karuna schreef:
Als hij gaat zweten is het veel te warm voor hem, en hij zweet erg snel. Alleen het zijn zo n goed ademende dekens dat ik zijn liezen als referentie gebruik in combinatie met temperaturen en jarenlange ervaring zo bij hem met testen, uitproberen en soms erg fout gaan

zijn temperatuur moet tussen de 37,6 en 37,8 blijven. Erboven is te warm eronder te koud, dan is hij ook stijf en knakkerig met lopen.
Ik weet niet of dit bij elk paard kan, ik word vaak ook voor compleet gek verklaard en stom omdat hij zo ziek zou worden omdat het tegen alle gebruiken ingaat. We hebben in het begin wel eens geprobeert zijn vacht te remmen met een deken, compleet kansloos.arm dier stond zich gek te zweten onder 400 gram buiten met een mega dikke vacht.

Ik verklaar je igg niet voor gek. Vroeger zelf bij een pony in wintervacht ook bij temp onder de 0 graden een Bucas Rain opgelegd en boven de 5 graden weer af. Ging altijd prima. Maar vroeg het me juist mbt een shet af, die zit toch wel dikker in de vacht dan een Welsh K. En een Tinker heeft idd een behoorlijke vacht, dus wel vergelijkbaar denk ik.
Temperatuurde jij je paard dan steeds als je een deken op legde?

Mijn paard met vacht kan het ook behoorlijk warm hebben onder dek, dus vandaar dat ik met vele verschillende dekens werk in vele verschillende soorten diktes.

Bij die vorst vorige week had hij het echter koud, zelfs onder een 300 grams, waar hij normaal wel mee weg kwam voorgaande jaren. Dus hij had deze twee weken een onderdeken er bij. Die vacht van hem rem je ook niet met een dek. Zijn papa stond (voorheen) wel de hele winter in zijn zomervacht onder dek. Best apart.