B vs L1?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

B vs L1?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-02 11:17

Ik ben even aan het kijken wat ik in de L1 zal moeten doen, aangezien ik me daarvoor in heb geschreven na 5 puntjes B... Ik heb al gezien dat je in de L1 op de letter moet gaan halthouden, middengalop en middenstap nieuw is, een paar figuren anders zijn (volte 10 meter middenin je gebroken lijn? Wie verzint dat nou? Verward ) en een klein stukje wijken erbij komt.

Verder qua jurering van het 'algehele plaatje', waar wordt nu strenger op gejureerd? Kan iemand me daar nog wat tips en adviezen in geven? Vinden jullie de L1 beduidend strenger dan B, of schleet het niet zo veel over het algemeen?

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 11:22

Vroeger ( Knipoog ) was de overgang van B naar L weliswaar groter, maar nog niet zo lastig als dat sommigen er wel over deden...
Als je overstapt naar L1 zal je heus niet in een andere dimensie ofzo belanden, dat valt echt wel mee....
GEwoon doen, je kan het, heus!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 11:27

Ik ga in september ook voor het eerst L1 starten. Ik heb een hele tijd geleden hier ook een topic over gestart. De meningen waren toen erg verdeeld. Sommigen vinden het weinig nieuws, en andere ervaren het als veel strenger, en die vinden dat je de B helemaal uit moet rijden.
Mijn instructrice vond dat ik al eerder over kon, maar ik heb er nu een beter gevoel bij.
Dus ik ben benieuwd. Ik rijd in september twee wedstrijden één outdoor en één indoor. Ik ben benieuwd of ik dan verschil merk. (Indoor is hij meestal wel meer bij de les).


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 11:29

In het L wil de jury overgangen zien precies op de letter, en dat figuren correct uitgevoerd worden, dus AXA grote volte moet een echte volte zijn en geen vierkantjes meer (om het zo even uit te leggen).

Toos paardloos

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 11:39

Ik heb dus net m'n eerste L1 overleefd, meteen 1 winstpunt. De onderdelen volgen elkaar erg snel op, en als je paard het niet bij kan benen heb je ene probleem (ook lastig voor de voorlezer). Ik kreeg bijvoorbeeld het paard in proef 14 niet meer terug uit de galop. Direct daarna moet je wenden en op X halthouden. Ik heb dat wenden in galop gereden en stond op X keurig stil (jury vodn dat ik het goed had opgelost).
M'n verzorgpaard verveelde zich in de B nogal snel, al die loze onderdelen waren reden tot etteren en dat kan nu niet.

Die gebroken lijn met een volte is een hele goede oefening, of je het paard op de benen kunt rijden. Je moet namelijk recht op X aankomen, de meesten hebben buiging naar binnen. Doe je dit niet dan wordt de volte niet rond en het paard onregelmatig. Dus niets onzinnigs aan.
Middelgalop op de volte vind ik onzinniger.

Het grootste probleem is de snelheid van de onderdelen, niet de moeilijkheid. Je moet verder met meer impuls rijden.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-02 11:40

Ik ga meteen over omdat ik niet zo heel veel mogelijkheden heb voor het wedstrijdrijden en het dan zonde vidn om in de B te blijven hangen. Daarnaast had ik 5 wedstrijden gereden met 5 wp en 3 prijzen (2 keer 5e en 1e) dus echt slecht ging het niet. Iwaldo en ik worden wel beter van wat meer gercht trainen merk ik zo dus ik ben benieuwd of dit gaat luken; we zien het wel. Als ik zeer beroerde punten krijg start ik wel even niet Knipoog Ben benieuwd!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 12:55

Ik had 6 proeven in de B gereden en ik had toen 7 winstpunten. Ik vond het dus niet langer nut hebben om in de B te blijven. Je kan wel merken dat het iets lastiger wordt, wat natuurlijk wel logisch is. Vierkant halthouden, (willen sommige jury's ookal in de B zien) je paard moet aan de teugel, anders red je het niet. Mijn eerste keer L1 had ik 157 en 158, niet echt slecht voor een eerste keer waarbij ik voor het wijken, middengalop (op de volte Boos! ) en middenstap een 4 of 5 had. De tweede L1 starten had ik 151 en 152. Deze keer had ik de L1 onderdelen wel voldoende, maar de proef een beetje rommelig afgewerkt. De laatste proef vond ik een beetje laag gewaardeerd, maarja, dat kan ook gebeuren.

Je merkt dus idd wel verschil, maar ik zou het gewoon proberen, op je protocol staan meestal wel handige aanwijzingen mocht het niet zo geweldig gaan.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 13:01

Ik ben met 7 winstpunten van de B naar de L1 gegaan. Dat was aan het begin van dit jaar. Mijn paard begon zich een beetje te vervelen in de B en daarom ben ik L1 gaan starten. De onderdelen volgen elkaar veel sneller op en daardoor blijft ie beter bij de les. Het wijken is maar 5 meter dus dat valt best mee. Bij het wijken kijkt de jury voornamelijk naar het "scharen" en de impuls. De overgangen moeten meer op de letter gereden worden. Ik vond de overgang niet echt heel groot. En als je een paar keer L1 hebt gestart dan groei je daar ook weer in. Ik heb nu 11 winstpunten in de L1 en ga binnenkort L2 starten. Die overgang is denk ik groter dan die van B naar L1.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 17:07


"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 21:20

Geen probleem mee gehad. Ik draai vanaf mijn eerste L1 start lekker mee in de L1 en heb na drie wedstrijden een winstpunt. En zo super rijd ik helemaal niet. Die gebroken lijn met volte is juist hartstikke leuk om te rijden!!! De figuren volgen mekaar snel op, maar daar ben je erg snel aan gewend en dat wijken is maar een heel klein eindje.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 bezoekers