Welke hengst bij deze Havidoff-merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Welke hengst bij deze Havidoff-merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-02 16:10

Hallo allemaal,

Ik heb een 4 jarige merrie van Havidoff. Nu wil ik over een jaartje of 2 een veulen uit haar fokken, maar ik weet nog niet goed welke hengst ik erop moet zetten. Lovers

Hieronder wat foto's om te laten zien hoe ze eruit ziet Cool :

Afbeelding

Afbeelding

[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/Forumfotohoekje/incoming/Roxan_3(2).jpg[/img]

Afbeelding

Het is een behoorlijk grote, forse dame, ze is nu 1.74 m. groot en pas 4 jaar. Ook is ze vrij fors gebouwd en staat ze hoog op haar benen. De afstamming is Havidoff x Avignon, moederskant is dus helemaal Frans gefokt.

Ze is wel mooi gelijnd, en zoek dus een hengst die wat souplesse en krachtigheid doorfokt. Zelf ben ik een echte Ferro liefhebber, maar ik wil ook wel eens wat anders zien! Dus ook geen Negro/Kennedy etc.

Iemand nog goede ideeen/tips??? Party!!
Laatst bijgewerkt door Anoukie op 30-08-02 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt


parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 16:42

ik zelf ben wild van indoctro ik weet natuurlijk niet wat jij daar van vind?

geeft ook prachtige nakomelingen vraag obsession maar na!
krachtigheid die heeft ie zekers!
Afbeelding


Afbeelding

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 17:10

Good Times is een super hengst voor zowel dressuur als springen en hij vererft een krachtig achterbeen!
Ik ben van zoveel hengsten gecharmeerd, het is ook maar net in welke richting je het zoekt, Gribaldi is ook super.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 17:33

Je hebt nog 2 jaar de tijd.

Iedereen weet wat voor hengst je moet gebruiken.
Maar als je wilt weten wat een hengst vererft, ga dan elke week op landelijke wedstrijden kijken.
Koop een programmaboekje waar vaak de afstamming in staat en dan ondek je welke hengst je niet moet gebruiken.
En dat zijn er veel, heeeeeeel veel.

Succes met je dromen.

p.s. Zorg wel dat je dat knikje achter de schoft wegfokt!

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-02 18:09

Ja ik weet dat ik er vroeg bij ben, maar ik wil me goed oriƫnteren. Gribaldi vind ik ook een hele mooie hengst, maar zoals Troef al zegt: ik weet niet wat hij vererft......

Hebben jullie zelf misschien paarden gefokt waar jullie de typische kenmerken van de dekhengst in terug konden vinden???

En Parouscha, Indoctro is mij onbekend. Dressuurhengst?? Wel hele mooie foto's. Heeft hij goedgekeurde nakomelingen gefokt?

Mijn merrie is ook zeer rustig van karakter, licht flegmatiek zelfs. Een beetje pittige hengst zou zelfs nog wel kunnen.

Enne, wat betreft dat knikje, dat ga ik er eerst uit proberen te rijden! Ik denk nl. dat die is ontstaan door fout halsgebruik (zoals ik al zei, er is nog niet veel mee gedaan), maar ik kan het natuurlijk mis hebben,.... Als ze dieper en ronder loopt is het nl. niet meer te zien....

Maarre, nog meer "tips"??

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 18:29

Ik heb zelf een Gribaldi merrie op het oog op dit moment. Eigenlijk had ik het nooit echt gemunt op een Gribaldi nakomeling. Het is dat ze een hele aparte gang heeft, karaktertje. Ze mist alleen wat front en hals, erg jammer hou ik van. Maar ze is nog jong en ik denk eigenlijk wel dat het goed komt.

Indoctro Keur is van orgine een Holsteiner uit de hengst Capitol I. Hij voert dus springbloed. Capitol I heeft 43 goedgekeurde zonen geleverd waaronder; Carthago, Caretino, Cardento en Classic Touch.
Zijn moeder is een Caletto II x Calypso I , beide zonen van Cor de la bryere.

Indoctro zijn nakomelingen doen het erg goed in de springsport en hij vererft exterieurmatig ook zeer goed.
Goedgekeurde zonen: Orame, No Limit, Nassau en Montreal.
Als je nou wat meer over hem wil weten en zijn zoon Orame ga dan hier naar toe. http://www.vdlstud.nl/index_nl.html
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 12-08-02 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 18:36

Anoukie schreef:
Ja ik weet dat ik er vroeg bij ben, maar ik wil me goed oriƫnteren. Gribaldi vind ik ook een hele mooie hengst, maar zoals Troef al zegt: ik weet niet wat hij vererft......

Hebben jullie zelf misschien paarden gefokt waar jullie de typische kenmerken van de dekhengst in terug konden vinden???

En Parouscha, Indoctro is mij onbekend. Dressuurhengst?? Wel hele mooie foto's. Heeft hij goedgekeurde nakomelingen gefokt?

Mijn merrie is ook zeer rustig van karakter, licht flegmatiek zelfs. Een beetje pittige hengst zou zelfs nog wel kunnen.

Enne, wat betreft dat knikje, dat ga ik er eerst uit proberen te rijden! Ik denk nl. dat die is ontstaan door fout halsgebruik (zoals ik al zei, er is nog niet veel mee gedaan), maar ik kan het natuurlijk mis hebben,.... Als ze dieper en ronder loopt is het nl. niet meer te zien....

Maarre, nog meer "tips"??



de hengst is een goedgekeurde dekhengst.

heeft zeeeer mooie nakomelingen velen kennen um wel.
dit jaar is een hengst goedgekeurd panam.
een schitterend dier
jij kent um niet kijk dan maar eens op deze site.

http://www.vdlstud.nl

vind je veel informatie

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *


Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 18:45

Het knikje
Citaat:
Ik denk nl. dat die is ontstaan door fout halsgebruik


Dat knikje blijft. Met rijden gaat het ogenschijnlijk wat weg,maar toch blijft het.
Foktechnisch lijkt het op een ingestoken hals (onderdeel hals aanzetting)

Je ziet het ook soms bij trakehners en vooral bij volbloeds.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 18:52

Ik vind dat je met een Havidoff wel een beetje dressuurgericht moet gaan fokken, ik zou daar zelf geen springhengst opzetten....

Ben je lid van het kwpn, die geven namelik echt interessante exterieur-indexen uit en sport-indexen, aan de hand daarvan kan je alvast een voorselectie maken, zodat je gericht hengsten kan bekijken en op hun nafok kan gaan letten....

en dat je zo op tijd bent is immers goed, er zijn ook ZOoo VEeeelll hengsten....Succes ermee! Het is echt leuk om te doen hoor!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 18:59

Dees:
Citaat:
*zucht*....was ik maar rijk, en niet zo knap.....


Ik ben nu toch liever knap Knipoog

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-02 19:10

Tja, ik was zelf ook meer op zoek naar een dressuurhengst. Ik moet wel zeggen dat Indoctro een hele mooie hengst is!! Ik heb dus ook even de site bekeken....

En ik ben geen lid van het KWPN, maar wat niet is kan nog komen,... Ik heb nl. ook nog een merrieveulen, waar ik later misschien ook mee wil gaan fokken. Die is helemaal Duits gefokt, heel duidelijk een merrie uit een doorgefokte stam. Ze is KWPN geregistreerd (reg. A), en daar zou ik dan een KWPN hengst op willen zetten, of een Oldenburger,.............

Enne Troef, hoe kan ik dat "knikje" dan wegfokken???

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 19:18

um olivi dan?
vind ik


ook zeer mooie hengst

Afbeelding

Kwijl Kwijl Kwijl Kwijl


enne de bloedlijn??

Jazz 916398 Stb
Cocktail 84.4191 keur Stb
Purioso 244 keur Stb
Pion
Aktion

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-02 19:23

Jaaa, mooie hengst! Kwijl Kwijl Ook een mooie kleur voor bij mijn Roxanne, ik hoef niet perse een donker veulen te fokken, "gewoon" bruin mag ook,.... (zolang het maar geen super bles met 4 witte benen krijgt, dat zou ik jammer vinden,...).

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 19:38


Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 21:17

Mag ik vragen wat voor een afstamming je merrieveulen dan heeft?

Hayley
Berichten: 444
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: De Bilt en af en toe Amsterdam :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 22:07

Hey,

Aangezien je van duits houdt zou je ook eens op www.horse-gate.com gaan kijken. Daar staan ook de wat "oudere" hengsten maar kan nog steeds erg nuttig zijn.

Oh ja, onder "hengste in bewegung" kan je allemaal filmpjes downloaden,
weet je alvast een beetje hoe die beweegt Knipoog

Veel succes nog met het maken van je keuze, ik vind trouwens dat je een hele mooie merrie hebt!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 23:08

Hayley schreef:
Citaat:
Oh ja, onder "hengste in bewegung" kan je allemaal filmpjes downloaden,
weet je alvast een beetje hoe die beweegt


Dat is geen garantie van vererving.


Een plaatje van een hengst en zijn optreden is niets anders dan een commercieel verhaal ( Gewoon gebakken lucht)

Het gaat om de bloedlijnen en zijn verervingskracht.
Dus hoe zien zijn afstammelingen eruit.....strooiend of stempelend.???
Vandaar dat je op een wedstrijd haast alleen maar verschillende bloedlijnen tegekomt.
En kom je er meer van hetzelfde tegen dan kun je zeggen dat zo'n hengst positief begint op te vallen.
Vooral als hij ook nog weinig gedekt heeft.
Een hengst die 300 paarden per jaar dekt, dient dan ook ruim vertegenwoordigt te zijn wat veelal procentueel niet het geval is.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 23:15

Troef wat vindt je van Gribaldi dan?
Hij dekt veel merries en heeft veel nakomelingen in de pavo cup lopen waarvan sommigen het ook nog heel goed doen!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 23:51

Ik heb een Gribaldi,
ik zou die voor jouw merrie zelf nooit kiezen.

Ten eerste heeft jouw merrie ook een knikje, welke je overigens dus wel helemaal weg te rijden is.
Verder vind ik het ook wel erg bloederig bij de jouwne.

Ik weet ook niet of jouw merrie een sterk achterbeen heeft? Even heel erg kritisch naar kijken want dit is dus een zwak punt van Gribaldi nakomelingen.

Bij jouw merrie zou Duits inderdaad erg leuk zijn, Don Primaire wellicht?
(Nurzeus (v. Donnerwetter) x Pik Bube, behoorlijk Kwijl )

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-02 00:04

Mijn merrieveulen is van Cheenook, ook te zien op Horse-gate.com. Dat vind ik een mooie hengst, maar wil niet 2 paarden met dezelfde vader. Op zich is Duits bloed niet verkeerd, maar daar heb ik me verder echt nog nooit in verdiept,.... Boos! Mijn veulen heeft nu al een sterke achterhand, als ze draaft gaat ze al bijna "zitten". Hoe zij haar achterbenen nu al gebruikt, geweldig! Maar je kunt dan ook duidelijk zien dat zij uit een doorgefokte stam komt! Ook van moeders kant, die is nl. van White Magic (en die is van Weltmeyer).

Hmm, Roxanne heeft een vrij sterk achterbeen (voor zover dat nu al goed te beoordelen is), met een sterk buigend spronggewricht. Ze is niet al te lang, maar ook niet kort in de rug. Met de juiste training is ze goed op haar achterhand te rijden, maar ik wil liever een hengst met een sterk achterbeen voor haar. Dit eerder uit voorzorg, een sterke achterhand kan nooit kwaad!

Maar heeft Gribaldi dan ook een knikje??

Enne Troef, je hebt me nog steeds niet verteld hoe ik dat knikje dankan wegfokken??? Knipoog

Donnerwetter is een hele mooie hengst, Don Primaire zal ik eens gaan bekijken. Ongetwijfeld ook een zwarte hengst??

Pfff, er zijn er ook zo veel,...... Haha!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-02 00:15

Ik heb even op de genoemde sites gekeken, en daar de hengst De Niro gezien (Donnerhall / Akzent II).

Ook een zwarte hengst, ik heb ook op die sites van Troef een paar veulens bekeken. Wat vinden jullie??

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 07:56

Hier nog een aantal hengsten, dus keus genoeg.

http://www.pferde-zucht-haltung.de

Citaat:
maar ik wil liever een hengst met een sterk achterbeen voor haar.


Dat is een goede beslissing.maar kijk ook of zulk een hengst voldoende lossigheid in de lendenen vererft. Anders krijg je van die dieren (stampers) die voor de grond inlopen i.p.v. zitten-klimmen.

En dat" knikje" wegfokken..... Ook hier geldt weer, kijk naar de afstammelingen van een hengst

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 08:32

Citaat:
Troef wat vindt je van Gribaldi dan?
Hij dekt veel merries en heeft veel nakomelingen in de pavo cup lopen waarvan sommigen het ook nog heel goed doen!



Ik geef nooit een mening over een hengst,of hij is echt geschikt voor de salami.

Maar het zou een schande zijn met die groot aantal nakomenlingen die hij heeft dat er geen aantal bij de pavo-cup lopen.

Als het maar niet zo afloopt als vroeger met ULFT en UBIS.
Honderden kinderen, maar toen die 8 a 10 jaar werden en internationaal moesten doorbreken waren er procentueel niet veel meer over.

Zo was ik dit weekend in Bemmel op een grote wedstrijd en zat het springen te kijken.
En dan zie ik ineens 3 jonge Tritons en denk verrek die hengst was nog niet zo slecht.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 09:39

Triton leeft nog steeds overigens...staat bij de Ritaa Hoeve van fam. Post te Groningen, waarschijnlijk in de box naast Lennard.
volgens mij staat HAvidoff daar ook dit jaar...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 10:17

voor het duitste bloed zou je hier eens moeten kijken er staan leuke hengsten op en als je folders aanvraagt krijg je er ook een videoband bij met de keuringen erbij van de hengsten.
succes

http://www.st-ludwig.com/d/start_d_ie.htm
Laatst bijgewerkt door parouscha op 13-08-02 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 94 bezoekers