Daas kickt op hitte, vocht en zwetende lijven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Daas kickt op hitte, vocht en zwetende lijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-02 19:00


Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 16:15

Voor teken hetzelfde verhaal en ook de wesp meldt zich intussen. Maar een plaag? "Als je op de paden blijft, is er niks aan de hand."

In het natuurcentrum Veluwe, aan de rand van de Ginkelse Hei bij Ede, zijn insecten wél het gesprek van de dag.

Tijdens de huifkartocht langs bezienswaardigheden in het bosgebied, een van de topevenementen die het centrum aanbiedt, had de daas het met name gemunt op de paarden.

"De dieren zaten er helemaal onder", weet medewerker Marieke Boekenoogen. In allerijl zijn dekens geregeld om de dieren tijdens de pauzes te kunnen beschermen.

Het zweet van de paarden trekt het ongedierte aan, merkt ook manegehouder Femke Dijkstra van De Nieuwe Heuvel in Lunteren.

"Als het warmer is dan twintig graden en de zon schijnt erbij, dan kun je haast met je paard het bos niet meer in."

Boekenoogen nuanceert het verhaal dat ook de teek in de bosgebieden aan een opmars bezig is. "Het hangt er vanaf. Er kwamen hier pas mensen die bosbessen hadden geplukt. Ze zaten helemaal onder de tekenbeten. Maar als je als wandelaar gewoon op de paden blijft, is er niets aan de hand." Volgens onderzoeker A. Brink van het Kennis- en Adviescentrum Dierplagen in Wageningen zijn de recente berichten over naderende dierplagen uit de lucht gegrepen.

"Het valt best mee", is zijn stellige mening. "Zie het als een golfbeweging. Het is mooi weer, dus de dieren zijn actiever. Ook mensen komen meer buiten, dus valt het meer op." Voor een veronderstelde opmars van de meer serieuze steekvlieg in de bossen is volgens hem geen bewijs. "Misschien is de ondergrond in de bossen in een paar jaar zodanig veranderd dat de dieren er beter gedijen. Maar het blijft speculeren. Het aantal muggen kan per bos verschillen. Bovendien krijgen we zelden meldingen binnen, dus kunnen we niet vergelijken."

Brink relativeert eveneens berichten over naderend onheil in de vorm van wespen- en mierenexplosies.

"De zachte winter en het dito voorjaar gelden nu als voorbode van een ongedierteplaag. De reactie daarop is per soort verschillend. Bijen bijvoorbeeld doen het juist beter na een strenge winter. Als het warm blijft, worden ze wakker en verspelen ze onnodig energie. Daardoor zijn ze later minder weerbaar."

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 22:15

Het is hier idd niet nromaal meer. Ik kan de paarden ook echt niet in de wei zetten.... Er komt een hele grote zwerm dazen tevoorschijn die er zo bovenop duikt....

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 08:31

Ja, en als je ze dan dood wil meppen vallen ze op de grond en vliegen zo weer weg. Die beesten zijn echt hard! Flink met vliegvrij en dat soort luchtjes spuiten. Dan blijven ze een klein beetje weg Lachen

Illusiongirl

Berichten: 36
Geregistreerd: 07-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 11:17

Nou bij ons is er in zutendaal een wespen plaag maar die komt gelukkig niet naar de manege Haha! poeh!
En als ik aan het rijden ben en ik sla er 4 dood dan blijft de rest altijd weg!
Dus ben ik even blij dat ik der geen last van heb.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 11:36

Waren die dazen ook maar zo slim. Deze vallen je gewoon aan als ze de kans krijgen Boos!

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 11:52

Vreselijke dieren die dazen en horzels! Ik ben zelf al gestoken door 1 van die ***beesten. En dan al die arme paardjes...

Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 14:35

lijken dazen een beetje op nachtvlinders?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 18:45

Ik sta nu niet meer bij het bos gelukkig, maar bij ons valt het nog enigszins mee. Bij het water en in de bosjes heb je wel aardig wat (vooral bij het water) maar gewoon op de weg, in de bak en in het land valt het nog prima te doen. Ik denk wel dat ik zelf een vliegendeken voor onder het rijden ga maken, met een buikflap, want mijn pony wordt echt strontvervelend van muggen en steekvliegen. (hij is dan ook allergisch)

pablo

Berichten: 14
Geregistreerd: 06-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 23:29

vervelende insekten. bah. ze dienen nergens voor. alleen maar om de mensen en paarden het leven zuur te maken.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 12:02

Op zich staat mijn paardje op een ideale lokatie, de veluwe trail ligt bewijze van spreke voor onze deur. Alleen is het met warm weer niet echt fijn om lekker de bossen in te gaan, niet alleen mijn paard wordt gebeten maar ik ook. Erg irritant dus.
Flink insprayen dus maar voor dat we op pad gaan, maar helaas is dat ook zo uitgewerkt. Maar goed het is maar een paar weken in het jaar dat je er last van hebt.

Gr. Natas en Sherif

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 11:58

Vivian schreef:
lijken dazen een beetje op nachtvlinders?

Ziet er toch zo uit dacht ik :
Afbeelding

JeslyWhis

Berichten: 16
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 19:20

Jak!