Achter de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Achter de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-02 21:57

Wie helpt me even? Ik heb door vakantie een paar weken geen les en nu gaat m'n paard opeens te diep lopen. Ik heb het jaren geleden ook al eens gehad, maar weet niet meer hoe ik het op moet lossen. Ik probeer al om veel overgangen te maken en goed bij te drijven, maar dat helpt toch niet genoeg. Ze is heel licht in de hand, dus het is ook niet zo dat ik haar achter de loodlijn trek.

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 23:57

Geef been en tegelijk een kleine ophouding iets naar boven toe.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 11:37

en als je met een losse teugel begint? En dan beetje bij beetje oppakken, en het hoofd zo hoog mogelijk houden.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-02 11:40

kim6815 schreef:
en als je met een losse teugel begint? En dan beetje bij beetje oppakken, en het hoofd zo hoog mogelijk houden.


Dat lang laten is misschien een optie, ga ik proberen. Maar het hoofd zo hoog mogelijk houden? Ik weet wel dat ik in ieder geval niet m'n handen hoog moet houden, dat geeft alleen een nog sterkere valse knik.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 15:13

Hand voor en die neus er uit proberen te rijden. Trek vooral niet! En een hoge of lage halshouding heeft eignelijk weinig te maken met achter de teugel gaan hoor, een paard kan in zowel hoge als lage halshouding achter de teugel gaan.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 20:42

Ook met een lange teugel kan je paard te diep en achter de teugel lopen (die van mijn kan perfect op die manier in een krul lopen) licht contact houden, hand voor houden en proberen die neus eruit te blijven rijden...

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 08:15

Hangt er een beetje vanaf waarom hij achter de teugel loopt, uit je omschrijving haal ik dat je aanleuning altijd heel licht is dus zal je paard wat angst kunnen hebben voor het bit (misschien last van tanden?). In je training juist weinig overgangen rijden, hij moet vertrouwen hebben in je hand: in 1 (rustig)tempo blijven en proberen naar de hand toe te rijden. Als je overgangen rijdt dat met heel stille hand uitvoeren.

Indien je paard achter de teugel kruipt echt om aan het werk te ontkomen dan zou je ook kunnen proberen om juist een wat zwaardere aanleuning te nemen, daarmee even in de rondte te rijden en dan proberen of hij je hand volgt als je deze naar voren doet. Doe dit alleen als je zeker weet dat het paard geen angst/pijn voor het bit heeft omdat het anders alleen averechts kan werken.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-02 09:19

Bedankt voor de tip, ik heb geen gebitproblemen, het paard loopt altijd licht in aanleuning, maar wel constant. Ze probeert inderdaad aan het werk te ontkomen. Gisteren ging het al weer wat beter, lekker vlot voorwaarts gereden, gelukkig volgde ze m'n hand al weer wat meer naar voren.

Tallie1979
Berichten: 22746
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Achter de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 09:34

Kendra schreef:
Wie helpt me even? Ik heb door vakantie een paar weken geen les en nu gaat m'n paard opeens te diep lopen. Ik heb het jaren geleden ook al eens gehad, maar weet niet meer hoe ik het op moet lossen. Ik probeer al om veel overgangen te maken en goed bij te drijven, maar dat helpt toch niet genoeg. Ze is heel licht in de hand, dus het is ook niet zo dat ik haar achter de loodlijn trek.


Zorg dat hij aan het been komt! Hij gaat achter de loodlijn lopen omdat je hem niet scherp aan het been hebt. Niet aan zijn mond gaan trekken enzo! Verder zou je het kunnen proberen met een keertje niet direct aan de teugel laten lopen, maar hem eens goed de ruimte te geven in zijn hals.

Hoop dat je er wat aan hebt..

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 22:46

Die lichte aanleuning lijkt mij niet goed. Zo te horen wil jouw paard geen aanleuning nemen, hij wil niet duwen in je hand. Hij loopt dus voortdurend achter de teugel.

Om het op te lossen moet je hem met je been voorwaarts rijden en tegelijk je hand een beetje naar voren duwen. Net zo lang been geven, of zelfs een schopje als dat nodig is, totdat ie je hand mee naar voren volgt. Hij moet zich helemaal lang maken, het liefst met zijn neus over de grond. Wanneer die dat gaat doen kun je je hand weer meer laten staan bij het naar voren rijden met je been, waardoor je meer druk op het bit krijgt. Dan heb je een goede aanleuning. die mag best wel een beetje zwaar zijn.

Daarna kan je de aanleuning weer lichter maken door overgangen te rijden. Duw bij elke overgang (zowel naar een hogere gang als terug) je hand ietsje naar voren, zodat je altijd de hals op lengte houdt.

Succes!

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-02 23:26

Kirsti schreef:
Die lichte aanleuning lijkt mij niet goed. Zo te horen wil jouw paard geen aanleuning nemen, hij wil niet duwen in je hand. Hij loopt dus voortdurend achter de teugel.

Om het op te lossen moet je hem met je been voorwaarts rijden en tegelijk je hand een beetje naar voren duwen. Net zo lang been geven, of zelfs een schopje als dat nodig is, totdat ie je hand mee naar voren volgt. Hij moet zich helemaal lang maken, het liefst met zijn neus over de grond. Wanneer die dat gaat doen kun je je hand weer meer laten staan bij het naar voren rijden met je been, waardoor je meer druk op het bit krijgt. Dan heb je een goede aanleuning. die mag best wel een beetje zwaar zijn.

Daarna kan je de aanleuning weer lichter maken door overgangen te rijden. Duw bij elke overgang (zowel naar een hogere gang als terug) je hand ietsje naar voren, zodat je altijd de hals op lengte houdt.

Succes!


Zoals je kunt zien aan de datum is dit bericht al een paar weken oud en is mijn instructrice al lang terug van vakantie en het probleem gelukkig al lang verholpen. Op zich klopt 75% van je verhaal - alleen heb ik een paard dat niet met de neus over de grond moet lopen want ze is enigszins op de voorhand gebouwd. En mijn paard loopt echt niet voortdurend achter de teugel - een lichte aanleuning hoeft echt niet altijd problematisch te zijn. Het is het verhaal dat de ene twee emmers water in z'n handen heeft en de ander maar twee pakken koffie. Ik heb ook nog nooit gehoord dat een paard moet duwen in je hand - lijkt me ook absoluut geen goede zaak! Maar voor 't overige klopt je verhaal aardig, alleen had je ook kunnen lezen dat halverwege dit topic het probleem was opgelost.

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 23:34

Oh sorry, nou ik ben blij dat het probleem al is opgelost. Ik zit zeker te slapen.

Een paard moet toch echt willen duwen in je hand, dat heet aanleuning. Tenminste, dat is het paard zijn deel in de aanleuning. Aanleuning moeten paard en ruiter namelijk samen tot stand brengen!

En ik zei ook niet dat de aanleuning zo zwaar moet zijn als twee emmers water, dat lijkt me erg overdreven. Te licht is zeker niet goed. Maar twee pakken koffie klinkt wel goed.
Als het maar geen extra light koffie is Knipoog

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-02 09:28

Kirsti schreef:
Oh sorry, nou ik ben blij dat het probleem al is opgelost. Ik zit zeker te slapen.

Een paard moet toch echt willen duwen in je hand, dat heet aanleuning. Tenminste, dat is het paard zijn deel in de aanleuning. Aanleuning moeten paard en ruiter namelijk samen tot stand brengen!

En ik zei ook niet dat de aanleuning zo zwaar moet zijn als twee emmers water, dat lijkt me erg overdreven. Te licht is zeker niet goed. Maar twee pakken koffie klinkt wel goed.
Als het maar geen extra light koffie is Knipoog


Gewoon Roodmerk, niks extra light. Ik vind het trouwens vreemd dat je dat duwen noemt, een paard 'leunt' op het bit, maar mag toch nooit in je hand duwen, omdat het paard op z'n eigen benen moet blijven lopen en anders jouw hand als 'vijfde been' gebruikt. Maar ach, aan de andere kant, wat kun je nu duwen aan een pakje koffie - misschien is het gewoon een verschil in de manier waarop we dingen omschrijven en bedoelen we hetzelfde.

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 23:03

Tja leunen of duwen, het zijn maar woorden. Ik denk wel dat we allebei hetzelfde gevoel bedoelen.
Alle woorden kunnen verkeerd opgevat worden. Leunen zou verward kunnen worden met hangen. Duwen met trekken. Maakt niet uit.