Hoe krijg ik extra vet op de ribben van de kat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Hoe krijg ik extra vet op de ribben van de kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-02 15:51

Mijn roodharige boef in streepjespyjama vind ik aan de schrale kant. Hij is super gezond, wordt regelmatig ontwormt maar ik krijg 'm niet vol. Ligt dat aan zijn achtergrond? Het is namelijk van origine een boerderijkat, ik heb hem echter vanaf 12 weken oud, maar ik zou me zo voor kunnen stellen dat een kitten met een 'self sufficiant' moeder wat achterblijft in groei. Hij is nu bijna twee. Hij is uit veiligheidsoverwegingen niet gecastreerd, er is één bal niet ingedaald maar zolang hij hier geen last van heeft (zegt de DA) hoeft er niets aangedaan te worden, omdat hij anders geen leven meer heeft tussen de andere boerderijkaters. Dit is wat de DA heeft gezegd, als je een gecastreerde kat tussen volwaardige (niet tamme, half wilde) katten laat, dit waarschijnlijk zal ontaarden in het niet meer veilig buiten kunnen van mijn boefje.
Bobo is in feite gewoon een goed gezonde kat maar een enorme zenuwenlijder want als hij buiten is dan is hij continue 'bezig', hij is destengevolge 's avonds praktisch KO. Volgens de DA is hij zo druk door de hormonen, hij loopt als het ware zijn ... achterna. Dus laten castreren is de oplossing. Maar hij doet helemaal niets bij de poezen. Hij heeft een aantal vriendjes waar hij mee over de binnenplaats donderjaagt. Als er al een poes is die krols is en aanhankelijk dan vindt hij het eigenlijk eng en loopt dan weg of wordt zenuwachtig en daarna boos (op de krolse poes). Hij heeft eigenlijk geen rust in z'n donder met als gevolg dat ik kan voeren wat ik wil maar dat het resulteerd in weinig tot niets. Hij krijgt nu een half blik volwaardig voer(Gourmet - vlees met groenten en rijst), 'all-he-can-eat' harde brokjes van Bento Croonen (voor de actieve kat) per dag en een paar keer per week een blokje gekookte koolvisfilet, meer blikvoer krijg ik er niet in.

Wat moet ik nu doen:
* Laten castreren met als gevolg dat hij niet meer naar buiten kan (geen optie eigenlijk want hij heeft een uitgesproken wil en schreeuwt gerust een halve dag als hij zijn zin niet krijgt en misschien nog wel langer)
* Helemaal niet meer buiten laten (geen optie, zie boven)
* Er vrede mee hebben dat hij super slank, zolang hij gezond is. (hij glimt als een spiegel)

* Of iets anders gaan voeren, en zo ja: wat dan?

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 16:10

Ik denk dat casteren toch de beste oplossing is! Ook in verband met het vet!
Je zegt dat het een enorme zenuwlijer is, gecastereerde katers zijn rustiger en hebben dan ook minder stofwisseling! Als hij de hele dag buiten loopt en ook nog eens zijn p***el dan zou ik het zeker doen.

Onze kater hebben we ook laten casteren en sindsdien is hij fiks aangekomen (is ook een rooie), meestal staan rooie katten erom bekent dat ze snel dik worden, maar ongecastereerde katertjes dus niet, zijn veelste druk met andere dingen!!

Even een ander vraagje, waarom zou hij niet meer naar buiten kunnen als hij gecastereerd is?? bang dat ie wegloopt hoef je niet te zijn, ze worden namelijk veel huiselijker dan!!
Als de operatie is geweest hoef je hem hooguit 2 dagen binnen te houden, dus dat vindt ik een beetje raar!!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 16:12

Juist wel castreren dan.... Dat heeft gevolgen op zijn karakter hoor, gegarandeerd. Ze worden rustiger, en de kans dat hij dikker wordt is erg aanwezig. Je zegt dat hij niets om andere geeft, nou wat heb je dan te verliezen ? niets toch..... Maar waarom zou hij dan niet naar buiten kunnen ?

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-02 16:28

Volgens de DA kan hij dan nog wel naar buiten maar dan wordt ie in elkaar gemept door Felix, Quasimodo en Sjors. Katten die voor zichzelf moeten zorgen qua voedsel hebben een veel dichter bij de natuurstaand instinct ofzo en als Bobo is gecastreerd is hij een vreemde eend in de bijt die vlees noch vis is. En daar schijnen wilde katten nogal heftig op te reageren. Hij is namelijk ook een enorme goedzak die zich letterlijk het kaas van z'n brood laat eten: als hij iets heeft gevangen pakken de anderen het af. Ook laat hij zich nu al meppen, zelfs door de kittens: hij bevriest en doet allen z'n oogjes dicht.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 16:33

Daar zal hij wel overheen komen denk ik hoor, ze kunnen best voor zichzelf zorgen! Onze ene kat is ook zo'n goedzak, hij wil met iedereen spelen (zelfs met honden) maar dat gaat niet, als ze het echt zat worden geven ze vanzelf wel een klap terug hoor, daar hoef je niet bang voor te zijn.
Moet je niet verkeerd opvatten, maar ik vind je een beetje overbezorgd!!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 18:45

Breng maar 3 weken naar mijn moeder: gegarandeerd 1kg spek erbij!
Kreeg mijn kat ook tonnetje rond terug, Haha!
Viv

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 19:21

Ik heb zelf ook twee katten, vrouwtjes toevallig.
Die koolvisfilet vervangen door VETTE vis, bijv. haring, zalm, of andere VETTE vis.
Verder af en toe wat 'van de pot laten mee eten.
Ik heb vleesbeleg in de koelkast: soms krijgen ze daar een stukje van, of een stukje kaas. Vork

Als ik gehakt of vlees heb gebakken (rundvlees) mogen ze daar wat van hebben, desnoods gemengd met de rest van m'n eten, bijv. chili con carne of griekse of mexicaanse kruiden/groenten er door! *LOL*
Ze vinden het heerlijk.

Ook als ik een kaassausje heb laat ik het pannetje of het bord door hen aflikken, ze zijn er net zo gek op als ik... Vingers aflikken

Wie weet kun je proberen Bobo af en toe 'binnen te halen' en in de kamer een rustig plekje te geven, ff als beloning een plakje worst hihi, en dat hij daar een lekker mandje/kleedje o.i.d. heeft (vensterbank heeft ook lekker wat afleiding?), waar hij ff rustig wil zitten...

Elke dag dezelfde tijd ff daar neerzetten, lekker hapje geven, bakje water desnoods, en aaien en weg lopen en met rust laten.
Eventueel zorgen dat de andere beesten op dat moment 'bezig' of 'buiten' zijn, en geen oog voor hem hebben, zodat hij wat kan kalmeren.
Dus gewoon een soort 'time-out'!

Wie weet na twee weken dit ritueel, dat hij er een 'middagslaapje' van maakt, of al was het maar '5 minuten ff zitten'... *LOL*

Konden katten ook maar internetten op Bokt.nl, dan was hij al lang rustig gaan zitten! }> }> }>

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132044
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 20:10

Wij hebben ook een poes die slank (lees: op het magere af) is.
Ze is daarbij ook nog erg klein, het lijkt met een jong poesje, terwijl ze toch al 5 jaar oud is.
Haar moeder was ook zo'n tenger poesje.

We hebben al vanalles geprobeerd om haar wat dikker te krijgen.
Ze heeft 2 jaar geleden 2 jonge poesjes gekregen, daarna is ze gesteriliseerd.
Ook dit heeft niks geholpen.

Verder is ze prima gezond, ze mankeert echt nooit wat.
Ze heeft ook een superglimmend vachtje.
En net als jouw kater, ze is erg actief, soms gewoon hyper !

'k Zou echt graag zien dat ze wat dikker zou zijn, maar blijkbaar zit het er niet in voor haar.
Verder maak ik me er ook niet druk meer om, ze is tenslotte gezond.
En net als bij mensen hebben je dunne en dikkere uitvoeringen, dus ik leg me er maar bij neer.
Dit raad ik jou eigenlijk ook aan; je doet al zo veel om je boef wat dikker te krijgen, en hij is prima gezond, dus eigenlijk is er helemaal geen probleem.
Alleen dat het voor het oog mooier zou zijn als ie wat dikker was, maar eigenlijk is dat ook helemaal niet belangrijk.

Margaret
Berichten: 174
Geregistreerd: 11-07-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 22:38

Waarom niet naar buiten als de kat gecastreerd snap ik niet, ik heb er twee gecastreerd en gaan elke dag gewoon buiten. Ik heb ook een roodharige overigens van de manege en blijft ook dun door de jaren heen. Ook supergezond en heel speels, maar naast de van onze dikke bonte kat is het geen gezicht. Vind de kat gewoon eten lekker? laat hem de restjes meeeten en geef eens wat tussendoor aan extra vlees of anders probeer in plaats van 1x twee keer te voeden misschien helpt dat wel, misschien is ook gewoon de bouw van de kat , want die van ons komt ook geen greintje aan en blijft dus ook super slank.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 22:41

onze katten hadden dat ook in de zomer....het schijnt dat wanneer ze veel kikkers en muizen eten, ze heel mager worden....in de winter zijn ze weer dikker

nath

Berichten: 18
Geregistreerd: 31-03-02
Woonplaats: baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 17:54

Nou als ik jou was zou ik het lekker zo laten als het is!! Zolang hij lekker eet en verder gezond is hoef je nergens bang voor te zijn!! En ik persoonlijk heb liever een slanke kat dan zo'n rond tafeltje op pootjes wat trouwens voor de kat zelf ook geen pretje is!!! Ik zou hem lekker zijn gang laten gaan en als je hem echt dikker wil hebben geef hem dan zo veel mogenlijk hard voer en als hij niet zo veel eet wissel dan verschillende merken af!! Castreren lijkt mij geen oplossing om hem dikker te laten worden!!
succes groetjes nath

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 18:17

Hmm... mijn kat is te dik, zal ik wat van haar vet aan die van jou geven Haha! Schijnheilig Nee hoor, ik denk dat je het beste even met haar naar de DA kunt gaan. Die zegt dan of hij te dun is of niet. En hoe je dat dan het beste op kunt lossen.

Maar waarom wil jij je kat niet meer buiten laten als hij gecastreerd is, vraag ik me af. Mijn kat (wel een vrouwtje overigens) is ook gesteraliseerd, maar blijft vaak de hele nacht buiten hoor! Geen problemen daarmee Knipoog

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 18:28

Roos.... als ik dit zo lees zie ik een gezonde kat voor me in de bloei van zijn leven! Lachen Ik zou het gewoon zo laten. Je geeft zelf al aan dat je hem onbeperkt van de harde brokjes laat eten... Gewoon door blijven geven. Hij neemt zoveel van die brokjes op totdat hij verzadigd is. Dat regelt zich allemaal zelf wel. Liever een slanke kat dan één die te dik is. Good luck!!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 19:07

Tinne schreef:
Hmm... mijn kat is te dik, zal ik wat van haar vet aan die van jou geven Haha! Schijnheilig Nee hoor, ik denk dat je het beste even met haar naar de DA kunt gaan. Die zegt dan of hij te dun is of niet. En hoe je dat dan het beste op kunt lossen.

Same thoughts!

Ik ben juist aan het denken hoe ik die vetzak dunner kan krijgen.
Heb nu speciaal dieetvoer!

Ik zou ook met de kat naar de DA gaan. Misschien heeft ze wel ergens last van. Wormenkuurtje of misschien gewoon ander voer, minder energierijk maar vetter voer!

Succes in ieder geval!