Lijstje van aandachtspunten v/h rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Lijstje van aandachtspunten v/h rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-02 15:22

Wie heeft er misschien zoiets als een lijstje waar op staat welke dingen bij het rijden je eerst en welke je daarna moet behandelen. Bijvoorbeeld dat hij eerst voor het been moet zijn, dat je daarna stelling kunt vragen enz. enz.

Lijkt me namelijk wel handig als je even de draad kwijt ben met rijden en even de basis dingen weer wil opfrissen Lachen

ps: Wat verstaan jullie overigens onder de basis de dressuur?


astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 17:52

Tact -'Losgelassen'/ontspanning - Aanleuning - Schwung - Rechtrichten - Verzameling

Takt: de ruiter komt tot drijven, de passen blijven regelmatig. Oefeningen dmv voorwaartsrijden, halve ophoudingen, cavalettis lopen -

Losheid-> Gaat het paard tactmatig en komt de ruiter tot drijven dan ontspant het paard zijn hals en rugspieren en de achterhand kan onderkomen, de bewegingen worden ruimer
Oefeningen dmv lichtrijden, overgang galop-draf-galop

Aanleuning: Gaat het paard losgelassen dan kan door vermeerderde druk vanuit de achterhand aanleuning (de voorwaarts gerichte elastische verbinding tussen hand en mond) ontstaan
Oefeningen dmv tempowisselingen

Schwung: Swingt het paard in de rug en heeft het een goede aanleuning gevonden dan kan de achterhand steeds meer aangesproken worden.
Oefeningen dmv tempowisselingen, uitstrekken,

Rechtrichten: zorg voor gelijke teugeldruk links en rechts
Oefeningen: buigingsoefeningen

Verzameling: meer gewicht op de achterhand
Oefeningen: verzamelde draf, galop, keertwendingen

Met dank aan Harry Boldt - Das Dressur Pferd

En wat versta ik onder basis, ik denk alles hierboven behalve verzameling.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel


marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 15:29

begin altijd te kijken met of je paard aan je been is en dan het lijstje hier boven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 07:40

Ik zou zelf het rechtrichten eerder in het rijtje opnemen. Pas wanneer een paard rechtgericht is kun je de achterhand aanspreken.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 07:51

Ik ga zo te werk:
Eerst moet hij voor het been zijn, dan ga ik 'm rechtmaken en losmaken, dit gaat samen met de aanleuning, daar ben ik vaak al drie kwartier mee bezig (gaat wel steeds beter). Daarna ga ik wat oefeningen doen als wijken o.i.d. Maar daar kom ik niet zo vaak aan toe.

:evaw:

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 08:02

Wat is basis.
mijn basis is dat ik een goed nagevelijk paard wil hebben dat aan 2 teugels loopt en fijn aan de hulpen is.

Ik begin met goed aan de hulpen vervolgens de nagevelijkheid dan het rechtrichten en dan ga ik aan de hand van oefeningen kijken of hij dat ook echt is zoniet dan ga ik weer een pasje terug.

Ik ben nou trouwens na 2 jaar nog steeds bezig met die basis hoor alleen de oefeningen die ik gebruik om alles te controleren worden steeds wat moeilijker (en dan besef ik elke keer weer dat hij nog steeds niet 100% recht is )maar of ik dat ooit wel voor elkaar krijg... ach heb ik wat te oefenen he *LOL*

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 15:24

Ik wil een paard hebben wat aan het been staat, recht is, nagevelijk en los is. Makkelijker gezegd dan gedaan.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 16:48

wat is basis: voor mij al het bovenstaande (waar ik overigens meestal niet in de bak aan werk, maar buiten), en daarbij steeds in de gaten houden of hij er lol in heeft. Dus: hoe voelt ie, hoe is zijn orenspel, heeft ie aandacht voor de omgeving. Het moet aanvoelen alsof het bijna vanzelf gaat en als hij vrolijk en voorwaarts is, is dat het geval en naar die lichtheid en vrolijkheid streef ik dus. Dat is nog niet zo gemakkelijk, want de verleiding is natuurlijk groot om door te gaan drukken als het wat minder gaat. Maar dat werkt doorgaans averechts bij mijn paard.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 18:26

Jippie schreef:
Ik zou zelf het rechtrichten eerder in het rijtje opnemen. Pas wanneer een paard rechtgericht is kun je de achterhand aanspreken.


Ik zat daar in eerste instantie ook aan te denken maar aan de andere kant kan je je paard pas echt goed rechtrichten als hij door de rug is en er impuls is. Zonder het aanspreken van de achterhand (en dan heb ik het nog niet over verzameling) kan je een paard nooit rechtrichten.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 19:26

Dan hebben we het toch over hetzelfde. Ik dacht bij het aanspreken van de achterhand dus wel gelijk aan verzamelen terwijl jij er daar impuls mee bedoeld. We zijn het eens Lachen

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-02 08:19

Bedankt voor het lijstje en de verdere aanvullingen erop! Lachen

Ik denk dat ik hiermee al een heel eind kan komen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, JoyenUnory en 8 bezoekers