E- rijbewijs

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-01 16:01

eik zou graag jullie ervaringen ( zoveel mogelijk aub) willen weten:

-wie heeft het
-hoe lang al
-hoe gehaald ( dagcursus, 1 les per week, etc.)
- examen gehaald in hoeveel keer
- hoe ging t examen
-etc.

Ikzelf wil in de zomer weer verder gaan hiermee ( 1 keer gedaan na 7 uur les, 1 keer gezakt *zucht*), maar zit te dubben over dagcursus of 'gewoon' lessen bij de plaatselijke rijschool..


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-01 16:20

Hoi

Sinds 1 september vorig jaar heb ik mijn E rijbewijs. Sindsdien rij ik zelf met mijn paarden naar de kliniek, wedstrijden etc. Mijn paard is verschrikkelijk makkelijk dus ik kan zelf op wedstrijd, hoewel dat niet zo gezellig is.

Mijn paard is eigenlijk zo braaf sinds ik zelf met de trailer rij. Het klinkt heel raar, maar dat is echt zo. Voorheen was ze soms lastig met laden, stond ze te trappen in de bochten etc. Terwijl het nog steeds dezelfde trailer is waar ze in vervoert wordt (een hele mooie Bockmann). Die leen ik namelijk van degene die mij eerst altijd bracht. Ik groom als hij op wedstrijd gaat en hij hielp mij dan weer met vervoer. Nu mag ik altijd zijn trailer lenen, is voor hem zelf ook handig want dan hoeft hij niet altijd mee.

Ik heb mijn E rijbewijs gehaald met een dagcursus, ik heb de lessen alleen verspreid over 2 dagen, dan heb je meer tijd om alles te verwerken, want het is toch vrij veel achter elkaar. Ik was in 1 keer geslaagd. Je moet gewoon voorzichtig, maar zelfverzekerd rijden en goed spiegelen.

Ik vind auto rijden erg leuk (heb mijn B rijbewijs nu 4,5 jaar) en reed vroeger wel 4000 km per maand, voor mijn werk en de paarden en andere dingen. Ben heel Nederland al doorgecrosst. Lachen De eerste keer met mijn paard rijden met de trailer was wel ontzettend spannend maar nu doet het me niets meer, ik vind het erg leuk!

Hoewel mijn angst altijd wel blijft: als er iets gebeurt met paard in de trailer...daar moet je toch niet aan denken. Het zal waarschijnlijk niet aan mij liggen dan, maar je weet nooit wat je medeweggebruikers doen, de meeste houden niet echt rekening met een trailer. In mijn auto ben ik best wel erg eigenlijk; bellen tijdens het rijden, veel te hard rijden, geen gordel om, kleven etc. Maar met mijn paard achter me ben ik dus echt het andere uiterste...

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-01 17:16

Ja, daar heb je waarschijnlijk helemaal gelijk in, dat spreiden over 2 dgn!
Ik heb dat niet gedaan, maar na 5 uur min of meer non-stop rijden ben je toch iets minder wakker en 'helder' zal ik maar zeggen. Ik had trouwens ook totaal gen ervaring, had toen nooit met kar gereden.
Op een gegeven moment ging ik ook in m'n hoofd van alles door elkaar halen ( vragen, bijz. verrichtingshandelingen etc.). Toen kreeg ik ook lichte spijt dat ik ook nog examen erachteraan moest doen, maar dat examen ging gek genoeg wel naar m'n zin, ik was weer helemaal 'bij' en toch nog vrij ontspannen
( misschien door vermoeidheid haha), ik verbaasde mezelf daarmee!
Maar de examinator vond me wat te voorzichtig rijden ( ok, ik dacht misschien teveel aan het paard wat -niet -in de kar stond..) en ik moets mezelf bij het achteruit-bochtje om een keertje licht corrigeren, maar dat zou niet uit moeten maken volgens mijn instructeur. heb niets of niemand over het hoofd gezien, geen correcties gehad en dacht dus eigenlijk dat ik t wel binnen had.. NOT!
Toen had ik t weer ff gehad met dat stomme lessen, examen, etc.

Bij wie ben jij geweest ( Blom, Twin, ..)?
Hoeveel lessen had je totaal eigenlijk?

Ik rijd zelden met een kar, denk dat het heel veel scheelt als je dat wel kan doen, voor je examen. Ik ben inmiddels wel een keer met paard op en neer naar de Veluwe gereden ( ca. 2 uur), zelf, dat ging best goed. maar dan heb je nog steeds niet veel ervaring en handigheid natuurlijk.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-01 17:21

Hoi! Weet iemand hoe duur het ongeveer is als je een dagcursus wil volgen voor E-rijbewijs? Wat zijn de totale kosten? Ben zeer benieuwd... Groetjes, Dorine.

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-01 17:29

hoi Dorine!
dat ligt er aan waar je gaat lessen, maar ik was bij Twin iets van 850 piek kwijt. Ik had daar 7 lessen en een examen voor. dat examen kost al ruim in de 300 piek, de lessen zijn gemiddeld ( per rijschool) iets van 80-90 piek per 1.5 uur dacht ik ( meestal les je 1.5 uur als je 1 x per week/dag lest, heb ik begrepen)
Als je zo'n dagcursus niet haalt, kun je binnen 4-6 wkn opnieuw op, dan neem je 3 of 5 lessen ( of weer 7 als t echt niet ging ofzo), afhankelijk van ' t advies van je instructeur en vooral je eigen gevoel natuurlijk.
dan betaal je dus weer al het geld voor t examen en de lessen die je dan neemt.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-01 17:49

Thanks! Ik was er nieuwsgierig naar omdat ik ooit zelf een paard wil (tien jaren plan haha) en dan mijn man (die heel goed rijdt met aanhanger) zo snel mogelijk een E rijbewijs wil laten halen. Het is vrij duur ja, maar wat moet je dan he? Ben benieuwd of er veel 'amazones met eigen paard' zijn, die zelf niet kunnen/mogen/willen rijden en waarbij hun man of vriend altijd rijdt met de trailer? Ikzelf mag geen autorijden vanwege mijn epilepsie, zou het ook niet durven want als ik een aanval krijg... nee dank je en zeker niet met een paard! Ik hoop ooit een paard te kunnen kopen en ach, zonder e-rijbewijs/trailer zullen we ook wel gelukkig zijn, hihi, maar het is toch wel gemakkelijk! Groetjes, Dorine.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-01 18:16

Ik heb er geen heb wel m'n b rijbewijs maar zonder E dus.
op maandag rijd m'n vader me altijd naar les en daarom wil ik tzt er zelf 1 halen omdat ik niet wekelijks en met gladheid dagelijks mijn vader om een dienst hoeft te vragen.
Ik ga niet alleen op wedstrijd kan ook niet paard is super te laden maar ik ben zelf stress en dus niet echt in staat dan met een trailer te rijden ach zal wel goed gaan maar ik de auto lees ik liever m'n proeven door etc.
Ik heb dus het geluk dat mike 'm heeft en mij rijd en als hij niet kan rijd m'n pa me ook nog es naar wedstrijd!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Nimber op 2001-02-21 18:19 ]</font>

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-01 20:36

Hoi Madelein
De mensen van Twin ken ik persoonlijk (van de paarden), maar ik ben daar niet geweest omdat ik gewoon vlakbij mijn huis wilde en ik heb toen ik Hoorn afgereden.

Voor mijn B rijbewijs heb ik wel in Utrecht afgereden, omdat ik toen in Breukelen woonde. Dat was bij mijn overbuurman, die was net met een rijschool begonnen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-01 20:38

Hoi Dorine

Ik was 950 gulden kwijt maar het is vaak ook wel iets duurder. Ik weet eerlijk gezegd niet meer hoeveel lessen ik had, 7 ofzo? Ik had trouwens geen ervaring met het rijden met het trailer. Ik had me wel voorgesteld hoe het moest zijn en dat klopte precies. Als je kan oefenen van te voren is dat wel fijn denk ik.

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-01 20:43

Ik heb een dagcursus gedaan en ik was in totaal ongeveer duizend gulden kwijt. Als je al eens met een trailer gereden hebt, is het prima in een dag te doen.
Je oefent zes uur (bijna) achter elkaar en moet daarna direct afrijden. Doordat je de hele dag al aan het rijden bent geweest, zit je er zo goed in dat het heel prima te doen is.
's Avonds was ik wel helemaal bekaf... ik heb nog paardgereden, maar ik ben daarna ontzettend vroeg naar bed gegaan.

Ik kan zo'n eendagscursus wel aanraden. Als je een beetje onzeker bent zou je het inderdaad in twee dagen kunnen doen. Het voordeel van een of twee dagen is dat je er helemaal in zit doordat je de hele dag al aan het rijden bent geweest. Je hoeft helemaal niet meer na te denken bij het achteruitrijden enzo...

Succes in elk geval en laat je weten wat je gekozen hebt?


Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-01 21:57

Hoi Jura!
ken je de eigenaar van Twin of ook de medewerkers? Toen ik daar was heb ik er vrij vel gezien tijdens de pauze.
ken je ene..ehh hij heette Menno/Benno Nagel ofzo dacht ik, was wel een leuk mannetje (begin 30 of in die buurt) met humor. ben die dag erg vrolijk doorgekomen;) Tot het eind dan Boos!
Hij gaf me ook z'n mailadres, maar dat heb ik niet goed onthouden helaas..

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 00:35

Ik heb een hele lieve stalgenoot die het heel leuk vindt om te rijden naar wedstrijden. Ik noem hem altijd mijn sponsor omdat ie altijd klaar staat. Zelfs toen ik naar Ermelo mocht. Echt geweldig van hem.

Als ik hem vraag dan rijdt hij! En de trailer staat op de manege. die is van de manege maar mag ik altijd meenemen als ik wil. (wel even 'bestellen')

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 11:56

Hoi Madelein

Nee de medewerkers ken ik niet, maar de eigenaar en zijn gezin wel, al een aantal jaar. Zij hebben namelijk een dressuurstal.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-01 07:45

Ik rijd met auto en trailer sinds mijn 18e (word 20 in mei). Eigenlijk een beetje stout, maar toen ik nog geen rijbewijs had reed ik al met de trailer (wel met mijn vader erbij hoor). M`n rijbewijs had ik daardoor ook in 1 klap. Ik ga eigenlijk altijd alleen op pad met de paarden. Je hebt wel je handen vol maar het gaat prima.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-01 21:08

E-rijbewijs? achter B of C? een tip E achter C is welliswaar duurder maar E achter C is veel makkelijker en bovendien heb je het automatisch achter B. Ik had al E achter B, ik was de laatste lichting die dat kon, januari 1984. Voor E achter C moest echter wel apart op. Niet zo moeilijk. Totaal kost C-E ongeveer 4000 tot 6000 gulden inkl. chaufeursdiploma. Je mag dan met 40 ton de weg op, wie doet je wat.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ikke op 2001-03-06 21:11 ]</font>

Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-01 21:57

Ik heb vorig jaar mijn E rijbewijs gehaald. Ik heb het in anderhalve dag gedaan. De eerste dag 7 uur rijden, en theorie. De volgende dag 's ochtends alleen nog rijden en de handigheid ermee doen. 's Middags heb ik examen gedaan. Moest om 14.00 uur beginnen met het examen. Eerst theorie dan naar buiten en aankoppelen en rijden. Ik was om 5 over half 3 alweer terug en was geslaagd. Hiervoor was ik incl. examengarantie iets meer dan 1000,-- kwijt. Examengarantie hield in, dat als ik zou zakken dat ik het over mocht doen op kosten van de rijschool.

Ik ben vanaf vorig jaar mei/juni eigenlijk vaak met trailer aan het rijden. Een meisje van onze stal haar vriend reed haar zonder E, en die stopte er mee. Ik ben haar vervolgens naar wedstrijden gaan rijden, en sinds januari rij ik haar eigenlijk elke week naar les.
Als je je E achter B hebt heb je alleen wel heel erg te maken met gewichten en voorwaarden. Let hier goed op, zijn er vragen hierover wil ik hier wel een keer een apart onderwerp over wijden, want daar zijn heel veel misverstanden over.
Hiermee bedoel ik wanneer mag je bijv. een 2 paards trailer trekken, met 2 paarden. Wat mag je auto trekken. Als je maar 1 ding heel erg onthoud niet MEER dan 3500 kg, mag je wegen, en dat is incl. alle laadvermogen dus de totale massa's opgeteld.

Zijn er hier nog vragen over, hoor ik dat graag... Zelfs rijscholen kunnen hier geen goede antwoorden op geven. Voor vragen en advies stap ik altijd naar de KLPD in Driebergen waar ik dus al veel informatie gehaald heb.

Vriendelijke groeten,

Roel:))

Hoe meer je MENSEN leert kennen, des te meer ga je van je PAARDEN houden.
voor foto's: http://www.yourmomentfotografie.nl

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-01 23:29

hoi Roel, ja daar is inderdad veel onduidelijkheid over, zelfs bij de politie en aanhangewagensverkopers..
Ik ahd hier laatste ook eendiscussiemet iemand ( weet ff niet meer wie) over of het uitmaakt wat je in je trailer stopt..
Volgens mij is het dus zo, dat het gaat om de totale massa's ( wat jij ook zegt dus) incl. laadvermogens v auto + anhanger. Het maakt dus niet uit wat je in je trailertje stope; 1 of 2 paarden, het gaat om wat er maximaal in die traler MAG en niet wat je dus erin doet...?!
Dat denk ik. En natuurlijk, wel zolang je je aan je max. trekgewicht van de auo houdt ( dus wat op papieren staaat, geremd en ongeremd) en zalng je onder di 3500 blijft (voor zonder E)

In mijn geval ( heb nog geen E); onze auto weegt 1500 kg. en mag 1550 trekken. Ik koop een 1.5 paards van totaal (incl laadvermogen!) ca. 1300 kg.
Dit mag dus, zover ik weet?! maar het maakt hier echt niet uit of ik nu 1 paard in die trailer stop, of een paard en 5 pakken hooi ( ik noem maar wat), want het gaat om het laadvermogen v/d trailer; dus 't gewicht dat maximaal in de trailer mag.
Zo is het toch..?! ( als je t kunt volgen..)

Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-01 23:43

Yep, dit is toegestaan. Ook de regeling wordt duidelijker wat betreft wanneer je E rijbewijs moet hebben. Het makkelijkste en veiligste is om gewoon te onthouden, tot. massa aanhanger boven 750 kg is E.

Als je een auto hebt, die bijv. 1300 kg mag trekken, je hangt hier een trailer achter van 1600 kg. Dit mag wettelijk niet. Echter als jij als bestuurder zeker weet als je er een klein paardje inzet en dus ONDER het gewicht van 1300 kg blijft doen ze niet echt moeilijk hoor bij toevallige controle.

Verder gaat het verhaal rond dat 2 paardstrailer met 2 paarden erin ALLEEN getrokken mogen worden door een 4 wielaangedreven trekkend voertuig. ONZIN!!!
2 paards trailer heeft bijna altijd een totale massa van 2000kg, waarom zou een zware personenauto met max. trekvermogen van 2000 kg deze niet mogen trekken?


Ik zal hier binnenkort een apart forum aangaan wijden.
Hebben jullie vragen stel ze. Voor de veiligheid van het paard en transport.
Bij twijfel zal ik navraag doen bij KLPD.


Groeten,

Roel

Hoe meer je MENSEN leert kennen, des te meer ga je van je PAARDEN houden.
voor foto's: http://www.yourmomentfotografie.nl

Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-01 23:56

Hoi Madeleine,
Ik las nog 1 onjuistheid later in je bericht. De grens van 3500 kg, heeft niets te maken met je E rijbewijs. Als je als tot. massa van auto en aanhanger hierboven komt, heb je je C rijbewijs nodig.

Hoe meer je MENSEN leert kennen, des te meer ga je van je PAARDEN houden.
voor foto's: http://www.yourmomentfotografie.nl

Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-01 23:58

Nog iets, jij hebt nog geen E, dus mag jij niet met deze combinatie de weg op. Jouw gewicht van de aanhanger is boven de 750 kg.
Jouw auto mag het wel trekken.

Sorry dat ik dit niet allemaal in 1 bericht doe...

Roel

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-01 10:48

ehh volgens mij zit je er in je laatste berichtje iets naast (?); ik mag wel boven de 750 trekken ( geremd!), zolang m'n trekkend voertuig maar zwaarder blijft als de aanhanger (! ) EN zolang het geheel niet boven de 3500 komt. Dan mag t dus nog met B, dacht ik..
Ik heb dat ergens duidelijk op papier staan v/d rijschool, ook met voorbeelden wat wel/niet mag met B, zal ze binnenkort eens opzoeken.
heb jij toevallig bij Twin gelest ( omdat je in utrecht woont)?
en had jij al rijervaring met aanhanger, of kon je op een of andere manier oefenen voor die tijd?

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-01 13:46

Ik moet eind april op examen. Ik ga dan op zaterdag de hele dag lessen (zondag wedstrijd beetje knudde gepland maar ja) en 's woensdags op examen. Zo'n dagcursus kost bij blom rond de 1000,-.

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-01 17:13

ja, bij twin is t net zoiets, net iets onder de 1000 piek dacht ik.
heb jij ( 'mickey'?) op je examendag helemaal geen les meer dan, of nog wel 1 of 2 voor het gevoel en vertrouwen? dat zou ik dan wel doen/willen denk ik hoor!
Ik wil na m'n studie ( hopelijk eind juni) ook op voor t examen, waarschijnlijk ook weer een dagcursus.
denk niet dat t veel uitmaakt met 1 of 2 x per week gewoon lessen. Ik denk zelfs dat zo geconcenreerd op 1 of 2 dagen beter is.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-01 22:48

hum, mag ik het even niet meer begrijpen? Als je E- rijbewijs hebt mag je alles trekken wat achter je auto mag hangen, hierbij is het alleen van belang dat het werkelijke gewicht van de trailer niet boven het geregistreerde gewicht op je kentekenpapieren komt.Dit heeft niets te maken met 3500kg. Hoe verklaar je anders dat een Land Rover Discovery 4050kg mag trekken? Dat mag, weet ik zeker, ik heb er een.
Voor hen zonder E is het simpel: Het gewicht plus het laadvermogen van de trailer moet lager zijn dan het gewicht van de auto. Bovendien mag het totaalgewicht van auto plus laadvermogen en trailer plus laadvermogen niet meer zijn dan 3500kg. Daar telt die grens en nergens anders!
En zodra je auto plus laadvermogen meer dan 3500kg bedraagt dan heb je C-rijbewijs nodig en anders nooit!
Geloven julie mij niet, dan hier de ultieme tip (heb ik ook gedaan) ga naar de politie en vraag naar een wets- en rechtsdeskundige. De grotere bureau's hebben er altijd een.

Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-01 23:11

Okee, wedervraag.
Familie van mij heeft een mercedes personenauto van 2500 kg (tot. massa incl. laadverm.), heeft een geremde aanhangermassa van 2500 kg, dus tot. massa 5000 kg, waarom mag ik hier dan niet mee de weg op?? Ondanks dat die auto lichter is als 3500 kg.

Maar ik ga morgen met een thermosfles koffie naar de KLPD in Driebergen. En dan horen jullie het morgenavond hoe hun er over denken.
Het nadeel is dat er met vele maten gemeten worden in Nederland. Echter de KLPD hou ik nu aan als rechtsgeldig persoon en morgen hoop ik uitkomst te bieden...

Groeten.

Hoe meer je MENSEN leert kennen, des te meer ga je van je PAARDEN houden.
voor foto's: http://www.yourmomentfotografie.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angs1989, josien_m_, Miiej, noordje en 42 bezoekers