spaanse pas?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

spaanse pas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-02 11:27

ik wil mijn shet waar ik dus niet op rijden kan enz..
die wil ik de spaanse pas leren verders kan ze alles in de vrijheids dressuur

maar hoe leer je dit haar aan? Verward

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *


Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 11:32

Alles? Wat zie je onder alles?
Bij vrijheids dressuur vind ik het erg belnagrijk dat je iedere keer het zelfde idee gebruikt.
Dus als je met een zweepje werkt (om aan te tikken, niet om te slaan natuurlijk), moet je dat nu ook weer doen.
Heb je dat nog nooit gedaan, dan lijkt het me makkelijker om het zonder te doen.
Pinky kan het nog niet dus eigen ervaring heb ik niet maardit heb ik gehoord:

Voetje optillen, naar voren halen, met het zweepje aantikken en loslaten en tegelijk bv "Pas" zeggen.
na een aantal keer zelf laten proberen door alleen het zweepje en pas.
Doe hij iets in de goede richting, metteen belonen, klicken of snoepje geven. Net wat jou manier is

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-02 11:35

Voetje optillen, naar voren halen, met het zweepje aantikken en loslaten en tegelijk bv "Pas" zeggen.

oke maar als je zen voet optilt moet ik dan een tik geven tegen zijn achterlijf of tegen zijn voet?

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Marja

Berichten: 1692
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 11:36

Je kan haar eerst leren om haar been op te tillen als je haar met een zweep op haar pijp kietelt. Ze hoeft haar voet dan niet naar voren toe op te tillen, dat komt later vanzelf. Als ze links en rechts dit doet kun je het lopend proberen. Ernaast lopen met zweepje in de aanslg en op het moment dat haar voorbeen van de grond afkomt een ophouding met het halstertouw maken en het 'voetje' commando en een zweepkriebel geven. Als ze dan een iets grotere pas maakt belonen (ik heb het met brokjes en kleine stukjes wortel en appel in een paar weken aan Maestro geleerd, af en toe een paar minuten, niet te lang doorgaan en stoppen na iets braafs) en zo langzaam uitbouwen.

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-02 11:43

oke ik ga het zo proberen hihi

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 12:16

niet op de pijp!
Op de pijp zitten de knopjes voor andere kunstjes.
Bij spaanse pas de voorschouder aantikken.
Ik deed het eerst ook op de pijp, maar heb van Marjolijn Kylstra (showstal Pentesilea) geleerd dat op de schouder beter is

Marja

Berichten: 1692
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 12:26

stef schreef:
niet op de pijp!
Op de pijp zitten de knopjes voor andere kunstjes.


Haha, nee hoor, bij mij zitten er verder (nog) geen knopjes op de pijp *LOL* . Maar ik zou wel eens een plaatje willen zien van een volleerd vrijheidsdressuurpaard met alle knopjes erop getekend.
Weet/kan jij dat Stef?

Maar de schouder is uiteindelijk ook logischer, dan kun je de Spaanse pas makkelijker (logischer) van de grond naar onder het zadel verplaatsen zeg maar.
Het lijkt me echter wel voor een paard logischer om z'n voet op te tillen na gekriebel op z'n pijp dan z'n schouder Verward Maar misschien gebruikt ze wel een andere aanleertechniek.

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-02 14:30

ik heb het geprobeert ze deed het alleen maar op de als ik op de kogel tikte zachtjes hoor!
ging heel goed.
maar nu moeten we verder
maar ze doet het alleen uit stilstand,nog niet lopend ?!
Laatst bijgewerkt door parouscha op 12-08-02 14:38, in het totaal 2 keer bewerkt

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 14:34

parouscha, wat verwacht je? Verwacht je dat als je voor het eerst op een paard gaat zitten, dat ie ook gelijk passage kent? Zoiets heeft tijd nodig, het paard moet gaan begrijpen wat ie op dat commando moet doen.
Echter verwacht jij gelijk dat ie spaanse pas gelijk lopend doet. Beetje logisch nadenken kan geen kwaad

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-02 15:05

nee hoor maar we moeten natuurlijk wel verder zodat IK teminste weet hoe het moet.
en het later als ze alles op zen tijd weet eens lopend kan proberen

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 16:44

Ik heb het boek van nathalie penquitt sinds een paar dagen daar staat dat het paard eerst het commando van voetje optillen moet kunnen!
Daarbij moet je wel op de pijp kriebelen zeg maar!
Verder staat er ook wat marja zegt.

Maar kan het veel kwaad als je de spaanse pas via de pijp leert, of is via de schouder echt makkelijker?
Het paard moet toch eerst zijn voetje optillen dus het commando daarvan geleerd hebben?

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 17:11

kwaad kan het niet, maar als je andere kunstjes gaat doen, gebruik je de pijp om daar je commando te geven, wat dus verwarrend wordt.
Daarbij kan je de schouder continu bereiken, terwijl je de pijp kwijt bent als het paard een pas doet, maar jij wilt hem hoger hebben o.i.d.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-02 17:47

naomie reageerde totaal niet op het gekriebel aan de pijp.
echt ze zat zo van''wat doe jij nou"''!

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 20:32

ja, inderdaad. wat doe je als je paard totaal niet reageert??? mijn pony kan ik met m'n zweepje over haar hele lijf aanraken en ze blijft precies even ontspannen staan. ze reageert er totaal niet op....

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-02 20:54

ja mijnes ook haha

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 21:00

Dat boek, Paardenschool met Nathalie Penquit (als ik het goed schrijf) is een echte aanrader! Super duidelijk en makkelijk leesbaar, wil het ook gaan proberen met Bouke volgend jaar.


Marja

Berichten: 1692
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 21:21

parouscha schreef:
ik heb het geprobeert ze deed het alleen maar op de als ik op de kogel tikte zachtjes hoor!
ging heel goed.
maar nu moeten we verder
maar ze doet het alleen uit stilstand,nog niet lopend ?!


Als je haar iedere keer beloont als ze het voetje optilt dan gaat ze op een gegeven moment snappen wat je bedoelt. Deze fase kan wel een paar dagen tot een week duren, maar op een gegeven moment tilt ze links en rechts op AANRAKEN (niet tikken of zelfs slaan jongens, daarom zei ik ook steeds kriebelen) op. Dan pas kun je een stemcommando eraan hangen als je wilt, bijvoorbeeld PAS.
De tweede week ongeveer (verschilt per paard) begin je pas met lopend het PAS commando te geven. Dit heb ik ergens hierboven al beschreven, maar is best lastig qua timing in het begin.

En belonen he, alles wat erop lijkt mag je haar de hemel voor inprijzen en de eerste echte pas die ze zal maken levert de jackpot op, iets dat ze heel lekker vind, appel of wortel ofzo.
Succes!

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 21:22

als je paard niet reageert op de zweep, ga je hem helpen door zijn been te pakken, vooruit te strekken, commando geven, en, als het even kan, iemand erbij die zijn schouder aanraakt.
Beloon de kleinste beweging met het been, en ga dat steeds verder uitbouwen naar hoger en gestrekter

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 23:23

En probeer niet te snel spaansepassend door de arena te gaan. Na elke min of meer gelukte pas even gewoon doorstappen zodat je paard de achterbenen niet vergeet. Anders loopt ie straks met de voorbenen vooruit spaans te doen maar laat ie achter staan (en kun jij terug naar af).

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-02 09:19

Marja"]
[quote="parouscha schreef:
ik heb het geprobeert ze deed het alleen maar op de als ik op de kogel tikte zachtjes hoor!
ging heel goed.
maar nu moeten we verder
maar ze doet het alleen uit stilstand,nog niet lopend ?!


Als je haar iedere keer beloont als ze het voetje optilt dan gaat ze op een gegeven moment snappen wat je bedoelt. Deze fase kan wel een paar dagen tot een week duren, maar op een gegeven moment tilt ze links en rechts op AANRAKEN (niet tikken of zelfs slaan jongens, daarom zei ik ook steeds kriebelen) op. Dan pas kun je een stemcommando eraan hangen als je wilt, bijvoorbeeld PAS.
De tweede week ongeveer (verschilt per paard) begin je pas met lopend het PAS commando te geven. Dit heb ik ergens hierboven al beschreven, maar is best lastig qua timing in het begin.

En belonen he, alles wat erop lijkt mag je haar de hemel voor inprijzen en de eerste echte pas die ze zal maken levert de jackpot op, iets dat ze heel lekker vind, appel of wortel ofzo.
Succes!
[/quote]


ik had een zakje biks bij me,en telkens als ze der voet optilde ging ze gelijk naar het zakje hahaha.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-02 19:30

ze doet het goed,maar het is voor haar net schrapen als jullie snappen wat ik bedoel?

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Marja

Berichten: 1692
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 20:39

parouscha schreef:
ze doet het goed,maar het is voor haar net schrapen als jullie snappen wat ik bedoel?


Dus als je haar linkervoet met de zweep aanraakt geeft ze een schraap? En rechts ook al? En doe je dat vanaf 1 kant of ga je nog aan de rechterkant staan voor haar rechterbeen?

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-02 20:44

ik sta gewoon voor haar.
en zeg pas en tik de pijp voorzichtig aan en om de pas schraapt ze maar gaat vrij lang door

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Marja

Berichten: 1692
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 21:14

Hm, voor haar vind ik persoonlijk niet zo'n fijne uitgangspositie, maar als ik het zo hoor gaat het al heel goed.

Als ik jou was zou ik eens proberen of ze klaar is voor de volgende stap; stappend op jouw commando proberen om (het makkelijkste been eerst) een grotere pas te maken door haar ietsje tegen te houden en haar pijp aan te raken als het been van de grond is.

Probeer haar wel voorwaarts te houden zodat ze niet gaat stilstaan en een schraap geeft.
Succes weer!

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers