Waarom is iedereen tegen vloeken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Waarom is iedereen tegen vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-12 16:31

Gvd is trouwens een soort antigebed, heb ik gelezen. Een soort vervloeking over, jawel, jezelf. Dus de enige die er zelfs maar nadeel bij zou hebben is jijzelf dan.

Spettic wat jij nu schetst is eerder wanneer iemand zou schelden met 'k*tgod' ofzoiets.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*


Lauren_
Berichten: 418
Geregistreerd: 23-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:31

spettic schreef:


Maar iemand anders kan het wel heel erg vinden en het zich aantrekken als je vloekt met bijv gvd[/quote]

Ik probeer dit te begrijpen spettic. Maar als ik dat nu zeg, wat verschil maakt dat dan voor jou? Jij zegt het niet en ik kan me niet voorstellen dat God (al geloof ik er zelf niet in) daar wakker van ligt. Wat maakt gvd juist zo kwetsend voor jou dan? Lijkt me dat het eerder slecht is voor degene die het gebruikt?[/quote]

Ik heb geloof ik nergens gezegd dat [b]ik[b] het kwetsend vind voor mezelf aangezien ik de discussie open en neutraal wil houden. Anders krijg je persoonlijke aanvallen over en weer en dat heeft geen zin.
Een christen heeft een persoonlijke relatie met God. Je kunt het vergelijken met Vader/kind of met allerbeste vrienden relatie. Wanneer je dan iemand hoort vloeken met GVD omdat zijn/haar veters oid in de knoop zitten dan is dat kwetsend. De christen in kwestie die zich gekwetst voelt gaat toch ook niet schelden op jou vader/beste vriend/vriendin omdat het even tegen zit? Ik denk dat je het zo kunt vergelijken.[/quote]
Sorry, maar een vader is een levend wezen en god een fabel (in mijn ogen). Hou geloof toch lekker bij jezelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:31

Ik vind het gewoon zo belachelijk asociaal klinken.. Ik merk zelf dat ik ook ongemerkt veel vloek. Ik schaam me er dood voor eigenlijk. Ben er nu ook echt op aan het letten. Ik vind vloeken niet erg; maar ik vind dat je alleen jezelf er mee hebt. Het klinkt zo asociaal en lelijk. Ik hockey en als je soms hoort wat je naar je hoofd toegesmeten krijgt :wow:. Dingen als prutsmuts en vieze slet zijn niet vreemd dan.. Dat moet 'mijn' mannetje niet tegen me zeggen; dan zorg ik wel er op de één of andere manier voor dat ik per ongeluk met m'n stickje achter haar enkel haak of per ongeluk met m'n elleboog tegen d'r aan loop. Schelden in het heetst van de strijd mag best; maar niet persoonlijk. Dat vind ik echt walgelijk en niet sportief.

Overigens vind ik dat je frustraties best anders kan afreageren dan met vloeken. Je hebt jezelf afgeleerd dat vloeken het verlucht; knijp dan een keer in je arm en leer jezelf aan dat dat dan oplucht. 't Zit uiteindelijk allemaal tussen je oren. :+

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:32

Magrathea schreef:
Gvd is trouwens een soort antigebed, heb ik gelezen. Een soort vervloeking over, jawel, jezelf. Dus de enige die er zelfs maar nadeel bij zou hebben is jijzelf dan.

Spettic wat jij nu schetst is eerder wanneer iemand zou schelden met 'k*tgod' ofzoiets.


Ja, dat legde onze Godsdienstleraar uit.
Je zegt dan: God, verdoem mij.

Was trouwens wat minder tactisch toen ik gvd zei toen hij in de buurt was, hij hoorde het gelukkig niet :')

"Cause you never think it's the last time, you think there will be more. You think you have forever, but you don't"
Kerstmuts af, welkom kado [o]

Stoof

Berichten: 1308
Geregistreerd: 17-05-09
Woonplaats: Tessenderlo, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:32

Lauren_ schreef:
Dat is dan jammer. god bestaat niet, nog nooit wetenschappelijk bewijs voor gezien, dus dat is dan echt niet mijn probleem.


Het is dan misschien niet jouw probleem, maar dan ben je wel het probleem. ;) Ik vind het niet asociaal om te vloeken, doet iedereen wel eens, maar dit soort uitspraken vind ik wel asociaal. Verder geloof ik ook niet in god, hoor.

"Psst... I know who you are, Hail Sithis!"

Feria

Berichten: 3367
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:32

spettic schreef:


Maar iemand anders kan het wel heel erg vinden en het zich aantrekken als je vloekt met bijv gvd[/quote]

Ik probeer dit te begrijpen spettic. Maar als ik dat nu zeg, wat verschil maakt dat dan voor jou? Jij zegt het niet en ik kan me niet voorstellen dat God (al geloof ik er zelf niet in) daar wakker van ligt. Wat maakt gvd juist zo kwetsend voor jou dan? Lijkt me dat het eerder slecht is voor degene die het gebruikt?[/quote]

Ik heb geloof ik nergens gezegd dat [b]ik[b] het kwetsend vind voor mezelf aangezien ik de discussie open en neutraal wil houden. Anders krijg je persoonlijke aanvallen over en weer en dat heeft geen zin.
Een christen heeft een persoonlijke relatie met God. Je kunt het vergelijken met Vader/kind of met allerbeste vrienden relatie. Wanneer je dan iemand hoort vloeken met GVD omdat zijn/haar veters oid in de knoop zitten dan is dat kwetsend. De christen in kwestie die zich gekwetst voelt gaat toch ook niet schelden op jou vader/beste vriend/vriendin omdat het even tegen zit? Ik denk dat je het zo kunt vergelijken.[/quote]

Ok sorry hoor, ik nam aan dat dat voor jou ook geldt aangezien ik je nogal extreem vond in het begin van het topic, maar daarvoor mijn excuses.
Ik kan dan weer niet begrijpen dat je een vaderband hebt met God, die je nooit hoort of ziet. Dus nee, dat is niet hetzelfde voor mij.

Ik heb een Juweeltje in mijn hart... en een engeltje dat over me waakt <3

Y;(

Kimbers

Berichten: 5101
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:33

Lauren schreef:
spettic_ schreef:
Maar iemand anders kan het wel heel erg vinden en het zich aantrekken als je vloekt met bijv gvd

Dat is dan jammer. god bestaat niet, nog nooit wetenschappelijk bewijs voor gezien, dus dat is dan echt niet mijn probleem.


Dat vind ik zo kort door de bocht. Ik geloof zelf ook absoluut niet in god, en krijg vaak kriebels van het gezever over god.. maar mocht iemand aan mij vragen of ik niet zou willen vloeken omdat diegene daar last van heeft, zou ik niet zo reageren als jij. Je kunt toch wel een beetje rekening met een ander houden?
het is niet dat ik het nooit in het openbaar zeg hoor, maar mocht iemand netjes aan me vragen dat niet te doen, waarom zou ik daar dan lak aan hebben? Een beetje rekening met elkaar houden kan geen kwaad.
Laatst bijgewerkt door Kimbers op 21-02-12 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:33

Lauren_ schreef:
spettic schreef:

Maar iemand anders kan het wel heel erg vinden en het zich aantrekken als je vloekt met bijv gvd


Ik probeer dit te begrijpen spettic. Maar als ik dat nu zeg, wat verschil maakt dat dan voor jou? Jij zegt het niet en ik kan me niet voorstellen dat God (al geloof ik er zelf niet in) daar wakker van ligt. Wat maakt gvd juist zo kwetsend voor jou dan? Lijkt me dat het eerder slecht is voor degene die het gebruikt?[/quote]

Ik heb geloof ik nergens gezegd dat [b]ik[b] het kwetsend vind voor mezelf aangezien ik de discussie open en neutraal wil houden. Anders krijg je persoonlijke aanvallen over en weer en dat heeft geen zin.
Een christen heeft een persoonlijke relatie met God. Je kunt het vergelijken met Vader/kind of met allerbeste vrienden relatie. Wanneer je dan iemand hoort vloeken met GVD omdat zijn/haar veters oid in de knoop zitten dan is dat kwetsend. De christen in kwestie die zich gekwetst voelt gaat toch ook niet schelden op jou vader/beste vriend/vriendin omdat het even tegen zit? Ik denk dat je het zo kunt vergelijken.[/quote]
Sorry, maar een vader is een levend wezen en god een fabel (in mijn ogen). Hou geloof toch lekker bij jezelf![/quote]
eh...het gaat niet over geloof toch?

vertrouwen is de basis voor een goede samenwerking

Lauren_
Berichten: 418
Geregistreerd: 23-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:33

Als je tot je oren in de oliebol zit is het erg opluchtend om een keer heel hard gvd te roepen. En ik vind dat iedereen daar lekker vrij in moet zijn.

Electra63

Berichten: 17808
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:35

Rebeccaa schreef:
Ik vind het gewoon zo belachelijk asociaal klinken.. Ik merk zelf dat ik ook ongemerkt veel vloek. Ik schaam me er dood voor eigenlijk. Ben er nu ook echt op aan het letten. Ik vind vloeken niet erg; maar ik vind dat je alleen jezelf er mee hebt. Het klinkt zo asociaal en lelijk. Ik hockey en als je soms hoort wat je naar je hoofd toegesmeten krijgt :wow:. Dingen als prutsmuts en vieze slet zijn niet vreemd dan.. Dat moet 'mijn' mannetje niet tegen me zeggen; dan zorg ik wel er op de één of andere manier voor dat ik per ongeluk met m'n stickje achter haar enkel haak of per ongeluk met m'n elleboog tegen d'r aan loop. Schelden in het heetst van de strijd mag best; maar niet persoonlijk. Dat vind ik echt walgelijk en niet sportief.

Overigens vind ik dat je frustraties best anders kan afreageren dan met vloeken. Je hebt jezelf afgeleerd dat vloeken het verlucht; knijp dan een keer in je arm en leer jezelf aan dat dat dan oplucht. 't Zit uiteindelijk allemaal tussen je oren. :+


Dat vind ik, persoonlijk, veel walgelijker en zeker niet sportief. Je kan iemand dus moedwillig (langdurig) blesseren. Ik, persoonlijk, zou mijn medische kosten op je proberen te verhalen. Geweld is IMO veel erger dan schelden en zou sowieso veel zwaarder bestrafd moeten worden in de sportwereld.

Ninx

Berichten: 14567
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:35

Tosca2 schreef:
Lauren_ schreef:
Dat is dan jammer. god bestaat niet, nog nooit wetenschappelijk bewijs voor gezien, dus dat is dan echt niet mijn probleem.


Het is dan misschien niet jouw probleem, maar dan ben je wel het probleem. ;) Ik vind het niet asociaal om te vloeken, doet iedereen wel eens, maar dit soort uitspraken vind ik wel asociaal. Verder geloof ik ook niet in god, hoor.


Lekkere maatschappij hebben we toch jongens!!! |(


spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:36

Of iemand nu een vaderband met God heeft of wat dan ook, en of je in God geloofd of je vind het een fabel al dat christelijke gedoe, feit blijft dat het kwetsend is voor een groep in onze samenleving. En wanneer je graag ziet dat het er in de samenleving een stuk vriendelijker uit gaat zien en dat men verdraagzamer is/word naar elkaar toe, dan zul je toch bij jezelf moeten beginnen lijkt mij.

vertrouwen is de basis voor een goede samenwerking

Ninx

Berichten: 14567
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:36

Lauren_ schreef:
Als je tot je oren in de oliebol zit is het erg opluchtend om een keer heel hard gvd te roepen. En ik vind dat iedereen daar lekker vrij in moet zijn.


Tuurlijk, in je eigen huis mag je jezelf helemaal stijf schelden hoor...
Maar als je dat op straat doet ga ik toch denken dat je teveel hebt gezopen, niet helemaal 'fris' bent, of uit Tokkieland komt...

Electra63

Berichten: 17808
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:37

[quote="Ninx
Lekkere maatschappij hebben we toch jongens!!! |([/quote]


Er zijn wel ergere dingen in deze maatschappij!

Lauren_
Berichten: 418
Geregistreerd: 23-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:38

Inderdaad, lekkere maatschappij waarbij geloof bepaalt wat wel en niet zou kunnen. Nou, het geloof neemt af dus laat iedereen lekker doen wat hij/zij zelf wil. Geloven doe je in de kerk en thuis. En wat ik in mijn huis of in mijn auto roep daar heeft niemand ook maar iets mee te maken. En als ik het er uit knal als er anderen bij zijn, dat is dan lekker pech, want dan zal er wel een reden voor zijn. Ik vloek nou ook niet weer zomaar.

Lauren_
Berichten: 418
Geregistreerd: 23-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:39

Ninx schreef:
Lauren_ schreef:
Als je tot je oren in de oliebol zit is het erg opluchtend om een keer heel hard gvd te roepen. En ik vind dat iedereen daar lekker vrij in moet zijn.


Tuurlijk, in je eigen huis mag je jezelf helemaal stijf schelden hoor...
Maar als je dat op straat doet ga ik toch denken dat je teveel hebt gezopen, niet helemaal 'fris' bent, of uit Tokkieland komt...

Wat jij denkt daar veeg ik mijn billen mee af. kan mij echt niet schelen wat een ander vind.

Sunrise_

Berichten: 5036
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:39

spettic schreef:
Of iemand nu een vaderband met God heeft of wat dan ook, en of je in God geloofd of je vind het een fabel al dat christelijke gedoe, feit blijft dat het kwetsend is voor een groep in onze samenleving. En wanneer je graag ziet dat het er in de samenleving een stuk vriendelijker uit gaat zien en dat men verdraagzamer is/word naar elkaar toe, dan zul je toch bij jezelf moeten beginnen lijkt mij.

Daar wil ik graag aan toevoegen dat dat vanuit jezelf moet komen en dat ik persoonlijk niet snap waarom sommige mensen de drang voelen anderen hierop aan te spreken. Leven en laten leven lijkt me.

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:41

Sunrise_ schreef:
spettic schreef:
Of iemand nu een vaderband met God heeft of wat dan ook, en of je in God geloofd of je vind het een fabel al dat christelijke gedoe, feit blijft dat het kwetsend is voor een groep in onze samenleving. En wanneer je graag ziet dat het er in de samenleving een stuk vriendelijker uit gaat zien en dat men verdraagzamer is/word naar elkaar toe, dan zul je toch bij jezelf moeten beginnen lijkt mij.

Daar wil ik graag aan toevoegen dat dat vanuit jezelf moet komen en dat ik persoonlijk niet snap waarom sommige mensen de drang voelen anderen hierop aan te spreken. Leven en laten leven lijkt me.

Bedoel je dat persoonlijk Sunrise? Dat van mensen die die drang voelen

vertrouwen is de basis voor een goede samenwerking

veerledec

Berichten: 6687
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:41

Lauren_ schreef:
Ninx schreef:


Tuurlijk, in je eigen huis mag je jezelf helemaal stijf schelden hoor...
Maar als je dat op straat doet ga ik toch denken dat je teveel hebt gezopen, niet helemaal 'fris' bent, of uit Tokkieland komt...

Wat jij denkt daar veeg ik mijn billen mee af. kan mij echt niet schelen wat een ander vind.

Je snapt wel dat je met deze houding volledig voldoet aan de definitie van 'asociaal'?

Ninx

Berichten: 14567
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:42

Lauren_ schreef:
Wat jij denkt daar veeg ik mijn billen mee af. kan mij echt niet schelen wat een ander vind.


Ik voorzie op deze manier inderdaad geen innige vriendschap tussen ons ontstaan ;-)
Ook op schrift ben je niet heel subtiel... het is duidelijk dat je er geen moeite mee hebt je iets 'intenser' te uiten.
Ik vind dat jammer, maar zo te lezen is er geen opening tot een dialoog.

Lauren_
Berichten: 418
Geregistreerd: 23-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:42

Lekker belangrijk. Wat zou het mij boeien wat een ander van mij vind? Leg me dat eens uit?

In het dagelijks leven ben ik gezien mijn maatschappelijke status erg diplomatiek. En wat een ander daar van vind laat mij ook volledig koud.
Laatst bijgewerkt door Lauren_ op 21-02-12 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunrise_

Berichten: 5036
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:43

spettic schreef:
Bedoel je dat persoonlijk Sunrise? Dat van mensen die die drang voelen

Nee hoor, in het algemeen.

Electra63

Berichten: 17808
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:44

Veerleduc,
Wat is dan precies de definitie van asociaal?

Misschien doet Lauren vrijwilligerswerk, geeft ze geld aan goede-doelen, is ze een goede moeder, werkt en poetst ze en doet ze boodschappen voor haar oude buurvrouw?

ik vind het altijd wel grappig dat mensen kunnen oordelen aan de hand van zoiets of iemand asociaal is :D

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:44

Lauren_ schreef:
Lekker belangrijk. Wat zou het mij boeien wat een ander van mij vind? Leg me dat eens uit?

Eh.....Zullen we sociaal blijven?

vertrouwen is de basis voor een goede samenwerking

Ninx

Berichten: 14567
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:44

Sunrise_ schreef:
spettic schreef:
Of iemand nu een vaderband met God heeft of wat dan ook, en of je in God geloofd of je vind het een fabel al dat christelijke gedoe, feit blijft dat het kwetsend is voor een groep in onze samenleving. En wanneer je graag ziet dat het er in de samenleving een stuk vriendelijker uit gaat zien en dat men verdraagzamer is/word naar elkaar toe, dan zul je toch bij jezelf moeten beginnen lijkt mij.

Daar wil ik graag aan toevoegen dat dat vanuit jezelf moet komen en dat ik persoonlijk niet snap waarom sommige mensen de drang voelen anderen hierop aan te spreken. Leven en laten leven lijkt me.


Tja, 'vroeger' corrigeerde men elkaar nog wel eens...
Tegenwoordig is men bang een gebroken bierfles in de nek te krijgen wanneer men eerlijk zegt zich te storen aan hevig schelden.

Ik zou het prettig vinden wanneer mensen elkaar iets meer zouden respecteren, elkaar helpen, maar ook elkaar corrigeren...
Maar alleen al op een forum lijkt dat tamelijk hopeloos....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, Excalibur, Hannanasjuh, Hiraeth, Jette, Relserk, Saranghea en 49 bezoekers