zadel voor 'dikbilkip'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LucyB

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Sint Jacobiparochie, Friesland

zadel voor 'dikbilkip'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-02 23:00

Ik wil graag een westernzadel maar buiten dat het mijn paard moet passen, moet ik er ook fatsoenlijk in passen Haha!
welke maat is het grootst wat zitvlak betreft ?? Als ik in een 16 inch westernzadel zit, dan zit ik met mijn bovenbenen net niet lekker, als ik dan zou gaan draven heb ik blauwe bovenbenen door de zijkanten van de horn Clown (dit heb ik dus al een keer meegemaakt). Mijn veelzijdigheidszadel is 18 inch en ik ben wel te dik maar niet echt gigantisch en toch werkt het niet bij mij, wat nu ?? Verward Ik heb geen verstand van de maten van westernzadels, kan iemand mij meer vertellen hierover Party!! ?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 23:14

Probeer de zoekfunctie eens. Er zijn hier op western al diverse topics over begonnen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 23:17

Kwestie van zitten en passen. De ene 16 inch is de andere 16 inch niet. En het is de bedoeling dat je doorzit, en niet lichtrijdt...

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 00:01

Als je met je bovenbene de horn raakt, is het zadel echt te klein. Je kunt dan eens een 17 inch of misschien nog groter proberen. De inchmaat is namelijk voor je kontmaat. Is die flink, dan groter dus. 16 inch is vrij algemeen. Ik heb voor de verzorgster van mijn wpn-ner (ook in het bezit van een flinke bilpartij, een Wintec besteld, maar dan een 17 inch. Hoop dat dat zadel een beetje past....In de ruimte is het in ieder geval goed leven, moet je maar denken...

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 00:02

Cassidy schreef:
Kwestie van zitten en passen. De ene 16 inch is de andere 16 inch niet. En het is de bedoeling dat je doorzit, en niet lichtrijdt...


Niet lichtrijden??????? Ik moet zeggen dat ik tijdens de training niet alleen jog, maar ook veel "draaf" (en dus lichtrijd)! En tevens is het tijdens een buitenrit wel heel fijn als je lekker kunt lichtrijden...

Maar idd, gewoon gaan passen, als je flinke bovenbenen hebt, ligt het niet alleen aan de maat van de zit, maar ook aan de hoeveelheid ruimte tot de "pommel". En dat verschilt per type zadel.

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 00:05

Enne...Cassidy...lichtrijden is niet verboden hoor! Ik rij altijd licht de eerste 10 a 20 minuten, dan pas verzamelen en doorzitten..Bovendien is het tijdens buitenrijden in flinke draf ook veel prettiger.....

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 01:34

Ik rijd nagenoeg nooit licht, omdat ik liever doorzit. Maar ik vind ook dat het niet verboden is hoor Lachen Maar ik denk dat Cassidy het meer bedoelde ivm het passen van het zadel.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 10:04

Juist XoNo, dat bedoelde ik. Met het warmrijden rijd ik ook liever licht, lijkt me zomaar beter voor de rug, en ik zit ook lekkerder als ze haar rug een beetje geeft. Maar met passen moet je niet kijken of je makkelijk kunt lichtrijden. Ligt aan het zadel, maar in een reiner lichtrijden is geen pretje.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 07-08-02 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 10:09

Ondanks dat de 16" voor de meesten een standaardmaat is zit er toch heel veel verschil in. Heb je nl een roping/ranchzadel dan is de zitting zo goed als vlak, terwijl bij een reiningtype de voorkant duidelijk omhoog loopt. Voor steviger mensen kan dit idd een probleem geven.
Verder moet je niet altijd kijken naar de zitmaat, maar vooral ook naar de bovenbeenmaat. Dit meet je ter hoogte van de basis van de swell en de cantle.
Doordat de cantle en de swell (voor en achterkant) in diverse graden ten opzichte van elkaar kunnen zijn bevestigd (dus de voorkant helt naar buiten en de achterkant ook) kun je dus een duidelijk verschil in cm's krijgen. Voor de steviger bovenbenen een weldaad.

Natuurlijk kun je een 17" of zelfs 18" zitting krijgen, maar bedenk wel dat deze langere zadels ook op een langere boom gebouwd zijn. Dus heeft je paard een langere rug nodig om hier goed onder te passen.

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 14:34

Nou ik ben ook gezegend met een grotere kont hoor Knipoog en ik rij met een Continental Classic Reiner (roundskirts) van 17 inch. Zit prima, m'n billen hebben alle ruimte, ik kan erop lichtrijden en het past geweldig op m'n paard. Ik heb geen al te lang paard, maar mijn zadel van 17 inch past prima op haar. Ik heb iemand laten komen om een zadel te laten passen op haar, wat perfect moest liggen en waar ook ik super in zou zitten. Hierin zijn we dus geslaagd Haha!!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 17:06

Citaat:
Ondanks dat de 16" voor de meesten een standaardmaat is zit er toch heel veel verschil in. Heb je nl een roping/ranchzadel dan is de zitting zo goed als vlak, terwijl bij een reiningtype de voorkant duidelijk omhoog loopt. Voor steviger mensen kan dit idd een probleem geven.


mmmm misschien dat ik daarom een ranch zadel lekkerder vind zitten dan mijn crates.
Zeg niet dat mijn crates niet goed is maar daar zit ik dus ook met mijn boven benen soms tegen de voorkant aan. Ik heb een 16 inch.
Maar als paard weer goed is........ Kwijl komt er een ranch zadel ofzo.