Equus

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Equus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-02 18:15

Ik doe sinds kort aan Equus. Dat houdt in dat je je paard moet wegjagen en terug laten komen in de "kudde". Het paard moet jouw als leider zien en respect en onderdanigheid tonen d.m.v het zakken van z`n hoofd en likkende bewegingen maken.
Sinds kort doe ik dat dus bij Odin, maar het gaat niet echt zoals ik het wil.
Ik jaag haar weg en ik laat haar stoppen en omdraaien en draven.
Maar soms dan komt ze met haar oren in haar nek op me af rennen en gaat ze dreigen met slaan. Ik jaag haar dan weer weg, maar dan doet ze het later weer opnieuw. Wat doe ik fout?? En hoe kan ik dat het beste oplossen??
Later gaat ze wel met haar hoofd naar beneden lopen maar kauwen en likken doet ze nooit. En dan loopt ze wel lief achter me aan, dus het heeft wel een beetje resultaat....

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*


Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 18:27

Ik weet precies wat je bedoelt dat deed bud ook.Na een paar keer dreigend op me af te komen en iedere keer verjaagd te worden gaf hij zich gewonnen.De aanhouder wint!Maar ik vind het vreemd dat je paard niet kauwt misschien doet ze het wel maar zie je het slecht bij bud heb ik dat probleem ook dat het nauwelijks te zien is.Staat haar binnenoor wel constant op jou gericht zoniet dan is ze totaal afgeleid.Hoelang duurde de eerste keer dat je een equus deed?

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-02 18:45

De eerst keer was ze binnen 15 minuten onderdanig.

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 18:49

Equus????????
Natural Horsemanship heet dat, join up.

Jou paard heeft jou verder absoluut nog niet als leider geaccepteerd en stelt zich dominant op.
Wat je er verder aan kan doen kan ik je niet mee helpen, maar ik ben erg benieuwd waar de term equus vandaan komt

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 19:04

stef schreef:
Equus????????
Natural Horsemanship heet dat, join up.

In ieder boek,en iedere persoonlijkheid geeft daar een andere naam voor.
NH is onderverdeeld...

Ik ben ook met deze manier bezig,
als het paard je aanvalt MOET Je jezelf verdedigen (hand omhoog gooien,enz).


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 19:07

naar mijn weten heet het allemaal NH, alleen iedere trainer heeft izjn eigen stijl (parrelli, voest, roberts, etc)

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 19:19

Dat is dominantie gedrag.
Misschien moet je eens naar Pat Parelli kijken. Daar heb je je paard vast en doe je de eerste oefeningen. Als je dat eenmaal onder de knie hebt dan komt pas het losse werk. Zo kun je de situatie wat beter controleren zonder dat je wordt 'aangevallen'.
Succes!
Laatst bijgewerkt door Vera op 13-08-02 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-02 19:28

stef schreef:
Equus????????
....
, maar ik ben erg benieuwd waar de term equus vandaan komt


Ik heb een documentaire gezien van Monty Roberts en die noemde het Equus. Want Equus betekend ook paard in het Latijns ofzo.

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 19:43

Equus is een benaming van het hedendaagse paard als het goed is Verward zeker weten doe ik het niet maargoed,ik ga nu weer errug offtopic Lips are sealed

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Re: Equus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 20:33

Maar soms dan komt ze met haar oren in haar nek op me af rennen en gaat ze dreigen met slaan. Ik jaag haar dan weer weg, maar dan doet ze het later weer opnieuw. Wat doe ik fout?? En hoe kan ik dat het beste oplossen??
Later gaat ze wel met haar hoofd naar beneden lopen maar kauwen en likken doet ze nooit. En dan loopt ze wel lief achter me aan, dus het heeft wel een beetje resultaat....[/quote]

Toch nog even terug komend op je vraag jij doet niks fout hoor maar je paardje is je aan het uitproberen of jij wel sterk genoeg bent om zijn leider te zijn.Hij moet leren op jou te vertrouwen en echt dat lukt niet in een keer geef hem de tijd en geef de moed niet op want als jij al in de bak gaat staan van het mislukt toch dan is het ook gedoemd om te mislukken.En de volgende keer ga je de bak in met de instelling"we gaan er niet eerder uit voordat je me als leider accepteert".Succes!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 21:36

Equus is de benaming die Monty Roberts heeft gegeven aan zijn werkwijze. Het spreken van de paardentaal noemt hij dit.

Verder, ik kan zo niet zeggen of je wat fout doet. Ik zie je niet. je houding kan verkeerd zijn en zo nog veel meer.
Persoonlijk zou ik het niet aanraden zomaar een join-up te gaan doen met je paard zonder dat je er veel vanaf weet of er een aanleiding voor is. Als je graag 'natural' met je paardje wilt omgaan, wat hartstikke leuk is voor allebij!! Dan kan ik je ook het beste aanraden oefeningen van Pat Parelli of Emiel Voest te oefenen. Emiel heeft een heel duidelijk nederlands boek en Parelli alleen een engelse versie.
Succes en veel plezier!

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 22:58

Ik ben ook met de join up bezig geweest met mijn paard en dat liep helemaal niet goed af ! Duncan werd er erg onzeker van. Jouw paard is waarschijnlijk wel een stuk dominanter als de mijne, maar kijk uit wat je doet, want je kunt met de join up het karakter van een paard ook te sterk veranderen !!

Feitelijk stoot je hem uit de kudde weg terwijl hij in eerste instantie niets fout doet. Dit doet een leidende merrie ook niet ! Een goede leider hoeft geen confrontaties aan te gaan, maar is gewoon de leider d.m.v. lichaamstaal. Ik heb ook alle boeken van Roberts gelezen en als je er wat meer over nadenkt is het helemaal niet zo'n eerlijke methode Verward .

Probeer eens naar een groep paarden te kijken. Een goede leider is een rustig dier, waar de andere paarden automatisch ruimte voor maken. Een leider die niet echt overtuigend is, zal constant zichzelf moeten bewijzen door andere paarden na te jagen en dat is feitelijk hetzelfde als jij doet.

Als je niet in de gelegenheid bent om een groep(je) paarden te zien, kom je maar eens langs. Bij mij staan ze met z'n 3-en, zonder een echt goede leider en het is dus altijd hommeles onderling.

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 10:11

stef schreef:
Equus????????
Natural Horsemanship heet dat, join up.

Jou paard heeft jou verder absoluut nog niet als leider geaccepteerd en stelt zich dominant op.
Wat je er verder aan kan doen kan ik je niet mee helpen, maar ik ben erg benieuwd waar de term equus vandaan komt


van monty roberts, die gebruikt die term.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 10:17

Een leider jaagt wel degelijk paarden de kudden uit. Zijn plaats wordt vaak genoeg bedreid. Dit moet ook wel, want de beste moet de leider zijn. Jij start als het ware een nieuwe kudde, dus moeten de verstandhoudingen duidelijk worden doormiddel van join up.
Jij heb waarschijnlijk een erg dominant paard en nu wil jij ineens de baas over haar worden. Je kunt begrijpen dat ze dat niet direct wil accepteren. Ze gaat je uitproberen en zal alles proberen om de baas te blijven. Zaak voor jou om stevig in je schoenen te blijven staan. Je zelf groot te maken en dominant en concequet te werk te gaan. Word het naar jou idee te link haal er dan een prof bij.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 17:45

Een leider jaagt alleen een paard uit de kudde als die iets echt fout doet, en niet bij elk wissewasje, dan wordt het paard gecorrigeerd met een dreigend gebaar of een knauw.

Om dus uit de kudde gejaagd te worden, moet je paard iets echt goed fout doen. Als je begint met een join up, stuur je hem weg. Leg je hem dan ook even uit waarom ?? Hij heeft immers nog niks verkeerd gedaan ? Dat jij dominant bent over hem, kun je ook op andere manieren kenbaar maken.

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 09:46

Craignethan schreef:
Een leider jaagt alleen een paard uit de kudde als die iets echt fout doet, en niet bij elk wissewasje, dan wordt het paard gecorrigeerd met een dreigend gebaar of een knauw.

Om dus uit de kudde gejaagd te worden, moet je paard iets echt goed fout doen. Als je begint met een join up, stuur je hem weg. Leg je hem dan ook even uit waarom ?? Hij heeft immers nog niks verkeerd gedaan ? Dat jij dominant bent over hem, kun je ook op andere manieren kenbaar maken.


Vind jij het dan niet echt fout als jou paard het leiderschap wil overnemen?

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 17:46

Ja, absoluut. Maar wat ik bedoel is : Je haalt je paard op van stal of uit de wei, hij loopt braaf met je mee. Vervolgens neem je hem mee naar een longeerbak o.i.d., niks aan de hand, braaf paard. En vervolgens stuur je hem bij je weg, ik kan me voorstellen dat een paard daar niks van snapt. Mijn paard begreep er tenminste niks van, wilde dus graag weer bij me komen." Nee, Duncan, weg, je hebt nog niet gekauwd en gelikt om je lippen."

Paardebeest snapte er niks van en werd er alleen maar onzeker van, ik kan hem niet eens meer longeren, want hij denkt onmiddelijk dat hij iets vreselijk fout heeft gedaan. Bij Duncan staat een merrie die wel behoorlijk dominant is, maar ze maakt gewoon ruimte voor me, daar hoef ik niet elke keer een join up voor te doen. Gewoon consequent mijn ruimte opeisen d.m.v. lichaamstaal. Ik hoef me maar iets groter te maken en hup ... weg is ze.

Waarom neemt wel iedereen spring of dressuurles, maar mag je met n.h.s. maar een beetje aanmodderen ?

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 17:51

ja daar heb ik ook lang mee gezeten en daarom doe ik ook niet aan het loswerken bij het freestylen, maar wel aan de join up van monty.
Ik snap dat dit een moeilijk onderwerp is en dat vind ik nog steeds.
Soms moet je het toch doen je moet af en toe je leiderschap vast stellen. Op het moment dat hij iets fout doet ben je meestal niet op de juiste plek met de juiste spullen. Is dit wel een keer het geval zou ik die kans meteen grijpen.
Je moet het ook naar mijn idee niet elke week doen, maar toch verbeterd de band met je paard.
Tja word hij onzeker is het niet de juiste weg. Soms kun je ze ook d.m.v. massage rustig en onderdanig krijgen dat gebruikt monty ook bij paarden die je anders echt tot vermoeiuens toe moet opjagen.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 18:02

Een paard mag nooit dominant zijn over mij, maar onderdanig ?? Nee, dat hoeft van mij nou ook weer niet. Bij onderdanig krijg ik negatieve gevoelens van angst, onderworpenheid etc. Ik heb liever een relatie met mijn paard, gebaseerd op vertrouwen en liefde. Misschien naief, maar ik weet dat het kan met mijn paard. Ik merk dat hij af en toe wat brutaler wordt en dat vind ik leuk. Gaat hij te ver, dan wijs ik hem zijn plaats. In zijn geval is een keer streng "nee" zeggen ruim voldoende.

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 18:34

lieverd een paard is onderdanig als het jou als leider ziet. Dit is nodig om een goede relatie te hebben met je paard. Dat kun je berijken door een paard als een paard te behandelen. Niet zo als de meeste als mens, dus niets zieligs aan. hij word niet geslagen. Hij geeft zich over aan jou omdat hij jou vertrouwd. niet uit angst.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 18:50

Punt 1 : ik ben niet echt een lieverd Haha!

Punt 2 : Ik blijf er bij dat een join up niet zaligmakend is en dat een heleboel mensen maar wat aanklungelen. Je daagt je paard uit en als je dat niet in de hand kunt houden heb je waarschijnlijk een groot probleem.

Er zijn ook andere manieren om je eigen ruimte te houden. B.v. door met een halstertouwtje naar voren toe rond te zwaaien. Komt je paard in jouw ruimte dan moet hij langs het touw, dat zal hem niet lukken zonder dat hij een tik van het touw krijgt. Op dat moment is dat zijn probleem, wat hij zelf opzoekt, je jaagt niet achter hem aan met het touw.

Het gaat mij erom dat Monty Roberts en zijn join up te veel als het grote voorbeeld gezien worden en door iedere amateur wordt nagedaan. Er zitten zeker gevaren in de join up en ik weet bij voorbaat wie de dupe wordt als het paard "gevaarlijk" is .... ? Verward

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-02 19:56

Ik wilde graag zonder zadel en hoofdstel op Odin rijden, maar als ik op haar wil zitten, dan gaat ze bijten en wegtrappen. Er is niets mis met haar rug want met een zadel op doet ze niks.
Als ze mij wegtrapt dan straf ik haar toe, en ik probeer het nog eens. Na een aantal keer jaag ik haar weg en laat ik haar naar me toe komen. Geen idee of dat goed is,maar als ze achter me aanloopt en ik probeer het weer dan is er niets aan de hand.

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 11:42

hihi sorry ik ga nou eenmaal van het beste uit in mensen Haha!
vervang dat lieverd dan maar door ehhhhhh kreng ofzo of is dat weer te Haha!

Ja tuurlijk er zijn altijd mensen die het verkeerd gebruiken, maar daar ontkom je gewoon niet aan.
Ik gebruik wel mijn lichaams taal en als een paard naar mij dreigd dan jaag ik hem weg.
Er staat nu zo'n jaarling friesje in de wei. nIet opgevoed en nooit wat mee gedaan. Denk mij dus ff de wei uit te schoppen. Mis dus ze kijkt nu wel uit en heb haar niet aangeraakt. Heb 1 x mijn stem gebruikt omdat ze sym wilde slaan.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 15:36

Ja, kreng komt meer in de buurt Haha! Knipoog , wat een zelfkennis he ?

Evy, kan het zijn dat je haar irriteert met opstijgen zonder zadel ?? En anders is ze je inderdaad gewoon aan het uitproberen, daar moet je in 1 X korte metten mee maken anders blijf je aan de gang !

Succes !

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers