hangen op het bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

hangen op het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-02 16:35

Hallo,ik heb een fjord die nogal op het bit hangt,
ik heb heel veel geprobeerd om het af te leren,van die hele moeilijke oplossingen.
Op dit moment helpt het het beste om gewoon met een lang teugeltje te rijden en de teugels af en toen licht op te pakken en dat op te bouwen.
Maar heeftiemand nog tips voor mij hierover??
XXX Lindy


Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 19:51

Als jou paard op je hand hangt, moet je hem juist meer naar je hand rijden. Dus goed aan 't been, veel overgangen. En zorgen dat ie geen houvast heeft aan je handen, beetje spelen (niet zagen!). Helpt dit niet, dan kun je proberen om heel consequent elke x dat ie gaat hangen ontzettend boos te worden, tik met de zweep/ flinke schop. Je fjordenbeest probeerd immers onder het werk uit te komen, hij wil nix-doen. Hij mag waarschijnlijk al 23 uur per dag doen wat ie zelf wil, dus die tijd dat je dr op zit mag ie best zn best doen. Suc6!

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 20:52

Ik sluit me helemaal bij concorde aan!
Mijn tinkerbeestje doet het ook, gewoon goed je been eraan en opvangen op je buitenteugel als hij te hard wilt.

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 09:16

zoals hier al vaker is gezegd, als een paard kan gaan hangen, wordt hem/haar iets gegeven om te hangen. Dus áls t paard gaat hangen zou ik de teugels losgooien, hij heeft 4 benen dus kan best zelf lopen en zn eigen hoofd dragen, dat hoef jij niet voor m te doen!

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-02 10:10

Ja,dat doe ik ook steeds,ik rijd veel aan de lange teugel en daar word het wel beter van!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 15:57

dus gewoon rustig doorgaan daarmee als je nu al merkt dat het helpt. Als het ver genoeg verbetert ben je er op n gegeven moment lekker vanaf!

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

littleroosie

Berichten: 6052
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 17:49

Gewoon je teugels op maat houden en normaal rijden. Gaat hij weer hangen dan in een keer je teugels losgooien, dan heeft ie in 1 keer niks meer, dan denkt die de volgende keer wel 2 x na!

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+4

RemyBroersma
Berichten: 12
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 19:44

Ja,dat helpt wel bij hele jonge pony's,maar niet bij stevige fjorden hoor.


robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 20:18

Halfe ophouding maken. Veel voorwaarts rijden en veel overgangen maken.

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 20:57

Hoi,

Inderdaad; als je paard op de teugels hangt, dan geef jij hem ook iets om aan te hangen. Op het moment dat hij weer zwaar wordt; met 2 handen tegelijk een ophouding maken (misschien ook je zit gebruiken als ie niet zo voorwaarts is). Dus kort maar krachtig zijn ! Niet lang aanhouden die ophouding, maar kort hand flink sluiten (eventueel klein beetje optillen) en meteen weer los. Niet te grof, maar wel duidelijk. Dus fractie van een seconde eigenlijk.

Ik denk, dat wanneer je telkens je teugels helemaal losgooit, je volgens mij nooit aan dressuurmatig rijden toekomt. En wanneer je ze weer aanneemt zal je paard waarschijnlijk weer van voren af aan beginnen. Schijnheilig

Ik zou hem door middel van deze korte (!) loslatende ophouding vertellen, dat jouw hand er niet is om aan te hangen.
Knipoog
Veel succes.
DianaL

Je paard is je spiegel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 7 bezoekers