Te mager, iedere x weer, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Te mager, iedere x weer, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-02 17:21

Zoals jullie weten kochten we Chester als een zeer mager klein hoopje paard, met behoorlijk wat groeiachterstand.
Sinds we hem hebben gaat het op zich super, hij groeit lekker, krijgt praatjes tegeover andere paarden, glanst goed, en is gewoon een mooi paard aan het worden.
Maar het probleem is, dat hij ontzettend snel mager wordt. Hij staat nu ingeschaard, en loopt op het moment in een heél groot land vol gras.
Maar hij red het niet alleen op gras, en we voeren hem dus flink bij. Iets van 1,5 kilo musliemix per dag.
En hij eet volop gras. Toch blijft hij mager, en als je het voer af wilt bouwen, wordt ie binnen no- time weer mager.

Kan dit niet iets medisch zijn? Ik vind het erg vreemd. Elk paard kan toch leven van rijk gras?


Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 17:28

*denkt hardop*
hij is nog onwijs in de groei en heeft een achterstand, die hij misschien nog niet helemaal ingehaald heeft. Daar zou het eventueel aan kunnen liggen. Ik zou idd ook denken dat elk paard op alleen gras kan leven, maar blijkbaar is dat niet zo. Ik denk dat chester al het gras nodig heeft om te groeien (wat wil je met zo'n reus) en dan blijft er nauwelijks wat voor hemzelf over om dik te worden. Denk ik....

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:


Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 17:33

Ik ken dat.
Met danno was dat net zo. Ik moet toegeven dat ik het op dat moment niet echt in de gaten had en er waren eigenlijk geen mensen die het zeiden.
Vorig jaar kreeg ik er pas echt goed zicht op toen hij ergens anders stond.
Hij kreeg daar gewoon te weinig gras.
Dus bijvoeren 1kg biks per dag.
Afgelopen winter stond hij op 3kg biks!!! en 2 volle manden kuil op een dag en dat terwijl ik nog helemaal niet reed.

Ik denk ook dat je de muesli weg moet laten en een basis brok moet geven.
Zo'n groot paard vreet wel wat ik zou 2kg geven.
Mocht ie dan te dik worden kan je altijd een stapje terug maar ik denk eerder dat je straks nog meer moet geven. Haha!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 19:34

Tiko werd op een gegeven moment ook te mager.
Hij was altijd eigenlijk te dik, dus we vonden het eerst wel mooi dat ie wat afviel, maar toen werdie echt te dun. Nu was het bij hem wel te verklaren, we deden een stuk meer en hij kreeg maar iets meer voer. Toen is ons aangeraden om ipv half biks half muesli alleen nog maar biks te voeren, omdat ie van muesli niet dik werd, integendeel zelfs!
Bovendien hebben we toen van iemand een mineralen poedertje gekregen dat we hem moesten voeren en hij was zo weer een stuk dikker!
Maar of dat in jou geval ook helpt weet ik natuurlijk niet, maar misschien kun je idd wel beter biks dan muesli gaan voeren.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 19:43

misschien tijd voor een wormenkuurtje...vitaminespuitje?
i.p.v die muslie zou je ook die (basis)brok kunnen gaan bijvoeren.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 20:32

ruilen krijg jij mijn dikke olifant Lachen whahahhaha nee hoor.
wij hebben ook een pension enter met groeiachterstand had wormen,groet nu weer wat maar duuurt heel lang voordat ze bij zijn.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 21:46

Ja, ik zou de musliemix veranderen in een basis-brok. En hem een wormenkuurtje geven. Sommige paarden bij ons op de manege krijgen zemelen omdat ze te dun zijn, probeer dat eens!

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 23:05

Dc is dus ook heel mager. Wij voeren haar Sweet-Feed en dan krijgt ze nog vers hooi. Ik denk dat sommige paarden gevoelig zijn om mager te worden. Ik heb al gemerkt dat het soms komt door de hitte of de insekten. In de winter zal DC weer dikker worden om vervolgens volgende zomer weer graatmager te zijn. Ik weet niet of jou paardje iets medisch mankeert maar ik zou het gewoon in de gaten houden. heb je al een wormer gegeven? Ik hoop dat alles goed komt!

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 23:23

Als ik naar foto's van jonge Shires kijk valt het me vaak op dat ze er wat mager uitzien. Die paarden groeien natuurlijk ook wel ontzettend hard. Ik denk dat het dus toch ook een beetje aan het ras ligt.
Verder zou ik ook basisbrok gaan voeren en eventueel (maar alleen in overleg met de veearts) wat extra vitaminen en mineralen bij gaan voeren.

Misschien stomme vraag maar geef je hem genoeg wormenkuur? Mijn Tinker geef ik altijd nog een streepje extra uit een andere spuit omdat ik het idee heb dat een spuit voor hem niet genoeg is. Hij is niet zo heel zwaar gebouwd maar wel zwaarder dan een gemiddelde kwpn-er en is 1.64m.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 23:31

ALs ze jong zijn mag je best de ribben een beetje zien hoor ( niet extreem natuurlijk)
Mijn Tinker was pas zelfs te dik, terwijl je zijn ribben goed voelde, was ook op weg naar hoefbevangenheid. Nu gaat het beter, DA zei 1/2 minder van zijn brok.
Nu zie je best zn ribben een beetje, maar hs zei ook dat i er goed op maar ( ook in dikte dus) uitzag, niet te dik en niet te dun. DUs niet helemaal gaan platvoeren tot ie vet is.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 00:01

Die extra vitaminen en mineralen zou je door middel van zeewier kunnen toevoegen aan zijn eten. Verder zou ik inderdaad over gaan tot basisbrok...en dat mag bij Chester best wat zijn. Ik denk dat Maaike wel een punt heeft...hij gebruikt veel om te groeien, op het moment is hij een kleine Shire (hij is ook nog jong), en houdt dus weinig over om dik van te worden.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 00:22

Wij hebben hier een ingevallen shire gehad en die hebben we weer helemaal er bovenop gekregen met Pavo Stibro en Pavo Stimix. Ze stond ook alleen op het land en dat bleek niet voldoende. We hebben die 2 soorten voer door elkaar gedaan met wat zeewier er doorheen (www.homeovet.nl) Allebei de soorten voer zijn geschikt voor koudbloeden en dus weinig eiwit, want anders zit je weer met hoefbevangenheid! In de zeewier zit alles voor een goede spijsvertering etc. Het beviel echt super en ze is nu weer lekker vol, wat wel hoort bij een shire vind ik persoonlijk Lachen

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 12:56

RockyLover schreef:
Ja, ik zou de musliemix veranderen in een basis-brok. En hem een wormenkuurtje geven. Sommige paarden bij ons op de manege krijgen zemelen omdat ze te dun zijn, probeer dat eens!


Rockylover, de paarden bij ons op de manege krijgen geen zemelen omdat ze te dun zijn maar ivm hun darmen en maag. Want Ginger, Roles en Joris zijn nogal koliek gevoelig. En Joris is nou niet bepaald mager Haha!

xxx

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-02 14:40

Oh hij wordt zeer regelmatig ontwormt hoor!! Haha!
Ik ben daar heel secuur in, ook met inentingen enz.
Uiteraard zit hij nu volop in de groei, maar zelfs de stalhoudster keek er erg van op, terwijl ze zelf veel ervaring heeft met opgroeiende paarden.
Maar goed een Shire is wat anders dan een Quarter. Knipoog
We gaan nu over naar de 2 kilo krachtvoer, bix dus.
Ik ga zo even naar de voerwinkel en eens al die zakken lezen.
Ik heb nu Havens basis- sportbrok. En havens muslie mét haver.
Die zal ik nu beide geven, 1 1/2 bix en een half muslie denk ik.
Zo'n idee had ik al, muslie is goed voor de vitamientjes, maar ik twijfelde of ie er nou wel van kon groeien.
Want dat lijkt wel 'stil' te staan.
Afijn ben blij dat jullie hetzelfde denken als wat ik dacht.

We gaan die beer eens laten groeien! Knipoog

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 15:03

Je moet eens proberen om 2 keer per dag een bierglas maisolie of zonnebloemolie door zijn voer te mengen. Mijn paard is ook heel mager van zichzelf en niet vet te krijgen. Ook is mijn paard heel gevoelig voor eiwitten en op advies van mijn veearts ben ik dit gaan proberen om wat meer vet te kweken. Je hoeft niet bang te zijn dat hij aan de race gaat want dat gebeurt echt niet. Ik vind het altijd link om extra te gaan voeren met het oog op bevangenheid e.d.. Je moet eigenlijk proberen om binnen het basisrantsoen een wijziging aan te brengen ipv het basisrantsoen op te hogen.
Succes ermee

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-02 15:16

Oei dat twee keer per dag gaat niet lukken, hij staat namelijk ingeschaard, en qua tijd red ik het nét om een keer per dag te komen.
Ik heb nl ook nog twee andere ergens anders staan.
Dus dat is echt niet mogelijk. Knipoog

Dan maar een keer per dag.
Ik zal eens overleggen. Lachen

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 16:39

In een basis brok zitten all voedings stoffen die zo'n dier nodig heeft.

In mijn ogen is meusli ook biks maar dan alleen niet geperst, dus nu ziet de klant wat hij zijn paard voert.
dus de biks is in principe genoeg.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 18:17

Ik dnek niet dat hij van Basis-brok dikker wordt. Mijn zus gaf haar Haffie ook altijd Basis-brok en hij was ook ontzettend mager. Onze dierenarts raadde aan om musliemix te gebruiken en dat hebben we gedaan. het heeft ontzettend geholpen! Blijkbaar werkt het niet echt bij jouw pony...vreemd. Ik zou zelf ook niet echt een oplossing weten maar wat ook wel eens wilt helpen is bruinbrood. Niet veel natuurlijk maar bij sommige paarden helpt het..succes!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 18:57

Sinds Cerise zowel 's avonds als 's morgens nog eens veel hooi erbij krijgt is ze meer gegroeid.
Ook kreeg ik het advies: bijvoeren (de bix zowel als het hooi) altijd op exact dezelfde tijden doen.
Ook als het kan elke dag op dezelfde tijd het land in, en dezelfde tijd weer op stal (tenzij hij ingeschaard staat met schuilstal, das wat anders).

Van Havens muesli zonder haver werd ze inderdaad niet dikker.
Nu krijgt ze tweederde vd portie basisbrok en eenderde muesli.
Verder krijgt ze nu ook veel meer hooi als ze op stal staat, hoewel ik er wel goed op moet letten dat ze er aan denken om het haar te geven soms... Boos!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 20:18

Ik weet niet hoe oud hij is, maar zelfs voor volwassen paarden die mager zijn, gebruik ik veulenbrok. Je hebt ze er snel mee op gewicht.
Ik heb nu een jaarling welsh cob hengst die nogal ziek is geweest en nu echt mager is. Hij krijgt nu zo'n 4 kilo veulenbrok en 2,5 kilo muesli (Pavo) en onbeperkt hooi (staat snachts binnen).
Krachtvoer verdeel ik over 5 voerbeurten per dag.
Bang voor te veel eiwitten ben ik niet zo, die heeft hij juist nodig voor de groei. (volwassen cobs zijn wel erg gevoelig voor teveel eiwitten)

Ik zie hem per dag opknappen. Hij glanst al weer en is erg fit. Nu nog een kilo of 30 erbij...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Team_Sublime en 99 bezoekers