luidruichtig rijden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

luidruichtig rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-02 20:51

Hoi iedereen.

Sommige mensen rijden echt zo fantastisch maar hebben echt van die waardeloze paarden, waar ze nooit een stap verder mee zullen komen Schijnheilig . Die paarden moeten ook continu tot de orde worden geschreeuwd want zonder verbaal contact van ruiter naar paard schijnen deze mensen het gevraagde niet duidelijk te kunnen maken aan hun viervoeters. Herkennen jullie dit ook? Toevallig staat een aantal van deze mensen bij mij op stal Haha!

Van de week was het weer raak, ineens galmde er door de rijhal: en nou kappuh, godverse k*t-bok. of nog zo'n bekende kreet: doe eens ff normaal...

Nou heb ik denk ik een vreselijk dom paard want zulke dingen begrijpt hij echt niet. Maar deze mensen communiceren al jaren op deze manier met hun paarden dus ik denk dat het wel nut zal hebben. Het stoort mij in ieder geval mateloos en het is ook moeilijk je hieraan te onttrekken want dit gaat rustig 45 minuten achter elkaar door. Maar vinden jullie dit nu normaal? Ik zit er over te twijfelen om er eens iets van te zeggen maar hoe pak je dat tactisch aan Verward

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 20:52

uhm how about: koppen dicht ik kan mijn paard niet eens meer horen praten

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 20:57

rol ducktape mee en deze flink gebruiken.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 20:58

Ja dat is echt irri, net als die mensen die helemaal tegen het paard gaan vertellen dat het zo goed gaat enzo als ze toevallig langs de bak rand rijden, maar dat tuigd ook van weinig respect voor het paard!

Mischien iets van kunnen jullie je bek houden a.u.b ik heb een beetje hoofdpijn.
Je paard is niet doof hoor, hij verstaat andere taal beter

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 21:10

Ik praat ook met een paard maar met een rustige en duidelijk stem vind ik ook heel belangrijk bij een jong paard.Schreeuwen heeft geen zin het enige positieve daaraan is dat je op die manier je woede kwijt ben,maar rijtechnisch heb je er niks aan.Trouwens een paard begrijpt er niks van als je een lange zin tegen hem opdreunt.Ik zeg als ie vervelend is gewoon HE! of PAS OP! kort en krachtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 21:22

Ik zeg ook wel eens van "kom op" met een aanmoedigende stem.
Of iets van "pas op"
Hij zal idd niet weten wat ik zeg, maar hij weet wel dat hij iets doet wat ik niet zo heel leuk vind.

Net zo goed als dat ik onder het rijden dingen zeg zoals "goedzo braaf"

Op die dingen reageert hij heel goed en soms is dat net nodig ter versterking van je hulpen of als je je handen niet vrij kan maken om te belonen.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 21:26

Of als je aan de bakrand staat en de ruiter ziet het en dan is het paard in 1 x super braaf en moeten wij dat ook allemaal horen, paard ziet het gelijk al niet meer als een beloning Haha!
Of als ik aan het rijden ben zijn er idd van die ruiters die van die taal uit slaan en daar wordt laica helemaal zenuwachtig van, zwaar irri!

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 21:36

zo schreeuwde ik ook altijd tegen tinker
zo van: rotknol!! hou nou g**verdomme is op met dat gekl**t!!!
zelfs tijdens wedstrijden (en de jury in het hokje maar lachen)
maar dan was hij ook wel heel erg vervelend (hoofd tussen z'n benen en met een bolle rug bokkensprongen maken) maar ook wel als hij gewoon niet wilde doen wat ik van hem vroeg
maar het is denk ik wel meer om je af te reageren dan om je paard op z'n kop te geven

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 21:50

Paard reageert meer op de toon. Als je rustig praat is dat 'n beloning, maar als je schreeuwt snapt hij heus wel dat je boos bent.
Ik scheld soms m'n verzorgpony ook uit als hij weer eens bijt, reken maar dat hij dat snapt, hij doet snel 'n paar passen achteruit Schijnheilig (meer door mijn stem, dan door de betekenis Haha!)
Korte zinnen kent hij ook wel, maar voor de rest snapt hij 't natuurlijk niet Haha!

Het is natuurlijk niet goed dat mensen schreeuwen, dan begint dat paard 't als 'normaal' te zien...

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 22:17

Zo ken ik ook iemand die exact hetzelfde doet. Het paard zal het niet verstaan, maar reageert er wel degelijk op de juiste manier op. Overigens kan deze persoon wel goed rijden.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-02 22:26

Ik vind het zelf behoorlijk genant wanneer mensen hun paarden met zo weinig respect behandelen. Gebruik van stemhulp is prima maar dan heb je het wel over korte kreten en dan is het de intonatie die de lading dekt.
Om je paard nu maar uit te gaan maken voor alles wat niet mooi meer is zegt wat mij betreft meer over de ruiter dan over het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 22:33

Ik brul ook wel eens tegen m'n paard, en ik weet best dat het irritant is. Bovendien is het een teken van onmacht van de ruiter. Toch doe ik het liever dan op dat moment m'n sporen erin te hakken of m'n zweep te misbruiken. Liever m'n frustratie in decibellen kwijt, dan in lichamelijk geweld. Maar beiden zijn niet goed te praten.

Goh, ben ik weer de enige Bokker die een klotegebruik heeft? Wat een snertmens ben ik toch.... ben niet tegen slofteugels, rij met een scherp bit en wieltjessporen, en schreeuw zelfs wel eens tegen m'n paard..... Hoor ik hier eigenlijk wel thuis? Haha!

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 22:37

ik heb wel respect voor mijn paard alleen dat paard niet voor mij en bovendien is het een oersomme knol (wie loopt er nou op een hek af en stopt niet en dan ook nog doen alsof je pijn hebt als je met je kop tegen de bakrand aanknalt? en zo heb ik wel meer van dat soort stomme acties meegemaakt met tinker)

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 22:40

Eh is z'n gezichtsvermogen wel goed geloof me een paard doet alles om niet ergens tegen op te botsen of hij moet zo in paniek zijn.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 22:41

Tijdens rijden, zeg ik tegen kelt nog nix, want met hem rijd ik nog nie Haha!
Maar als ik op een ander paard rijd, beloon ik het meestal met een aai over de hals, en anders met dus , mn stem.
Maar schreeuwen moet je natuurlijk niet heel de tijd doen, daar heeft je paard niet veel aan, als je een heel uur zit HOU OP HOU OP GA EENS TERUG NEEE BLAA BLAAA schreeuw schreeuw, dan wend ie eraan. Zo begrijpt ie nix meer. En natuurlijk verstaat hij het niet maar de toon wel.

Ik moet toch toegeven dat ik als ik bij kelt in de stal zit te knuffelen enz dat ik hele verhalen tegen hem banketstaaf Haha!

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 22:47

Bij ons rijdt er iemand en als ze halt houdt zegt ze steeds... heel goed gevoelt paardje... (dan lig je toch ook helemaal dubbel!!!!)

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 22:47

Eeeeh.. ik had het niet alleen over negatief spreken met je paard, maar ook positief. Ook heb ik het niet over brullen, maar over duidelijk spreken. Dus ook niet schreeuwen Lachen

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 22:53

chantal21 schreef:
Eh is z'n gezichtsvermogen wel goed geloof me een paard doet alles om niet ergens tegen op te botsen of hij moet zo in paniek zijn.

nee hij is gewoon heel achtelijk (maar wel heel liev)
zo is hij ook een keer met zijn been blijven vaststeken in het hek toen hij een bok gaf, door de bakrand heengevallen omdat meneer zo nodig z'n kont moest schuren (=een hele grote snee op je bil *LOL* ) en als hij vooruit moet lopen gaat hij achteruit en andersom (niet altijd natuurlijk)
maar er is nix mis met zijn gezichtvermogen hoor, hij was gewoon te druk bezig met niet luisteren (en ik maar roepen: kijk uit een hek, kijk uit een hek en proberen om te sturen maar nee hoor pok tegen het hek)

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 23:00

Nou Sonja, ik doe het ook hoor!
Als ze weer eens moet loeren naar een deur die het afgelopen jaar echt niet van plaats veranderd is, dan krijgt ze een 'loop niet zo te loeren' naar haar kop geslingerd (en dan is de aandacht meestal wel weer bij mij!). En als ik been geef en ze reageert niet en bij herhaaldelijk verzoek reageert ze nog niet dan krijgt ze ook een 'naar voren zei ik!' te horen (vergezeld van een flinke tik)! En aan de toon kan ze dan echt wel horen dat ik boos ben.
Evengoed krijgt ze het ook te horen als ze braaf is.
Ik schreeuw overigens niet, maar een licht stemverheffen is er toch wel bij als ze echt loopt te stieren.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 23:02

Nou, sorry maar ik doe dat ook altijd.
En ze snapt t wel, al ligt dat aan de toon. Als ze chagrijnig doet wanneer we ingehaald of gepasseerd worden, zeg ik heel boos 'Camilla' en dan is het meteen over. En ook als ze heel vervelend is zeg ik ook altijd heel boos 'Doe nou eens normaal Kameel!!!' tja, ik praat nu eenmaal graag tegen mn paard.
Ik ga het niet hard schreeuwen ofzo, maar ik praat de hele dag door tegen dr, Meestal is dat wel 'braaf' 'goedzo' 'mijn meisje' of 'zo is tbraaf' maar ook wel eens niet zon leuke dingen!!!

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 23:16

ik zeg wel eens denk erom en dan best wel streng dan weet ze het wel hoor maar ook goedzo en braaf als ze iets goed doet word ze ook goed beloond, maar soms word ik echt sch**tziek van dr als ze niet door wil lopen en als ze nergens op reageert dan krijgt ze een mep van me en schreeuw ik ook weleen tegen dr van nou lopen stom bees!!!t, dat schiet dr gewoon wel eens uit

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 23:27

doe ik ook, geen hele verhalen ofzo (alleen als ik helemaal alleen ben maar paard begrijpt er natuurlijk niks van) maar wel dingen als schiet op en braaf. ik denk dat het wel helpt hoor, als een manegepaard loopt te klieren en ik zeg boos schiet op en geef een tik (na het drijven natuurlijk) dan snapt ie dat echt wel. Het is zoals meer mensen al zeiden meer de toon. Als het paard braaf is zeg ik dat ook. Als een paard schrikachtig is probeer ik hem ook gerust te stellen met m'n stem.
kortom ik vind niks mis met praten met paard en af en toe een keertje schreeuwen ook niet, moet niet te erg worden natuurlijk want als je anderen ermee afleidt is het wel aso.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 08:21

Ik doe het soms ook, ik rij zonder zweep en zonder sporen, dus dan is mijn stem het enige.
Ik kan echt kwaad worden, dan zeg ik ook echt, HOOOOU OPPPPPPPPPPPP
of DENK DDDDRRRRRR OMMMM
En zodra het goed gaat dan direct BRAAAAAAAAAAAF.

Ongeveer 1 keer in de week moet ik echt even mijn stem verheffen, maar meestal is het even 1 keertje mopperen en klaar Haha!
de toon van de stem doet het, maar scheldwoorden liggen zo gemakkelijk voor het oprapen Haha!
Een vriendin noemt haar bok altijd: verrot stuk spinazie als ze kwaad is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 08:58

Heel herkenbaar allemaal hoor Haha!
Ik moet zeggen dat ik ook wel eens iets schreeuw tegen mijn paard maar dat gaat niet verder dan UUUH of NEEEEE en braaf of goed zo. Daar houdt het dan ook echt mee op.
Ik kan echt niet begrijpen dat je tijdens het rijden zo kwaad zou worden op je paard dat het nodig is je frustratie te koelen door hem helemaal verrot te gaan schelden. Misschien wel menselijk maar in mijn ogen echt onacceptabel want wanneer je kwaad bent sta je niet meer goed open voor prikkels die je paard naar de ruiter geeft.
En laten we eerlijk zijn, miscommunicatie wordt in 99% van de gevallen veroorzaakt door de ruiter. Voor ons allemaal hier op Bokt geldt dat we maar heel middelmatige ruiters zijn en dat we onze paarden ook maar middelmatig aan de hulpen hebben staan. Dus zoek eerst die fout maar eens bij jezelf, waarschijnlijk helpt dat gefrustreerde gescheld tegen je paard toch geen moer. Bovendien is het zeer irritant voor andere ruiters, ik rijdt nog wel eens bij van die schreeuwers in de baan, gezellige boel en leuke hobby Schijnheilig .

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 09:02

Ehm, als mijn paard erg schrikkerig is dan worden er weleens liedjes gezongen.. Haha! om zijn aandacht bij mij te houden.
Als iets niet goed gaat dan zeg ik 'nee' of 'eh eh',
maar als ie stuiterend door de bak gaat dan noem ik hem ook weleens wat anders.... verder beloon ik hem ook heel veel met mijn stem, gebruik mijn stem ter ondersteuning van enkele hulpen.
Gelukkig heeft niemand last van me aangezien ik meestal alleen in de bak rijd.