Wanneer poes/kater steriliseren/castreren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Wanneer poes/kater steriliseren/castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-02 20:48

Nou ja, op welke leeftijd kan dat dus...
Anders gebeuren er ongelukken met al die zwerfkatten hier!
En wat kost zoiets ongeveer? (Just to know, het gebeurt toch wel)

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 21:25

Kater is met 9 maanden te snijden, kosten rond de 50 euro.
Poes weet ik niet, ben ik ook benieuwd naar.

flaim

Berichten: 314
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 21:34

hoi een poes kan pas geholpen worden als ze een jaar zijn.
het kost ongeveer 150,- gulden bij een kater kan het eerder en is het goedkoper maar dat het heb ik nog niet meegemaakt dus kan ik je niet mee helpen.

groetjes

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 21:36


Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 22:38

Volgens de DA is kun je een kater het beste rond de 9 maanden laten castreren. Het kostte mij EUR 32,- om onze kater te laten castreren. Viel mee.
Je zou ook de dierenambulance kunnen bellen en die zwerfkatten op laten halen. Ze worden in het asiel dan gecastreerd, ontwormd enzo en na een paar weken weer terug gezet. Ze kunnen dan niet meer voor nageslacht zorgen maar hebben dan toch nog een lekker leven.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132044
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 22:41

Bij een kater wordt meestal gewacht totdat ze voor het eerst gaan sproeien.
Dat is een teken dat z'n hele zaakje goed ontwikkeld is, meestal is dit rond de 9 tot 12 maanden.
De kosten zijn ongeveer 75 gulden.
Voor een poes kost het ca. 175 gulden (tarieven per DA verschillen erg !) omdat dit een veel ingrijpendere ingreep is.
Bij katers is het een kwestie van "tjakkaaaaaa" (nou ja, bij wijze van spreken dan Haha! ), bij een poes is het echt een operatie met een flinke wond.
Poezen zijn over het algemeen ook veel zieker van de operatie dan katers.
Een kater is, nadat de narcose uitgewerkt is, vrijwel meteen weer op de been.
Bij een poes duurt het in sommige gevallen wel een paar weken voordat ze weer helemaal in orde zijn, de meeste poezen zijn de eerste 2 a 3 dagen ook erg ziek.

Oh ja, misschien handig om te weten als je je poes/kater na de ingreep weer naar buiten wilt doen: er wordt aangeraden om ze minstens een week binnen te houden.
Door de narcose kan het orientatievermogen tijdelijk aangetast worden, waardoor ze makkelijk slachtoffer worden van verkeer en andere katten die willen knokken.

Effe off-topic: zijn er nog ontwikkelingen op poezengebied, of is het nog steeds Top Secret Cool Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 23:00

Ik heb mijn kater juist VOORDAT hij ging sproeien laten helpen!
Om te voorkomen dat hij de hele boel onderzeek, helaas heb ik hem met 10 maanden moeten laten inslapen dus of het geholpen heeft durf ik niet te zeggen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-02 23:20

Ik weet het geslacht van 'mijn' kat nog niet, dus ik informeer me even over beide Haha!
En die poezenpil, is dat wat? Totdat je het definitief kunt laten regelen? Maar een kater lijkt dus iets 'praktischer' te zijn wat betreft dit soort aangelegenheden, eerder, goedkoper, makkelijker.
Nou ja, ik heb een 'optie' op 1 van de 6 (de cypers met witte), maar het geslacht daarvan weet ik nog niet, ze zijn nog te klein om het goed te kunnen zien en ik vind het ook zo wat om zo'n klein ding op z'n rug te leggen en op zoek te gaan Haha! Ik zie het wel. Ik heb natuurlijk wel weer de bijdehantste van het stel uitgekozen (soort zoekt soort Haha! ), ze hebben nu net de oogjes open, die van mij het verst van allemaal en toen ik m'n hand uitstak reageerde hij/zij er gelijk op! Het is ook de 1e van het stel die al pogingen doet tot staan/lopen. Zal binnenkort digi wel eens mee nemen.

Citaat:
Effe off-topic: zijn er nog ontwikkelingen op poezengebied, of is het nog steeds Top Secret Cool Haha!


Het is nog steeds Top Secret Cool Wel een gunstige ontwikkeling: een door de muizen kapotgevreten (duur!) perzisch tapijt dat opgeslagen lag op zolder....

Citaat:
Je zou ook de dierenambulance kunnen bellen en die zwerfkatten op laten halen. Ze worden in het asiel dan gecastreerd, ontwormd enzo en na een paar weken weer terug gezet. Ze kunnen dan niet meer voor nageslacht zorgen maar hebben dan toch nog een lekker leven.


Euh, goed idee, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Zie ze maar eens te pakken te krijgen! Zodra ze een mens zien smeren ze 'm. En op het moment dat je ze 'nodig' hebt zijn ze natuurlijk nergens te vinden.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 12:13

Citaat:
Je zou ook de dierenambulance kunnen bellen en die zwerfkatten op laten halen. Ze worden in het asiel dan gecastreerd, ontwormd enzo en na een paar weken weer terug gezet. Ze kunnen dan niet meer voor nageslacht zorgen maar hebben dan toch nog een lekker leven.


Euh, goed idee, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Zie ze maar eens te pakken te krijgen! Zodra ze een mens zien smeren ze 'm. En op het moment dat je ze 'nodig' hebt zijn ze natuurlijk nergens te vinden.
[/quote]

Nou, heel simpel; De mensen van de dierenambulance zetten vangkooien neer met voer erin. Tien tegen een dat ze op het voer afkomen en dan zitten ze gevangen. En dan worden ze opgehaald.
Ik zou je trouwens ook niet aanraden om zwerfkatten met de hand te vangen want dat kan je wel eens op een bezoekje ziekenhuis komen te staan!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132044
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 21:28

De poezenpil is zeker een goede tijdelijke oplossing !
Wel op tijd mee beginnen hoor, er zijn poezen die al vanaf een maand of 4 vruchtbaar zijn, daar reken je natuurlijk niet echt op.
De pil hoef je maar 1x per week te geven, het is een fijne oplossing om het zo te doen totdat de poes gesteriliseerd wordt (geen oplossing voor vele jaren, want poezen kunnen er kanker van krijgen als de pil langdurig gegeven wordt).
Maar misschien is het allemaal niet nodig, mocht "poes" alsnog een kater blijken te zijn Haha!

Gunstige ontwikkeling overigens, van die muizen versus tapijt Knipoog