Schrikdraad is ook niet alles

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Schrikdraad is ook niet alles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-02 23:30

Als je een hert bent tenminste.
Bij mij op stal is een gedeelte van de wei omheind met schrikdraad (zeg maar een dik koord, niet zo'n dun touwtje) weliswaar zonder schrik omdat er geen stroom op staat, maar toch.
Nu loopt er in de "kudde" al jaren een hert genaamd Bert (geen grap) en met etenstijd komt hij ook altijd zijn portie halen, inmiddels is ie een jaar of 12 geloof ik, en gewend aan mensen, hij eet ook uit je hand Lovers
Bert is bijzonder dol op het schrikdraad(zonder stroom, of scheerlijnen van tenten) aangezien hij, en zijn bij tijd en wijle aanwezige soortgenoten,hun jeukende gewei er heerlijk aan kunnen schuren.
Dit moest een keer fout gaan, en dat deed het dus ook.
Toen ik na het voeren het eerste paard terugbracht naar zijn wei zag ik in de hoek 3 herten staan, inmiddels niet bijzonder meer maar er was toch iets dat mijn aandacht trok. Eerst leek het of er 2 herten aan het vechten waren, maar nadat 2 zich na mij te hebben opgemerkt zich uit de voeten maakte zag ik de 3e verwoede sprongen maken, en ik begreep dat zijn gewei vast zat in de draad. Ik belde,terwijl ik naar stal terugrende mn vader, om onmiddelijk m''n met passend gereedschap te komen om de draad mee door te knippen/snijden wat dan ook. En greep vervolgens het broodmes uit de schuur. Ik dacht dat Bert nog maar net verstrikt was geraakt maar toen ik naar hem terugging zag ik hem levensloos aan de paal hangen. Er was een paal uit de grond getrokken en het touw zat om zijn gewei keel en neus heen. Nadat ik de laatste 2 als eerste had losgesneden zodat hij weer kon ademen begon ik zijn gewei los te zagen, op dat moment was het maar goed dat hij zo verdoofd was anders had ik beslist niet zo boven zn kop op die kluwe touw kunnen inhakken. Eenmaal los lag hij zwaarademend op de grond, zijn gewei was beschadigd waardoor het bloedde maar dat kon niet zo'n kwaad, ik maakte me meer zorgen om zijn kop die gezwollen was, net als zijn tong en tandvlees. Uiteraard de veearts gebeld, en er zou zo snel mogelijk iemand komen, ik geloof dat er inmiddels 6 rondlopen in de praktijk, maar snel zijn ze nooit. M'n vader was inmiddels ook aangekomen met het gereedschap wat nu niet meer nodig was. Ik had Bert in een wat andere postie gelegd zodat hij wat makkelijker zou kunnen ademen, en na zo'n 20 minuten leek het alsof hij een schok kreeg, waarna hij opsprong en er vandoor ging. Ik had hem niet tegen kunnen houden maar maakte me toch wat zorgen aangezien hij ongetwijfeld moeite zou hebben met eten en drinken door z'n dikke kop. Eerst de veearts weer afgebeld, er was net iemand onderweg, of we hem niet konden vangen ofzo. Net te laat dus, en ik geloof niet dat de assistente zelf ooit geprobeerd heeft een hert te vangen.
Afijn eindelijk de rest van de paarden naar buiten gegooid en het hek gerepareerd waarna ik naar huis kon. Inmiddels is Bert alweer 2 x gesignaleerd etend en drinkend dus het gaat gelukkig beter met hem.
Ik moet er niet aan denken dat een van ons hem later had gevonden, of dat het broodmes niet scherp genoeg was om door het ijzerdraad heen te gaan.


Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 02:21

Even off-topic.... welkom terug! Lachen Ga nu naar bed, maar zal morgen (oftewel vandaag) je verhaal uitgebreid lezen Lachen

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 08:23

Ik heb je verhaal ademloos uitgelezen. Gelukkig dat je zo cool bleef om Bert te redden.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 08:28

Gelukkig dat je erop tijd bij was en hem los kreeg zeg!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 09:35

Poeh hee dat was op het nippertje...gelukkig dat het weer beter met hem gaat.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 16:50

heeft Bert even geluk gehad dat jij er zo snel was! en wat leuk dat jullie er nog zo´n dier bijhebben in de wei Knipoog

pmarena

Berichten: 48063
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 18:52

Nou da's maar op het nippertje goed afgelopen zeg....
Zo te horen was hij al een aardig eindje op weg als z'n kop al opgezwollen was , hopen maar dat hij weer helemaal goed bijtrekt dan Lachen

Ik moet wel even kwijt dat ik het ontzettend onverantwoordelijk vind om
die dieren aan dat gevaar bloot te stellen.
Als je ziet dat ze vaak met die draad aan het prutsen zijn , en je zegt zelf al : "dit moest een keer fout gaan" dan vind ik zeer onverantwoordelijk om hier niks aan te doen.
Had er nu bijna 1 het leven gekost en dat kon je dus idd aan zien komen...

Wordt er nu wel wat aan gedaan of willen ze graag van die herten af ??

Helpt het niet als er gewoon stroom op gezet wordt ?

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-02 21:28

tja wat stel jij voor dat eraan gedaan wordt? Het is te duur om er stroom op te zetten aangezien de stal per september ophoud. En die dieren zijn geen persoonlijk bezit, ze komen en gaan zoals ze zelf willen en kunnen overal naartoe, hij kwam toevallig vlakbij stal vast te zitten maar het had hem ook op andermans terrein kunnen overkomen.
En ze, ik weet niet wie jij bedoelt, maar ik heb het over staatsbosbeheer, willen inderdaad van ze af, elk seizoen worden er een aantal afgeschoten, en tenzij we ze op andere gedachten kunnen brengen zijn ze dit ook met Bert van plan zodra we weg zijn. Belachelijk want nadat hij als jong mannetje paarden aanviel in de bronstijd is hij gecastreerd dus vormt hij geen bedreiging meer voor ze wat betreft de groeiende (en te grote) hertenpopulatie hier.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, JenniferU, laura22, Milow2018, nayla, Sky_As, Slmt9, ulaantje, Winged en 92 bezoekers