vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-02 14:22

Wie heeft er ervaring met het kopen van een onbeleerd paard?

hebben jullie die zelf ingereden of laten inrijden?

ze zijn nog al wat goedkoper dan een opgeleid paard maar ik heb geen ervaring met inrijden. Nu overweeg ik, met de nadruk op overweeg, een jong paard te kopen en te laten beleren. Maar heb daar wel mijn bedenkingen bij. Ik hoor ook wel verhalen dat een paard heel braaf was met inrijden en daarna een draak werd tijdens de "puberteit"zeg maar vandaar dat ik heel benieuwd ben naar jullie ervaringen.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 14:29

klinkt leuk Diana, maar weet je wat het kost om je paard in te laten rijden?Dat is jammergenioeg ook niet gratis Lachen
Ik zou het niet zo snel doen als ik jou was, nou zou ik zelf zowiezo geen paard kopen om hem vervolgens weg te brengen om in te rijden.
Dan liever zelf met goede begeileiding die meer ervaring heeft met het aanrijden van jongen paarden.
succes met je keuze Lachen

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 14:32

OH..ik wou je nog even vertellen hoe het met Joy is gegaan.Ik heb haar eerst behoorlijk lang gelongeerd 4 maanden.
Nooit geen haast gehad, dus alles lekker rustig Lachen
vervolgens kon ik er zo opstappen en het ging prima (natuurlijk ben ook ik de 1e keer ernaast gegaan, maar dat was onvermijdelijk)
Joy heeft daarna ook weleens gekke sprongen gemaakt en heb en hap nog steeds wel eens zand, maar ah het is en blijft nog een jong paard
Je hoort ook verhalen van paarden waarbij het idd de eerste keren voorbeeldig gaat en daarna ineens volledig losgeslagen.
Nopg nooit meegemaakt trouwens Lachen

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 14:38

Tja, een paard zadelmak maken is zo gepiept in de meeste gevallen. als ze jong zijn kan je ze in de regel makkelijk verrassen met nieuwe dingen. als ze dan een tijdje wat gewend zijn, zadelmak dus, dan begint het pas echt. Dan begint het echte beleren, namelijk het aanleren van hulpen. Daar gaat heel veel tijd overheen (gauw 2 maanden), en dat is ook waar de meeste fouten worden gemaakt met jonge paarden.

als je je paard dus wegbrengt om zadelmak te laten maken, dan moet je het eigenlijk, zeker als je zelf geen ervaring/vertrouwen ervoor hebt, goed doen en het meerdere maanden uitbesteden. In twee weken zijn paarden vaak wel zadelmak te maken, maar de fratsen...die komen later.

als je zelf dus een paard kan opleiden, kan je veel geld besparen. maar je kan een jong paard ook heel gemakkelijk verkeerde dingen aanleren, rijtechnische fouten die heel lastig er weer uit te corrigeren zijn. Weet dus wel waar je aan begint...Succes!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 15:36

wij hebben ons paard zelf beleerd.
en ben er niet als eerste opgestapt omdat ik rare ervaringen heb gehad met mijn ander paard(ook zelf beleerd)
namelijk mijn 2 voortanden zijn er uit 2 nepstukken dus ik doe het neit altijd alleen als de paarden echt zuper mak zijn.
later heb ik mijn paard zelf ingereden .
de genen die erop stapte heeft er iets van 3 weken gereden
dus ja ik zou het persoonlijk door iemand anders laten doen.

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 16:02

Mijn eerste eigen paard was ook zo groen als gras...en daarbij had hij ook best een moeilijk karakter,(zeer angstig)heb veel geduld met hem moeten hebben om eerst het vertrouwen te winnen,dingen niet eng te laten vinden.
Zadelmak maken opzich is niet moeilijk,maar het aanrijden/beleren komt toch aan op je eigen ervaring en kundigheid.Daarbij speelt natuurlijk ook het karakter van het paard een grote rol.
Ben je niet zeker van je eigen kunnen,
dan zou wegbrengen/beleren door een ander een optie kunnen zijn...
T kost wel wat eurootjes om je paardje uit handen te geven, af te laten richten door een africhtingsstal ed.(nodige tijd voor uittrekken)
Het zou natuurlijk mooi zijn,denk ik
dat je iemand kan vinden bij jou op lokatie(ervaring zadelmak maken/beleren)
die jou en je paardje zonodig verder kan helpen .....succes!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-02 16:10

Ik vind het interessant om jullie eravringen te horen, dank je wel.
Het bevestigd mijn eigen gedachten, ik moet dr niet aan beginnen ik twijfelde alleen even omdat het zoeken naar een paard met mijn budget nogal tegen valt maar mijn verstand zegt geen jong paard maar mijn portomonee..... maar inderdaad wat jullie zeggen het kost ook geld om hem in te laten rijden en dan kom je ook al gauw duurder uit *zucht* nog maar even verder zoeken naar een beleerd droompaard.

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 16:13

heel verstandig....vooral als je rijtechnisch nog veel aan jezelf moet werken!Daarbij lukt t vast en zeker een beleerd paard te vinden,voor een aannemelijke prijs.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 16:25

Ik heb ook 2 jonge paarden. En beleer ze zelf. Ro is 3 maanden onder het zadel. Gedroeg zich voorbeeldig, maar is nu wel aan het puberen. Dus opper lastig. Haha! alles komt wel weer goed hoor ze is alleen wat HEET.

Ik zal als ik jou was geen jong paard kopen, maar toch een beleerd paard vanaf een jaar of 5 a 6 die al wat gezien heeft.

Groetjes Merilyn

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 17:06

Ik wil perse onbeleerde paarden.
Dit omdat ik het beleren zelf doe en daar ook aardig ervaring mee heb.
paard waar ik nu mee rijd heb ik ook zelf ingereden en de jaarling ga ik straks ook zelf doen.

We zijn nu bezig om een leuke 3 jarige in te rijden staat ook op e/a

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 11:01

Ik heb het zelf gedaan met goede begeleiding. Nou was 't een heel braaf dier dat nergens bang voor was, dus niet zo moeilijk. En toen hij op 4-jarige leeftijd ineens hengstenfratsen kreeg heb ik 'm 1 keer door iemand anders laten "rechtzetten". Dat is niet zo heel erg vriendelijk gegaan, maar hij heeft er niks aan overgehouden. Alleen goed gedrag Haha!. En hij is nu 10 jaar later nog altijd hengst en overal te hanteren Lachen