Wat doe ik fout?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Wat doe ik fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-02 14:41

Mijn paard heeft de neiging "op de kop" te lopen.
Ik zag dat in het begin niet in. "het was tenslotte een leuk plaatje", nu zie ik sinds een tijd in, dan het niet voor het plaatje rijden is, maar dat je je paard van achter naar voor moet rijden.

Ik draaf aan (altijd rechtsom beginnen), hand voor , been aan, niets aan de hand.
Op een gegeven moment gaat hij loslaten aan de voorkant, en "zakt" als het ware in de aanleuning. Nog steeds niets aan de hand. Hand veranderen, nog steeds ok. }>

Dan ga ik weer terug naar de rechterkant en dan begint het; hij gooit zijn kont naar binnen. Het probleem is (denk ik) dat ik terugwerk met mijn rechter (=binnen)hand en daardoor zijn kont naar binnen trek. Boos!
Ik probeer dan rechts te ontspannen en links er meer bij te vragen, maar dan loopt hij dus helemaal met stelling naar links op de rechte lijn Verdrietig

Verder: de aanleuning is niet helemaal stil. Elke keer doet hij in één keer zijn hoofd omhoog (niet helemaal eruit, maar net ertegenaan). Ik weet niet precies hoe ik dat oplossen moet.

Ik heb wel privéles, maar ze is voorlopig even op vakantie, dus probeer zo via bokt wat tips te krijgen.


IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 15:37

die van mij heeft ook de neiging op de kop te gaan lopen.
Nu zei mijn instructrice dat ik meer moest bijdrijven en voor tegenhouden, dat ze dan wel meer van achteren naar voren komt. Maar voor mirage is het allemaal nog erg nieuw en ze vindt het ook allemaal nog wel wat moeilijk dus.....

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 21:48

probeer eens lange rechte lijnen te rijden, liefst op de binnenhoefslag zodat je geen bakrand als leuning hebt. Recht proberen te maken door de voorhand voor de achterhand te plaatsen. probeer met je binnenbeen zijn kont er recht onder te drukken ipv omgekeerde stelling te vragen. Succes!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-02 07:55

Het probleem alleen is dan dat als ik geen aanleuning heb op mijn buitenteugel het me ook niet lukt om hem daar tegenaan te rijden.
Dus als ik hem met mijn binnnenbeen eronder probeer te drukken, dan zwaait hij uit over de buitenschouder omdat ik daar geen aanleuning/nagevelijkheid heb

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 08:53

Ik denk dat je probleem niet zozeer in de aanleuning op je bit zit, maar meer te maken heeft met het rechterachterbeen. Het paard wil liever dat rechterachterbeen niet onder de massa zetten, dat heeft vooral te maken met de natuurlijke scheefheid van je paard en zijn aanleg voor linksom is sterker. Die scheefheid opheffen en maken dat het paard op alle 4 de benen gaat lopen, dat heet rechtrichten. Als jij je paard op alle 4 benen kan laten lopen, komt die aanleuning eigenlijk veel makkelijker, zeker als je je hand stil kunt houden en niet met gemene handjes terug gaat zitten werken..

In dit geval kan je een heleboel bereiken op een volte, door inderdaad niet aan die rechterteugel te gaan zitten pulken, want dan valt hij gewoon over het linkerschouder onder je weg. Je wilt de linkerschouder begrenzen met je buitenteugel, en met je binnenbeen de buiging in het lichaam maken. Probeer de voorhand dus voor de achterhand te houden. Op deze manier kan je ook een schoudervoor-oefening gaan proberen. Tempo wisselingen in draf op de rechterhand kunnen helpen, maar ook galop, juist weer op de linkerhand.
Houdt er rekening mee dat dat rechterachterbeen dus bij jouw paard de zwakste schakel is....je mag het dus niet overdrijven, want dan krijg je blessures. Bedenk; alle goede dingen komen langzaam.

Overleg het ook met je instructrice als ze weer terug is, kunnen jullie samen werken aan eht rechtrichten van je paard. Succes!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-02 09:05

[quote="Dees"]Ik denk dat je probleem niet zozeer in de aanleuning op je bit zit, maar meer te maken heeft met het rechterachterbeen.

In dit geval kan je een heleboel bereiken op een volte, door inderdaad niet aan die rechterteugel te gaan zitten pulken, want dan valt hij gewoon over het linkerschouder onder je weg. Je wilt de linkerschouder begrenzen met je buitenteugel, en met je binnenbeen de buiging in het lichaam maken. Probeer de voorhand dus voor de achterhand te houden. Op deze manier kan je ook een schoudervoor-oefening gaan proberen. Tempo wisselingen in draf op de rechterhand kunnen helpen, maar ook galop, juist weer op de linkerhand.
quote]

Gisteren had mijn vriendin (die hem ook uitbrengt) les met hem. En inderdaad, ze moest veel schoudervoor rijden, zowel in galop als in draf. Het probleem is bij mij (denk ik) dat ik nog niet de combinatie hand/been/zit goed voel.
Ik vind het echt HEEL moeilijk om hem schoudervoor te rijden, ZONDER die linkerkant los te laten. Want op het moment dat hij links weer los komt(hier bedoel ik mee: geen aanleuning) dan loopt hij dus weer weg.
Dus hoe moet ik dat doen? Gewoon linkerhand eraan, rechterhand naar voren en dan met mijn rechterbeen drijven? Naar de buitenteugel toe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 09:18

Je kunt hem eens omstellen naar buiten. Daarbij gaat het er om dat hij van je buitenteugel en been "af" komt. Hij moet dus zijn voorhand naar rechts zetten, en naar rechts draaien doordat jij je lichte buitenstelling vraagt met je buitenhand bij de hals. Blijf zelf goed op de binnenkant zitten. Je maakt hem hiermee recht en krijgt bovendien meer controle over de positie van de schouder.

Dit is een oefening die je, naar beide kanten, goed kunt doen op de volte. Je moet dan even het idee van een perfect ronde volte loslaten, maar hem dus steeds naar binnen laten draaien van je buitenteugel en been af. Zodra hij wend geef je zelf na en rijd je weer op naar voor met je binnenbeen.

Misschien is het goed om dit eerst eens te overleggen met je vaste instructie.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 19:35

Als mijn pony uit zichzelf steeds naar binnen wil lopen (vaak op rechterhand) dan doe ik dus wat Zep hierboven al beschrijft. Ik stel hem dan juist om naar buiten, zodat ik weer gevoel in die binnenteugel krijg en hij weer luistert naar mijn buitenbeen. Door de stelling regelmatig te wisselen, ook op de volte, wordt hij losser en gehoorzamer en daardoor op rechte lijnen ook rechter. Ik vind dit stelling vragen makkelijker dan steeds proberen recht te stellen op de rechte lijn omdat ik zelf ook de neiging heb om scheef te gaan zitten als mijn pony scheef loopt. Door om te stellen dwing ik mezelf ook om goed te zitten (voor die stelling) Dat is makkelijker. Daarna lukt het op rechte lijnen bij mezelf ook beter omdat ik niet aan 1 kant harder hoef te werken.

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Wat doe ik fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 21:14

Corine schreef:
Ik draaf aan (altijd rechtsom beginnen), hand voor , been aan, niets aan de hand.
Op een gegeven moment gaat hij loslaten aan de voorkant, en "zakt" als het ware in de aanleuning. Nog steeds niets aan de hand. Hand veranderen, nog steeds ok. }>

Dan ga ik weer terug naar de rechterkant en dan begint het; hij gooit zijn kont naar binnen. Het probleem is (denk ik) dat ik terugwerk met mijn rechter (=binnen)hand en daardoor zijn kont naar binnen trek. Boos!
Ik probeer dan rechts te ontspannen en links er meer bij te vragen, maar dan loopt hij dus helemaal met stelling naar links op de rechte lijn Verdrietig
.


Hoi Corine,
Dat eerste stukje wat je schrijft begrijp ik niet zo goed Verward Je gaat aandraven, (altijd rechtsom??) en hij zakt in aanleuning... Wat bedoel je daar precies mee?

Want als ik het goed begrijp, gaat het de eerste tijd goed, ook op de rechterhand, maar wanneer ie 'in aanleuning zakt' komen je problemen?

Ben benieuwd..
Toedeloet
DianaL

Je paard is je spiegel.

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-02 09:02

Ik bedoel met "in de aanleuning zakken" dat hij mijn hand zoekt en dat ik hem niet al rukkend en plukkend naar beneden trek.
Dus dat ik door te drijven (hij begint met zijn hoofd hoog) heel langzaam mijn hand zoekt.
Dus zichzelf aanbied.

Ik heb geprobeerd (gisteren) om schoudervoor te rijden en dat werkte echt SUPER! moet ik zeggen.
Doordat ik hem schoudervoor reed, kon ik heel goed naar mijn buitenteugel drijven, iets wat ik gewoon recht best wel moeilijk vond.
Hij pakte het echt superbraaf op en ik ben ook na een half uur rijden gestopt, je moet tenslotte goed eindigen en hij was echt superbraaf geweest.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sjors050 en 11 bezoekers