TTeam- en TTouchmethode

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

TTeam- en TTouchmethode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-02 11:39

Wie gebruikt deze methode bij zijn/haar paard?
Ik ben er namelijk iets over aan het lezen, maar vraag me af of er nog bokkers het toepassen, en wat dan je resultaten er mee zijn.
Er wordt namelijk gezegd dat TTouches het paard helpt zijn vluchtinstinct te overwinnen en intelligenter wordt. En dat je je paard positief beïnvloed en ontspant.
Het paard wordt ontspannen, werkt gewilliger met je samen en voelt zich letterlijk beter in zijn vel zitten.


Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 12:35

Ik heb er een boek van maar ik snap dat niet helemaal. Al die rare benamingen en daar horen weer bepaalde bewegingen bij Verward Het lijkt mij wel heel nuttig, maar dan moet iemand het wel even komen voordoen want zo uit het boek kom ik er niet echt wijs uit.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 15:53

ik heb het toe gepast, maar nu alweer een tijdje niet. mijn paard vond het niet altijd even geweldig.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 17:23

Paarden vinden het vaak wel lekker. Ik vind het zelf net iets te zweverig om te geloven dat mondwerk je paard intelligenter maakt. Ik heb een clinic van Wieke Huismans gevolgd en vond het allemaal wat ver gaan. Aan de andere kant heb ik ook goede resultaten gezien op die dag. Op de Jaquima Hoeve in Rockanje geven ze af en toe clinics met haar.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-02 18:54

Ik heb vandaag voor het eerst iets bij mijn paard op zijn lijf gedaan.
Eerst werd hij erg opgewonden, maar daarna volgde volledige ontspanning. Het water liep letterlijk uit zijn mond. (Terwijl ik dat normaal alleen maar voor elkaar krijg als ik hem rijd of longeer.)

Natuurlijk haal ik er uit wat ik het beste vind werken, maar ik stond vanmiddag echt heel versteld te kijken.

monty
Berichten: 85
Geregistreerd: 04-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 19:31

Mijn vriendin (mirte hier op bokt) heeft daar een periode veel mee gewerkt. Haar opa had ooit eens een probleempaard op stal, en mirte had toen een brief+foto naar Linda Tellington Jones (als ik het goed schrijf) gestuurd. Zij kreeg een reactie terug, en uiteindelijk heeft zij ook een bezoek aan Duitsland gebracht en dat paard enorm geholpen met haar methode. Echt wonderbaarlijk. Als ik het goed heb staat dat paard ook in één van haar boeken vermeld, als voorbeeld. Wat ik dus weet is dat het veel kan betekenen voor een paard.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 19:50

Weet iemand waar je die boeken vandaan kan halen? Het lijkt me namelijk heel intressant.

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-02 20:00

Evy schreef:
Weet iemand waar je die boeken vandaan kan halen? Het lijkt me namelijk heel intressant.

Bij de ruitershop heb ik ze gehaald.
Maar je kunt ze vast ook wel in de boekhandel verkrijgen.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 21:48

Ik doe zelf ook wel eens ''ttouch''.
Chinouc liet in het begin echt haar hele achterlichaam maar een beetje meehobbelen en slofte heel erg met haar achter benen.
Ik heb toen uit een verzamelboekje van NHS-methodes (weet even de naam niet meer) de ''bodywrap'' gehaald van Linda tellington Jones.Dit hielp heel goed.
Ook de massages van ttouch hebben erbij geholpen.
Ik ben eigelijk niet iets tegengekomen over vluchtgedrag.
Maar ik ben erg possitief over ttouch.
Ik hoop dat het jou ook kan helpen.

groetjes
janneke

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 21:55

Ikzelf vind de oefening:rug optrekken word de rug sterker van en ook het masseren van de manankam kan het helpen ontspannen voordat je manen gaat trekken maar er zijn ook idd dingen waar ik het nut niet van in zie.Maar ik wil wel graag weten in welk boek die methode:bodywrap staat want bud sleept ook met z'n achterhand.

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 22:08

Ik heb dat boek ook, maar eigenlijk nog nooit wat geprobeerd bij Nico. Maar ik moet eerst eens kijken wat ze nou allemaal bedoelen en al die bewegingen enzo...

Ik zal dast boek morgen eens meenemen naar Nico, kijken of dat werkt bij aapie Haha!

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 22:18

Ik zal straks even opzoeken in welk boek het staat en zal morgen even de titel hier neer zetten.

groetjes
Janneke

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 22:21

Bij de bieb heb ik 'm weleens gehuurd hele tijd geleden,vond het wel interessant,ik ga 'm binnenkort nog eens lenen,ben het alweer vergeten Tong uitsteken


ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 23:20

Ja hoor, die kist gereedschap wordt door mij zeer regelmatig gebruikt, niet alleen op paarden maar ook bij mensen. Hoofddoel is eigenlijk ontspanning. Een paard wat ontspannen is, leert gemakkelijker en sneller en wordt dus eigenlijk inteligenter. Tteam in een notendop.
Ik heb diverse cursussen gedaan met Edy Jean Eaton, Nelleke Deen, Wieke Huisman en Vanda Oosterhuis. Ieder heeft d'r eigen sterke en zwakke punten. Juist omdat ik met verschillende mensen cursus heb gedaan, heb ik van iedereen de sterke punten genomen en daarmee verder gegaan.
Niet alles werkt bij elk paard, het geeft je mogelijkheden om te gebruiken, aan jou om te bepalen wat je gebruikt onder welke omstandigheden en met welk paard.
Tteam doe je er niet even bij, het is een proces voor de rest van je leven, elke keer leer je weer iets. Ook de inzichten wat bij welk paard toe te passen en waarom kost tijd. Daar staat tegenover dat je met tien min. per dag al heel ver kunt komen, zeker als iemand je af en toe wat kneepjes bijleert.
Zweverigheid ligt aan de instructeur. Ik vindt het wel meevallen, maar soms zijn verbanden niet helemaal duidelijk, waardoor je het zweverig zou kunnen gaan vinden.
In november organiseert de NVVR waarschijnlijk een weekend met Wieke Huisman. Vorig jaar was ze erbij en iedereen was er zeer enthausiast over en terecht.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 11:28

Je kunt Tteam voor verschillende dingen gebruiken. Intelligentie opwekken kan denk ik niet, maar je kunt wel heel veel stimuleren in je paard. Zelf heb ik een 2-daagse cursus met mijn paard gedaan. Het ging er toen vooral over hem bewust te maken van zichzelf, zijn lichaam en wat hij ermee kan doen. Er zijn verschillende touches en elk hebben ze hun eigen bedoeling en effect. Er zijn touches om je paard te ontspannen en er zijn er ook die juist de bedoeling hebben je paard energieker te maken en sommige touches hebben diagnostische waarde. Je kunt Tteam heel erg goed gebruiken om je paard bewuster van zichzelf te maken en jouzelf bewuster van je paard. De samenwerking is sowieso al leuk en de resultaten zijn soms nog leuker.

Kabouterdans
Berichten: 5085
Geregistreerd: 19-06-02

Re: TTeam- en TTouchmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 12:04

Mickey schreef:
Wie gebruikt deze methode bij zijn/haar paard?
Ik ben er namelijk iets over aan het lezen, maar vraag me af of er nog bokkers het toepassen, en wat dan je resultaten er mee zijn.
Er wordt namelijk gezegd dat TTouches het paard helpt zijn vluchtinstinct te overwinnen en intelligenter wordt. En dat je je paard positief beïnvloed en ontspant.
Het paard wordt ontspannen, werkt gewilliger met je samen en voelt zich letterlijk beter in zijn vel zitten.


Mijn paard was alles behalve een held en na bij een clinic van wieke geweest te zijn weet ik er nu veel beter mee om te gaan.

Ze is ook 1 keer bij ons thuis geweest zodat ze kon zien hoe hij is in zijn eigen omgeving.

Haar werkwijze heeft ons goed geholpen en als ik een vraag heb kan ik bellen voor advies.

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 16:01

Ik gebruik het ook regelmatig voor mijn merrie. Juist nu ze een blessure heeft , is het iets wat haar kan helpen ontspannen ( ze heeft best wel veel pijn , zo te zien ). En zo kan ik ook nog wat met haar doen.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 17:16

Heey dat boek MOET Ik hebben,bij Jamey kruipt namelijk vaak het vluchtinstinct te boven.Staat ie in de divoza?

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-02 17:55

Boek : Paardrijden met Tellington-Jones (bst.nr.: 90264)
De schrijfster streeft naar een optimale verstandhouding tussen paard en ruiter. Aan de hand van foto's en tekeningen legt ze gedetailleerd uit wat de TTouch-methode inhoudt en hoe dit stap voor stap toe te passen. Een uitstekend boek voor de beginnende en gevorderde ruiter die fijn met het paard willen samenwerken.

De persoonlijkheid van uw paard - Tellington (bst.nr.: 90228)
Linda Tellington-Jones legt de betekenis van lichamelijke kenmerken uit, zodat u het karakter van een paard kunt analyseren, begrijpen en beinvloeden. Meer dan 200 foto's vormen een duidelijk beeld.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 11:47

Bodywrap stond in ''het paard als partner''.
Ik vind het zelf een goed boekje omdat er verschillende NHS methodes in staan.Waaronder dus ook ttouch.

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers