Merrie vraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Merrie vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-02 14:03

Ik weet niet zeker of ik dit hier moet plaatsen of bij fokkerij en afstamming maar ik hoor het wel als het niet goed is Haha!
Sinds 1 Juni dit jaar heb ik een Welsh A merrie, Eirian. Nu wilde ik, volgend jaar een veulentje gaan fokken met haar en mijn Welsh A hengstje Mambo, tijd genoeg dus nog om info te krijgen want ik ben zelf een ruinen mens en heb dus absoluut geen ervaring met een merrie!
Nu krijg ik een mailtje van het vrouwtje waar ik Eirian van heb gekocht met de vraag of Eirian al hengstig is geweest, nee dus, in de 2 maanden dat ze bij mij is is ze nog nooit hengstig geweest ik vond dat al vreemd maar zocht er eigenlijk niets achter.

Wat is nu het geval, Eirian en een andere merrie hebben bij een jaarling hengst gestaan, die andere merrie is dus ook niet meer hengstig geweest en de eigenaresse denkt dat ze wel eens drachtig zou kunnen zijn, zou dat bij Eirian ook kunnen zijn?

Mijn vraagjes zijn dus deze:
Hoe vaak is een merrie over het algemeen hengstig en hoeveel tijd kan er zitten tussen de periodes van hengstigheid?
Hoe lang is een merrie hengstig? (week, paar dagen)
Waneer gaat het tonen als een merrie drachtig is?
Zijn er nog uiterlijke kenmerken waaraan te zien is of de merrie drachtig zou kunnen zijn? (dat je het dus kan zien in een vroeg stadium) of heb ik daar echt een veearts bij nodig?
Hoe lang is de dracht bij een paard? (ha ha, ik weet er echt helemaal niets van Frusty )

Nou, voorlopig was dat het wel weer, ik ga nu als de donder wat boeken scoren want als het echt zo blijkt te zijn wil ik wel weten waar ik mee bezig ben!

O ja, er hebben al verschillende mensen tegen mij gezegt dat een jaarling hengst niet kan dekken, nou wel dus, bij ons op stal zal het niet de eerste merrie zijn die drachtig is van een jaarling, is al erg vaak gebeurt Haha!

Ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen!
O ja, nog tips voor goede bruikbare boeken?

Groetjes, Tanja.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 14:10

Meeste merries zijn om de 21 dagen hengstig. Dit duurt een paar dagen. In de zomer is dit vaak wat duidelijker dan in de winter. Sommige merries laten het heeeeel goed zien als ze hengstig zijn (mag je niet meer (of juist wel) borstelen bij de liezen, vaak plassen, niet meer voorwaarts met rijden, heel aanhankelijk (of juist niet), heel vriendelijk tegen ruinen terwijl ze ze normaal niet ziet staan enz. Bij andere merries zie/merk je het eigenlijk niet. Over het algemeen helpt het om te kijken of je merrie zich een aantal dagen per maand anders gedraagd dan normaal.

Draagtijd van een merrie is ongeveer 11 tot 12 maanden. Sommige merries worden echt behoorlijk dik, maar ik ken ook verhalen van paarden die plots een veulentje naast zich hadden staan terwijl niemand iets gemerkt had.

Voor zover ik weet kunnen jaarlinghengsten soms al dekken........

Goede boeken weet ik helaas niet en meer kennis heb ik ook niet (behalve met een hengstige merrie heb ik verder met dracht en veulens niet zoveel te maken). Als je twijfelt misschien toch een VA laten komen?

(en dan na een driekwart jaar plots een plaatje van een veulen in je wei vinden...)

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 14:20

Hoi Tanja: Zo maar een vraagje, hoe is die Eirian gefokt? In 1980 brachten wij een merrie voor die Coed Coch Eirian heette en toen nationaal reserve kampioene werd. Haar dochter Varpullan Ester deed dat nog een keertje over in 1984. Ik ben dus even benieuwd hoe dat zit.

Wat betreft het dekken met een eigen hengst: als je merrie van goed kwaliteit is, laat iemand dan eerst het hengstje beoordelen. Het zou zonde zijn om een veulentje van mindere kwaliteit op de wereld te zetten uit een goede merrie. Er zijn anders nog Welsh Ponies genoeg.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-02 14:59

Ha ha, ja dat zou ook wat zijn, na drie kwart jaar een veulen in de wei zonder te weten waar het vandaan komt Haha!
Maar als ze echt niet hengstig wordt laat ik wel de veearts even kijken, wat trouwens wel verandert is in haar gedrag, ze accepteerd alleen mijn Shetje (ruin) en een Welsh A tje (ook ruin)die ik in de verzorging heb staan nog, verder mogen er geen ruinen meer in haar buurt komen want ze wordt ontzettend link en schopt ze allemaal weg, dit gedrag vertoont ze nu ongeveer 1 maand. Laatst had ze een wond aan haar been door het vechten wat ze steeds doet op de wei en moest ze een paar dagen op stal bij mijn kwpn ruin, daar zit dan alleen een hek tussen, ze ging bij tijd en wijle bijna dwars door het hek heen zo vel was ze op hem, dus maar snel weer buiten gezet.

Joost, ik moet even haar papieren opzoeken maar haar volledige naam is Powy's Eirian, ze is 3.5 jaartjes jong dus dat moet een andere zijn, maar ik zal haar papieren even opzoeken, scannen en je toesturen, misschien weet jij nog iets van haar?
Wat dat veulen fokken met onze eigen hengst betreft, hij heeft geen papieren en dat veulen zou dan voor mij zelf zijn of iemand die er veel interesse in heeft en een goed thuis kan bieden maar anders zou het veulen bij mij beter af zijn Haha!
Ik ben nog bezig met een grote zoektocht door Nederland en ben ook al in Oostenrijk terecht gekomen omdat hij eigenlijk Lustoord Jan zou heten, bij het stamboek lagen nog zijn papieren en die kon ik erbij krijgen na een DNA onderzoek, ja, blijkt het Lustoord Jan dus niet te zijn, geeft niet hoor, ik heb hem nl. gered van de slacht en nooit het idee gehad om met hem te gaan fokken, maar hij ontwikkeld zich nu wel heel mooi en dus probeer ik er toch papieren bij te krijgen.
Ik heb zijn fokker inmiddels gevonden, die zit in Duivendrecht en dat is hier lekker dichtbij, die mensen proberen er ook achter te komen welke hengst het nou is die bij mij loopt, ook een fokker uit Groningen is bezig info op te zoeken dus misschien kom ik er toch nog uit Haha!

Maar ik zal de papieren van Eirian opzoeken, ben benieuwd of jij iets herkend in haar bloedlijn!

Groetjes, Tanja.

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 15:31

kun je niet schouwen met jou eigen hengstje of moet dat na een bepaalde tijd gebeuren

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 20:06

T@nj@ schreef:
haar volledige naam is Powy's Eirian


De échte naam is Powys Eirian, ze is gefokt door buurman ben van der Wielen. Powys is een graafschap in Zuid-Wales, dus geen apostrophe. De moeder heet Bolster E..., en die is van Foxhunter Pantheon uit VArpullan Ester Knipoog

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-02 20:22

Party!! Ik heb altijd al moeite gehad met namen van Welshjes en dan schrijf ik de naam van mijn eigen merrie nog verkeerd ook... Party!! (schaam mij diep) maar het is idd Powys, zonder apostrophe.
Maar toch familie dus! Leuk, afstammeling van een reserve kampioen, wist ik niet, ze is ook wel erg mooi hoor en loopt ook lekker ruim!
Bij de verkoop is mij wel verteld dat er goede papieren bij zaten maar ja, dat zegt mij niet echt veel, zeker wat betreft Welsh niet want dit is de eerste die ik heb met papier, ik heb mij er dus niet in verdiept. Maar nu ben ik wel erg trots!!!

chanickyo, ik zou wel kunnen schouwen met mijn eigen hengstje maar die staat momenteel 30km verderop, hij wordt zadelmak gemaakt en licht ingereden dus dat gaat niet Haha!
Maar wat ik vanmiddag wel even heb gedaan is haar bij 2 mini hengstjes laten ruiken, die hengstjes zagen het allemaal wel zitten maar Eirian deed helemaal niets, ze wees ze niet af maar reageerde verder ook totaal niet en liet zeker niet zien dat ze hengstig was.......

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 20:37

als je het zeker wil weten zou ik gewoon de DA even vragen of hij je pony op wil voelen.
is zo gebeurd en dan weet je tenminste zeker of ze drachtig is ja of nee.
laten scannen kan natuurlijk ook maar is weer meer aande prijs dan opvoelen.
ik weet nog toen we mijn fries gingen schouwen bij allerlei andere, vreemde paarden ze nooit liet zien dat ze hengstig was terwijl er best keren zijn geweest dat ze het wel was.
haar moeder laat het weer heel erg goed zien?
heel verschillend dus.
als zei nog maar denk een paard op de weg te horen dan gaat ze al staan plassen haha
succes

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-02 22:52

Ik denk dat ik haar toch maar laat scannen.
Met het oog op onze verhuizing in Oktober, dan heb ik ze dus allemaal bij huis staan en ik wil wel een datum weten waneer het ongeveer staat te gebeuren mocht ze drachtig zijn.
Het zou haar eerste veulen worden en daar wil ik wel graag bij zijn, of in ieder geval in de buurt!
Ik wil dan in ieder geval vrij nemen van mijn werk zodat ze niet alleen is.... zal je altijd zien dat ze wacht tot ik weg ben.....maar dat zien we tegen die tijd wel weer, eerst maar even zien of ze echt drachtig is, weet iemand wat dat scannen kost? en opvoelen?

Groetjes, Tanja.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-02 22:19

Nou, eigenlijk best balen maar ze is hengstig hoor, ze laat het alleen niet zo volop zien....
Ik had mij er net een beetje op ingesteld maar ja, is misschien maar beter ook, kan ik nog op zoek gaan naar een geschikte hengst voor haar.

Joost, ik heb haar papieren even bekeken en het is idd. de Powys Eirian waar jij het over hebt! Grappig zeg dat je haar afstamming zo uit je hoofd weet.
De papieren moet ik nog over laten schrijven maar ze staan zelfs nog op naam van je buurman terwijl ze daarna zeker nog 2x doorverkocht is (bij mij blijft ze hoor, het is een prachtbeestje)
Weet jij misschien nog een geschikte hengst voor haar voor volgend jaar?
Misschien dat die van mij wel geschikt is maar ja, hij heeft geen papieren en om die te krijgen is toch wel een ontzettende onderneming heb ik al gemerkt.......(maar ik blijf het proberen)

Groetjes, Tanja.