westernzadels getest, bekeken en...niet gekocht...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

westernzadels getest, bekeken en...niet gekocht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-02 09:24

Een vriendin wilde graag voor hun pony een westernzadeltje voor erbij. Het standaard verhaal, goedkoop en lekkker passend.

We hadden toch zin in een dagje shoppen in bataviastad, dus wij naar Urk (oftewel zadelmarkt).
Het kunstofwesternzadel getest: auw mijn kont, arme pony. Dat stelde dus niets voor.
Daarna een 14 inch getest, want het moet op een pony van 1.35. Helaas, weer arme kont en de beugels konden niet lang genoeg.
Daarna een 15 inch, zelfde verhaal.
16 inch, verschillende soorten. De kwaliteit was ook erg wisselend: sommigen wilde je echt niet eens op je paard hebben, anderen zouden misschien kunnen maar waren geklinkt afgewerkt en weer anderen zagen er zo redelijk uit maar zaten niet lekker.

Daarna de stockzadels: die zijn dus echt beter, m'n vriendin heeft 1 gezien die ze wel wat vond, maar we zaten toch te twijfelen: vrij smalle boom en ze moeten op een kleine pony (de zadels zijn toch vrij lang). Ik heb uiteindelijk voorgesteld om m'n stock te passen, past dat en zit dat lekker dan kunnen we altijd nog terug gaan.

Ook nog wat Engelse zadels getest, die duursten van 250 euro lijken nog wat, vergelijkbaar met het startzadel van Divoza, de rest: AFGEKEURD
Leer is vaak redelijk, maar zit niet goed, vele hebben een te korte lepel. Ik kreeg zelf de indruk dat al die zadels op dezelfde boom gemaakt waren met alleen andere zweetbladen. Sommigen leken dus redelijk en anderen stonden totaal neit in verband. Dus als je iets wilt van zadelmarkt: wees kritisch, en ga niet van betere kwaliteit uit, het startzadel van divoza is denk ik vergelijkbaar.

Verder heb ik ooit als souvenier een westernhoofdstel gekocht voor 15 dm. Helaas totaal ongeschikt voor gebruik: de gespen zijn ook versierd, en dat is erg scherp. Als ik het bij een verzorgpony omdoe, dan moet het zo klein dat die gesp in eht oor snijdt. Een groter paard zou wel passen, maar dat het ik dus nooit geprobeerd. Verder zijn de splitreins te duur.
Ik heb het op m'n kamer hangen, met als doel er ooit een goedkoop bitje in te hangen (moet dan een stang zijn).
Helaas hadden ze bij zadelmarkt nog geen bitten in voorraad, wel hooofdstellen, dus ik gekeurd en bekeken: De goedkoopsten waren 15 euro, de duursten 40 euro (incl borsttuig). Alleen in de kleur zwart. De goedkoopsten waren op zich leuke hoofdstellen van redelijk leer. Maar de teugels, die moet je of direct weggooien of klinken, maar neit gebruiken als splitreins. Die duurdere hoofdstellen waren helemaal bwerkt met zilver, dus niet mooi, TE zilverachtig. En alles maar cob en full.

De sjabrakken stonden mij bij zadelmarkt ook niet aan en 5 tot 7.50 euro voor een halstertouw vind ik te duur. Ook de lederen halsters kosten 18 euro en zijn dus niet goedkoop. Kortom: kijken, kijken, testen, niet kopen Haha!

Daarna lekker geshopped, en veel file gehad. Terug nog even langs Divoza, en daar verder westernzadels getest. Die van 247 euro was ook afgeklinkt en zat niets, maar die duurderen, boven de 1000 euro zeg maar, die zaten echt veel beter. Helaas boven het budget, dus maar niets gekocht. Ook de westernhoofdstellen van 70 gulden bij Divoza zijn van beter leer dan bij zadelmarkt en minder kitsch.
En....Ik heb eindelijk mijn stangbit, 4.50 euro, een ijzervernikkelde, die hangt dus mooi voor de sier op m'n kamer. Durf het niet te gebruiken met mijn engelse rijstyl Haha!


We hebben dus een lekker dagje getest, Ik heb een heel andere kijk op westernzadels gekregen (wist al wel waar ik op moest letten bij merkzadels, maar verder nooit in verdiept) Haha! Haha!

En jullie weten weer hoe de stand van zaken (of zadels) bij zadelmarkt is. Haha!

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 12:19

Het bekende spreekwoord doet het nog steeds goed: 'alle waar naar zijn geld'.
Bedankt voor je verhaal Haha!
Oh... er zijn echt wel goede en goedkoper zaken hoor, tis alleen even zoeken. Knipoog

pmarena

Berichten: 48047
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 13:32

Wat is er mis met de splitreins dan ?
Want dat ontgaat me even ? Lachen

Gerjanne
Berichten: 65
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Heerde Gld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 14:19

ik ben donderdag ook bij zadelmarkt geweest, meer dan een uur rijden in de hoop bij een ' soort winkel aan te komen'. niet dus. ik heb nog niet zo veel verstand van westernzadels maar heb niet eens op een zadel gezeten. zelfs met mijn weinige verstand van zadels heb ik besloten dat dit echt niet iets is. ik ben maar een kwartier binnen geweest en heb alleen een sjabrak gekocht, (was de rit toch niet voor niets geweest)
en heb er gelukkig voor mij zelf nu vrede mee om toch nog maar even door te sparen voor een goed westernzadel.
zadelmarkt bestaat uit een schuur waar alles een grote zooi is, en de verkoopster stond mij ook niet aan. maar daar kan zij niks aan doen en heeft niet met zadels te maken maar toch.
nee ik ben het nu met jullie eens de zadels van zadelmarkt zijn niet veel soeps.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 14:24

Bedankkt voor je verhaal!
Op de plaatjes ziet het er best aantrekkelijk uit. En de prijzen zijn ook zo aantrekkelijk.
Toch spaar ik toch nog door voor een goede tweedehands.

DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 17:16

pmarena schreef:
Wat is er mis met de splitreins dan ?
Want dat ontgaat me even ? Lachen

Bij goedkopere hoofdstellen zijn de teugels vaak erg dun en niet langer dan 1,75 mtr. Als je met één hand rijdt gaat het nog wel, maar op 2 handen is dat echt te kort.
Ook zijn ze vaak erg licht qua gewicht en de meesten hebben liever iets zwaardere teugels in handen.

pmarena

Berichten: 48047
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 18:45

O , op die fiets...

Dat werd me even niet duidelijk in het verhaal , dank je SM Lachen

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 01:15

germie als je nog wat zoekt voor die kennis pb me dan even.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-02 08:08

Die vriendin heeft besloten dat ze eerst maar niets neemt. Ze heeft een goed engels dressuurzadel, niet duur gekocht, maar gemaakt in Engeland bij zo'n plaatselijke zadelmaker 30 jaar terug ofzo, dus echte kwaliteit.
En haar budget was zo'n 200 euro. Dus Rina, ik denk niet dat je daar nog iets voor hebt. Wij zijn erop afgeknapt Haha!

De splitreins in Urk waren dus te kort, in feite gewone teugels en dan doorgesneden. Gewoon enkel leer. Dus voor die 15 euro had je in feite alleen een hoofdstel. Met teugels erbij ben je net zo duur uit als bij Divoza, en heb je iets beter kwaliteit.

Voor de ponyliefhebbers onder ons: in Urk zijn alle hoofdstellen maat cob en full, geen pony. Dus dan heb je er ook niets aan.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers