Bokt-weekend: is 98 km ver voor een paard met de trailer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-01 18:02

Bolivia staat wel rustig op de trailer, maar ik heb haar nog nooit zo ver vervoerd. Het verste was 30 km.

Ik wil niet zonder Bolivia mee, want dan moet iemand anders haar een weekend verzorgen terwijl ik op een ander paard rij, dan voel ik me nogal schuldig.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-01 18:37

Denk dat het goed gaat bijna 150 km is het van hier naar Den Bosch en met het 4 tal hadden we 2 paarden mee die maar 2 keer per jaar vervoerd worden naar keuringen en dan mogen ze in een luxe ruime vrachtwagen staan.
De 1 was een ramp met laden thuis en op P&K dus ook de ander stond er zo in beiden hielden zich de hele weg koest als het mogelijk is oefen dan nog wat met het laden groetjes

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-01 18:48

ik ben met zjuul ook zo lang in de trailer geweest toen we naar Ermelo gingen. Hij stond er heel rustig bij. Daar hebben we toen toch wel drie en een half uur over gedaan (beetje om gereden)

En O'Malley is ook van ver moeten komen. Tja ik denk dat het wel goed gaat hoor. Trouwens Barley heeft ook best lang in de traler gestaan toen ze naar mij kwam...


Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-01 19:15

Als ze braaf en regelmatig op de trailer staan is het echt geen probleem hoor. Als je langer dan 8 uur rijdt is de EU regel dat je dan een aantal uren rust moet houden (voor 't paard). Weet he tniet precies, maar ik denk niet dat het zo erg is hoor.
Wij hebben een angstig paard, en die moet dus heel regelmatig op de trailer, anders traptie hem aan gort, maar we gaan wel naar wedstrijden (vaak ook 100 km hoor, tja, je rijdt endurances of niet he). Als hij regelmatig (2x per week, een keer les andere keer bos of wedstrijd) op de trialer staat is er niets aan het handje, maar nu hebbenwe weer problemen omdat hij 2-3 maanden NIET op de trailer was geweest. Regelmatig korte ritjes (10 min) is ook al een hele goede training, regelmaat is denk ik het belangrijkste, en rustig rijden. Al moet ik zeggen dat zelfs Kuulie met de klapband braaf stond (na 45 km op tempo, en een heel seizoen traileren)...

Laui

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-01 23:11

Tuurlijk kan dat. Met een comfortabele trailer en een goede chauffeur is dat geen enkel probleem. Rijd zo veel mogelijk 1 snelheid en ga heel rustig door de bochten. Geef hem een hooinetje zodat ie wat te knabbelen heeft. Ik ben een voorstander van doorkachelen, dus niet om het uur/half uur stoppen, je maakt de rit er zo alleen maar langer en vermoeiender mee. Alleen afentoe de trailer even stil zetten zodat je paard kan plassen en wat water kan drinken. Maar haal hem er onder weg niet uit! Ik heb paarden vervoert over een afstand van 2500 kilometer aan een stuk door. Ze hadden altijd een hooinetje en bij iedere tank stop kregen ze wat water en wortels. Ze hebben in totaal 27 uur achter elkaar op de trailer gestaan en geen enkel probleem gehad. (Stond ook een pony van 30 op de wagen).

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-01 00:04

Oké na al jullie ervaringen durf ik het trailerverhaal wel aan. Ik vraag opa van de manege bij ons wel of hij me wil brengen en halen (tegen betaling natuurlijk). Hij gaat me waarschijnlijk uitlachen als ik nu al wil afspreken, maar goed.

Dan volgt het volgende probleem, namelijk dat Bolivia best heet is in een groep, maar dan ga ik wel voorop of houd ik wat afstand van de rest. Met z'n tweeen is ze wel rustig.

Ik vind het wel spannend hoor. Ga morgen even vragen of opa kan rijden.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 01:40

Tuurlijk dat komt allemaal wel goed. Ik ga anders wel met een stap groepje mee. jolanda gaat ook mee met marco en die kan toch beter aprt. Honey van stef ook. Dus we passen er wel een mouw aan hoor!

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 11:31

dat stapgroepje gaat toch niet alleen stappen he? Denk niet dat hon het daar mee eens is *LOL*

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 12:04

Ik zal ook nog even hier op in gaan: 100 km kan makkelijk hoor! Ik ben met mijn paard ook veel verder gereden dan dat. Hoe lang is 100 km rijden, 1,5 uur denk ik? Nou dat ik heel goed te doen hoor. Mijn paard heeft wel eens 3 uur op de trailer gestaan. Als je een rit maakt van 1,5 uur hoef je ook echt niet te stoppen hoor, je kan beter in 1 keer doorrijden.

En er worden verschillende buitenrij groepjes gemaakt dus dat komt ook goed. Met Jur weet ik ook nog niet waar ik in terecht kom. Ik wil het liefst lekker hard met haar, maar het hangt van haar gezondheid af of dat kan. Ik kan ook met het andere paard gaan waar ik op rij, die kan dat met gemak aan. Maar ik gun het Jur zo. Nou ja, vorig jaar heb ik ook nog ritten van 4 uur gemaakt op vakantie dus ik ga er vanuit dat dat nu ook wel moet lukken, een rit van 2 uur!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 13:19

Ik wil hard maar beperkt dus geen rengalop maar een normaalarbeidsgalopje.
rengalop in een groep vind ik niet zo. als je met 3 pers. bent ofzo kan het wel ene Manon anders zet je d'r bij Lot in de buurt die heeft wat rustgevends ofzo meestal worden ze erg rustig in zijn buurt

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 13:23

Dat ben ik met je eens, in een groep is dat niet te doen. Met z'n tweeen is het wel eens leuk. Maar ik hoef ook niet perse heel hard hoor.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-01 10:19

Ik moet gewoon geen paard voor me hebben waar ze de hele tijd voorbij wil. Ik begrijp wel dat ik haar dan moet inhouden en dat het tempo van mij moet zijn, maar ik heb het niet naar mijn zin als ik steeds enorme ophoudingen moet maken terwijl zij aan mijn hand gaat hangen. Als ik voorop rijd, dan is er niets aan de hand. (denk ik, want met z'n tweeen en niets voor me gaat prima)

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: alweerkwijt, Amazonbot, Axxy, CharlesZ, DWitzel, Eineges, Eliana, GrapeshotBot, Hanneke1989, Hanneke_68, hortensia, IASCrawler, Ine23, Leandra, maessie, meintje, moralian, mvdende, Poety, YandexBot, Yom, zuperzmoker en 178 bezoekers