Paard met geamputeerd been

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Paard met geamputeerd been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-02 11:44

Het stond ook in de laatste bit: een paard met een geamputeerd been, dat sindsdien met een prothese door het leven gaat.

Een foto van Barnaby vind je hier:

http://story.news.yahoo.com/news?tmpl=s ... q.html&e=2

Vraag: als dit voor meer paarden mogelijk zou zijn, o.a. voor je eigen paard in geval van hoefkatrolontsteking o.i.d., zou je een amputatie overwegen of het dier uit zijn lijden laten verlossen?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 11:54

Uit zijn lijden verlossen!

No doubt.

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 11:59

Tja, klinkt wel leuk, zo'n prothese.. maar het is vast onbetaalbaar....

someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 12:05

Ik zou mijn paardje ook zen lijden verlossen.Wat voor een leven heeft zo'n paard als hij ocharme niet eens fatsoenlijk kan lopen.
Groetjes Julie

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 12:20

someone schreef:
Ik zou mijn paardje ook zen lijden verlossen.Wat voor een leven heeft zo'n paard als hij ocharme niet eens fatsoenlijk kan lopen.
Groetjes Julie


Kun je ook zeggen wat voor een leven heeft een kind als die ocharme geeneens fatsoendelijk kan lopen?
Valt volgens mij heel goed mee te leven, heb ooit een pony gezien waar het achterbeen was van geamputeerd. Die liep even goed met 3 als op 4 benen...(springen en rijden enzo zat er niet in natuurlijk, maar ze werd gebruikt als fokmerrie en kon keurig de kudde bijhouden ook in volle galop)

Of ik het zou doen weet ik niet, als het om een achterbeen gaat zou ik er misschien nog eens over nadenken, maar een voorbeen..daar staat zoveel gewicht op dat me dat niet echt lekker lijkt voor zo een paard...
Ik denk ook dat ik hem uit zijn lijden zou verlossen er komen toch ontezettend veel complicaties aan te pas waarschijnlijk...nee ik laat hem uit z'n lijden verlossen.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 12:21

Dit zou k een paard dus echt nooit kunnen aandoen!!!
Wat voor een toekomst heeft dat paard nou, zijn verdere leven met zo'n ding rondsjouwen. Nee, dan kunnen ze beter in de paardenhemel zijn om lekker met 4 benen reond te rennen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 12:23

Wie is hier nou eigenlijk mee geholpen? Het paard of de eigenaar?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 12:27

laurake"]
[quote="someone schreef:
Ik zou mijn paardje ook zen lijden verlossen.Wat voor een leven heeft zo'n paard als hij ocharme niet eens fatsoenlijk kan lopen.
Groetjes Julie


Kun je ook zeggen wat voor een leven heeft een kind als die ocharme geeneens fatsoendelijk kan lopen?
[/quote]

Vind ik geen vergelijk.....
Dieren staan niet gelijk aan mensen, je moet wat dat aangaat echt onderscheid maken.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 12:45

En een kind begrijpt waarom hij een prothese krijgt. Probeer het een paard maar eens uit te leggen.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 12:47

Nee dank je.. Hou mijn beestjes het liefst zo lang mogelijk bij me, maar wél omdat zij het nog leuk hebben, en niet omdat ik maar geen afscheid kan nemen.
Vind dat je niet te veel moet gaan knutselen aan een beest..

pablo

Berichten: 14
Geregistreerd: 06-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 13:33

bij mij gaat het wel gebeuren, mijn paard gaat uit zijn lijden verlost worden. hij zit vol tumoren. bij zijn oog. ik heb hem nog niet eens een jaar. november 2001 gekocht! als je vragen hebt stuur dan een priveberichie of kijk op mijn profiel.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 19:46

hey,

ik zou het bij mijn paard nooit laten doen, ik vind het eigenlijk et zlefde als "batje".
Wat verg zeg, pablo, om je paard af te mnoeten maken.....sterkte!

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 19:57

Margreet schreef:
Wie is hier nou eigenlijk mee geholpen? Het paard of de eigenaar?


Goede vraag, Margreet Knipoog

Het is misschien moeilijk om te kiezen, maar je moet doen wat het beste voor je paard is vind ik. Ook als dat 'inslapen' betekent vind ik, je moet niet alleen aan jezelf denken. Het paard moet ook nog een goed en gelukkig leven kunnen hebben...

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 20:41

Tinne"]
[quote="Margreet schreef:
Wie is hier nou eigenlijk mee geholpen? Het paard of de eigenaar?


Goede vraag, Margreet Knipoog

Het is misschien moeilijk om te kiezen, maar je moet doen wat het beste voor je paard is vind ik. Ook als dat 'inslapen' betekent vind ik, je moet niet alleen aan jezelf denken. Het paard moet ook nog een goed en gelukkig leven kunnen hebben...
[/quote]

Hier sluit ik mij bij aan!

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 20:55

Ik zou het echt niet weten wat ik zou gaan doen... Het beestje in laten slapen terwijl het nog een leuk leven kan hebben of het beestje in laten slapen omdat het geen leven meer heeft.

Ik denk dat ik eerst wil weten hoe de beestjes die al een prothese hebben rond huppelen als hun karakter ed nog hetzelfde is gebleven waarom niet?!

Ik heb op tv laatst ook een geitje met een pootje minder gezien... leek er geen last van te hebben dus ik weet het echt niet...

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 21:00

Ik heb mijn 6 jarige kwpner uit zijn leiden gehaald door hem op een zeer paard vriendelijke manier te laten in slapen.
Ik zou niet gekozen hebben voor een prothese !
Is het uitstellen van executie? Is het paard er wel gelukkig mee?
Er werd mij aan geboden door de veearts om de zenuwen door te snijden, eigenlijk is dit verboden! Ik heb alles na gevraagt en ook deze optie vond ik niet echt paard vriendelijk. Ik zou het kunnen doen om het paard langer bij mij te kunnen behouden, maar of ik het paard er gelukkig mee maak is een andere vraag helaas kunnen we het hun niet vragen. Ik was van mening het paard voor mijn plezier niet langer te laten lijden omdat ik door zijn pijn helemaal geen plezier er aan onder vond, hem zo naar en door de wei te zien strompelen. Dit paard zal nooit weg gaan uit mijn geheugen en zal altijd bij me blijven!

Maar goed iedereen heeft zijn eigen mening, mijne is dat ik er niet voor zou kiezen. Paarden zijn vlucht dieren stel dat een paard in de wei op hol slaat en die prothese laat los of iets, tjeeeeeee ik wil zoeist niet zien hoor dan schieten de tranen toch in je ogen.

Monique

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 08:19

Ach waarom niet. De techniek verbeterd met het jaar en daar horen deze toepassingen ook bij. Zo gek vind ik het nog niet.

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 13:44

ligt eraan of hij pijn heeft of niet zo niet zo ik het wel doen en lekker op de wei zetten met mooi weer, jij wilt toch ook niet dood als je er geen ast van hebt

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 01:34

Als mijn paard met prothese gewoon in de wei kan, lekker grazen en verder geen pijn heeft? PROTHESE!!!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 01:48

chanickyo schreef:
ligt eraan of hij pijn heeft of niet zo niet zo ik het wel doen en lekker op de wei zetten met mooi weer, jij wilt toch ook niet dood als je er geen ast van hebt


En hoe weet je dat? Zal jouw paard dat vertellen, dat hij die prothese niet erg vindt?

Ik zou kiezen voor inslapen. Noch ik, noch mijn paard is met een prothese geholpen. Wat Tinne zegt, kiezen wat het beste is voor je paard. Helaas kan je paard je dit niet vertellen, dus moet jij die goede keus voor je paard maken.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 09:46

XoNo"]
[quote="chanickyo schreef:
ligt eraan of hij pijn heeft of niet zo niet zo ik het wel doen en lekker op de wei zetten met mooi weer, jij wilt toch ook niet dood als je er geen ast van hebt


En hoe weet je dat? Zal jouw paard dat vertellen, dat hij die prothese niet erg vindt?

Ik zou kiezen voor inslapen. Noch ik, noch mijn paard is met een prothese geholpen. Wat Tinne zegt, kiezen wat het beste is voor je paard. Helaas kan je paard je dit niet vertellen, dus moet jij die goede keus voor je paard maken.
[/quote]

En hoe weet jij dan, dat inslapen de goede keus is?

Ik weet dat als je je paard goed kent, je echt wel kunt merken of ze pijn hebben.
Ik denk dat het per paard/eigenaar heel verschillend zal zijn. 1 ding weet ik bij Jeddah zeker, als ze nog lekker kan grazen in de wei, dan blijft ze, klaar.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-02 10:51

Sommige paarden zijn bikkels hoor. Zelfs al ken je ze door en door, ze blijven je verbazen. En als je zelf ergens chronische pijn hebt, leer je die tot op bepaalde hoogte ook ignoreren. Dat betekend niet dat je geen pijn hebt. En dat zal hetzelfde zijn voor een paard...

Dniesy

Berichten: 2140
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Hoorn (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 11:02

Ik zou hem ook gewoon uit zijn lijden laten verlossen...........

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 11:53

Margreet schreef:
Wie is hier nou eigenlijk mee geholpen? Het paard of de eigenaar?

Het paard.