Discussie; als leider opstellen of...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Discussie; als leider opstellen of...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-02 17:21

Stel je je als leider op of werk je 50-50?
Geef je mening en beargumenteer!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 17:24

leider.
hm, beetje kort Lachen
Maar een goede leider laat zijn paard ook wel vrij. Een goede leider leidt het paard en zijn gedrag in goede banen en dringt niet de hele tijd zijn eigen wil op.
Of misschien bedoel je dat met 50-50?

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-02 17:28

met 50-50 bedoel ik dat je niet echt de baas speelt over een paard Knipoog

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 17:34

Ik denk wel als leider. Dat ben je nou eenmaal. Overdrijven is natuurlijk andere praat..

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 17:42

leider
een goede leider dwingt zijn paard niet. zijn paard volgt hem blindelings.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 17:55

reisleider vind ik een erg mooi woord.. ik laat zien waar het leuk en veilig is heen te gaan. Als het paard me genoeg vertrouwd volgt 'ie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 19:29

Leiden en initiatief kanaliseren, daar komt het op neer. Je hoeft van je paard geen slaafje te maken om leider te kunnen zijn, dat maakt hem als een robot en dat is niet de bedoeling.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 19:50

Toscar is een pony die wil weten wie de baas is, dus ik ben wel de baas/leider!
Ik blijf dat consequent, aangezien hij anders oer me heen loopt, bij wijze van.
Snap de discussie niet helemaal?
Een paard is en kudde dier, wil weten wie de baas is, en dat moet jij zijn, wil je hem vertellen wat hij moet doen, anders wordt hij de baas...

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 21:09

In de relatie van je paard moet jij 51% van de aandelen hebben, en je paard 49%. Weet niet meer wie het zei, maar ik vond het wel mooi. Jij hebt dus net iets meer te zeggen waardoor jij de leider bent.
Anders, zoals Ethelate al zegt loopt het paard over je heen.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-02 21:23

Klaus F Hempfling zei dat Haha!

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 17:00

leider!!!!!! Vooral als je er een tussen hebt zitten die altijd probeert jou onderuit te halen Boos! Heb ik wat op gevonden, geef haar een tik en doet ze het weer hoef ik alleen maar mijn vinger op te heffen en ze weet het. Maar het is echt waar dat een paard jou blindelings moet kunnen vertrouwen, alleen lukt het niet echt als je ..kels van mobilsten hebt, die eerst rustig rijden en vervolgens extra hard achter je optrekken, heb ik een week terug gehad maar ze vertrouwde me blindelings door vervolgens ,na de eerste schrikreactie, weer mee te lopen. En dat vind ik mooi want het was voor haar de eerste keer dat ze buiten de wei liep aan de hand Lovers (dus een beetje trots mag wel als "leider")

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 17:07

Leider, maar ligt aan welk paard, wat voor karakter. Ik blijf altijd degene die uitmaakt wat er gebeurd ( tenminste ik probeer het) maar bij sommige paarden kun je je niet zo opstellen, en zul je meer met compromisen moeten werken. Bij dat soort paarden, moet je zorgen dat je hun grens niet bereikt, maar steeds een klein stapje hoger doet.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 17:13

Leider & zie Pipo
Je paard moet 'uit vrije wil' jou gehoorzamen. Dit bereik je alleen door niet te overvragen, consequent te zijn, veel afwisseling te bieden en niet dwangmatig met een paard omgaan.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 20:35

Charismatisch leiderschap!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 12:55

een goede leider hoeft niet te dwingen.

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 00:42

phoenix4ever schreef:
een goede leider hoeft niet te dwingen.


Waarheid als een Koe alleen moet je bij sommige paarden iets duidelijker vertellen dat jij de leider bent. Maar niet meer energie in je leiderschap stoppen dan strikt noodzakelijk.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 09:01

Pipo schreef:
Leider, maar ligt aan welk paard, wat voor karakter. Ik blijf altijd degene die uitmaakt wat er gebeurd ( tenminste ik probeer het) maar bij sommige paarden kun je je niet zo opstellen, en zul je meer met compromisen moeten werken. Bij dat soort paarden, moet je zorgen dat je hun grens niet bereikt, maar steeds een klein stapje hoger doet.


Hier ben ik het helemaal mee eens, ik heb net in een ander topic aangegeven dat je bij Pliva ook niet overduidelijk de baas moet gaan spelen, dat werkt niet. Paard wordt kwaad en het wordt een echte strijd.
Treed je haar op een vriendelijke maar consequente manier tegemoet dan wordt het geen strijd en kun je haar toch duidelijk maken dat jij de baas bent.
Er is eens NH met haar gedaan en dat eindigde in een keiharde aanval vanuit galop met ontblote tanden en maaiende voorbenen toen ze voor hem stond. Man had een leren schort aan en zwiepte daar de zweep omheen waardoor ze schrok maar anders had het wel eens heel slecht af kunnen lopen met die man. Gevaarlijk dus, terwijl hij toch al behoorlijk wat ervaring had. Soms moet je dus inderdaad steeds beetje bij beetje die grens naar het leider-zijn verleggen zodat het paard weet waar hij aan toe is, maar ga de strijd niet aan zolang er geen echte reden voor is.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 11:07

Ik snap de vraag niet helemaal, of eigenlijk, ik snap hem wel maar het antwoord weet je toch zelf wel?

Als je paarden houdt of er mee omgaat vind ik dat je behoort te weten hoe een paard functioneert, als kuddedier dus. Een paard is blij met een goede leider, nu hoeft hij niet meer zelf al het gevaar te trotseren want zijn leider weet wat goed voor hem is en zal hem niet op echt gevaar afsturen.
Het probleem is meestal dat het paard je niet helemaal als 100% leider ziet. Je maakt altijd wel een miskleun, vaak hartstikke onbewust, en als je paard niet 100% op jou als perfecte leider kan bouwen is hij het liever zelf!! Want anders zou jij hem wel eens de dood in kunnen jagen, bij wijze van spreken natuurlijk. Roep dus aub niet te snel 'ik heb zon dominant paard'. Tuurlijk zijn er erg dominante paarden, net als er zulke mensen zijn. Maar de meeste paarden hebben gewoon nog nooit een mens als perfecte leider meegemaakt dus al zijn ze zelf geen geboren leider, voor zichzelf opkomen lijkt ze totdat jij echt bewijst dat jij je paardje overal en altijd kunt beschermen en leiden de minst slechte optie.

Proberen leider te worden is dus belangrijk maar je mag dat niet afdwingen naar mijn idee. Een join-up kan je helpen als een stap daar naartoe... Je gebruikt de taal van het paard dus hij zal je als je het goed doet begrijpen. Persoonlijk denk ik dat je veel meer bereikt door consequent te zijn en de fout nooit op je paard af te schuiven. Behandel hem als partner en vraag om zijn medewerking. Natuurlijk moet hij die verlenen als het gevraagde redelijk is maar begin altijd met vragen ipv dwingen. Volgens Pat parelli: ask, tell, promise...
Niet direct je paard losgooien in de roundpenn en beginnen met een joinup als je er weinig vanaf weet, misschien is de schade dan wel veel groter dan ervoor door verkeerd handelen en dat is toch niet de bedoeling. Als je net begint, begin dan met oefeningen van Voest of Parelli, die zijn duidelijk en een stuk veiliger. Later kan je altijd nog zien...
Ook denk ik dat je niet van de ene op de andere dag leider kunt zijn. Misschien wel als je begint met een nieuw vreemd paard dat jou niet kent, maar het is toch onlogisch dat je paard, dat altijd min of meer gelijk of boven je stond van de ene op de andere dag jou ziet als zijn ideale leider??? Dat moet groeien... Denk ik... Party!!

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 11:22

leider, mijn paardje heeft 5 jaar niks hoeven doen.
dus die wil nogal graag zn eigen gangetje gaan.
dus is het best belangrijk dat ik nu consequent ben.
anders weet ie het niet denk ik wanneer ze 't goed doet enz.

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 12:23

Natuurlijk stel je je op als leider... als je eenmaal het leiderschap heb gekregen zou het voor het paard ook heel verwarrend zijn als je opeens ophoud met je als leider gedragen en onderdanig wordt.. dit kan natuurlijk niet.. want dan zou je paard de leider worden.... lijkt me geen goede optie!
Er zijn ook twee verschillende soorten leiders... de leidende hengst (die opjaagt.. achteraan loopt....) en de leidende merrie (die voorop loopt en de kudde van daaruit leidt). Als mens wissel je steeds tussen deze twee vormen van leiderschap.... maar je blijft altijd (!) een van de twee leiders.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 14:08

Het ene paard is het andere niet. Het is zaak om te weten wat jij voor paard hebt voordat je er mee aan 't werk gaat. Anders kunnen er gevaarlijke situatie ontstaan. monty behandeld ook geen paard het zelfde.

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 14:42

Phoenix4ever, dat is natuurlijk wel zo.. maar in de kudde... en dus in de natuur.. zijn er wel bepaalde gedragingen die altijd hetzelfde gaan.. voor de hele kudde en dus voor alle paarden.. natuurlijk is het ene paard dominanter of minder dominant dan het andere.. maar ik vind dat de basis van het benaderen van het paard steeds hetzelfde is... van daaruit kun je dan bepalen met wat voor paard je te maken hebt en daar dan je benadering op aanpassen......

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 15:40

Volgens mij is er geen een duidig antwoord over, hangt helemaal van het paard af.

Het klinkt raar, maar ik had een geweldige relatie met mijn vorige paard, idd 50/50, wij voelden elkaar zo goed aan dat er eigenlijk geen sprake was van leiderschap. Tuurlijk moet je wel bij ongehoorzaamheid optreden, maar simpel dreigen is genoeg. Soms als zij iets echt niet wilde doen, dan gebeurde het ook wel op haar manier.

Op dit moment ben ik bezig met een 2-jarige alfa merrie typ(+puberteit), wegwijs te maken in wat er komen gaat, ik heb met haar join-up gedaan, maar dat wil niet zeggen dat je niet elke dag je plekje als leider moet veroveren. Dat moet groeien! Als het nodig is, gewoon weer join-up doen, tot ze het willen accepeteren. Als je met een paard zou moeten vechten, verlies je het toch. Maar zover moet je het niet laten komen.

Het is best moeilijk om van een paard waar je een hechte band mee heb opgebouwd, waarbij alleen minimaal aan aanwijzing nodig is om dan over te gaan naar een vreemd paard. Maar ik denk ook dat mijn 2-jarige mij ooit zou accepeteren als alfa.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-02 17:56

Het is geen rare vraag,Ik ben gewoon benieuwd!
Ik ken heel veel mensen die 50-50 werken hoor!

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 19:59

[quote="steeffie"]In de relatie van je paard moet jij 51% van de aandelen hebben, en je paard 49%. quote]
Dit vind ik wel kloppen. Mijn pony is er ook niet zo een waarbij je steeds heel duidelijk moet zijn dat je de leider bent. Maar iid is het voor ieder paard verschillend. Zo'n jolige bij ons op stal moet je regelmatig even met je stem terecht wijzen...
50% 50% lijkt me een beetje vreemd...Als het paard iets eng vind, weet ie niet of ie wel veilig bij je is en gaat dr met je vandoor.