Jong paard met bareback?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Jong paard met bareback?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-02 11:33

Mijn kersverse verzorgster vindt het prachtig zonder zadel te rijden en denkt erover een barebackpad voor Fleur aan te schaffen. Nou zit ik ook regelmatig zonder zadel even op Fleur, maar dan blijf ik stappen.
Ze is net 3 en nog niet echt ingereden.

Kan je met een bareback pad met beugels ook lichtrijden en in de verlichte zit? Het lijkt me namelijk dat je dan de rug heel erg belast omdat er geen boom in zit..

Iemand hier logische overpeinzingen over? Tong uitsteken

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..


pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 13:02

Bij een gewoon zadel zitten de beugelriemen helemaal aan de voorkant van het zadel , en elke keer dat je er gewicht opzet wordt het zadel dus in de schoft / schouders geduwd...

Bij een BB-pad zitten ze wat verder in het midden waardoor dat je dat knijpende effect op de schoft niet krijgt......

Tuurlijk kun je lichtrijden en in de verlichte zit Lachen !
Is niet echt fijn wellicht omdat je geen kniewrong hebt , maar het kan wel.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 13:50

ik kan het je niet aanraden. je kunt best gewoon zonder zadel op haar rijden. een barebackpad kan schuiven en zeker met beugels. zonder zadel kan best. heb ik ook altijd gedaan met phoenix.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-02 14:01

Zonder zadel moet je doorzitten, en dat lijkt me voor een jong paard niet geweldig.. toch?

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 14:38

Een zadel kan ook schuiven hoor Haha! .

En de beugels helpen je juist om jezelf en de pad in evenwicht te houden Lachen .
Je hebt veel meer grip en zekerheid dan op een blote rug , en veel meer bewegingsvrijheid qua lichtrijden.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 15:11

doorzitten is zeker niet slecht als je het maar goed kunt is het zelfs beter voor de rug.
van mijn mag je hoor.
en als je zadel schuift zou ik maar eenas een nieuwe gaan kopen.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-02 15:15

*grin* fijn dat het van jou mag Tong uitsteken

Maar de meningen zijn dus precies 50/50 verdeeld? Hrm.. ik twijfel nog even verder Knipoog

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 15:31

Als ik jou was zou ik er lekker eentje kopen,het zit heerlijk en je glijdt er niet snel vanaf.
Ik heb er dan eentje zonder beugels,maar ik denk dat met beugels een stuk fijner is,je zal heus wel kunnen lichtrijden,want waarvoor zitten ze er anders aan?
Die van mij schuift absoluut niet,en ik denk dat dat met beugels ook niet het geval zal zijn.

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-02 15:56

Ooh, dat het voor mij heerlijk zit twijfel ik niet aan.. lijkt me echt fijn rijden..

Maar ik denk dat een paard toch meer schokken te verduren krijgt als 'ie zonder zadel (of met barebackpad) gereden wordt.. En dat lijkt me bij een jong paard niet echt gewenst.
Is er iemand die dit kan beamen of ontkrachten? Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 16:05

Een goed alternatief voor een bareback pad is misschien wel een Torsion zadel.(www.gotreeless.com). Hier kan je dus gewoon mee lichtrijden.
het is eigenlijk een soort kruising tussen een gewoon zadel en een bareback pad. kijk eens op de site. en ze zijn nog redelijk betaalbaar.
Als je wel een bareback pad wilt kopen koop dan een goede! Deze kosten wel wat en daarom lijkt mij zo'n torsion ook wel goed.

Van mij mag je gerust zonder zadel gaan rijden mits ze maar goed door kan zitten.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

nastyexplosive

Berichten: 281
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 22:19

haai
Ik zelf ben niet zo voor vaak zonder zadel rijden of met een barebackpad, de reden waarom zijn als volgt.
1. Zonder zadel zitten je zitbeenknobbels en andere botjes heen en weer te schuiven op de ruggegraat van het paard
2. De functie van een zadel (en voornamelijk doet de boom dit) is om de druk gelijkmatig over de paarden rug te verdelen, zonder zadel gebeurt dit niet en met een zadel zonder boom ook niet.
Zeker voor ene jong paard lijkt me dit niet goed.
Op de ijslandersite waar ik altijd kijk was een hele discussie over wel of niet zonder zadel rijden of met barebackpad, hierin leggen de tegenstanders duidelijk uit waarom zij ertegen zijn. Je kan dan even kijken op www.icelandic-horses.com en dan naar ijlanderplaza en dan naar discussies, daar is een kopje rijden zonder zadel. Hier is het verhaaltje alvast van de belangrijkste tegenstander:


Hallo Allemaal,

Ja, rijden zonder zadel is leuk en goed voor je zit . MAAR waar dient een zadel voor:
1 om je gewicht meer over de paardenrug te verdelen. Daardoor kan je paard je gewicht beter/makkelijker dragen .
2 er zit een kamer in het zadel die ervoor zorgt dat er geen gewicht op de ruggegraat van je paard rust. Zonder zadel zit je ook met je gewicht op de ruggegraat van je paard.
3 het zadel met stijgbeugels geeft je meer steun bij een rare sprong ofzo van je paard.

Om al deze redenen zou ik zelf nooit lang (tja wat is lang? ik denk een half uur tot een uur maximaal) zonder zadel rijden. Met zadel is het confortabeler voor je paarden veiliger. Ook is dat waarschijnlijk de reden dat de cavaleristen waar Okke het over heeft maar 1 keer per week zonder zadel rijden en niet altijd.

veel plezier, met of zonder zadel,



Ook op een site waar ze zadels verkopen is een gelzadel te koop maar zonder boom (dus zelfde idee als bareback) maar daar staat ook bij, alleen gebruik voor korte trainingen, met dan intensief contact met het paard, maar niet voor alledaagse langdurige ritten.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Grtz Petra

Ervaren Bijrijder/Grondwerker gezocht voor Arabische Diva: https://horsify.com/nl/26048-arabische- ... rondwerker

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 22:53

Bij een beetje een fatsoenlijke BB-pad heb je echt geen last van je zitbeenknobbels ed , het is best nog een vrij dik kussen.

WAAROM wil je de ruggegraat niet belast hebben ?
Daar ben ik toch wel benieuwd naar.

Als er 2 kussens v/h zadel naast de ruggegraat liggen dan wordt de huid door het gewicht v/d ruiter helemaal strak getrokken over de ruggegraat.
Dat lijkt me ook niet prettig eigenlijk.

Ja als we dan toch ver door gaan denken Knipoog .

Een boom blijft altijd een stug en stijf iets dat niet meegaat in de bewegingen van het paard , en ook niet in de bewegingen van de ruiter.

Paard en ruiter kunnen samen nog zo vloeiend bewegen , als er zo'n hard ding tussenzit dan stoort dat toch.....en het kan altijd het paard in z'n beweging belemmeren , ergens drukken , ergens te strak zijn , een ruiter gaat eerder scheef zitten...
dat laat je bareback wel uit je hoofd , want dan knikker je ernaast Haha! .

Dit zijn toch ook punten om even bij stil te staan...

Ik heb overigens sinds een tijdje een Torsion-zadel Lachen .

Bacannie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Vechtstadje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 07:56

Ik zou dolgraag een BB-pad willen hebben maar ik vind ze te duur... Haha!
Ik reed regelmatig zonder zadel, niet zo lang geleden heb ik zeker 6 weken zonder zadel gereden omdat dat van de osteopaat moest... nou ja moest... Bac moest aan een nieuw zadel omdat de toen huidige niet goed zat en hij een scheve rug heeft (nog steeds) vandaar. Hij moest wel beweging hebben maar hij mocht absoluut geen zadel op na de behandeling! Ik had gewild dat ik toen een BB-pad had Tong uitsteken . Maar goed, moraal van dit verhaal, als de osteopaat zegt dat het geen kwaad kan én Bac heeft er niets aan over gehouden dan zou je toch zeggen dat het geen kwaad kan. Schijnheilig Emiel Voest rijd trouwens ook regelmatig zonder zadel, dan gaat hij buitenrijden... niet dat dat doorslaggevend is maar toch... *LOL*

Met vriendelijke groet!

In 2017 verwacht:
Blue Hors Zack x Gribaldi x Balzflug x Amor

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 08:38

...en wat denk je van Indianen......Haha!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 12:18

batje schreef:
Ooh, dat het voor mij heerlijk zit twijfel ik niet aan.. lijkt me echt fijn rijden..

Maar ik denk dat een paard toch meer schokken te verduren krijgt als 'ie zonder zadel (of met barebackpad) gereden wordt.. En dat lijkt me bij een jong paard niet echt gewenst.
Is er iemand die dit kan beamen of ontkrachten? Lachen



kiik eens goed naar je zelf. Het je een goede vaste en evenwichtige zit? Kun je daar voor 95% ja op zeggen dan kun je het doen, maar doe het anders niet, want gaat ie schuiven wil je niet weten wat de reactie van je jonge paardje kan zijn.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 12:32

Hoi!

Ik heb een jonge hengst van 4 en een half waarop ik heel vaak zonder zadel rijd en die maakt ook wel eens een rare sprong. Het hangt een beetje van je eigen zit af of je dat uit kan zitten, ik iig wel. Dus daarvoor hoef ik het niet te laten.
Zonder zadel rijden vind ik niet een belemmering of een zwaardere belasting voor het paard: juist het tegenovergestelde. Als ik met een polypad en losse dekensingel (werkt net zo goed als een bbp!) rijd dan laat hij veel beter los in zijn rug en is hij veel gevoeliger aan de hulpen, hij reageert dan ook echt beter en sneller op veel miniemere hulpen.
Als je goed kunt doorzitten en dus met je bekken de beweging van het paard goed op kunt vangen, is dat echt niet slecht voor je paard. Het helpt je juist beter een eenheid te vormen omdat je ahw met je paard mee beweegt en er zit idd geen hard zadel tussen. Maar dan moet je het wel goed doen, dus diep zitten met je bekken een beetje gekanteld.

IK BEN ER HELEMAAL VOOR Haha!


phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 12:52

ja dat is zeker, maar dan moet je dat wel kunnen. raak jij steeds uit evenwicht of bonk je op de rug is het zeer slecht en zeker met bbp, want die kan daardoor gaan schuiven en dat is zeer link.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 12:56

Misschien is dit een goed idee als je levensmoe bent? Als ze een beetje raar gaan doen en je schuift opzij dan krijg je bij die jonge dingen toch soms een beetje vreemde reacties.

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-02 15:22

Bedankt voor alle reacties! Ik twijfel nog steeds, maar de argumenten voor en tegen zijn me duidelijk Lachen
Gelukkig is er niemand levensmoe. Fleur is niet netjes ingereden, maar ik geloof dat ik op haar rug de polka kan dansen Tong uitsteken en ze is niet onder de indruk, dus voor schrikreacties hoef ik niet bang te zijn.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 15:45

Citaat:
ze is niet onder de indruk, dus voor schrikreacties hoef ik niet bang te zijn.


Hier moet je dus wel rekening mee houden, zo lag ik dus laatst ook naast mijn paard en dat nog wel met het idee dat mijn paard ook wel eens kan schrikken ookal is hij Bom proof. het is en blijft altijd een vluchtdier en neem maar van mij aan dat een val van je paard op het harde afvalt niet zacht aankomt.

Citaat:
Een boom blijft altijd een stug en stijf iets dat niet meegaat in de bewegingen van het paard , en ook niet in de bewegingen van de ruiter.



Als je hiervan af wilt moet een een Ortho-Flex kopen(www.ortho-flex.com)


De Torsions hebben dus wel een zogenaamde boom in het zadel zitten.
ga maar eens kijken en ook lezen.
Met dit zadel worden afstanden afgelegd van 160 km(endurance)
Ik heb heel veel verhalen gelezen van paarden die door een boomloos zadel zo veel beter zijn gaan lopen of door het gebruik van een OF zadel.
Deze zadels bewegen immers met het paard mee als deze een bocht omgaat, een houten boom zal dat nooit doen en een kunstof boom ook niet.


Haha! he he eindelijk eens een zadel discussie op dit forum Haha!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 16:13

Een Torsion heeft echt geen boom hoor Lachen

Alleen aan de voorkant en aan de achterkant een boogje hout om een kuipje van het zadel te maken.
Maar er zit tussen paard en ruiter alleen zacht spul Lachen .

Als je nog niet supergeweldig zit dat je dan niet met BB-pad moet rijden..even lachen hoor !!!

Een bb-pad geeft je juist veel meer stevigheid en 10 x zoveel houvast op je paard.
Het is dus JUIST aan te raden als je zonder zadel wat uit evenwicht dreigt te raken.
Op momenten dat je op een blote rug opzij gaat glijden heb je daar als je op een BB-pad zit geen last meer van.
En als je op de rug van je paard zou bonken kan er beter een kussen tussenzitten , denk je niet ? Lachen

Zeker als je er beugels aan hebt kun je het makkelijk recht houden , en een goeie schuift niet , die dingen zijn hartstikke stevig hoor !

Je glijdt veel eerder van een blote rug af dan van een BB-pad , grapjassen .....daar zijn ze ook voor gemaakt ....

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 16:33

Ik ben het helemaal eens met pmarena,ik reed hiervoor weleens zonder zadel,en dan bonkte ik best wel in draf,nu met m'n bbp zit ik veel en veel steviger,en zelfs in draf bonk ik geeneens,het kussen is nl erg dik en stevig.

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 17:37

Hoi
Is het voor fleur niet beter om eerst haar rugspieren nog wat sterker te maken voordat je met een BBpad gaat doorzitten??

oke het staat er een beetje rot zo, maar Fleur is nog jong heeft pas een veulen gehad en zal toch veel spieren nog moeten krijgen. bedoeld dus dat haar rugspieren misschien nog wat te zwak zijn voor een doorzittend persoon.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 17:48

Met beugels hoef je dus niet door te zitten Tong uitsteken

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 17:59

Ik heb ook een BB en ben er zeer tevreden over, het schuiven valt reuze mee. Als je zonder zadel ook kunt rijden dan kan je het ook met een BB.
Het lijkt me juist fijner voor een jong paard, kan hij alvast aan het gewicht wennen en de singel, later kun je hem dan een echt zadel opdoen.

Mijn toestemming heb je ook Knipoog

Het leven is een gebakje!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers