Onderverhuren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Onderverhuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 00:56

Ik zit erover te denken een jaar 'ertussenuit' te gaan.

Nou heb ik een huurhuis, welk ik graag zou willen aanhouden (en dus moet onderverhuren Verward).

Heeft iemand hier ervaring mee of tips voor mij?

Ik hoor het heel graag!!

Alvast bedankt!!

Gr. Diane

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re: Onderverhuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 01:03

mn moeder en haar vriend verhuren 2 flats onder. Dit doen ze via een makelaar, en maar goed ook!

Vorig jaar heeft een huurder er een wietplantage ingebouwd, er was voor een paar duizend euro schade.. omdat het via een makelaar ws gedaan konde mn moeder en haar vriend niet aansprakelijk gestelt worden en de kosten op die huurder terug gehaalt worden!

ik raad je dus wel aan.. doe het via een makelaar!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Onderverhuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 01:21

M3isSi3j schreef:
mn moeder en haar vriend verhuren 2 flats onder. Dit doen ze via een makelaar, en maar goed ook!

Vorig jaar heeft een huurder er een wietplantage ingebouwd, er was voor een paar duizend euro schade.. omdat het via een makelaar ws gedaan konde mn moeder en haar vriend niet aansprakelijk gestelt worden en de kosten op die huurder terug gehaalt worden!

ik raad je dus wel aan.. doe het via een makelaar!


En ging dit ook om huurflats?

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Onderverhuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 09:38

Ik moet je waarschuwen eerst je huurcontract goed door te nemen en dan vooral de algemene voorwaarden. Bij de meeste huurwoningen is het ten strengste verboden je woning onder te verhuren zonder schriftelijke toestemming. Vaak staat hier een boete op maar je kan t ook slecht treffen en uitgezet worden.

Als je een beetje een schappelijke verhuurder hebt, is het misschien wel mogelijk maar dat is moeilijk te bepalen voor mij...

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Onderverhuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 09:38

denk je beter iemand onder contract een jaar op je huis kan laten passen daar onderverhuur meestal niet toegestaan is
lees het goed na in je huur contract

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re: Onderverhuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 09:41

kijk eens op www.kamernet.nl daar staan veel vragen over huren en onderhuur bij rechtshulp. Je kunt ook zelf een vraag stellen.

Ik zou eerst maar eens informatie inwinnen want je krijgt iemand niet zomaar weer uit je huis. Zelfs een contract voor een jaar moet je opzeggen (en vanuit het buitenland willen mensen dat nog wel eens vergeten) Stel een goed huurcontract op(voorbeelden via google) en dek jezelf in tegen rare huurders. En altijd in je eigen contract kijken of het wel is toegestaan.

Anoniem

Re: Onderverhuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 10:05

Voor zover ik weet is onderverhuur met een huurhuis verboden. En terecht ook eigenlijk.
Ik zou eerst goed denken wat je wilt en het desnoods iemand op je huis laten passen, dus onderhouden. Maar het lijkt me wel zo eerlijk om zelf voor de kosten op te draaien.

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Onderverhuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 10:42

Ik zou t niet zo snel doen denk ik.
Misschien als t een bekende is.
Maar ik denk dat je alles goed op papier moet zetten.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re: Onderverhuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 14:55

Quellian schreef:
M3isSi3j schreef:
mn moeder en haar vriend verhuren 2 flats onder. Dit doen ze via een makelaar, en maar goed ook!

Vorig jaar heeft een huurder er een wietplantage ingebouwd, er was voor een paar duizend euro schade.. omdat het via een makelaar ws gedaan konde mn moeder en haar vriend niet aansprakelijk gestelt worden en de kosten op die huurder terug gehaalt worden!

ik raad je dus wel aan.. doe het via een makelaar!


En ging dit ook om huurflats?



nee mn moeder en der vriend hadden deze gekocht..

klaziena
Berichten: 114
Geregistreerd: 17-02-04
Woonplaats: nh

Re: Onderverhuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 17:33

Omdat je zelf al huurt kan je het niet legaal onderverhuren... Maar ja er worden zoveel woningen onderverhuurt dus waarom niet! Mijn vriend huurt een huisje in Amsterdam en dat is ook onderhuur nou gaat prima hoor niemand merkt daar iets van!
Zijn er geen bekende die er in willen?
Succes!

Girl In The Mirror

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Onderverhuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 17:39

klaziena schreef:
Omdat je zelf al huurt kan je het niet legaal onderverhuren... Maar ja er worden zoveel woningen onderverhuurt dus waarom niet! Mijn vriend huurt een huisje in Amsterdam en dat is ook onderhuur nou gaat prima hoor niemand merkt daar iets van!

daar moet je mee uitkijken hoor, ze controleren er tegenwoordig heel streng in, met name amsterdam!

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Onderverhuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 18:02

Ik weet niet of je alleenstaand bent?

Een vriend van mij verhuurd zijn huurhuis in Lelystad onder aan een meisje, en ze staan bij de gemeente te boek als "samenwonend" (maar dat doet ie dus met zijn echte vriendin in Amsterdam). Als jij een kennis of vriend hebt die onder wil huren voor een jaar, zou je het "gemeentelijke deel" zo aan kunnen pakken..

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Onderverhuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 00:04

Ik woon alleen en ik zou hier ook niet iemand bij kunnen laten schrijven. Het is nl. maar een 1-kamer flatje.

Maar een vriendin van mij heeft een mailtje gestuurd naar de woningbouwvereniging met de vraag wat evt. de mogelijkheden zijn bij een jaar naar het buitenland en toch je huis aanhouden. Ben benieuwd... Lachen

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Re: Onderverhuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 19:33

waarom kan dat niet in een éénkamer flatje? ik zit ook in een éénkamer-kamer, en mijn vriend komt hier ook bij in binnenkort. Mijn buren zitten ook met z'n tweeen en zijn ook beide ingeschreven bij de gemeente. of verschilt dat per gemeente?

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Re: Onderverhuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 21:39

Sorane schreef:
Voor zover ik weet is onderverhuur met een huurhuis verboden. En terecht ook eigenlijk.
Ik zou eerst goed denken wat je wilt en het desnoods iemand op je huis laten passen, dus onderhouden. Maar het lijkt me wel zo eerlijk om zelf voor de kosten op te draaien.


Wat een lekker ongenuanceerd antwoord. En nog onzin ook. Onderhuur van een huurhuis is niet verboden. Het ligt er namelijk helemaal aan wat in jouw huurcontract staat. Huur je via een woningbouwvereniging, dan heb je er kans op dat het inderdaad wel verboden is. Een kwestie van je huurcontract nalopen dus.

Hoezo is het nou weer eerlijker om zelf voor de kosten op te draaien? Als jij een half jaar geen gebruik maakt van het huis en dit (gemeubileerd en al) aan een ander kan geven, die daar hardstikke blij mee is? Die mag daar gewoon voor betalen hoor! In mijn geval zelfs meer dan de oorspronkelijke huur, omdat het gemeubileerd is.

Voor de TS:
Ik heb, voordat ik in mijn huis ging, al tegen mijn huurbaas gezegd dat ik er een half jaar tussenuit ging. En dat ik het die tijd wilde onderverhuren. Simpelweg omdat ik niet op kan draaien voor twee huurhuizen tegelijk (hier in VS en thuis) In mijn huurcontract was dus geen clausule opgenomen dat onderverhuren niet mogelijk was. Vervolgens heb ik een advertentie op kamernet gezet en trof ik twee jongens die nou net een half jaartje op hunzelf wilden wonen voordat zij naar het buitenland gingen (hoe mooi kan je het hebben Haha!) Ze waren helemaal enthousiast over mijn huisje (mag ook wel, is een superplekkie) en dus heb ik een huurcontract opgesteld (op kamernet vind je een standaard voorbeeld) met daarbij direct een ontbindingsverklaring. Onderhuurders hebben nl veel rechten, en als je zoiets niet duidelijk op papier zet (in het contract, plus nog extra verklaring erbij) kunnen ze maar zo blijven zitten als jij terug bent... Clown Zij betale nu huur aan mijn vader, mijn vader zorgt ervoor dat de huur bij mijn huurbaas terecht komt (want daar blijf je wel zelf verantwoordelijk voor) en ze hebben één maand huur van te voren betaald als borg. Op het moment dat ze alles netjes en heel afleveren krijgen ze die weer terug, anders wordt er schoonmaak/reparatie etc van betaald.

M3isSi3j:
Als je moeder en haar vriend het zonder de makelaar hadden gedaan, en nog schade hadden gehad, waren ze ook niet aansprakelijk te stellen. Op het moment dat de onderhuurder het contract tekent dient hij ervoor te zorgen dat hij zich gedraagt als 'goed huisvader'. Dat is bij een wietplantage opzetten dus niet zo. Maaroed, het is inderdaad wel handig als je eea van huurrecht af weet.