Tuigpaardprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Tuigpaardprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-02 23:30

Mijn tuiger wil ik een beetje dresseurmatig gaan rijden. Heb geen ambitie's om wedstrijden te gaan rijden maar ik zou graag willen dat hij zijn rug zou loslaten zodat het voor zowel hem als mij prettiger is om te rijden.
Hij is 15, heb hem 2 jaar geleden gekocht, was al onder het zadel gereden. Daarvoor heeft hij waarschijnlijk alleen maar voor de kar wedstrijden gelopen.
Nu zegt mijn instructeur dat de spieren die hij gewend is te gebruiken bij de tuigerswedstrijden hele andere spieren zijn dan bij het dresseurmatige.
Hier kan ik een heel eind in meekomen.
Maar mijn instructeur zegt dat vanwege zijn leeftijd het bijna onmogelijk is om het dat probleem eruit te werken; of ik zou bijna een jaar niet kunnen rijden en een
goede fysiotherapeut moeten inschakelen.
Graag jullie mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 08:45

Een goede menner rijdt zijn paard meestal ook onder het zadel en een goede menner weet hoe belangrijk het is een paard over de rug te rijden. Maar wanneer jou paard in al die jaren niet correct over de rug gereden is dan vrees is toch dat je instructeur helemaal gelijk heeft.

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 13:15

Hoi,

Ook ik heb een tuiger; 13 jaar oud. Haha! Hij is (voor zover ik weet) niet voor de kar geweest, maar alleen bereden.
Ik kan me goed voorstellen wat jou instructeur zegt; hij zal nu onder het zadel ook andere spieren moeten gaan gebruiken. Ik denk dat dat wel logisch is. Hij moet tenslotte jou gewicht gaan dragen en daardoor zijn evenwicht weer gaan opzoeken. Daarbij zal jij hem misschien wat lager en ronder willen instellen dan wat hij gewend is.?

Ik heb helemaal geen verstand van het trainen van een tuigpaard, maar ik kan me voorstellen dat dit ook gaat om losmaken van de rug, goed aan de hulpen stellen enz... Warschijnlijk wordt een tuiger voor de kar wel wat meer 'bergopwaarts' getraind. Maar of dat rijden van jou nou echt een heel groot probleem is..Ik zou het gewoon heeeeel rustig gaan proberen en dan zien wat er gebeurd. Vraag niet teveel en te lang achtereen. En daarbij de hulp van een fysio kan nooit kwaad.

Zelf rijd ik mijn tuigje ongeveer 5 dagen per week, daarnaast longeren en buitenritten. Ik ben ook geen wedstrijdruiter, maar wel heel serieus en fanatiek met dressuren. Als mijn paard iets moeilijk vindt of het ergens niet mee eens is, gaat meteen dat koppie erop. Je weet wel; hoofd omhoog, maar neus op loodlijn.(met spanning iod drukt ie ook zijn rug wat weg en heeft hij de neiging om de onderhals wat eruit te drukken en gaan de beentjes ophoog Frusty ).. Alsof ie voor de kar staat. Dus deze houding is denk ik iets wat er gewoon in zit bij tuigers..? Schijnheilig

Veel succes
DianaL

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 22:31

Misshcien kun je het proberem om hem met een touwtje bij te zetten. En dan niet meteen heel laag instellen maar geleidelijk opbouwen naar een steeds lagere stand.
En als een menner/tuigpaardtrainer hem zo erg vastrijd in de rug is het imo geen goede menner!

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-02 23:25

Vanavond heb ik hoop gekregen Knipoog , sprak iemand die een draver (waarbij het ruggebruik óók wordt weggedrukt op de baan) in 4 jaar tijd haar paard heeft omgetoverd tot een volwaardig dresseurpaard.
Niet dat dát mijn streven is, het gaat er mij om dat hij zijn rug niet meer wegdrukt.
Met bijzetteugel heb ik een tijd gelongeerd, hierbij kan hij hij wel nageeflijk lopen maar dan nog drukt hij zijn rug weg. Ik ga het nu, onder begeleiding, proberen met een pessoa-teugel.
De vrouw waar ik nu les van krijg heeft weer een hele andere invalshoek dan mijn ex-instructeur.

DianaL, de problemen waar jij soms tegenaan loopt; Hoe je paard reageert op een moeilijke oefening...dat is tuiger-eigen }> Een 'gewone' KWPN-er zal ook in verzet gaan maar dan op een andere manier.
MIsschien is dat juist wel het leuke van tuigers Lovers

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 16:36

Jeps, dat is een typisch tuigerprobleem met de kop eruit drukken en als een echte tuiger te gaan lopen. Doen ze allemaal, ook aan de longeerlijn en voor de kar..

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 16:17

Geen probleem hoor, je rijdt het er echt uit. Alleen kost het je wat meer inspanningen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 18:42

Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens. Een tuiger is speciaal voor zijn doel gefokt. Wanneer je van je tuiger een echt rijpaard wilt maken had je beter een ander paard kunnen kopen.
Je moet het paard gebruiken voor het doel waarvoor hij gefokt is. Het is niet zo dat je ieder willekeurig paard maar naar je hand kan zetten met veel training en oefening, een volbloed zet je ook niet voor de ploeg Haha!. Hou daar wel rekening mee in de verwachtingen die je van het paard hebt.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 08:27

Ik geloof ook niet dat Chompie van plan is om GP te gaan rijden met haar paard, anders had ze inderdaad wel een ander paard gekocht. Maar ieder paard kan met gemak naar M niveau gereden worden, ook een tuiger dus. Er zijn voorbeelden genoeg van paarden met tuigersbloed die zelfs internationaal erg goed presteren dus hetgeen wat jij zegt gaat niet op....

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 11:37

Neem Harold, 2 wedstrijden op Brons gelopen, 4 keer eerste geplaatst. Niet te geloven voor de meeste mensen. Juiste training en trainen met beleid. Niet blijven doorgaan omdat het zo goed is, op het juiste moment rustperiodes inbouwen of even op dat punt blijven hangen. Zorgen dat het plezierig voor ruiter en paard blijft. De tijd nemen. Omscholen duurt dubbel zo lang als het er in krijgen zegt men. Mocht hij wel goed getraind zijn merk je dat vanzelf met de touwtjes en kun je dat verder uitbreiden. Goede instructrice, die bij jou past. Die je leert op je huidige niveau te rijden, en je dan stap voor stap kan helpen om verder te komen.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 11:40

Kijk maar eens in mijn profiel naar mijn tuiger. Had ook alleen maar voor de kar gelopen en moet je haar nu zien!

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 22:15

Tuurlijk met een hoop doorzetteingsvermogen is er veel mogelijk. Mijn vriendin rijdt nu Z1 met haar tuiger. Maar die is dan ook alleen onder het zadel gereden. Maar 2 keer per jaar word ie altijd los gemaakt door een fysiotherapheut. Dat zal ook wel zo blijven.
Omdat ze hem meteen dressuurmatig heeft gereden is ie ontzettend nageeflijk. Loopt echt met hoofd tussen zijn voorbenen. Ze longeert hem minstens 2 keer per week met een gogue. Dat werkt prima.
Veel succes met je tuiger en je kan er heus verder mee komen!

Groetjes