vraagje over castereren --> SPOED

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

vraagje over castereren --> SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-02 22:56

Ik kan helaas niet het hele verhaal vertellen, omdat ik niet zeker weet of niemand de betreffende personen kent.


Een vriendin van mij heeft een jaarling gekocht (inmiddels 1 jaar en een maand) ze zou bij de vorige eigenaar blijven staan deze winter, maar helaas door omstandigheden kan dit nu niet.
Ze had mij gevraagd of ze bij ons op stal kon en de stalhoudster vond het goed maar ze wil geen hengst op stal (het is dus een hengst van een jaar). Nou vroeg ze zich af of ze hem al op zo'n jonge leeftijd zou kunnen castereren, de planning was om dat op jarige leeftijd te doen en hem ook nog de hengstenwei op te sturen (staat hij nu ook) maar door de vorige eigenaar is dit eigenlijk niet mogelijk.

Goed de vraag: Is het mogelijk om hem op zo'n jonge leeftijd al te castereren (hij komt van de wei als hij 1 jaar en 3 maanden is) en zo ja wat zijn de consequenties hiervan (groei).

Ik hoop dat iemand antwoord heeft.

Renee

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!



Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 23:11

als het lukt... ja, dan kan het.
alleen hebben ze dan ook niks maar dan ook niks aan hengstenkarakter en sommige dingen zijn best wel positief. De vraag is ook of de veearts zijn balletjes wel kan vinden (of ze ingedaald zijn) anders moet het operatief en dat risico zou ik persoonlijk niet nemen als het ook anders kan (2/3 jarige leeftijd) als ze wel ingedaald zijn.
wij hebben laatst een 1,5 jarige laten casteren dat ging prima. Maar wel even eerst door de veearts beoordeeld of het kon (was nu al niet meer te hanteren).

:evaw:

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-02 23:15

dank je voor je snelle reactie.
Ze moet daar echt weg, ze kan er niet langer tegen.
Misschien moet ze het dan maar laten beoordelen door een veearts...
meer meningen zijn uiteraard welkom!

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 23:19

Wij hebben onze hengst laten castereren toen hij 1 jaar en 1 maand oud was.
Dat ging perfect hoor, alles was goed ingedaald dus dat kon gewoon.
Je meot dan wel kijken of ze wel zijn ingedaalt.......want dat is nog neit bij elk paard geloof ik zo jong.
succes.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 08:52

ja hoor wij doen het eigenlijk altijd rond die leeftijd tenzij we ermee naar de hengstenkeuring willen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 09:12

Volgens mijn dierenarts doen ze het liever als de hengst nog jong is (<1,5 jaar) dan wannier hij wat ouder is.. Volgens mij is het geen probleem om dit hengstje te laten castreren....

Er gaat niets boven een Tinker met goede achtergrondmuziek....

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 09:14

ik hoor ook zo vaak dat de hengtsen met een jaar gecastereerd worden indien het al kan. volgens mij maakt het voor het beestje niets uit zolang de ballen maar ingedaald zijn. wel vind ik het persoonlijk vaak mooier als het op latere leeftijd gedaan wordt, dan blijft zo'n ruin vaak toch net wat 'mannelijker'zeg maar!

alweer een jaar samen Lachen

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 09:29

het is juist voor het paard beter om het zo jong te doen. Hij zal er ook veel minder pijn voelen dan wanneer je hem met 2 of 3 jaar laat castreren. En wat betreft de ontwikkeling dat hij dan minder zal tonen is onzin. hij stopt nu heel veel energie in z'n mannelijkheid dan in z'n groei en de rest om groot en sterk te worden.

Wodan en ik onderweg in de M2

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 10:58

wodan schreef:
het is juist voor het paard beter om het zo jong te doen. Hij zal er ook veel minder pijn voelen dan wanneer je hem met 2 of 3 jaar laat castreren. En wat betreft de ontwikkeling dat hij dan minder zal tonen is onzin. hij stopt nu heel veel energie in z'n mannelijkheid dan in z'n groei en de rest om groot en sterk te worden.


Nou dat van die energie valt wel mee hoor. Als je ze jong castreerd worden ze vaak wat groter. Wij hebben ooit een Fjord laten castreren met 9mnd. Is goed gegaan, maar wel in Utrecht laten doen, op de stal heb ik toen te veel ellende gezien.
Persoonlijk zou ik wat langer wachten, maar als het niet kan, tja dan heb je eigenlijk geen keuze.
Of het kan kun je zelf al inschatten, als je de ballen goed ziet en voelt, dan kan ie ook zonder problemen gecastreerd worden.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 11:28

Joop was ook 1 toen hij gecastreerd werd.
Zelf vind ik het heel jammer, hij is echt een doetje etc, maar ik hou wel van pit (dat had hij heus wel vroeger hoor, maar toch). Voltrack is met 3,5 gecastreerd en die is gewoon lekker maf gebleven, ik hou daar wel van, maar als het moet dan kan het best. We hebben het hier immers niet over zonde of niet toch?

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 11:42

ik zou een stal zoeken waar het wel kan. mensen kunnen zo moeilijk doen over hengsten, maar als je ze opvoed is er niets aan de hand.
je kunt ze wel laten castreren, maar ik vind het te vroeg, met 3 jaar dat vind ik een mooie leeftijd.
ze blijven er zo iel van en groeien niet mooi uit.
mijn advies zoek een andere stal.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 14:29

Inderdaad, beide ballen moeten wel te zien, en vooral goed te voelen zijn. Dan kan ze hem gewoon lasten castreren. Elke ruin groeit langer door dan hengsten. Hengsten hebben meer spierontwikkeling van nature, die zul je er bij ruinen op moeten trainen. Dus wat phoenix4ever zegt, daar ben ik het dus niet mee eens.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 14:35

Ik vindt 1 jaar te vroeg, maar het ligt aan het gedrag van de Hengst. Ik zou een eigenaar van een stal nooit de factor laten zijn of en wanneer ik een hengst zou laten castreren. Als ik er niet zelf achter zou staan op dat betreffende moment, zou ik van stal veranderen.

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amber_anne, Balou_k, Delaja, Eve_16, Fling, Flinty, Jussem, Plonspony, Poekkie, TamaraFloor, xdesix en 73 bezoekers

cron