wat is german silver?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

wat is german silver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-02 09:53

Ik ben redelijk thuis in legeringen, maar wat is German Silver precies voor legering?

Veel voorkomende legeringen in de paardensport:
Argentan=70% koper, nikkelvrij
Aurigan=80% koper, nikkelvrij
Cyprium=90% koper, verder nikkelvrij

RVS=verschillende samenstellingen, vaak met nikkel, is niet 1 legeringsoort. Vroeger zat er koper in, nu vaak niet meer.

IJzer vernikkeld= geen legering, maar ijzer met een nikkellaag als opofferings materiaal, vaak op gespen van hoofdstellen en singels

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 09:57

Bij mijn weten gebruikte ze voreger vaak German Silver voor bittten. DAt is nu niet meer zo omdat dat German Silver roest.
Ik heb er nog wel een bit van liggen. Roest ook op punten, ziet er een beetje zilverachtig uit, geel uitgeslagen. maar dat is een soort toplaag, daaronder zit gewoon roestend metaal (ijzer?, het is wel zwaar kwa gewicht). Op de scharnierpunten bladdert die toplaat er dus makkelijk af en krijg je daar roest.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 10:10

Voor zover ik weet is het gewoon een andere naam voor argentaan.

Nulla tenaci invia est via

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-02 10:15

Als het argentaan is, dan werden vroeger alle rvs-bitten gemaakt van argentaan. Want vroeger had je german silver als RVS. Tenminste ik heb een oud bit van German Silver.
En bij zadelmarkt.nl verkopen ze nu ook bitten van german Silver.

Ik denk Dees dat je een ijzer vernikkeld bit hebt, want als het goed is roest German silver niet, het is een legering.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-02 10:17

Ik heb het al gevonden, kostte wat zoekwerk, maar:

een harde metaallegering van koper, zink en nikkel, wit van kleur (german silver of nickle silver)
Roest niet, maar ongeschikt voor paarden met een nikkelallergie Haha! Ook geen argentaan dus, want dat is nikkelvrij

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 10:19

Ik heb een paar maanden geleden bij Divoza een argentaan D-trens gekocht en de engelse benaming op het etiket was german silver. Dus dat zou dan betekenen dat argentaan hetzelfde is als german silver.


germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-02 10:20

eh, Argentaan is dus ook niet nikkelvrij, zie hier:

Maillechort (Nieuwzilver - Argentaan - Alpaca)
Maillechort is een legering van koper, nikkel en zink. Voorbeelden zijn de tien en vijf centiem, met middengat, van België. Deze bestaan uit 75% koper, 15% nikkel en 10% zink. Deze legering werd uitgevonden door twee werklieden uit Lyon, met name Maillot en Chorier. Maillechort wordt ook wel eens "argentaan" genoemd.

Argentaan: Cu, Zn, Ni

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 10:23

Kijk voor de gein eens op www.sprenger.de
en dan even doorzoeken naar 'German Silver Spurs' lijkt toch verdacht veel op argentaan.
Dat German Silver bestaat dus uit koper, zink en nikkel en in een volgend berichtje van je staat de samenstelling van argentaan: koper, zink en nikkel Haha!

Nulla tenaci invia est via

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-02 10:24

Wie heeft nog de exacte samenstelling van Aurigan? Ik wil het nu graag weten Haha!

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 10:25

Volgens mij hetzelfde als Argentaan, maar met een hoger kopergehalte.

Nulla tenaci invia est via

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-02 10:30

Dat kan niet Margreet, Aurigan is volgens sprenger gegarandeerd Nikkelvrij. Sprenger heeft er patent op, helaas wel.

Maar dan weten we het nu, Argentaan=german silver
Dit bitten werden vroeger ook wel als 'Never rust' verkocht.
Voor 10 euro hebben ze die bij zadelmarkt.nl onder de naam german silver. Oftewel, german silver is goedkoper dan argentaan omdat argentaan de naam heeft Haha!

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-02 10:31

Verder kom ik dus nog Aurigan tegen dat volgens mensen 80% koper heeft en volgens anderen 85%. Het is dus 85%, heb even op de site van sprenger gekeken.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 11:38

germie schreef:
Dat kan niet Margreet, Aurigan is volgens sprenger gegarandeerd Nikkelvrij. Sprenger heeft er patent op, helaas wel.

Maar dan weten we het nu, Argentaan=german silver
Dit bitten werden vroeger ook wel als 'Never rust' verkocht.
Voor 10 euro hebben ze die bij zadelmarkt.nl onder de naam german silver. Oftewel, german silver is goedkoper dan argentaan omdat argentaan de naam heeft Haha!


German Silver is niet goedkoper dan Argentan. Tenminste niet bij Divoza. Ik heb iets van 80 euro voor die D-trens betaald.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-02 11:53

Verder staat er in de BR-catologus van vorig jaar en in de hypocatalogus iets over cyprium bitten, 90% koper. Ik heb het even opgezocht en dit vond ik:
De naam is afgeleid van het Latijnse woord Cyprium, later verkort tot cuprum (of het Griekse woord kupros). Beide woorden zijn afgeleid van Cypres of Cyprus, de voor­naam­ste vindplaats van kopererts in de Oudheid (ca. 6.000 jaar geleden). Het eiland kreeg deze naam door de talrijke cipresbomen die er groeiden.

Oftewel cyprium=koper
Klinkt natuurlijk wel erg goed.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: greendragon en 41 bezoekers