Wedstrijden rijden met robuust paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Wedstrijden rijden met robuust paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-02 23:39

Wie rijdt er hier wedstrijden (dressuur en of springen) met een robuust paard (dus Fjord, Haflinger of Tinker)? Ik wil namelijk graag met mijn Fjordje gaan starten maar vraag me af of je er veel nadeel van ondervind met een robuust paard te starten. Het paard heeft natuurlijk zijn bouw tegen voor heel grote prestaties maar merk jesoms ook dat je mindere punten krijgt omdat de jury liever warmnloeden ziet/ En hoe zit het als je met een robuust paard tussen de paarden (dus niet de pony`s start)? Kom je dan meoilijker aan je punten omdat ze bij de paarden ruimere gangen willen zien?

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 23:48

ik ga morgen weer met me haffie naar Asten Lekker springen.
Verder ben ik met hem ook nog 2x clubkampioen geweest dressuur, en ik rij met een karrepaard Lachen gewoon wedstrijden hoor een gelderlander dan Lachen

dus gaat zeker. soms zit je wat moeilijker aan de punten, maar ja dan heb ej net de pech met een jurilid.

Suzanne_18

Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 11:17

Nou meid, gewoon doen!! Een aantal klasgenoten van mij hebben ook een fjord of haflinger. Die starten ook wedstrijden en bij hun gaat dat erg goed. Een van hen is deze zomer M2 gestart met een haflinger!!!!

Veel succes gewenst op de weg naar de Z!! Knipoog

yessie28
Berichten: 75
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 14:31

Hoi Pjelk, ik ga volgend jaar starten met mijn jonge tinkermerrie. Dit jaar rijden we nog twee oefenwedstrijdjes. Dus inderdaad gewoon doen.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 15:06

Ik ken een fjord die 1e is geworden bij de Gelderse kampioenschappen klasse Z. (Een paar jaar geleden.) Je ziet 't kan dus echt wel hoor!

Succes!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 16:15

onze manege eigenares start met haar tinker inmiddels in de L1 en volgens mij mag ze naar de L2. Maar dat weet ik niet precies hoor, ze doen het wel erg goed samen!!

frappa

Berichten: 984
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 17:37

hoi, hoi

ik rijd zelf ook wedstrijden met mijn haffie. En ik ga ik in sep M2 starten. Dus als ik jou was zou ik gewoon lekker gaan starten. Oke het blijft heel moeilijk , maar je heb in mijn ogen meer bereikt als je met een haffie/fries/tinker of fjord hoog komt dan met een kwpn-er met goede gangen. Oke qua punten word het naarmate je hoger komt moeilijker omdat je altijd wel wat tekortkomt tegenover een luxieus paard. Maar dat is waarvoor je kiest.

groetjes
fran

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 10:59

Ik start ook met een Fjord maar dan bij de pony`s. Er zijn altijd juryleden die liever een warmbloedpaard zien, maar als je je Fjord goed voor elkaar heb dan komen die punten wel. Alleen lukt bij mij die middendraf nog niet, ze kan niet goed verruimen...

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 13:12

Je moet wel vrij sterk in je schoenen staan, je krijgt niet altijd de leukste opmerkingen. Maar ikzelf vind het wel kunnen.

Even om je aan te moedigen, een kennis van me is met haar lompe (ja echt lomp) haflinger in een half jaar M1 startgerechtigd! Haar eerste wedstrijd had ze 5 winstpunten! over 2 proefjes! En verder heeft ze nog geen wedstrijd zonder winstpunt gereden met haar haffie.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 13:51

frappa schreef:
hoi, hoi

je heb in mijn ogen meer bereikt als je met een haffie/fries/tinker of fjord hoog komt dan met een kwpn-er met goede gangen. Oke qua punten word het naarmate je hoger komt moeilijker omdat je altijd wel wat tekortkomt tegenover een luxieus paard. Maar dat is waarvoor je kiest.

groetjes
fran


Dit vind ik dus grote onzin, om het altijd maar weer op de gangen van een paard te gooien. Bij hoeveel onderdelen van een proef gaat het nu werkelijk om de gangen? 5 hooguit?
Dan zijn er nog 21 andere onderdelen waar je ook met een robuust paard op zou kunnen scoren.

Dus gewoon doen, je kunt de onvoldoendes van je proef die zouden komen door 'de gangen'altijd weer compenseren met andere onderdelen.

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 19:27

ehh.. volgens mij gaat het bij elk onderdeel om de bewegingen, dus bij arbeidsstap-, draf en galop, dan de verruimingen daarbinnen en evt. zijgangen. Natuurlijk gaat het ook om de manier van rijden en het proefrijden etc. etc. Maar volgens mij spelen de bewegingen best een grote rol.. Scheve mond
Als je dan op onderdelen 1 of 2 punten lager scoort dan een soepeler paard met mooiere ebwegingen, gaat het hard hoor.. dan moet je vooral 8-en en 9-ens halen ter compensatie..

Maar 'pjelk' , laat je niet ontmoedigen door punten, jury's of wat ook, mocht dit tegenvallen. Als jij lekker rijdt en je hebt en houdt plezier in de wedstrijden, zou ik het gewoon gaan/blijven doen! Lachen

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 01:04

Ik geloof niet dat je me begrijpt Madelein. De gangen spelen pas echt een rol bij midden- of uitgestrekte gangen.

Als het paard voor de rest zuiver loopt, waarom zou hij/zij dan geen SB of wijken voor de kuit of achterwaarts kunnen?
En op een volte netjes gebogen en gesteld? Dat bedoel ik daarmee te zeggen.
Een robuust paard kan dit ook allemaal en dit is dus niet van de gangen afhankelijk.

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 09:38

Ben t met fitzroy eens.
Waarom zou je nou weer meer bereikt hebben als je t haalt met een robuust paard??
Ik heb een kwpn er met goede gangen maar hij is zo ontzettend moeilijk om te rijden dat ik er ook heel trots op ben als ik er kom met hem!
En over die gangen heeft fitz wel gelijk want wijken oid gaat het niet om de gangen van het paard maar hoe hij zn oefening doet. Dus offie pootje over gaat en of hij de juist stelling heeft.
Enne geloof fitz maar, zij is immers het jurylid!
En ik weet dat zij in almelo een haflinger heel hoog gepunt hefet omdat dat meisje hem gewoon super voor elkaar had!

Ik zou zelf nooit met een robuust paard willen starten maar dat is mijn persoonlijke voorkeur, ik hou niet van die beesten. Ik vind ze leuk bij een ander maar zou er zelf nooit een willen hebben.
Toch vind ik het wel knap als je het zou doen want je zult een hoop vervelende opmerkingen krijgen en sommige jury die zullen je inderdaad te kort doen door het feit dat ze niet van robuuste paarden houden.

IK heb t weleens meegemaakt dat op een concours de jury uitstapte en zei tegen dat meisje dat fjorden geen dressuurpaarden waren maar voor de kar hoorde. Meisje natuurlijk helemaal overstuer en toch dr proef gereden. Ze werd laatste maar ze was echt niet de slechtste.

Zelf heb ik bij de ponies in t M1 en M2 bijna ieder concours tegen een meisje met een fjord moeten rijden en we waren echt aan elkaar gewaagd! Het ene concours was ik eerste en zij tweede en t andere concours was zij eerste en ik tweede!
Het kan dus wel! Je moet alleen sterk in je schoenen staan denk ik!

Veel succes!

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 09:51

Ik was gister op wedstrijd, en daar reed een vrouw op een tinker mee in de L1 paarden. De tinker liep redelijk netjes nagevelijk , maar niet heel bijzonder.. maar haar proeven waren echt super! Alles werd perfect afgewerkt, ze liet nergens punten liggen. de middendraf kwam er dan weer minder goed uit, maar dat werd door andere hele nette dingen gecompenseerd. resultaat; 162 en 167 punten, 1e en 2e.
Ik vond het echt superleuk om dat te zien, dat ze met zo'n 'gewone tinker' ook zulke punten kon rijden.
dus het kan wel!

frappa

Berichten: 984
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 18:07

hoi, hoi

Het gaat over heel het uiterlijke beeld en dat speelt zeker een grote rol bij heel veel juryleden. En ik heb het niet over makkelijk of moelijk te rijden. Het gebeurd veel dat mensen met een leuke luxieuse pony / paard aankomen en eentje met een haflinger, al rijd je de sterren van de hemel en die ander wat minder dat zij 1e word.
Tuurlijk gaat het erom hoe je , je proefje rijd maar ik geef een voorbeeld.

Was 2 pinksterdag dit jaar op heerjansdam om wedstrijd te rijden. Ik reed best een net proefje en na mij moest een meisje met een leuk paard met leuke gangen, ja hor dat paard staakt, verziekt ze galop en ze wordt gewoon eerste. Leg dat maar eens uit. En dit gebeurd veel vaker.

Ik zeg ook niet dat het makkelijker is een kwpn-er te rijden maar ja ik heb meer bewondering voor mensen die een fjord/haflinger/fries/ tinker in de wedstrijden uitbrengen en zeker op hoog niveau

groetjes
fran

blondiedaan

Berichten: 282
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Hendrik-Ido-Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 19:00

frappa schreef:
hoi, hoi

Het gaat over heel het uiterlijke beeld en dat speelt zeker een grote rol bij heel veel juryleden. En ik heb het niet over makkelijk of moelijk te rijden. Het gebeurd veel dat mensen met een leuke luxieuse pony / paard aankomen en eentje met een haflinger, al rijd je de sterren van de hemel en die ander wat minder dat zij 1e word.
Tuurlijk gaat het erom hoe je , je proefje rijd maar ik geef een voorbeeld.

Was 2 pinksterdag dit jaar op heerjansdam om wedstrijd te rijden. Ik reed best een net proefje en na mij moest een meisje met een leuk paard met leuke gangen, ja hor dat paard staakt, verziekt ze galop en ze wordt gewoon eerste. Leg dat maar eens uit. En dit gebeurd veel vaker.

Ik zeg ook niet dat het makkelijker is een kwpn-er te rijden maar ja ik heb meer bewondering voor mensen die een fjord/haflinger/fries/ tinker in de wedstrijden uitbrengen en zeker op hoog niveau

groetjes
fran



DAAR BEN IK HET HELEMAAL MEE EENS!!!zeker toen met die wedstrijd in heerjansdam,ik moest haar voorlezen en het was zeker een tof dier maar de proef was niks.en frappa liet een veel mooiere proef zien en dat andere meisje word eerste,leg dat zeker maar is uit!

blondiedaan

Berichten: 282
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Hendrik-Ido-Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 19:03

Fitzroy"]
[quote="frappa schreef:
hoi, hoi

je heb in mijn ogen meer bereikt als je met een haffie/fries/tinker of fjord hoog komt dan met een kwpn-er met goede gangen. Oke qua punten word het naarmate je hoger komt moeilijker omdat je altijd wel wat tekortkomt tegenover een luxieus paard. Maar dat is waarvoor je kiest.

groetjes
fran


Dit vind ik dus grote onzin, om het altijd maar weer op de gangen van een paard te gooien. Bij hoeveel onderdelen van een proef gaat het nu werkelijk om de gangen? 5 hooguit?
Dan zijn er nog 21 andere onderdelen waar je ook met een robuust paard op zou kunnen scoren.

Dus gewoon doen, je kunt de onvoldoendes van je proef die zouden komen door 'de gangen'altijd weer compenseren met andere onderdelen.
[/quote]

ik vind het geen onzin, zeker toen met die wedstrijd in heerjansdam,ik moest haar voorlezen en het was zeker een tof dier maar de proef was niks.en frappa liet een veel mooiere proef zien en dat andere meisje word eerste,leg dat maar is uit??