Hard harder hardst! Diep zitten gaat niet...?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Hard harder hardst! Diep zitten gaat niet...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-02 08:17

Jaaa we hadden een leuk plan: weer een buitenrit van anderhalf uur in Duitse bos.

Dus mijn vriendinnen Menda, Mirella en ik op onze paarden richting bos.
Van tevoren in de berm al wat gedraafd, Cerise was heel braaf en niet hyper. Had haar de dag tevoren ook gereden dus alles zou goed gaan.
Denk je dan.. Haha!

Komen we in het bos aan, het eerste stuk doen we meestal rustig aan, maar het derde lange pad maken we wel eens een galopje.
Dus Menda zegt bij dat pad: zullen we even gaan DRAVEN. Prima toch?

Zij ging voorop, draafde aan, Cerise mocht volgen maar zat meteen al in de galop Verward
Toen ik haar met stem en hulpen terug probeerde te krijgen in draf kreeg ik er nog een jolig bokje bij! *LOL*
Was wel lachen, dus het volgende lange rechte pad vroeg ik of we maar even een klein stukje konden galopperen: ik gunde het mevrouw Cerise wel, en mijzelf ook... Schijnheilig

Cerise was nauwelijks te houden in galop, had de drie buitenritten daarvoor het racen ontdekt, en tja... Haha!
Gelukkig kon ik haar nog redelijk terug rijden, maar met moeite.

Bij de vierde keer dat we in galop gingen, waren de paarden nog lang niet moe, want we hadden niet zoveel gedraafd of gekke dingen gedaan.
Die gekke dingen, dat moest nou maar even.
Mijn vriendinnen wilden dus op het heeeele lange pad eerst een rustige galop doen, en daarna gaan racen het laatste stuk.

Ik vond het prima, maar ik zei wel:
zodra jullie voor mij gaan racen, probeer ik Cerise wel in te houden, probeer ik een 'redelijk tempo' aan te houden in de galop, jullie laten de paarden maar gaan.

Ik wilde dus Cerise niet 'laten gaan', want ze is zó enthousiast dan, dat ik bang ben dat ze de benen breekt... Frusty
Dus eerst in een rustige galop.
Dat werd dus harder dan 'middengalop'. Jammer, want ik wil Cerise toch echt eens laten zien dat een handgalopje ook in het BOS kan... Schijnheilig

Toen lieten de twee voor mij de paarden helemaal gaan, spoorden ze zelfs aan...
Ze schoten weg en Cerise had het niet helemaal in de gaten, dus er zat ineens zo'n 25 meter afstand tussen ons.
Cerise zag dat, en wilde meteen de afstand verkleinen, ze wilde ook hard!

Het was dus een goede oefening: gehoorzaamheid in galop... Tong uitsteken
Cerise genoot, wilde alleen maar harder, pakte het bit vast en GAAN MET DIE BANAAN! Cool

Ik kon haar echt niet meer houden, maar had ineens de gedachte 'Oh ja, handen laag, diep zitten...'
Dat diep zitten is dus geen optie wanneer je paard drie of vier galoppassen per seconde maakt. Handen laag hielp echter wel wat, en achterover zitten (of liever gezegd stuiteren want het paard gaat verder denderen) hielp ook iets.

Cerise kwam dus iets terug, en hoewel we nog hard gingen, wilde ik dit belonen door 1% minder hard aan die teugels te zitten.
Ophoudingen maken daar was ik allang van terug gekomen, ze wilde gewoon racen.
Het was continue haar inhouden, alleen maar trekken en rukken, waar ik dus eigenlijk totaal niet van houd, maar jah.. ze had dat bit vast en ik kreeg het niet los...

Toen ze dus iets ontspande, en ik ook, maakte ze er gelijk gebruik van om wéér weg te schieten.
Ik moet zeggen dat ik het ook wel heerlijk spannend vond, maar ik heb toen de teugels los gegooid en meteen weer naar mij toe gerukt, en dat hielp: madam ging iets langzamer. Lachen

De andere twee paarden waren enkele seconden later in draf gegaan, en daarna in stap, maar ik stuurde Cerise van het pad af (50 meter voor we bij de anderen kwamen) het grasveld in, waar ik haar in galop hield, maar dan dit keer MIJN tempo: rustig.
Dit deed ze goed, ondanks dat ze dolgraag naar de anderen wilde! Sigaar

Voordat we gingen uitstappen, op de terugweg, kwamen we door een groot grasveld.
Ik liet de andere twee paarden in stap helemaal naar het eind van het veld gaan, terwijl Cerise en ik rondjes reden aan het begin.
Ze mocht dus niet naar de anderen... Tong uitsteken

Pas toen die een eind verder waren liet ik haar ook die kant op gaan.
Eerst draf, toen in galop, MIJN tempo, en dat deed ze braaf in een handgalopje..
Ik was zo trots op haar! Party!!

Ik weet, het is heel moeilijk om, als je in een groepje rijdt, afstand te houden.
Vooral als de anderen wel mogen racen en Cerise niet... Knipoog
Al met al had Cerise het die dag goed gedaan!
Ze kreeg dan ook lekkere snoepjes toen ze op stal stond, en ik heb uitgebreid haar benen gecontroleerd... die zagen er goed uit.

Ineens hoorde ik een kabaal buiten de stal!!! Verward
Menda stond daar met haar paard die helemaal gek was geworden en zat te hupsen op de stenen:
bleek dat het paard door een grote bij was gestoken!
Menda had de angel zo zien gaan en.. paard over haar toeren!

Dus wij meteen de buitenbak open, paard erin, andere deur dicht gedaan, paard even laten draven want de bij bleef maar in haar buurt zitten! Boos!
Uiteindelijk was hij weg en kalmeerde de merrie een beetje... fiew!
Was wel een toestand..
Ik hou dus echt niet van stekende insecten, maar ben schijnbaar niet de enige..

Toen ook nog evende andere twee paarden in de bak laten rollen... die was net gesleept en je zakte er lekker in weg...
Het had weinig gescheeld of Dorine ging er naast liggen. Tong uitsteken

Natuurlijk was ik veel later thuis dan verwacht:
voor een middagslaapje was geen tijd meer, en omdat we toch nog een 'etensbon' hadden liggen, zijn we lekker uit eten gegaan! Vingers aflikken

En racen?
Het is heel leuk, maar voorlopig even niet.
Vandaag hoor ik wat voor chemokuren ik krijg, en wanneer ik kan beginnen... Haha!
En die chemostoffen in je lijf, daardoor heelt alles langzaam en soms niet goed, conclusie:
Dan kun je maar beter zónder gebroken armen/benen zitten, en DUS wat rustiger aan doen in het bos! *LOL*


Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 08:45

Cerise heeft volgens mij een super rit gehad.
Jij misschien ietsje minder...

Succes met je chemo, en daarna kun je weer heerlijk in het bos genieten met Cerise.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 09:58

Hey goed van jou en cerise!
Ik herken je verhaal wel een beetje, flan doet dt namelijk ook altijd :S

Veel succes met je chemo!!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-02 13:22

De rit was ook voor mij leuk hoor!
Ik ben nog nooit zo hard gegaan, was echt spannend... }>

Eigenlijk moest Cerise langzamer, maar de vraag blijft:
was zij de enige die genoot van superhard crossen?

Of vond het vrouwtje het stiekum zelf ook leuk? *LOL*

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 13:42

Het vrouwtje vond het vast hardstikke leuk, want eigelijk was Cerise hardstikke braaf toch? Heerlijk gevoel he, als zo zo hard gaan. Alhoewel het misschien iets minder is als je weinig controle hebt, maar dat komt snel volgens mij. Ze luisterd al zo goed, als ik dat zo lees!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 13:49

Ik wil hier niet de pret drukken, maar door een keertje lekker alles los te gooien, kun je je paard voor de rest van zijn leven verknallen. Met mijn jonge paard geen begeleiders mee die hun paarden niet kunnen of willen inhouden. Paarden willen altijd bij elkaar blijven, maakt niet uit hoe oud ze zijn. Paarden die alleen moeten achterblijven vinden dat niet leuk, en kunnen op een gegeven moment ook het bit tussen die kiezen nemen en heel erg ongehoorzaam worden.
Racepartijen op het strand: niet voor mij. De kans is gewoon te groot dat ze bepaalde stukjes waar altijd wordt gegallopeerd niet meer met een lang teugeltje kunnen lopen. Een handgalopje aan een los teugeltje op het strand kan ook ontspannend zijn....

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 15:38

lekker hoor een stukje helemaal laten gaan!

En cassidy niet met je eens.
Ik laat Kawa ook wel eens helemaal gaan, lekker alle energie eruit, lekker die benen en dat lijf helemaal los gooien.
De keer erop en ik geen zin heb in racen blijft hij gewoon in een hand galopje.
Dit is dus ook net wat ze moeten leren, racen wanneer jij het zegt, niet wanneer het paard er zin in heeft.

En Dorine heeft dat heel goed opgelost door daarna nog eens een handgalopje te vragen.
Het kwartje valt dan vrij snel, wanneer wel en wanner niet racen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 15:44

Ja, als eenmaal de discipline erin zit, kun je een enkele keer zoiets wel doen. Maar niet een van de eerste keren dat je op een jong paard naar buiten gaat. Die moet de discipline eerst nog leren...hoe oud is Kawa eigenlijk en hou oud was ze dat je haar net kreeg?

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 15:49

Kawa is nu 10, en ik heb hem zadelmak gemaakt met de 3,5 jaar oud.
Ik kende hem van te voren nog niet.
ook toen hij jong was heb ik hem laten gaan als het mij uit kwam.
Dribbelde hij zelf al de hele tijd, dan had hij pech, mocht hij de hele rit stappen Lachen

[edit: typo]
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-08-02 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 15:53

Kijk, dat is inderdaad konsekwent zijn. Niet toegeven als hij wel wilde. Maar had je hem kunnen houden als je met een groepje was geweest die hun paarden wel had laten gaan? Denk niet dat je dan zoveel hebt in te brengen...de instincten gaan voor.

Je suis Charlie.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-02 19:32

Cassidy:
Dit was niet een van de eerste keren dat ik met Cerise in dat bos in galop ging hoor.
Ze heeft al heel vaak met mij in dat bos gegaloppeerd.
Dit proberen we zo vaak mogelijk af te wisselen: op een ander pad, of anders hetzelfde pad maar pas op de terugweg, en de volgende keer op de plek waar we gingen galopperen nu in stap met lange teugel...

Daarin ga ik dus met Runningkawa mee.
Er staat dus nooit vast WAAR er gegaloppeerd wordt.
Cerise moet luisteren naar MIJN hulpen, en niet galopperen 'omdat het toevallig het galop-pad is waar ze op zit'... *LOL*

Wat instincten betreft:
Ze wilde inderdaad de anderen achterna, maar ik heb haar niet helemáál laten gaan.
Ze heeft nog niet veel ervaring met crossen in het bos, dus ik was bang dat ze zou struikelen of zo.
Het was dus meteen een soort 'gehoorzaamheids-oefening' haha.

En ik wilde inderdaad eindigen met een handgalopje, zodat ze niet zou denken dat ze in galop altijd zo hard mocht. Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 95 bezoekers