Te ver naar voren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Te ver naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-02 20:06

Met rijden zit ik vaak te ver naar voren, vooral in de galop. Dit komt (denk ik) doordat ik altijd heel bang was en mijn handen op de "rem" wilde hebben. Frusty
Als ik probeer om goed achterover te gaan zitten dan heb ik het gevoel dat ik uit balans raak en achterover val. Lips are sealed Het paard waar ik altijd op rijd is heel langzaam (verpest door beginners) als ik in galop verder naar achter ga zitten als "normaal" dan valt ze weer terug in stap. Gaaaap
Ik heb bij een andere manege op een ietsje sneller paard gereden en toen lukte het me beter om achterover te gaan zitten, maar de snellere paarden bij ons op de manege zijn niet voor mij weggelegd en ik moet ook op de slomere paarden goed kunnen rijden.
Weet iemand misschien hoe ik mezelf kan aanleren om netjes rechtop te zitten? Verward

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 20:14

Ik zat eerst ook teveel naar voren, maar heb mezelf toen aangeleerd om een beetje schuin naar boven te kijken. Daardoor ging ik rechterop zitten en nu zit ik dus aardig rechtop (hoor ik tenminste vaak: Goh, wat zit jij netjes rechtop zeg!!) Nu dus zonder naar boven te kijken. Niet helemaal met je neus in de wolken natuurlijk, maar gewoon een beetje "arrogant"!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 20:58

Soms ligt het ook aan het zadel.

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 22:01

Hoihoi,

Probeer eens wat zitlessen aan de longe te krijgen van een ervaren longeur. Dan kun je beter leren ontspannen, want je hoeft niet te sturen of te remmen en zelfs geen gas te geven. Slapen Knipoog

Dan kun je je alleen concentreren op het zitten en ontspannen en daar krijg je in de 'gewone' les veel meer zelfvertrouwen van.! Pling

Toedeloet
DianaL

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 22:19

hoi
ik zat ook heel erg naar voren. maar me instructreur zei steeds als k voorbij kwam: rechtop zitten!!! en dat elke les, 2 x in de week. nou daar word je zo ziek van dat je van zelf wel rechtop ga zitten als je voorbj rijd.

suc6 ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 09:27

Hebben ze geen spiegels in ed bak. Ik grijp alles aan om maar eventjes naar mijn houding te kunnen kijken, dat is de makkelijkste manier om jezelf te corrigeren.

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 17:10

Veel mensen zitten te ver naar voren. Ikzelf rijd bijna alleen maar op manegepaarden en die rijden niet allemaal even lekker dus soms heb ik de neiging om naar voren te gaan zitten om de klappen op te vangen.
En daarbij komt dat de zadels ook niet echt comfortabel zijn, het zijn echt keiharde glijbanen. Als je spiegels in de bak hebt zou ik inderdaad er vaak in proberen te kijken en jezelf constant proberen te corrigeren, alleen dan kun je het jezelf afleren. Zo doe ik het zelf altijd te doen aangezien mijn instructeur zelden iets over mijn houding zegt.

Groetjesss van Jessica!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-02 19:38

Jippie schreef:
Hebben ze geen spiegels in ed bak. Ik grijp alles aan om maar eventjes naar mijn houding te kunnen kijken, dat is de makkelijkste manier om jezelf te corrigeren.


Huilen Nee we hebben geen spiegels in de bak, we rijden nu ook voornamelijk buiten, dus daar kun je ok geen spiegels hebben (toch? Verward ) Ik zal eens vragen of mijn instructrice mij een zitles wil geven, maar ik denk dat ze dat alleen voor beginners vind (ben ik het niet mee eens).

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 22:20

Zal ik onze nieuwe verenigingsinstructeur dorsturen *LOL* Daar moeten we van voorover zitten Verward Hoef jij niet te verbeteren en ben ik ervanaf *LOL*

Nee hoor, dat is flauw. Er staan hierboven al een paar hele goede tips. Ik heb er eigenlijk niets aan toe te voegen Haha!

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 16:53

[/quote] Annetje;
Ik zal eens vragen of mijn instructrice mij een zitles wil geven, maar ik denk dat ze dat alleen voor beginners vind (ben ik het niet mee eens).[/quote]

halloooootjes,

Als ik jou was zou ik het toch eens vragen aan je instructrice. Als ze zegt, dat dit voor beginners is zou ik persoonlijk meteeeeen een andere instructrice zoeken...

Het is inderdaad zo, dat heel veel ruiters denken dat zij geen zitlessen meer nodig hebben. Tenslotte rijden zij al jaaaaaren, dus dat zit wel goed! Nou, ik weet niet of je wel eens op wedstrijden gaat kijken? Soms begrijp je gewoon niet, waarom die paarden dat werk allemaal nog doen. Knipoog Extreme duivel Soms is het echt te triest voor woorden. Huilen

Goed onafhankelijk zitten is de basis van je paardrijden. Wanneer je niet onafhankelijk kunt zitten, zul je je paard bij heel veel dingen storen in zijn beweging. Zelfs de meest ervaren ruiter heeft af en toe zitlessen nodig om zichzelf te blijven corrigeren en verbeteren.

Heb je wel eens die ruiters van de spaanse rijschool gezien? Ik geloof dat ie de eerste paar JAREN (!!!) zonder zadel moeten rijden, zodat ze ten allen tijde kunnen blijven zitten. Dus ook die sprongen die die paarden moeten uitvoeren worden zonder zadel geoefend... Verward

Blijf altijd aan jezelf werken en blijf kritisch kijken naar je eigen rijstijl.
Hoe vaak wordt niet aan het paard de schuld gegeven van fouten.?
Verbeter de wereld....... Party!! Party!! Schijnheilig

toedeloet
DianaL

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 18:17

Kendra schreef:
Soms ligt het ook aan het zadel.

Mijn opmerking was misschien wat kort door de bocht, maar je kunt echt te ver voorover zitten doordat je zadel niet goed ligt. Op mijn eerste eigen paard had ik een zadel waarvan het middelpunt niet goed lag, zodat ik steeds uit evenwicht kwam en voorover kieperde. Door een ander zadel werd het probleem voor een groot deel opgelost. Ik weet dat meestal de oorzaak in je eigen houding en zit ligt, maar het hoeft dus niet.