Wat zijn Hobbles.... en

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Wat zijn Hobbles.... en

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-02 20:18



pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 20:32

Amish made staat als het goed is voor handwerk enzo , ouderwets vakwerk zeg maar Lachen

Ik kom ook wel eens "figure 8 - hobbles" tegen , is iets voor over je zadelknop ofzo d8 ik ??

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 20:44

Met hobbles bindt je in principe de voorbenen van een paard samen, zodat hij niet weg kan lopen, en als hij wegloopt, dat hij niet erg ver kan komen.
Zo kun je hem, als je gaat kamperen en niet vast wilt zetten, laten grazen, zonder dat hij meteen de benen neemt en een paar kilometer verder is dan jij.

Afbeelding

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 20:46

Afbeelding

Afbeelding

Natuurlijk moet je je paard wel laten wennen aan hobbles, als ze in paniek raken kunnen ze hun been breken of zich op zijn minst goed bezeren (vooral die rawhide lijken me erg hard)

Je suis Charlie.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-02 21:14

En ik maar denken dat het voor iets leuks is. Een sleutelhanger, of een tussenstukje voor teugels. Party!!
Die Amish teugels zien er wel goed stevig uit.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 21:18

Als een paard eraan is gewend is het niet erg hoor. Zo kan hij toch grazen en meer zijn gang gaan, als dat je hem een nacht vast moet zetten. Heel handig als je op trektocht bent. Er is niet altijd een vaste corral of schrikdraad aanwezig...

Je suis Charlie.

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 21:23

Aha , weer wat geleerd Lachen

Gewoon kluisters dus Lachen

Die ze al jaren bij Divoza in de catalogus hebben staan zien er trouwens erg prettig uit , stevig en met bontvoering.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

hobbles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 21:24

hobbles zijn ook handig voor lastige merries Pling (bedoel tijdens het dekken,scheelt de hengst een hengst Knipoog )
of als je paard tijdens trailer vervoer erg tekeer gaat.

PS
kids dont try this at home Cool


Oja Amisch dit is een groep zonderlingen Cool die leven zonder onze moderne technologie,ze leven van wat God hen bied Schijnheilig


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: hobbles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 21:54

Blaze schreef:
Oja Amisch dit is een groep zonderlingen Cool die leven zonder onze moderne technologie,ze leven van wat God hen bied Schijnheilig


Dat is niet helemaal waar. Het zijn op hun manier hard werkende mensen, maar zijn door hun geloof en de regels in hun gemeenschap achtergebleven.

Ze mogen geen auto's bezitten.
Hebben geen Electra, TV of Radio. Geen telefoon of Computer.
Leven geisoleerd.
Zijn meestal Boeren (Farmers). Ploegen en transport gebeurt met paardenkracht.
Mannen kleden zich in donker pak. Hebben een baard maar geen snor.
Dames dragen jurken met lange mouwen en een muts.
En mogen eigenlijk niet op de foto...

Meer info: http://www.religioustolerance.org/amish.htm
http://religiousmovements.lib.virginia. ... amish.html


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Je suis Charlie.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-02 22:31

De Amish ken ik natuurlijk (niet persoonlijk hoor). Hun leven lijkt me erg saai, maar ja, gelukkig hebben ze paarden en maken ze mooie dingen. Knipoog

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 11:21

Cassidy schreef:
Natuurlijk moet je je paard wel laten wennen aan hobbles, als ze in paniek raken kunnen ze hun been breken of zich op zijn minst goed bezeren (vooral die rawhide lijken me erg hard)


Hoe kun je je paard hieraan laten wennen? Ik kan me namelijk goed voorstellen dat als je ze voor het eerst kluistert en ze proberen een stap te zetten, dat ze schrikken en in paniek raken.

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 11:55

farichta schreef:
Hoe kun je je paard hieraan laten wennen? Ik kan me namelijk goed voorstellen dat als je ze voor het eerst kluistert en ze proberen een stap te zetten, dat ze schrikken en in paniek raken.


Een paard is een gewenningsdier. Je moet het kluisteren, net als het zadelmak maken, ook in etappes aanpakken, en niet meteen denken van "hup, kluisters om", en verwachten dat hij stilstaat.
Een paard moet ook vertrouwen in je hebben. Als de vertrouwensbasis er niet is, moet je eerst andere dingen recht gaan zetten voordat je met kluisters begint. En kluisteren is iets dat je niet zelf moet gaan proberen.

Om te beginnen moet een paard leren dat er iets om zijn been kan zitten, en dat hij daar niet van schrikt. Dat is ook heel handig als hij bijvoorbeeld met zijn been ergens in vast komt te zitten (wat ik hoop nooit gebeurt, maar je weet het nooit)
Niet te trappen, schrikken of protesteren kun je leren door bijvoorbeeld een been met een zacht katoenen halstertouw op te tillen. Het paard moet leren dat, als er iets aan zijn been zit, dat het niet erg is. Maar bindt het halstertouw niet vast, hou het in je handen, zodat je, als hij gaat flippen, schrikt en trapt, ook meteen los kunt laten. Dit doe je aan alle vier benen. Zolang blijven oefenen tot hij niet protesteerd, geen kracht zet op het been, maar het gewillig door het touw op laat tillen.
Volgende stap is het touw héél losjes om de voorbenen te leggen, maar wel vasthouden, zodat hij, als hij schrikt of protesteerd meteen los kan. Dit ook weer zolang doen tot hij er niet meer van staat te kijken. Bindt daarna het touw aan één been vast, laat hem ermee lopen terwijl jij het uiteinde vasthoudt. Daarna kun je hem voorzichtig vastmaken.

Maar zoals Blaze al zei: Don't try this at home. Je moet weten waar je mee bezig bent. Je kunt het paard voor de rest van zijn leven een trauma bezorgen als je het niet goed doet. Je kunt zelf aardig geblesseerd raken als je paard in paniek raakt en begint te trappen of er zelfs vandoor gaat. De basis is ook hier: vertrouwen. Als je paard voor de rest geen vertrouwen heeft zal je met dit stukje van de training problemen krijgen. De reden om hier in Nederland Hobbles te gebruiken zie ik ook niet zo. Paarden kunnen, ondanks hobbles, toch nog aardig uit de voeten, en de bewoonde wereld en de volgende weg zijn hier heel dichtbij.

Je suis Charlie.

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 13:09


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 13:18

Sugarmiss schreef:
Of ze bedoelen het riempje om de fenders:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 1850019698


Ik denk dat het woord "hobbles" in de titel van deze veiling meer is om de mensen die naar "tack" zoeken, of "stirrup" op deze veiling te loodsen. Maar Hobbles zijn het niet hoor. Eerder "Leather Stirrup keepers"....

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 13:19


Je suis Charlie.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 21:47


"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers