* bobbel op hals na injectie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

* bobbel op hals na injectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-02 00:47

Ameretto heeft gisteren van de veearts een ontstekingsremmer ingespoten gekregen (i.v.m. mok en opgezette kroonrand). Ik haalde hem net van stal om z'n benen te verzorgen en zag toen tot mijn schrik een enorme bult op zijn hals, precies op de plek waar dat medicijn ingebracht is.

Mijn oude pony had na de jaarlijkse influenza-enting ook altijd wel een bult, maar deze bij Ret is echt behoorlijk groot. Heb de boel maar gekoeld met koud stromend water, geen idee wat ik nog meer kan doen en of dit normaal is (en kwaad kan).

Komt dit iemand bekend voor en zo ja, wat doe je ermee?

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 00:53

Wij hadden vorige week een paard op stal wat verdoofd moest worden.
Dit paard kreeg ook een injectie in de hals.
Dit werd ook heel erg dik, het was net een halve tennisbal wat formaat betreft.
De dierenarts zei toen dat dit een bloeduitstorting was, ze stompte er een paar keer met haar vuist op en toen werd het alweer een stuk minder.
Het was in ieder geval niets ernstigs.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-02 01:16

Idd, hij is behoorlijk groot, richting formaat halve tennisbal. Daarom schrok ik ook zo, ken wel bulten van injecties maar niet van die grote.

Paar keer stompen dus? Hmm... dat laat ik liever aan iemand anders over, morgen maar eens aan stalgenootje-bijna-dierenarts vragen of ze dat wil doen. Haha!

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 01:20

Ook Propala en een hengst hier op stal hebben dat erg vaak bij een injectie. Wat het advies was? Gewoon laten rusten.

Het duurt meestal wel even voor het weg is.. zo'n anderhalve week

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 17:57

Minco heeft het ook een keer gehad,men zei toen dat ze hem even verkeerd hadden geprikt. Verward
Het is ook gewoon weer afgezakt.
Maak je er maar niet te druk om,het zakt wel weer.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 18:10

Het zou een ontsteking kunnen zijn, dat er niet 'schoon' geprikt is, maar dan wordt het snel groter en krijgt hij koorts.
Meestal is het een kwestie van even verkeerd prikken waardoor er een bloeduitstorting ontstaat en deze trekt vanzelf weer weg.
Afspuiten was heel goed.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-02 18:32

Vanmorgen wandelde ik met Ameretto aan een touwtje over straat, komt de veearts naar me toe om te vragen of het al beter ging met de mok. Dat gebeurt nog in zo'n klein dorp! Lachen

Heb hem meteen even die bult laten zien. Ik dacht dus 'precies' te weten waar hij had gespoten, maar ik bleek er zo'n 20 cm naast te zitten Haha! (tja, durfde niet te kijken toen hij spoot, dus vandaar). Volgens de veearts was het een insectenbeet, een wesp bijvoorbeeld gezien de grootte van de bult (ongeveer 3 bij 8 cm). Goed afspuiten, meer kun je idd niet doen.

Kath_

Berichten: 1909
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 03:21

slimpie

soms denk je dat je paard er heel erg aan toe is maar meestal is het toch niet zo erg, wij mensen maaken zich af en toe veel te veel zorgen

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 10:29

Een reactie op het spuiten is heel goed mogelijk maar gebeurt (gelukkig) lang niet altijd en dan wil het nog niet zeggen dat je paard er meteen dood aan gaat. Het principe bij iedere bult die zomaar opkomt en warm aanvoelt is koelen (als je 'm tenminste kleiner wilt krijgen).