welzijn van het paard in de gaten, tis altijd mijn lust en mijn leven geweest immers.

Mijn schoonzusje een keer een meisje geslagen met de zweep (ja dat was een wildebras vroeger en nog steeds wel Knipoog ) op de manege die met de zweep elke keer langs de tralies ging omdat de paardjes zo leuk deden dan Bloos

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Re: goed met je paard om gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 10:26

tinkerlover"]
[quote="Lindy schreef:
Meestal zijn dat van die eigenwijze meisjes die denken dat ze heel wat van paarden weten,ik heb het trouwens over basisschoolmeisjes.


Heb je wat tegen jongere mensen als jou? kijk maar uit ik zat ook op de basisschool dit jaar nog! Maar ik had zomaar al bijna 2 jaar een TInker, waar het hardstikkegoed mee gaat!!

ten 1e: Waarom zou ik alleen maar galloperen? Niet voormezelf en ook niet voor het paard, dus laat ik zo zeggen, ik stap een kwartier, dan draven enz, dan na een minuut of 15 weer 5 min stappen, en daarna een stukje gallop, na 2 keer aanspringen ga ik weer draven en langzaam in stap, dan op de andere hand galopje. En daarna ga ik uitstappen!
(Nu is mijn tinker 2,5, dus ik heb het over de 4 paarden die ik verzorg!)
Op buitenrit, ga ik stappens over de weg naar de dijk, en daar stap ik nog. Dan naar de volgende de dijk en een drafje enz enz!

Maar nu snap ik niet, dat alleen basisschool meisjes dit doen? Tuurlijk zijn er wel die dit doen. MAAR, ook andere mensen kunnen het net zo goed

Maargoed het zal wel aan mij liggen Verward
[/quote]

Ligt idd niet zozeer aan de leeftijd.
Ik ben een keer met een klasgenootje meegegaan op wedstrijd, en toen we op het terrein van de betreffende manege liepen zag ik dat een paard helemaal werd afgemat in de buitenbak.
Een man die er als een zoutzak opzat, spijkerbroek aan, en maar galopperen door die bak, terwijl die bak hartstikke zwaar was!
Navraag gedaan en die man bleek zo afentoe een keer langs te komen om ff het hiha gevoel te krijgen Verward Geen idee wat het was, maar zoals ik dat op dat moment zag was het gewoon ronduit sneu voor het paardje.
Dat was gewoon een volwassen man.

En zo zijn er vele jonge meisjes die wel heel erg hun best doen en heel goed opletten op hoe het moet en blijven nadenken.

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 10:44

Het zijn natuurlijk niet alleen jonge meisjes die hun paardjes zo verknallen, zijn ook volwassenen mannen en vrouwen, maar ik denk de personen die zo zijn vaak allemaal over een kam te scheren zijn, het zijn vaak mannen, vrouwen, kinderen die geen k*nt verstand hebben van paarden. niet dat ik nu zo geweldig ben hoor, maar ik respecteer paarden en denk ook aan het beestje zelf ipv alleen aan jezelf denken. vaak zijn het van die omhoog gevallen mensen die pronken met hun paardje, mensen die toevallig het geld hebben voor een knol en dan denken, goh wel leuk zo'n beestje.................en er dan meteen een kopen en tja daarna......begint de ellende dus.......

alweer een jaar samen Lachen

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-02 10:51

Natuurlijk zijn het niet alleen basisschoolmeisjes,dat wil ik helemaal niet zeggen!! Ik ken heel veel meisjes van die leeftijd die goed voor hun paard zorgen.Maar ik bedoelde dat die twee meisjes van mijn voorbeelden basisschoolmeisjes zijn! Niet dat dat soort mensen in het algemeen basisschoolmeisjes zijn! Maar die waar ik over vertelde wel en daarom zei ik dat ik het over meisjes van de basisschool had.Dat sloeg gewoon op de leeftijd van die twee!!

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 11:09

Ik vind het trouwens sowieso niet echt geweldig om over een verharde weg te galopperen met je paard/pony (met of zonder ijzers), dat is gewoon niet goed voor zijn rug. Maar je hebt inderdaad gelijk, dat er redelijk wat mensen zijn die alleen aan hun plezier denken en daarbij het welzijn van hun paardje vergeten.
Heel vroeger (12 jaar geleden) stond er vlak bij mij ook een meisje, dat haar pony leerde om op commando te bokken, vond ze namelijk stoer als er vrienden waren, dan 'kon ze even laten zien dat ze goed kon rijden, doordat ze die bokken van haar wilde pony kon uitzitten'. En een lol dat ze had, die pony alleen niet natuurlijk. Zelf reed ik toen nog niet zo lang, maar ik had toen al wel door dat dit niks met paardrijden te maken heeft. Het is nou niet echt iets om trots op te zijn, als je paard vaak bokt. Maar ja, voor een leek (zoals haar vrienden toendertijd) zag het er natuurlijk heel indrukwekkend uit. Later ging het trouwens ook helemaal fout en toen was het natuurlijk de schuld van de pony. Tegenwoordig heeft ze een eigen paard en dat wordt ook regelmatig afgeranseld. Hij wordt dan de hoek in gedreven en dan blijft ze hem maar slaan en schreeuwen enzo Misselijk . Er is al zo vaak tegen haar gezegd dat dit niet de juiste manier van rijden is, maar ze blijft het gewoon doen. Erg jammer, dat er zo weinig tegen dit soort mensen te doen is. Ik ben al lang blij dat ze nu niet meer zo dichtbij staat, hoef ik het zelf niet meer zo vaak aan te zien, maar voor het diertje blijft het natuurlijk een gruwel.
Ook zie ik regelmatig mensen op hun paarden over een grindpad bij ons voorbijscheuren (rengalop). Vind ikzelf ook niet goed voor het paardje, maar ja die mensen denken daar blijkbaar anders over. Het lijkt wel een soort trend ofzoiets. En ik erger me er dus ook dood aan/ wordt er misselijk van (vooral van die meppende, trekkende en groffe ruiters).

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 14:38

ik heb ook het beste voor mijn pony over ook al ben ik nog maar 15 dit is al mijn 6 pony en ze loopt nu niet echt fijn heeft las van stalbenen en loopt echt kreupel op 1 voorbeen maar ze heeft nu rust ze mag nu lekker op de wei (haal ik haar zo uit) maar je hebt van die kinderen niet alle "puber zijn zo

Valencidee's Valentino M1+2 My one true love :+:

Help ons Thats me te vinden!! [OV] [PG]Thats Me KWPN merrie v. Jimtown geb 2000. st 1.63

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 19:34

Zo ken ik er ook nog één. Iemand met een jong dier van 4 jaar oud. Zelf ingereden toen ze 3 was. Was wel een beetje vaag ingereden, zodat ze alleen maar stap,draf en rechtergalop kende.
Ze wist dus niet wat het betekende als je je been eraan legde om ervoor te zorgen dat ze niet over haar schouder weg liep.

Maar goed, paardje reageerd niet echt goed op je been, ach joh dan doen we er toch gewoon scherpe sporen omheen? Dan lopen ze wel. Oh, hij reageerd nog niet echt, dan trappen we toch de hele tijd met die sporen?
En ook de hele tijd meppen met die zweep. Ze verwacht echt dat ie alles al kan.
Met een onderlinge wedstrijd was ze haar zweep verloren, nou dat paard ging echt niet meer in draf. Hoe hard ze ook schopte!
Zo is het een jaar gegaan, ik denk dat dat paardje voor de rest van z`n leven is verpest.

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 20:16

De een slaat zijn pony dood,de ander propt hem vol met suikerklontjes.
Ieder heeft z'n eigen manier,z'n eigen mening,en z'n eigen doe en laten omtrent je paard.

Zelf sla ik mijn paard,als ze mij slaat (wat niet voorkomt) of als ze me bijt (bij het aansingelen).Verder verhef ik mijn stem.Ik galopeer niet op de weg,ik galopeer eigelijk nooit buiten omdat mijn bommetje er dan vandoor gaat Verdrietig

Ik stap mijn paard een kwartier in,en een half uur uit.Soms langer,als ze bezweet is.

Hoe sommige mensen met hun paarden omgaan,blijft me verbazen.We spreken hier wel over een levend dier,maar dat lijkt hun geen ene moer te schelen.Vreselijk vind ik dat,zagen,galoperen over straat en een beest doodmoe laten worden,alleen maar voor je eigen plezier! Alleen maar aan jezelf denken Misselijk Misselijk Een paard bewerken met een zweep Misselijk En die paarden,
die ooit bewerkt zijn met een zweep,of jaren lang getreiterd zijn voor kinderen...Komen er nooit meer echt goed bovenop.Kijk naar mijn merrie,
ze is dikke maatjes met mij.Alleen heeft ze twee maal per maand een terugval.Ze gaat ervandoor,of vindt opeens weer alle dingen eng.Maar het gaat goed,ik begrijp haar.Ik leef me in in haar,wat zij allemaal wel niet gevoeld heeft.Een psychisch paardje,maar wel m'n allerbeste maatje.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 21:02

Ik kende vroeger ook genoeg van die meiden (jongens kwam ik amper tegen bij de verzorgpony's) Een aantal was heel serieus en voorzichtig, dat werd ons ook ingeprent, maar een aantal andere meiden lapten alle regels aan hun laars zodra ze uit het zicht van de eigenaresse waren...
Ik heb nu een eigen pony die ik voorheen verzorgd heb, en voor mij geld dat mijn pony er plezier in moet hebben en dat hij gezond moet blijven. Geen gekke dingen dus. Dat hoefden de eigenaren ook nooit te zeggen en zij vertrouwden de pony volledig aan mij toe. Nu heb ik zelf een verzorgster die redelijk verantwoordelijk is, hoewel ze bepaalde dingen nog niet echt goed ziet en weet hoe ze er dan mee om moet gaan, en ik ben erg blij met haar. Vooral omdat ik hiervoor ook een aantal keer meiden heb gehad die het eigen plezier en opvallen bij anderen toch wel belangrijk vonden... Bij mij is het dus rustig aan doen als de pony sloom is en niet lekker in zijn fel zit (hij heeft chronische bronchitus dus meestal heeft hij het dan benauwt, ademt zwaar en hoest soms) En niet draven op het harde omdat hij gevoelige benen/hoeven heeft. Misschien stel ik me aan, en is de pony verwent, maar als mijn pony niet lekker in zijn vel zit of iets echt niet leuk vind, dan voel ik dat zo sterk dat de lol er voor mij ook af is. Dwingen is niet echt iets voor mij... Mijn pony laat zich trouwens ook niet goed over zijn grenzen jagen, dan gaat hij staken of heel moeilijk doen.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-02 21:12

Ik ben blij dat jullie tenminste niet zo zijn.Het is ook heel belangrijk dat je paard ook overal lol in heeft,niet alleen de ruiter,daarom rijd ik freestyle.KAn ik echt aanraden!!


marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 21:26

toevallig heb ik een vriendin die 2 paarden heeft een shetlander en een kwpn paard ze staan de hele dag in een vrij klein zand bakje...
ze doet er nooit wat mee ze krijgen 2x perdag hooi en wat schilletjes ze worden NIET gepoetst ze worden bijna niet gereden ja pas na 3maanden stapte ze er weer eens op.. ja teugel gebroken omdat ie hard was geworden Boos! je kijkt toch eerst je spullen na voor je gaat rijden..
en hij was knettergek hoorde ik haar nog steeds zeggen.. vind je het gek? dat paard heeft 3 maanden stil gestaan dan gaat ze eerst een mega stuk over de weg dan laat ze het paard nog een tijdje rijden in de bak en wil ze weer terrug over de weg..
watverwacht je van je beest als hij niet eens vertrouwen in je kan hhebben..
ja hij is bang voor vracht auto's kijk maar hij word alweer gek.. ja omdat jij bang bent dat voelt ie..
nu is ze op vakantie en doe ik die 2 drie weken! ben al aardig met ze bezig ik wil ze morgen even lekker gaan wassen ze zijn zo vreselijk smerig en het word mooi weer!

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-02 09:20

Wat heerlijk voor die paarden dat jij er nu ff voor zorgt!!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 16:06

Gelukkig heb ik dit zelf nog niet meegemaakt en zijn de meiden van de pensionstalling waar ik nu sta en waar ik stond echt heel erg gek met hun paardjes! Ik vind het zelf ook erg belangrijk dat niet alleen ik maar ook mijn paard het naar zijn zin heeft tijdens het rijden. Het grappige is dat we eigenlijk dezelfde dingen leuk vinden dus dat is makkelijk Haha! .

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 16:54

Zelf heb ik, toen ik jonger was, ook rare dingen gedaan. Ik was hardstikke gek met paarden, maar het was gewoon dat ik toen nog niet wist hoe ik er goed mee om kon gaan.
Ik reed alleen op de manege en daar stonden de paarden vaak al gezadeld, dus van d everzorging kreeg je weinig te leren. Maar ik ben toen wel veel boeken gaan lezen en erachter gekomen hoe je er echt goed voor kunt zorgen.

Stomme dingen die ik heb gedaan zijn:

Samen met een vriendin en onze verzorgpony's langs de weg galoperen. We kenden eigenlijk maar één gang en dat was galop.

Een één jarige pony leren longeren Frusty en er ook nog op gezeten Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty


Nu gaat het gelukkig een stuk beter en doe ik niet meer van die gekke dingen, maar denk ik er eerst 10 keer overna

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 20:07

Ik weet wat je bedoeld, en ik erger me ook dood! En het zijn idd niet alleen bassisschool meisjes maar er zijn van die draken van alle leeftijden.. Ik ken dr een van in de 30! (die van dat briefje Knipoog)

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 20:58

bah..
als je toch om je paardje geeft dan doe je zoiets toch niet!
je moet je paard alleen maar straffen als ie iets goed fout doet.
en je stem verheffen.
ik snap niet dat mensen hun paard niet poetsen voordat ze gaan rijden,
ik vind het juist hardstikke leuk om mn paardje lekker te borstelen enz.
en als je er dan wat van zegt dat ze bv. moeten uitstappen enz, dat je dan gelijk al een grote bek van hier tot ginder krijgt, en dat ze niks van je wille aannemen, zo eigewijs als kweeniewat.
bah..

Brabantse Fries ;)

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 21:21

Afbeeldingik ging vroeger toen ik een jaar of 14 - 15 was wel eens met vriendinnen te ponyrijden bij een vrij rommelige manege. Ze lieten ons ook altijd maar wat aanrijden maar dat vonden wij he-le-maal niet erg.

Ik reed altijd op dezelfde witte pony; Eduard genaamd. Het leukste van Eduard vond ik dat hij vaak bokte en af en toe steigerde. Ik was een behoorlijke wildebras en vond, naar mijn idee, dan ook goed aansluiting bij hem. Ook het springen (ja ook zonder toezicht) vond ik super. In mijn onervaren ogen deed ik niks verkeerd en als ik nog eens goed nadenk (ja hallo, het is minstens 15 jaar terug! Tong uitsteken ) zou ik het nog niet weten... Het was idd gewoon rauzen en plezier maken, niet wetende hoe beschadigd Eduard eigenlijk wel of niet was.
Afbeelding

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 22:50

Ik ben er van overtuigd (zie ook de verhalen) dat de meeste problemen voortkomen uit onvoldoende begeleiding. Laten we heel eerlijk zijn, de meeste 'basisschoolmeisjes' zijn helemaal weg van hun pony en willen alleen het beste voor het beest. Maar ze moeten wel leren wat goed voor hun pony is. Wij hebben al een tijdje twee meisjes die op onze shetten rijden. Af en toe doen ze de meest vreemde dingen omdat ze niet beter weten. Maar als ik uitleg waarom ik bepaalde dingen niet wil hebben (zoals galopperen langs de weg, maar ook je pony wegzetten zonder uit te stappen, rijden terwijl het zadel niet goed ligt, harnachement niet goed schoonhouden, enz. enz.) is het eigenlijk nooit een probleem en doen ze hun best. Nu ben ik ook wel streng hoor, ik heb ze ook verteld dat ze niet meer mogen rijden als ze al die' verboden' dingen doen.
Ik heb het idee dat er op sommige maneges (het ene meisje rijdt al jaren op een manege hier in de buurt) weinig aandacht wordt besteed aan dit soort zaken. Je stapt aan het begin van het uur op een pony, je rijdt je rondjes en aan het eind geef je de pony over aan de volgende..... of ben ik nu te negatief?
Laatst bijgewerkt door Kendra op 21-08-02 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 14:33

Ik ken wat dat betreft ook wel een paar voorbeelden. Bijv. paard ergens op een stal (waar wij toen ook stonden) op het land zetten en er vervolgens niet meer naar om kijken, beest stond dagen zonder water, tot 1 van ons haar water gaf. Bovendien had dat paard een probleem met haar pees en moest elke dag afgespoten worden. Ze liep op een gegeven moment zo kreupel, dat wij haar maar uit het land haalde (ging niet makkelijk, dat beest werd hartstikke vals). Maar alleen het afspuiten deed zo'n pijn dat ze begon te steigeren. Dus hebben we die mensen gebeld om te zeggen dat ze een DA moesten laten komen. Komt ze zelfen gaat met haar rijden!
Bij ons op stal, waar we nu staan, staat ook iemand met 2 paarden de een wordt heel goed verzorgd, de ander (oude pony) wordt verhuurd, dat meisje wat haar huurt kan alleen maar poetsen, mesten en met haar stappen, omdat ze anders kreupel wordt. Een tijdje terug wasdie pony door 1 van haar benen gezakt, kwam de moeder van de eigenaresse wel even kijken(die zie je verder nooit) en vertelde dat het spierpijn was en een DA dus niet nodig!!! (spierpijn waarvan?), bovendien moest die pony heel nodgi naar de HS, maar ook dat duurde nog 2 maanden (pony had al zeker een 1/2 jaar geen HS gezien). En als je er wat van zei, was het ja ik kan de HS niet bereiken, of ja ik zal het doen. Maar er werd geen aktie ondernomen.
Dat meisje wat haar huurt, doet ook wel eens iets doms, maar vraagt bijna alles en luistert ook als je iets tegen haar zegt, wil heel graag leren en vindt het heel erg als ze iets verkeerd heeft gedaan ten koste van de pony. Toen die pony door haar been zakte (ze betaald 175 gulden per maand, dacht ik) hebben verschillende mensen tegen haar gezegd, waarom zoek je geen andere pony waar je gewoon lekker mee kan rijden, maar dan begon ze te huilen en zei ze maar ik houd van haar. Ik vindt dit ook zo zielig voor dat meisje wat haar verzorgt!
Maar goed, ik heb dus helemaal geen problemen met iemand die uit onwetendheid wat doms doet, als ze maar luisteren als je ze daarop wijst.
Maar mensen die best weten waar ze mee bezig zijn of die niet willen luisteren als ze wat stoms doen kan ik niet uitstaan.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

enid

Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 14:49

het is echt gewoon stom om zoiets te doen want uiteindelijk heb je er alleen je zelf mee
want je pony wilt dan niet meer voor je werken en zal gewoon gemeen worden dus je kunt beter lief tegen je paard zijn dan krijg je dat ook voor 100% liefde terug

Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Vagabondo en 130 bezoekers