hitte onder pad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

hitte onder pad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-02 17:58

Ik rij nu met m'n Torsion en heb daar een Merino-wol dekje bij ,
is een behoorlijk dik ding van dus merino-wol.
Doet denken aan een dikke bontgevoerde westernpad.

Ik leg het zadel eigenlijk altijd op haar blote rug omdat het onder dat dekje zo a-sociaal heet wordt , da's echt niet normaal meer....

Ze zweet er al onder als ik maar een rondje stap...

Als ik na het rijden m'n hand er onder steek is het werkelijk bloedheet en kletsnat dat ruggetje.

Het lijkt mij niet gezond maar ik neem aan dat je dit met die dikke westernpads ook hebt ?

Is het nou echt slecht dat die rug zo ontzettend heet en nat wordt of valt
dat wel mee , hebben westernpaarden dat ook altijd zonder er last van te hebben verder ?

Benieuwd wat jullie erover te zeggen hebben Lachen .


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 18:11

Die van mij is ook altijd heel warm onder de wollen pad, en eigenlijk ook altijd nat. Maar omdat het echte wol is, en geen synthetisch spul, schijnt dat minder kwaad te kunnen Verward
Ik ga van de week m'n laatste vakantiecentjes maar eens uitgeven in de westernstore, en een neoprene pad aanschaffen. Eens kijken hoe dat bevalt. Scheelt in ieder geval al een hoop ellende in de badkamer als ik niet meer hoef te wassen (trappelen *LOL* )

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-02 18:26

Pfoeiiii , neopreen is nog veel erger...

Ik heb ooit een niergordel van neopreen gehad voor op de motor ,
tjongjonge zeg bloedheet en zeikwaternat onder dat ding !
Nooit geweten dat m'n buik zo kon zweten .....

Vaag verhaal zeg , dat het dan minder kwaad zou kunnen Haha!
Het voelt heel akelig aan iig , zo ontzettend warm.
Heb ik bij m'n schaapje onder m'n dressuurzadel lang niet zo erg...

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 18:52

Wat wel goed werkt is zo;n Armadillo ding (zie paardendrogis) Dat is ook neopreen, maar dan met kleine gaatjes erin, de hoes waar hij inzit is ademende spul wat ook voor schaatspakken gebruikt word. Ik ben -wat niet zweten betreft- lyrisch over dat ding. Minpuntje is dat hij erg dik is.

Ik heb datzelfde probleem met een gelpad, pmarena. Bij mij werd het zo erg dat ik een soort warmte-bulten kreeg op de rug. Ik dacht in eerste instantie dat het drukkingen waren, maar uit navraag met de zadelmaker die ook het zadel heeft bekeken, bleek dus dat dit niet zo was. Die adviseerde dus om maar gewoon een schabrak er tussen te leggen die het zweet opneemt.

Ik weet inmiddels dat er gewone schabrakken bestaan voor de Torsion, en anders is zo;n Equitex onderlegger niks voor Marenas ruggetje? In Torsion model wel te verstaan Knipoog

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-02 19:27

Die Equitex wilde ik ook wel graag , maar volgens de beschrijving zou deze ook goed zweetopnemend en ademend zijn...en de Equitex hebben ze niet eens bij Hue-hott.

De gewone dekjes voor de Torsion zijn weer dubbel op de rug , dan zit je weer met zo'n naad en dat wil ik ook niet...ik ben geen zeikerd hoor Lachen

Dat Armadillo ding en soortgelijke vindingen , volgens mij werkt dat voor geen meter ! Haha!

Ik bedoel , dan kunnen er wel gaatjes inzitten maar daar heb je alleen puur op dat ieniemini plekje van dat gaatje wat aan , en dan nog , er ligt een zadel bovenop dus dan sluit het nog af.....het lijkt mij dus echt onzin...

Of heb ik daar geen gelijk in ?

DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 19:44


pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-02 19:57

Die eerste is wel grappig..
maar ik wil er zeker niet nog eens iets onder leggen , dat ding is al zo
ongeneerd dik Haha!

Dit puntje is wel grappig :

* Allows your horse to sweat freely and naturally without restriction

Hihi , dat doet ze nu al Schijnheilig

Die tweede kende ik al en klinkt goed Lachen
Alleen ziet het er zo hard en stug en plastic-ig uit....

Die derde , Cush-'n-Air kende ik ook , en daarvan vraag ik me dus af of het wel werkt gezien dat er toch altijd nog een zadel op ligt die het boeltje dicht houdt....

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

pfffffffffff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 22:44

pfffffffff wordt je nu niet af en toe een beetje ziek van je zelf pmarena???
altijd iets vragen en eigenlijk al alle wijsheid in pacht denken te hebben.
je steld een vraag en elk antwoord is negatief volgens jou **dit deugt niet dat is volgens jou niet goed ,deze werkt niet.
leg jij maar lekker je zadel zonder iets eronder op je paard dat is pas goed voor zijn rug Koe
Man wat ben jij een zeur }>

En niet alleen in dit topic Extreme duivel
Je weet het allemaal dus vraag niets meer.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Re: pfffffffffff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 08:07

Blaze schreef:
Man wat ben jij een zeur }>


Het is een vrouw, schattie Haha!

DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 09:57

Blaze: zullen we het gewoon gezellig houden. Als je Pmarena iets persoonlijks te vertellen hebt doe het dan per PB. Boos!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 10:10

Ik zweer nog steeds bij mijn equitex pad Lachen Ik vind die nog het meeste bevallen mbt zweten etc. Ik heb ook zo'n neopreen ding maar die ligt stoffig te worden in de kast.

DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 10:33

Op zich is er niks mis met een zwetend paard, het probleem zou groter zijn als ze na stevig werken NIET zou zweten.
Net als bij mensen transpireert Knipoog de één meer als de ander.

Wat wel een probleem kan worden is het feit dat je Torsion ook direkt op de ruggegraat rust (als ik het goed heb). Nu weet ik van pezen dat deze niet langdurig te heet mogen worden omdat je dan blessures kunt krijgen. Daarom hebben ze ook gaten gemaakt in die neopreen pads omdat te voorkomen.

De pads van Dixie hebben heel goede kritieken van mensen die nog echt werken vanaf een paard, dus meer dan een paar uur achter elkaar erop zitten en dat met Amerikaanse temperaturen.
Als ik me goed herinner heeft Karin dezelfde uitvoering uit de 2e URL en ze heeft in een eerder item al eens aangeboden om deze te proefgebruiken. Misschien is dat een idee.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 12:45

Sugarmiss schreef:
Blaze: zullen we het gewoon gezellig houden. Als je Pmarena iets persoonlijks te vertellen hebt doe het dan per PB. Boos!


Gezellig??????????
Persoonlijk???????
Hoe ik iemand iets vertel maak ik zelf uit ,dat Boos! icoontje mag je achterwege laten,dat doet me heel weinig(sorry helemaal niets zelfs) Cool
Ik meld mijn mening en of die jou en anderen bevalt tja look if i care.
of had ik dit via een PB moeten doen??????
dacht het niet,doe jij ook niet.

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 14:01

Zeker een slecht weekend gehad.... of PMS?
Eigenlijk zou je een pad moeten hebben dat het zweet opneemt, tenminste, bij mijn paard loopt het eronder uit en dat irriteert haar behoorlijk.
De derde leek met ook prettig vooral ook door de pasvorm. Ik heb nu verschillende. De coolback bevalt me het beste omdat die steeds weer lekker schoon uit de machine komt en mooi blijft. Zo'n matje lijkt me juist erg zweterig.

DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 14:11

Het is met een pad maar net wat je voorkeur heeft.
Wil je dat het zweet afgevoer wordt en je pad schoonblijft, dan is zo' n matje handig.
Heb je er één die het zweet snel opneemt, dan is wasbaar haast een must.
Ga je voor stootdempend dan is neopreen handig.

Het belangrijkste blijft dat de warmte snel afgevoerd wordt om blessure door oververhitting te voorkomen.

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-02 15:41

Zeg Blaze , een beetje sociaal mag ook wel hoor...

Ik stel juist vragen , omdat ik er niet zeker van ben of dat idd zo werkt als omschreven .

Ik loop niet alles af te zeiken maar denk gewoon iets verder en stel de vraag over de punten waar ik aan twijfel.
Ik heb niks afgekraakt , enkel m'n twijfels geuit in de hoop dat die weerlegt worden.

Kun je dat of heb je iets zinnigs te melden dan graag !

Maar hou anders aub je wije mond want dit slaat nergens op.

En jij bent degene die alles denkt te weten , je velt dus blijkbaar al een oordeel zonder iets goed te begrijpen , valt me erg van je tegen.

Zo is een Torsion NET iets anders als een westernzadel , en prima zonder pad te gebruiken.

Het ding is een zacht , dik kussen dat zelf al met bont gevoerd is.
Het is dus eigenlijk 1 en al pad.

Heb je nog iets nuttigs te melden ?

SM : dat bedoel ik dus Lachen
Van pezen wordt gezegd dat ze niet te lang te heet mogen worden , en het lijkt me voor een rug ook niet geweldig.

Maar weet je of die gaten bij de ruggegraat wel echt zorgen voor verkoeling ?

Als er een zadel bovenop ligt , met nog eens een ruiter erop , dan kan er toch nooit lucht bij of zie ik dat verkeerd ?

Mijn wollen dekje neemt overigens best goed zweet op maar ik ben dus
best een beetje geschrokken van de hitte eronder.

Vraag was puur of dat kwaad kan.

Bedankt voor jullie ideeen hoor , zitten erg interessante bij Lachen

Jammer alleen dat ik er niet aan mag twijfelen van Blaze ...

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 16:20

pmarena schreef:
Zo is een Torsion NET iets anders als een westernzadel , en prima zonder pad te gebruiken.

Het ding is een zacht , dik kussen dat zelf al met bont gevoerd is.
Het is dus eigenlijk 1 en al pad.

Maar weet je of die gaten bij de ruggegraat wel echt zorgen voor verkoeling ?

Als er een zadel bovenop ligt , met nog eens een ruiter erop , dan kan er toch nooit lucht bij of zie ik dat verkeerd ?


Dan vraag ik me toch ff iets af: Als dat zadel zelf al 1 en al pad is, en je er dus eigenlijk geen nodig hebt, waarom dan toch al die moeite om een goeie pad te vinden Verward

En daarbij, als jij bang bent dat er met met zadel en ruiter toch geen lucht bij kan komen dan ben ik bang dat je nooit een pad naar je zin zult vinden.

Zelf heb ik gewoon 2 doodsimpele padjes van de divoza waar ik tot nu toe heel tevreden over ben. Die dingen passen met een beetje geprop ook nog es in de wasmachine dus al dat zweet was ik er zo weer uit.

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-02 16:32

Omdat ze er toch onder zweet en dat vind ik wel een beetje zonde van m'n zadel.
Het zal waarschijnlijk langer , en zeker NETTER meegaan als ik er een dekje onder leg , vandaar Lachen

Ik ben trouwens niet bang dat er geen lucht bij kan komen of iets dergelijks.
Daar vroeg ik ook niet naar.

Maar ik wordt op pads gewezen die het zweten en de warmte tegen kunnen gaan.
Da's natuurlijk hartstikke aardig en dat waardeer ik ook Lachen

Ik vraag me dus , als we het er toch over hebben , alleen af of die pads echt wel zo goed werken als de makers/verkopers beweren .

Maar daar opende ik dit topic niet voor , onthou dat wel even.
De vraag was of die overdreven warmte en zweterigheid nou slecht was of gebruikelijk bij wollen pads.
Ik vraag niet naar andere pads , daar heb ik ook weinig aan gezien de andere vorm van mijn zadel .

Het is erg aardig dat een aantal mensen wil helpen zoeken naar een oplossing maar was in feite niet waar ik om vroeg Knipoog

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 18:33

pmarena schreef:
Maar daar opende ik dit topic niet voor , onthou dat wel even.
De vraag was of die overdreven warmte en zweterigheid nou slecht was of gebruikelijk bij wollen pads.
Ik vraag niet naar andere pads , daar heb ik ook weinig aan gezien de andere vorm van mijn zadel .



eerlijk is eerlijk je hebt gelijk,dus mijn visie op je vraag Haha!
zweten onder een pad is helaas onvermijdelijk(nouja helaas Cool )
maar in ons miezerige kikkerlandje is het niet echt vaak erg warm dus echt overmatig zweten zullen de paarden niet,bedoel er zijn landen daar zweten ze al als ze gewoon in de box staan en toch rijden ze daar met pads en heel wat meer uren per dag dan hier.dus zweten is niet erg zolang je een goed zadel hebt en een goede pad zodat drukplekken niet kunnen ontstaan.die warmte en zweterigheid heeft mijn paarden nog nooit kwaad gedaan en geloof me als ik train dan staat mijn paard vaak te zweten dat ik me bijna schaam Cool (gelukkig alleen bijna) heb er nog nooit problemen mee gehad dus laat lekker zweten maar gebruik een goed passend zadel en een pad die dik genoeg is of een neopreen pad.

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-02 18:40

Okee Lachen

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 21:24

pmarena schreef:
Ik heb ooit een niergordel van neopreen gehad voor op de motor ,
tjongjonge zeg bloedheet en zeikwaternat onder dat ding !
Nooit geweten dat m'n buik zo kon zweten .....

Het voelt heel akelig aan iig , zo ontzettend warm.


Zucht.... en ik gebruik al jaren een neopreen singel!! En dat zweten dat mijn paard eronder doet....! Na jou verhaal heb ik nu echt medelijden met haar! Huilen Ik ga hem gelijk verruilen voor een touwsingel! Knipoog

V.w.b. de dekjes.. ik gebruik 2 dunne dekjes voor in de zomer en een dun dek en een dik pad voor in de winter.
Het zweten doen ze toch wel, maar je kunt het wel een beetje beperkt houden.
En of mijn paard mij er dankbaar voor is??? Hmmm, heeft ze eigenlijk nog nooit iets over gezegd.. Clown
Aan de andere kant...wij mensen willen ook graag zweten als we naar de sportschool gaan... schijnt goed te zijn.... Verward Zou dat dan ook voor paarden gelden???
Wat dat betreft geef ik Blaze wel gelijk, zolang ze maar geen drukplekken krijgen.


DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 08:08

Ik denk dat die gaten in een neopreen pad (bovenin) alleen zin hebben bij een standaard westernzadel waar de ruggegraat vrij ligt.
Bij jou Torsion zal dat iid niet opgaan.
Wil je toch je pad schoon houden en vrij van zweet dan zul je echt aan een Dixie moeten. Deze houd je pad schoon omdat het vuil en zweet afgevoerd wordt langs het paardelichaam en dus niet opgenomen wordt in de pad. Wat ik begrepen heb schijnen die dingen prima te werken en hun geld zeker waard.

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-02 11:30

Hihi , SM , ik wil m'n pad niet schoon houden , die wordt toch wel ranzig en plakkerig... het gaat om de bont-onderkant van m'n zadel , ik vindt het zonde om die helemaal te verpesten en wil dus juist een dekje eronder om m'n zadel tegen al dat zweet te beschermen.

Dekje gooi ik zo in de wasmachine , geen probleem Lachen

Maar om elke keer dat zadel uit te gaan soppen daar knapt het niet van op denk ik , en van al dat zweet dat erin trekt ook niet.

Finnie : ik weet niet of je het sarcastisch bedoeld Lachen
maar mijn ervaring met neopreen is gewoonweg dat het ideaal schokdempend is maar zo zweterig en broeierig als een sauna.
Ik heb het aan den lijve ondervonden Cool en weet hoe ranzig heet het is eronder , daarom zal ik het niet snel op m'n paardje gooien.

Is alleen maar een ervaring , als iemand neopreen wil kopen om de zweterigheid tegen te gaan dan is het voor diegen een "tip" of hoe je het ook wilt noemen. Lachen

Ik ga eens informeren bij Horseman of ze misschien een heel simpel dekje hebben voor onder de Torsion , een dun zacht dingetje dat heel goed zweet opneemt , zonder verder poespas .

En anders misschien toch een Equitex-dekje (bedankt Cornelie Knipoog )
of ik hou deze gewoon Lachen

Heb al een lapje fleece geprobeerd maar dan vallen er allemaal van die plooien onder het zadel dus ik moet echt een goed Torsion-model hebben Haha! .

Bedankt !

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 11:42

Ik ga hier even antwoorden, terwijl ik er eigenlijk niet zoveel van weet. Misschien dom, maar het volgende wil ik jullie toch niet onthouden.

Ik heb dus in Zweden op een western gereden paard op western zadel gereden. Op die stal werd (bijna) alles western gereden. Wat hadden ALLE! paarden onder hun zadel.... Een rendieren huid. Ze zweten (na een flinke rit van 1,5 uur) niet overmatig, alleen beetje vochtig. Die huiden kosten daar 500 kroon, dat is 118 gulden (dat viel mij alles mee). Ik had er bijna 1 meegenomen. Maar onder mijn 'gewone'zadeltje pas dat echt niet en wat ik verder mee zou moeten. Op de grond of aan de muur is voor mij echt geen optie. (lelijk)

Wat ik hiermee wil zeggen weet ik eigenlijk niet, want die dingen zijn hier niet te krijgen of niet te betalen. Maar iig ter uwer info Knipoog

Ik zal eerdaags eens een paar foto's plaatsen.

:evaw:

DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 11:58

Sjimmy: ligt die huid met de leerkant op het paard of met de harenkant??


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers