Nh, hoe werkt het?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Nh, hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-02 13:00

Ik ben daar toch wel eens benieuwd naar.
Ik hoor zoveel mensen praten over nh, maar weet er zelf eigenlijk weinig van...
Wie wil het met uitleggen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 13:09

Ik denk niet dat dit in een forum zo makkelijk uit te leggen valt. De bedoeling is dat je je gaat verdiepen in de psychologie van het paard, en leert begrijpen hoe de instincten van een paard werken. Vanaf dat inzicht uit ga je de band met je paard verstevigen, en zijn er verschillende methodes voor om deze band met je paard te verstevigen en te testen.

Les één: begrijp dat een paard een vluchtdier is.
Les twee: begrijp dat een paard ons als roofdier ziet.
Les drie: begrijp dat een paard leiding wil hebben en moet hebben. Hij moet je respecteren. Dat respect bereik je niet door te slaan en te meppen, maar door je in te leven in het paard. Je moet leren hoe het paard in verschillende situaties reageert. Leer hoe de structuur van een natuurlijke kudde eruit ziet: Leidende merrie voorop, Hengst als drijvende factor achteraan. Leer hoe je door middel van je eigen lichaamspositie de leidende merrie, of de drijvende hengst kunt imiteren. Je moet leren hoe het paard in verschillende situaties reageert of zou kunnen reageren. Als hij bang is zal hij zich proberen achter de leider te verschuilen. Hij zal nooit zelf op het gevaar afgaan, als hij laag in rang staat. Als hij vlucht, zal hij nooit verder dan een bepaalde afstand vluchten, en dan kijken waarom hij is gevlucht. Paarden kiezen altijd de weg van de minste weerstand. Daar kun je gebruik van maken als je je paard op NH manier traint.

Dit is eigenlijk in het kort wat NH inhoudt. Of je dit doet volgens de methode Voest, Parelli of Pieter Baalbergen, dat maakt dan verder niet uit. Het zijn allemaal variaties op een thema.

Als je lectuur wilt, en het Engels een beetje machtig bent, kan ik je de boeken van Mark Rashid aanbevelen. Wil je een cursus doen, raadt ik aan de methode Parelli te proberen.

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 17:54

Mij spreekt de methode van Hempfling het meest aan. Maar behalve zijn boek natuurlijk paardrijden valt er niets over hem te vinden Verdrietig Wel geeft ie heeeeel soms achterlijk dure cursussen in Nl Haha!

Als je nog meer wil weten is het boek Het paard als partner misschien wat. Het is geschreven doro Elma Middel en Marike Coverdale en is een soort van samenvatting over de verschillende NH methoden:
Monty Roberts
Pat Parelli
Klaus Ferdinand Hempfling
Linda Tellington Jones
Sally Swift
Emiel Voest

En er staan nog allerlei (internet) adressen in waar je cursussen ed kan volgen.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 19:11

Ik ben afgelopen weekend naar een clinic van Eddy Modde geweest. Hij is een instructeur van de Pat Parelli Methode. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het erg leuk en interessant vond.
Omdat ik een dominant paard heb biedt dit een goede uitkomst om onze relatie duidelijk te stellen.
Vorig jaar ben ik bij Emiel Voest geweest en dat is ook heerlijk om te zien hoe zij de dingen aanpakken.
Alhoewel ik weet dat Emiel een hekel heeft aan het woord 'Natural Horsemanship', het is uiteindelijk allemaal voor hetzelfde doel: een goede band en communicatie met je paard.

Ik zou zeker eens gaan kijken bij een Parelli clinic in de buurt of bij mensen langs gaan die er verstand van hebben.
Je hoeft niet ineens een 'zwever' te worden om dit met je paarden te gaan doen.
Het is prima te combineren met sportactiviteiten. Knipoog

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 11:25

Sins when hoort sally swift ook in dit rijtje?
Juist over nh moet je lezen en veel kun je leren van je paard. Het is voor mij dan voornamelijk zelfstudie. Curussen zijn te duur en door zelf veel te kijken te lezen en te luisteren naar andere kom je een heel eind. Als Emiel een show tja hoe noem je dat op paard enzo geeft dan kijk ik. Ik koop zijn boeken. Ook ben ik naar een seminar geweest van hem en ben ik op de pat peralli snuffel avond geweest en heb ik hem op equitana gezien.
Zo kun je het zo goed koop mogelijk leren. Tja heb je geld te veel kun je cursussen doen.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-02 13:08

Bedankt allemaal. Ik denk dat ik binnenkort eens een boekje ga lezen en dan kijken we verder Lachen

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 23:08

Kim ook voor jou geldt: join de NVVR. Waar Emiel en Klaus handenvol geld voor willen hebben, doen we binnen de NVVR al zolang als we bestaan en tegen een bescheiden lidmaatschap. Als je wat wilt leren, dan vraag je mensen om ideeen, er zijn altijd mensen die je weer een stap verder helpen.

P.S. evenmin als Sally hoort Linda in het rijtje thuis. Deze mensen hadden allang door hoe dingen werkten voordat Monty z'n eerste woorden op papier schreef, Emiel nog dansles gaf en Pieter alleen maar wat hobbyde in z'n achtertuin.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 10:40

hehe monty was er al veel langer mee bezig dan dat hij bekent is en sally schrijft toch alleen over rij technieken of mis ik iets van haar?

heb je een site adres van dat nvvr?

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 12:58

Sally schrijft inderdaad meer over rijden, echter wat zei schrijft wordt met veel omhaal ook door "NH-instructeurs" als nieuw gepresenteerd. Als je Sally Swift goed leest, dan propageerd ze geen systeem, geeft alleen handreikingen en hulpmiddelen voor beter rijden. Daarmee onderscheiden Sally en Linda zich wezenlijk van mensen als Hempfling, Voest, roberts en anderen, die alleen kunnen werken bij de gratie van hun "systeem"

Adres van de NVVR, daar komt ie nog eens: www.recreatieruiter.nl

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 13:20

Dus vind ik sally geen NHwant Nh is op een natuurlijk manier omgaan met paarden niet rijden of word dat er nu ook steeds meer bij betrokken?
Linda vind ik persoonlijk niets, maar daar ging deze discussie niet over.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 22:51

phoenix4ever schreef:
Dus vind ik sally geen NHwant Nh is op een natuurlijk manier omgaan met paarden niet rijden of word dat er nu ook steeds meer bij betrokken?


Ik denk ook niet dat Sally er blij mee is om op een hoop geveegd te worden met Roberts, Voest, Baalbergen en anderen. Persoonlijk zou ik het een belediging vinden. Sally is ten minste in staat om iets op papier te zetten waar iedereen wat aan heeft, ongeacht rijstijl, omgang of soort paard. Dat kan ik van al die anderen niet zeggen.
Mocht iemand geinteresseerd zijn in de eigenlijke kern van NH, dan kom maar eens een middagje langs, laat ik het je wel even meemaken, kleine moeite, groot plezier.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 12:36

he wat bedoel je nu.
Toch wel leuk om eens te kijken hoe andere met hun paard omgaan vanuit het oogpunt van NH
Ik ben er al meer dan 5 jaar meebezig en ook intensief.
Heb me dit jaar op veulens gricht vanwege symmie natuurlijk en ik zie zo,n verschil met andere echt enorm.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 23:36

phoenix4ever schreef:
he wat bedoel je nu.
Toch wel leuk om eens te kijken hoe andere met hun paard omgaan vanuit het oogpunt van NH
Ik ben er al meer dan 5 jaar meebezig en ook intensief.
Heb me dit jaar op veulens gricht vanwege symmie natuurlijk en ik zie zo,n verschil met andere echt enorm.


Geef ik zo'n vreemd antwoord dan? Het mag duidelijk zijn dat ik geen fan ben van de NH zoals die door diverse lieden voor veel geld wordt gepresenteerd. dat wil niet zeggen dat ik tegen NH ben, in tegendeel, maar iets wat simpel is moet je simpel houden. Alleen dan is er geen schip met geld meer mee te verdienen. Aan die lieden heb ik dus een hekel.
ik sta alweer twaalf jaar op de ledenlijst van de NVVR, alwaar al aan NH werd gedaan lang voordat het NH heette. We hebben binnen de NVVR met enige verbazing gekeken hoe plotseling diverse zaken als nieuw en totaaloplossend werden gepresenteerd, terwijl dat binnen de NVVR al jaren gemeengoed was.
Om de slow chat die we er ondertussen van gemaakt hebben af te breken, kom eens langs, kunnen we er IRL over praten.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 23:47

phoenix4ever schreef:
he wat bedoel je nu.
Toch wel leuk om eens te kijken hoe andere met hun paard omgaan vanuit het oogpunt van NH
Ik ben er al meer dan 5 jaar meebezig en ook intensief.
Heb me dit jaar op veulens gricht vanwege symmie natuurlijk en ik zie zo,n verschil met andere echt enorm.


Sorry, maar ik ben het er niet mee eens dat Imprinting hetzelfde zou zijn als Natural Horsemanship.
De methode van Miller (of de dingen die jij hebt afgeleid van zijn methode en ook nog andere methodes en op Symphony hebt toegepast), en alle ander imprinting methodes heeft weinig te maken met Natural Horsemanship, maar meer met het feit dat een veulen in de eerst 72 uur na de geboorte open staat voor allerlei indrukken. De natuur heeft ervoor gezorgd dat het veulen in deze periode zich gaat hechten aan zijn moeder en kennis maakt met de dingen in zijn omgeving. Dingen waar het dier de eerste 72 uur mee wordt geconfronteerd zal het in zijn verdere leven niet meer als bedreiging zien. Maak jij in deze 72 uur contact met je veulen, zal het jouw als moeder of tweede moeder zien en compleet vertrouwen. Dus het is een soort gewenning, maar heeft niets met Natural Horsemanship te maken...Een veulen hoort in de natuur niet achter een mens aan te hollen...

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 12:46

Het wordt er wel degelijk bij gerekend of jij nou vind dat het 't is of niet dat is aan jou.
Ik heb de methode aangepast aan mijn ideeen en het werkt super. De band met Exel is super sterk. Daar kom ik niet tussen. Ze is nu ruim drie maanden en volgd Exel nog als een lammetje soms niet hoor ze is ook wel heel ondeugend, maar ze vind het ook erg leuk als ik er ben en om overal geknuffeld te worden.
Ze is super rustig, braaf, geduldig en eigenwijs.
Dol op mensen en bijna nergens bang voor.
Ik vind het een geweldige manier en zal hem zeker vaker gebruiken.


Ik kom zeker eens langs lijkt me leuk. Moet ik wel eerst beter worden. Goed?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 12:51

Natuurlijk is de band van Symphonie met haar moeder goed, hechter dan die met jouw. Maar Natural Horsemanship betekend inspelen op natuurlijk gedrag. En dat doen wij met een veulen niet. Wij conditioneren.

Begrijp me goed, ik val je niet aan. Mijn veulen heeft ook de imprinting volgens Miller ondergaan. Maar net zo min als Sally Swift tot de Natural Horsemanshippers behoort, past Miller daar ook niet tussen.