Wat te doen met pensionklanten

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Wat te doen met pensionklanten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-02 22:21

Ik ben nog niet zo heel lang op bokt,maar toch heb ik al vele keren stukjes gelezen over goede en slechte stalling.
Graag zou ik het nu eens over de pensionklanten willen hebben
Wij hebben een stal in Heiloo.Niet zo een vreselijke luxe maar onze paarden en die van de klanten worden goed verzorgd.Komen er iedere dag uit ,worden 5x per dag gevoerd ,worden door de klanten zelf uitgemest maar dat weten ze als ze bij ons op stal komen.
Heel lang hebben we zonder stalcontracten gewerkt omdat ik vind dat alles eigenlijk in goed vertrouwen moet gebeuren.Nu hebben we Boos! de laatste maand 2x een voorval gehad waar we werden afgerekend op ons goed vertrouwen.Afgelopen week vertrok er een dame die aan iedereen verteld had dat ze wegging behalve aan ons.Het vervelende is dat ze weg is gegaan zonder de maand juli even af te rekenen.Gelukkig gaat bij ons alles via de bank dus heb ik bewijzen.Ik vind het alleen zo vreselijk vervelend.Het gevolg is dus dat wij per 1 augustus met contracten zijn gaan werken ,ook voor onze klanten die al 10 jaar bij ons staan.Zij nemen het gelukkig goed op,maar leuk vind ik het niet.Verder hebben we een ontzettend gezellige stal hoor dus daar hoor je mij niet over zeuren.
Ik ben erg benieuwd hoe dit bij jullie op stal is geregeld!


Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 22:31

nou bij ons op stal is het dus precies hetzelfde (duhu das logisch als je op dezelfde stal staat) nee hoor ik vind het wel handig zo'n contract dan heb je de dingen gewoon op papier staan en kunnen er ook geen misverstanden over komen (toch:?) maar goed ik vind het heel leuk op stal, en hoop dat dat zo blijft.

Maar waar ik eerst stond hadden ze ook geen contract hoor, dat was gewoon een boer die pony's gingen soms naar buitenw erden 1 kee rin de week uitgemest, kregen geen biks alleen 3 keer per dag hooi, maar kwamen wel zomers dag en nacht op het land, nou dat was het niet echt luxe verder en zomers mocht je ook neit in de bak rijden omdat het dan zo stuifde, (tja dan sproei je hem toch ff Frusty )

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 22:49

Tot nu toen heb ik slechts een paar keer echte probs gehad met pensionklanten. Ik los dat op door met een maand de huur op te zeggen. Ik heb het dan natuurlijk niet over kleine probleempjes, die worden met praten gewoon opgelost, maar als het echt botst zet ik er een punt achter!
Bij mij betalen ze de stalling per maand vooruit, dan heb je achteraf nooit dat soort problemen als ze ineens zouden vertrekken.
De mensen die nu bij mij op stal staan staan er al resp. 12, 10, 9 en 5 jaar. Degene die er het kortst staat gaat komend jaar bij me weg helaas, maar ja, die krijgt een stal bij haar eigen huisje waar ze sinds kort is gaan wonen.......

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-02 22:56

Ze betalen bij mij dus ook een maand vooruit maar het komt wel eens vaker voor dat iemand wat later betaald en dat is helemaal niet erg .maar vertrekken zonder iets te zeggen en dan ook nog niet betaald hebben is natuurlijk niet goed voor het vertrouwen.Die maand opzegtermijn hebben ze bij mij ook maar als je dus geen contract hebt kun je ze eigenlijk nergens aan houden.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 23:58

Bij ons gaat het in goed vertrouwen. Ik sta op een redelijk grote stal met wel 15 pensionklanten denk ik. Ook hoeven wij niet vooruit te betalen. Wij moeten elke 1e van de maand het stallingsgeld betalen. Maar dus niets met contracten. Omdat ik nog niet veel ervaring heb met pensionstalling (dit is mijn eerste paard, en ik heb hem pas 4 maanden), weet ik dus niet of het handiger is om met een contract te werken.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-02 00:03

Wij hebben 12 jaar zonder al te veel problemen gewerkt.Het gaat dus inderdaad om het vertrouwen.Veel mensen vergeten dat het gewoon werk is waar je van probeert te leven.Het is trouwens wel werk voor 30 of 31 dagen per maand,12 maanden per jaar iedere dag,maar ik zou het voor geen goud willen missen.Hoef ook niet op vakantie.Maar het moet wel leuk blijven.En je moet krijgen waar je recht op hebt(waar je voor gewerkt hebt)

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 06:36

wij werken ook met een contract sinds een vervelend voorval. Het is vnl voor de formaliteit maar het moest echt toen er 2 jaar terug een paard afgemaakt moest worden omdat hij een gebroken poot op had gelopen door een trap in de wei. De eigenaar stelde de boer aansprakelijk. Na heel wat getouwtrekkerij heeft de boer uiteindelijk z'n gelijk gekregen en ook een contract op gesteld.

Niets zo charmant als een paard in her land.

Belker

Berichten: 15258
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 07:05

I ksta op een grote pensionstal, 65 stallen, waar niet met contracten wordt gewerkt. Ik baal daarvan. Ik heb liever een contract waarop ik de eigenaren kan aanspreken als blijkt dat dingen niet goed gaan. En dat gebeurdt te vaak.


Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 07:12

Bij ons op de manege werken ze ook met contracten. Hierin wordt naast de opzegtermijn ook meteen vermeld welke DA je hebt en de bijrijder(s) van het paard. Ook staat er een clausule in het contract dat de manege gerechtigd is om je DA in te schakelen als zij vinden dat het nodig is.

Die Hard Ijsselbokker #4
Montreux is my very own special friend

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 07:44

Ik sta nu bij een vriendin op stal en van contracten is bij ons geen sprake hoor Knipoog Alles gaat in goed overleg en op basis van wederzijds vertrouwen.

Bij de boer waar ik hiervoor stond heb ik ook 10 jaar gestaan zonder contract, maar die flikten mij juist steeds geintjes met prijsverhogingen, overschakelingen op ander voer, etc.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 08:08

Bij ons werken ze ook met contracten.
Het betalen gebeurt per eerste dag van de maand, en ik doe het wanneer mogelijk gewoon enkele dagen eerder, zo van: dan vergeet ik het niet, ben ik in ieder geval op tijd.
Een enkele keer komt het voor dat ik een paar dagen later ben.
We gingen halverwege juni t/m half juli op vakantie: dan betaal ik juli dus al voordat we op vakantie gaan, want om zo laat te betalen... krijg je er ook geen klachten over.

Wat de regels betreft: die zijn niet superstreng of zo, alleen wel dat men niet aan andermans spullen mag zitten zonder te vragen, ook niet 'even een borstel pakken', en dat je naderhand alles moet opruimen, aanvegen en je eigen stal indien nodig uitmest, dat doen ze niet voor je.

Sommige dingen kun je niet exact vastleggen.
Toen ik er kwam hadden ze nog maar weinig ervaring met rijpaarden, en ik wilde dus een redelijke bak om in te rijden.
Alleen hebben zij andere meningen over wanneer een buitenbak gesleept moet worden of niet, wanneer hooi te oud is of nog wel gegeven kan worden...
Dit soort dingen probeer je uit te praten, en te overleggen hoe het anders of beter kan.
Eventueel ben ik dan best bereid om te helpen dingen op te lossen.

Het hooi was vrij stoffig, de paarden hadden er echt last van, hoesten enzo. Nu help ik door het hooi nat te maken als ik er ben, als ik tijd heb ook voorraad voor andere paarden maken, en zo komen we een heel eind.

Verder is de biks die zij voeren niet echt 'genoeg' voor mijn paard, ik geef er dus zelf ook nog muesli bij, ik had liever gezien dat ze ander biks gingen voeren maar jah, het is geven en nemen met relaties. *LOL*

Door de muesli doe ik altijd zelf knoflookpoeder, en zet dit in porties klaar met emmertjes, zodat ze zo een emmertje door het bix 's morgens en 's avonds kan gooien, weinig gedoe dus.
Zo passen we ons toch wat aan.

Verder verwacht ik wel dat als er op het contract staat dat de paarden bijv. 3 x per dag gevoerd worden, o.a. 's avonds om 18.00 uur en 's avonds om 22.00 uur nog hooi, dat dit ook gebeurt.
Bij ons hadden ze op een warme dag de paarden in de wei laten staan en pas om 21.00 uur binnen, en dan meteen bix en hooi, wat ze normaal in twee keer gaven...
Een keer is niet erg, maar dit gebeurde vaker met het warme weer, en toen heb ik gevraagd of ze het niet meer wilde doen, want mijn paard moet zeer regelmatig gevoerd worden omdat-ie anders te mager wordt. Haha!

Ach ja zo zijn er altijd 'dingetjes' die overlegd moeten worden.
Waar je ook aan moet denken, is het priveleven van het gezin dat woont bij de stal.
Af en toe vind ik het als pensionklant best lastig inschatten: wat kun je maken en wat niet?
Stel je komt op stal en man en zijn vrouw zijn samen in een hevige discussie verwikkeld...
Dan ga ik er natuurlijk niet bij staan en vragen wanneer er nieuw stro komt, dat doe ik later wel.. Knipoog
Maar er zijn ook momenten waarop het totaal niet duidelijk is (zeker niet voor zo'n naief iemand als ik Bloos ) of je even 'iets kunt gaan vragen' of dat je net op een k..moment komt binnen stappen. Haha!

Wees als stalhouder duidelijk in hoever de klanten in je priveleven mogen komen.
Wil je normaal gesproken, of alleen een dag 'met rust gelaten worden', buiten de nodige mededelingen/vragen om, dan moet dat kunnen, maar begrijp ook dat er mensen zijn die in de beginperiode nog niet helemaal weten wat kan en wat niet kan, op het gebied van prive.

Veel succes met je pensionstal, als ik het zo lees is het prima geregeld bij jullie hoor!
Maak je geen zorgen om het feit dat er ineens contracten gemaakt moesten worden. Ik zou het als pensionklant heel goed begrijpen, en er totaal niet moeilijk over doen.
Paardeneigenaren in Heiloo: allemaal naar FlairS! *LOL*

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 09:45

Bij ons zijn ook geen contracten en gaat alles in goed vertrouwen.
Ik heb daar geen problemen mee, maar persoonlijk zou ik het zekere voor het onzekere nemen en toch een paar dingen vastleggen op papier. Gewoon om eventuele latere porblemen voor te kunnen zijn.
Het stalgeld betalen wij altijd aan het begin van de maand. Ik wacht de rekening niet af, ik heb gewoon geregeld dat er iedere maand aan het begin van de maand automatisch het stalgeld wordt overgemaakt. (Dus ook als ik op vakantie ben)

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 09:52

ik heb bij een stal gestaan waar het omgekeerde gebeurde,de afgesproken regels werden continue veranderd en het stalgeld verhoogd,toen ik dus bnaar een andere stal verhuisde was ikzelf errug blij met het aangeboden contract!nu sta ik weer op een stal zonder contract maar ik vind zo'n contract dus top:waarom:het schept duidelijkheid voor zowel de pensionklant als de pensioneigenaar!

soms is het beter om te zwijgen

lunlin
Berichten: 19
Geregistreerd: 07-08-02
Woonplaats: heiloo

Bij ons op stal..............

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 11:17

Hallo , Wij staan op de leukste stal van Noord- Holland en omgeving. En daar wordt het gewoon fantastisch gedaan. Knipoog Dus als je wilt weten wat het beste systeem is moetje eigenlijk daar is een kijkje nemen.

groetjes van lin en lun

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 11:20

ja of scroll even naar boven en lees het allereerste bericht van dit topic,;) Haha!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 11:36

ik heb vandaag ook een contract moeten tekenen voor mijn nieuwe stal. tja het is geen fijn gevoel, maar ik snap het wel. ik zou het ook zo doen denk ik.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-02 14:43

Ik zie dat het toch wel wat losmaakt,zowel bij de stalhouders als bij de klanten.Onze klanten maken er ook helemaal niets van dat ze een contract krijgen na zoveel jaar en geven ons groot gelijk(gelukkig)

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 15:21

Belker schreef:
I ksta op een grote pensionstal, 65 stallen, waar niet met contracten wordt gewerkt. Ik baal daarvan. Ik heb liever een contract waarop ik de eigenaren kan aanspreken als blijkt dat dingen niet goed gaan. En dat gebeurdt te vaak.


Precies, op de vorige stal waar ik stond hadden we totaal geen regels en geen contract. Daar is het ook op stukgelopen. Geen vaste tijden voor de wei, soms de paarden geen water of ze kregen niet de goede hoeveelheid voor en ga zo maar door.

Toen zijn mijn vriendin en ik naar een andere pensionstal gegaan. Daar hebben ze een stalregelement en je weet wat je moet doen en niet moet doen. De paarden hebben vaste tijden van voeren en weidegang en die weten ook waar ze aan toe zijn.

groetjes Susan

Het leven is een gebakje!

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 15:28

ik sta ook op een pensionstal waar er niet met contracten gewerkt wordt. Heb ik totaal geen problemen mee, alles gaat in goed overleg, er zijn vaste regels, en ik heb nog nooit problemen of meningsverschillen gehad. Als ik wat wil overleg ik gewoon even, meestal is er wel een mouw aan te passen.

Goedgekeurd onderschrift :)

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 15:43

ik sta met mijn paard in pension op een manege en daar wordt met een contract gewerkt. Dat vind ik heel logisch. Zeker als er zoveel paarden van zoveel verschillende eigenaren op stal staan. De betalingen van stalgeld gaan ook via de bank en dat is wel zo duidelijk.

Een vriendin van me, die haar paard bij een stal had staan waar er niet met contracten werd gewerkt en alles contant, zonder kwitantie, betaald werd, heeft daar best wel problemen mee gekregen.
Toen zij haar paard op een andere stal wilde neerzetten en dat een paar weken voor vertrek meldde, was de pensionhouder daar niet blij mee. Zij had het paard ook van hem gekocht en hij vond daarom dat het paard minstens een jaar bij hem op stal moest blijven staan. Daar was bij verkoop van het paard echter nooit over gesproken en er stond ook niets zwart op wit. Op de dag dat zij haar paard ging verhuizen, zei de pensionhouder dat ze de laatste maand stalling nog niet betaald had en dat ze haar paard niet mee mocht nemen. En mijn vriendin zei dat ze de stalling allang betaald had. Tja, niemand die iets kon bewijzen natuurlijk. En zij zat nog weken lang in de stress om dat de pensionhouder dreigde haar paard bij de nieuwe stal om te halen en mee te nemen, totdat ze laatste maand stalling betaald zou hebben. Niet echt een prettige situatie dus, had voorkomen kunnen worden met goede afspraken en een goede administratie.

smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 19:38

jammer dat het moet,maar een contract is de beste oplossing om problemen te voorkomen.
Zolang het goed gaat ,gaat het goed maar er hoeft maar 1 te zijn die het verziekt.
duidelijke afspraken op papier dat is de beste oplossing voor beide partijen.

De vorige stal waar ik stond was particuliere pensionstalling.
Hij vroeg steeds meer geld,mestte nooit uit(zat wel bij de prijs in)
Lieten paarden in het voorjaar in geile gras dus vaak koliek.Wat niet de mondelinge afspraak was.
Als er wat met een paard was ,dan zei hij niets wat niet weet wat niet deert.
Dus je werd ook niet op de hoogte gesteld wat er met je paard gebeurde.
Nee afspraken op papier veel beter.

leef je droom, droom niet je leven.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 19:47

Wij hebben maar 1 pensionklant die wel 2 paarden hier heeft staan.
We hebben geen contract maar hij betaald ook helemaal niks. In ruil voor de stalling zorgt hij voor hooi en stro, wat ik dus weer gebruik voor mijn paarden. Ook als er dingen kapot zijn maakt hij het, en als ik ergens heen moet rijd hij met de trailer, echt een superoplossing!

boemel

Berichten: 8273
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 21:51

Wij hebben (nog) geen contract, maar ik denk wel dat het komt. Er zijn toch al best wat problemen geweest met pensionklanten die niet wilden betalen, vooral bij klanten die hun paard daar te koop hadden staan. Ik vind het niet erg om een contract te tekenen, dan weten tenminste beide partijen waar ze aan toe zijn. We hebben wel stalregels, zoals: kruiwagen leeg achterlaten, rommel opruimen, radio uit als je weggaat. Maar zulke dingen spreken eigenlijk voor zich zelf.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 22:08

dat kruiwagen legen mocht er misschien ook wel in bij ons, je moet best wel vaak zelf een kruiwagen legen die jij niet gebruikt heb, nou is 1 keer niet erg (vind ik) maar als het zo vaak gebeurt is het niet echt leuk meer

Alvaron

Berichten: 1763
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 13:01

Bij de eerste stal (trainingsstal) waar ik stond, heb m'n paard daar ook gekocht, was de enige voorwaarde dat ik 'm daar niet weghaalde totdat hij was afbetaald. De afbetalingsregeling was contractueel vastgelegd. In totaal heb ik daar 8 jaar gestaan met veel plezier.

Sinds 1999 staat mijn paard nu in pension op een boerderij. Er is een huurovereenkomst voor 1 paardenbox en in die overeenkomst staan ook vastgelegd de opzegtermijn (2 maanden), de weidegang en nog wat zaken. Die opzegtermijn geld voor beide partijen alleen proberen de mensen die weg gaan er toch iedere keer weer onderuit te komen. En laatst waren er mensen die hun paard een maand ergens anders hadden neergezet, maandje vakantie zeg maar. Wilden ze voor die maand 't stallingsgeld niet betalen Verward. Sorry hoor, maar dat snap ik niet. Als je een maand met vakantie gaat betaal je toch ook de huur van je huis door? Frusty

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 3 bezoekers