Western riding is geen rodeo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Western riding is geen rodeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-02 09:36


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 12:19

Want western riding wordt veelal in verband gebracht met rodeo. Die vergelijking gaat echter volledig mank. In tegenstelling tot western riding wordt bij rodeo de kwaliteit van de cowboy getoond en niet het vermogen om met een paard om te gaan.

Door de slechte weersomstandigheden konden de demonstraties zaterdag aan de Slootsdijk niet in de grote buitenbak worden gehouden. De open dag speelde zich daarom af in de manege.

TEVREDEN

Secretaris Gerrit Dijkman van Stichting Western Riding Achterhoek (SWRA) was zaterdagmiddag na de eerste demonstratie een tevreden man. De optredens van instructrice Sylvia Pardijs met leerlingen van haar school sloegen goed aan bij het publiek. En dat, ondanks het slecht te verstaan begeleidende commentaar van Pardijs.

Western riding is de snelst groeiende vorm van paardensport in Nederland. Sinds 1995 is de SWRA actief in Ruurlo, dat de uitvalsbasis vormt voor talloze beoefenaars van deze sport. Dijkman, die in de jaren tachtig al besmet raakte met western riding, kwam in contact met Pardijs. De loods die Dijkman in ‘t Ruurlose Broek in 1995 liet bouwen voor opslag, is uiteindelijk ingericht als oefenruimte voor de westernsport.

SUCCES

De stichting trok Pardijs, die zowel nationaal als internationaal succes oogstte met haar westernsport, aan als instructrice. Met Ruurloër Gerrit Dijkman en Groenloër Gerrit van der Berg vormt Pardijs uit Winterswijk inmiddels de Achterhoekse stichting, die ruim vijftig donateurs kent.

De westernsport kent haar oorsprong in Noord-Amerika. Daar is in de tijd van de kolonisatie het paard gebruikt als transportmiddel door kolonisten en pioniers. Het paard werd als werkdier ingezet voor vele doeleinden. Een goed getraind paard bleek vooral bij de opkomst van de vee-industrie van essentieel belang te zijn. ‘Op veeranches moest het vee worden gebrandmerkt, geteld, verpleegd en opgedreven worden. Vooral dat laatste deden mannen met paarden‘, verklaart Dijkman. ‘Meer dan eens hing het leven van een cowboy af van de kwaliteit van zijn paard. Geen wonder dat de cowboys zeer kieskeurig waren in de keuze van hun paarden. Zadel, hoofdstel, laarzen, lasso, handschoenen, er werd niet op een paar dollar gekeken om het beste van het beste te hebben.‘

Zaterdag liet Pardijs met een aantal van haar beoefenaars zien hoe onder meer ‘koeien‘ van een kudde werden gescheiden en weer aan de groep werden toegevoegd bij de onderdelen cutting en working cowhorsing. Door de verscherpte veterinaire eisen na de mond- en klauwzeercrisis van vorig jaar zijn zaterdag de koeien vervangen door ‘mensen‘.

SNELHEID

Een van de meest spectaculaire onderdelen van deze sport is het ‘reining‘. Bij dit onderdeel komt het op snelheid aan met het draaien van het paard, het stoppen en het weer vlug op snelheid brengen van het paard. Hiervoor zijn de Quarter Horses het meest geschikt. Het ras dankt zijn naam aan de races die in Amerika werden gehouden op een kwart mijl.

Alles in de westernsport is op Amerikaanse leest geschoeid. Zo worden alle instructies in het Amerikaans voorgedragen en worden de prijzen in de wedstrijden allemaal in dollars uitbetaald

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 11:47

In hoeverre heeft het been/voetwerk van het paard hieronder te lijden?
Slijt dit niet extra hard door de sliding-stops?
Ik ben een leek op dit gebied, het lijkt mij erg leuk om te doen, alleen ben ik bang dat zijn beenwerk beschadigd. Ik dacht dat ik het ergens in het Bit had gelezen. Maar goed, kan ook in een ander blad. (dat het slecht is voor de benen).
Wie weet hier meer over !!!

Natas

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 12:15

Sherif,

Het is inderdaad NIET WAAR dat het schadelijk zou zijn voor het beenwerk van een paard.
Dit sprookje is bedacht door mensen die geen verstand van western rijden hebben en ook niet in het minst geinteresseerd zijn om zich er in te verdiepen. Als je het mij vraagt is springen veel schadelijker voor de benen.
Van western paarden wordt niets vreemds of zwaars gevraagt.
Alle oefeningen die worden gedaan worden langzaam getraind en in niveau opgebouwd. Er zit niet een oefening tussen waarvan je kunt zeggen "dat is nou een zware belasting voor de benen". Hij moet wel goed worden uitgevoerd natuurlijk maar dat is bij elke vorm van paardensport zo.

Als je echt geintereseerd bent in deze tak van sport, ga dan eens kijken op een western stal als de Achterhoek of Burgmeijer Quarterhorses (of een van de andere gerenomeerde westernstallen)en vraag na hoe oefeningen in elkaar steken en hoe de paard getraind worden. Er gaat dan vast een wereld voor je open.

Laat je beslissing om je verder niet te verdiepen dus niet afhangen van een lariekoek verhaal wat door bevooroordeelde mensen in de wereld is geholpen.

Adrienne

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 16:37

Daarnaast (even ter aanvulling) is de slidingstop één klein onderdeel van één onderdeel van het western riding.... Western riding is véél meer dan alleen maar Reining! Ik vind het zo jammer dat men bij western riding vaak alleen maar aan Reining denkt, want daarmee doe je deze enorm veelzijdige tak van paardensport absoluut te kort! Zo veel andere leuke onderdelen die ook meer dan de moeite waard zijn, en zéker niet minder moeilijk ofzo, hoewel ook hier natuurlijk geldt: mits goed uitgevoerd. Pleasure, Trail, Horsemanship, Western Riding, Versatile Horse, Halter, Showmanship... om maar eens wat onderdelen te noemen. Er is altijd wel een onderdeel wat jou en jouw paard ligt. Surf eens rond op internet, er is inmiddels genoeg info te vinden.

Onbekend is onbemind... Er wordt veel gezegd en geschreven over Western Riding, maar oordeel pas op eigen ervaringen (en ik schrijf hier in meervoud, want één westernruiter/stal is nog geen regel voor de hele sport... er is veel kaf tussen het koren helaas).

~Francis~