Jong paard inrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Jong paard inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-02 21:44

Party!! Ik ben nieuw hier,
en ben sinds gisteren de trotse eigenaar van een superlief ruintje van 3,
dat morgen voor het eerst echt bereden wordt...
ik heb nu begeleiding van iemand die vaker met jonge paarden werken,
zij gaan er morgen ook voor het eerst op rijden,
en leren hem wat grondbeginselen,
maar van daar uit zal ik hem toch moeten gaan trainen.
Ik rijd al 8 jaar, en heb dus ook flink wat ervaring,
maar heeft er iemand nog wat tips voor mij?
Alvast bedankt voor je reactie,
Liz

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 21:59

'Ik rijd al acht jaar'...
Ik ook...
Maar dat houd niet in dat je een goede ruiter bent! Veel mensen hebben zoiets van ik rijd zo-en-zo-veel-jaar, dus ik kan rijden. Zo werkt ie dus niet.
Verder bedoelde ik die reactie niet negatief ofzo, maar het komt nogal veel voor dat mensen dat zeggen. Vandaar.
De enige tips die ik je kan geven is dat je moet zorgen dat je goede begeleiding hebt, dat je dus niet zelf gaat aanklooien.
Ook is het heel belangrijk dat je consequent bent tegen je paard, wat ie nu niet mag, mag ie morgen ook niet! Anders snappen jonge paarden er binnen de kortste keren nix meer van, en gaan ze met je aan de haal.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-02 22:05

Ik kom sinds ik hem ken, 2 maanden, elke dag, en hij heeft al behoorlijk door wat mag en wat niet, alles wat goed gaat beloon ik ook in, maar wanneer hij een stap fout zet (bij wijze van spreken!) weet hij dat ook wel.. We zijn dus al grotendeels aan elkaar gewend, anders was ik er niet eens aan begonnen. Je kan het natuurlijk niet echt over jezelf zeggen, maar ik rijd goed, iig goed genoeg om aan een jong paard te beginnen, anders zou het ook niet eerlijk zijn om aan zoiets te beginnen.. Maar consequent zijn moet je bij elk paard, ook bij een lobbes van 20.. En ik heb gelukkig goede begeleiding, anders was ik er ook niet aan begonnen, maar je hebt geen tips over het echte rij-training werk.. Welke oefeningen wel en welke juist niet.. Dat is namelijk waar ik niet genoeg ervaring mee heb..

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 22:10

Ik rij ook "al" 11 jaar ofzo.
Hoe je je paard inrijdt heeft niet alleen te maken met je ervaring, maar ook met je doel.
Wil je ooit in de top van de dressuur/springsport mee draaien zal je je paard zeer waarschijnlijk anders (beter ???) inrijden dan wanneer je tevreden bent met sturen, vooruit en remmen.
Ik heb mijn pony voor het grootste deel alleen ingereden. In het beginnen, de eerste passen zeg maar, met begeleiding. Als ik ergens niet uitkom zijn er genoeg mensen die me kunnen en willen helpen, maar ik heb geen standaart begeleiding ofzo. Zoals ze nu gaat, gaat ze super, maarja, ze wist al wat gewicht op haar rug was, en ze wist al een beetje links, rechts, vooruit en rem. Waarschijnlijk makkelijker dan een volledig groen paard

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-02 22:26

Dat heb ik straks ook,.. Ik wil vooral richting dressuur, mijn doel ligt ong. op M, heb zelf L2 met winstpunten gereden (lang terug).. Maar wil gewoon een goed paardje van hem maken, er zit veel in, dus ik wil er zoveel mogelijk uithalen, maar internationaal zie ik mijzelf niet rijden..

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 23:02

volgens mij kun je een paard beter inrijden als je al meer ervaring hebt met heel jonge paarden
met mijn verzorgpony ben ik gewoon begonnen in een manegeles rijden zodat hij het voorbeeld had van de andere paarden...daarna ben ik meer voor mezelf gaan rijden en heel langzaamaan de andere dingen aan hem gaan leren (soms ook wel met hulp van anderen erbij. bijv. met een zweepje helpen achteruitlopen en goed wijken)
als je paard niet gelijk doet wat je zegt moet je ook niet 'doordouwen' maar ook niet meteen opgeven....gedult is een schone zaak Haha!

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 23:08

Ten eerste gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Maar een verzoekje: zou je voortaan je verhaal in een leesbare kleur willen plaatsen, dat oranje leest niet echt prettig.

Goed nu even on topic. Het is onmogelijk om vanachter een computer concrete tips te geven over welke oefeningen je moet doen. Goede begeleiding is onmisbaar als je er zelf geen ervaring mee hebt. (en eigenlijk ook als je wel ervaring hebt.) Dus dat is in elk geval een goede start. Alleen moet die goede begeleiding niet ophouden na er een paar keer opgezeten te hebben, want dan begint het eigenlijk pas echt.

Verder is het per paard zo verschillend hoe snel je iets kunt opbouwen. Het eerste wat een jong paard moet leren is het vinden van zijn evenwicht en op zijn eigen benen leren te lopen. En wat je uiteindelijk met je paard wil gaan doen is op dat moment nog totaal niet van belang.

Bouw het rustig op. Zeker met een drie jarige. In het begin niet vaker van een paar keer per week rijden, een kwartierje, 20 minuten is dan ruim voldoende. hou het duidelijk en simpel. En ik ben zelf een voorstander ervan om alles zoveel mogelijk voorwaarts op te lossen met jonge paarden. Dit om zo min mogelijk spanning te kweken. Maar goed dit zijn allemaal geen concrete tips. Die moet je op het juiste moment van je instructeur krijgen. Succes.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 23:14

Helemaal mee eens. En als aanvulling op Suzan: zoek vooral begeleiding van mensen die ervaring hebben met jonge paarden. Ik heb een zeer ervaren ruiter op 1 van mijn jonge paarden zitten en op zich gaat dat prima, maar ik zie toch dat ze al heel snel weer 'gewoon' gaat rijden (in dit geval is dat met vrij veel druk) omdat ze weinig ervaring heeft met het uitbalanceren van jonge paarden. Dankzij de goede instructie wordt dit allemaal in goede banen geleid.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 00:18

Ben het ook met vorige twee reacties eens , ideaal is als je iemand hebt die zelf aardig presteert in de dressuursport als je daar idd naartoe wil ,
die veel met jonge paarden werkt en die je les wil geven.

3 Jaar is op zich nog jong zat , wil je rustig aan doen , een paar keer per week een half uurtje rijden , of meteen volop aan de gang ?

Het is iig het mooiste als je begeleiding zowel het paard als jou opleidt.
Dus les van diegene die je paard de basis leert , dat is ideaal.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 05-08-02 08:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Kath_

Berichten: 1909
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 01:12

gun je paard ook de tijd voor hem is het ook behoorlijk wennen
dus rustig aandoen.
desnoods rij je maar een kwartiertje als hij er maar wat van leert en ja gaat vertrouwen

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 01:42

Iemand op Bokt had een heel wijs onderschrift. Het feit dat je al 8 jaar ervaring hebt zegt niets, je kunt het ook 8 jaar verkeerd doen Knipoog Nu zeg ik niet dat het bij jou ook het geval is hoor! Maar ik wilde het even kwijt Haha!

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 11:14

ja 8 jaar zegt echt totaal niks..... ik rij nu 9 jaar paard en heb ook een jonge pony gekocht, longeren en dat soort dingen zelf gedaan en ja toen kwam het moment er op: nou zitten ging prima tot het stappen, ik lag er naast en hij is op me gaan staan, ik zal je zeggen voor mijn geen pretje maar voor hem helemaal niet. gelukkig gaat nu alles goed want hij word op het moment ingereden en nu gaat alles super daar ben ik echt blij om


ik heb er veel spijt van maar ja terug draaien kan ik het niet. gebeurd is gebeurd.


ik wil je alleen maar even vertellen dat ik in het begin ook zo dacht.

Joycelyn
Berichten: 31
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 11:26

Ik heb mijn merrie in april zadelmak laten maken.(ze was in februari 3 jaar geworden) Na 2 jaar alleen maar mest opgeruimd en voetjes uitgekrabt kon het echte werk dan beginnen. Het zadelmak maken heb ik laten doen, als ze braaf was haalde ik haar naar huis. Achteraf had ik het allemaal zelf wel kunnen doen. Ze heeft al die tijd nog geen pas verkeerd gezet. (niet lelijk bokken oid) In het begin was ik wel heel erg voorzichtig, maar de merrie geeft zelf wel aan wat ze wel en niet aankan. Verder heb ik goede begeleiding. Die is werkelijk onmisbaar. !!!!
Ik rij zelf al vanaf mijn 9e (dat is nu dus 21 jaar met tussenpozen gestopt) De laatste 2 jaar heb ik een merrie bijgereden. Zorg dat je goed oplet wat je paardje aangeeft. Mijn merrie loopt momenteel zeer goed. Is al bezig met wijken e.d. Wel erg jong, maar ze is dan ook wel erg uit de kluiten gewassen

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 12:20

kan je een tip geven. geef hem de tijd. laat hem denken wat jij bedoeld word niet meteen boos.
hij kan alles asl, maar moet jou comando's leren. geef hem daar de ruimte voor.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-02 16:27

Hij is vandaag bereden voor het eerst, kon er helaas zelf niet bij zijn. Naar wat ik gehoord heb is alles prima gegaan, hij heeft 10 minuutjes gelopen, zonder problemen, stap, draf en zelfs paar pasjes galop, hij weet nu wat het is, heeft zelfs niet gebokt, morgen ga ik hem zelf longeren met zadel en woensdag wordt hij weer bereden, ik ben zelf ook niet van plan op hem te gaan zitten voordat hij met die jongen goed voorwaarts loopt, zonder longe. Ik heb natuurlijk enorm gehad met dit beestje, hij is nergens angstig van en flink brutaal, hij loopt eerder ergens op af dan ergens van weg, dus ik denk dat ik het allemaal wel red, geduld zal ik zeker moeten hebben, maar het is het me waard en natuurlijk consequent zijn. Ik zit erover te denken om met hem ergens zo'n dressuur/inrijd soort van training te doen, ik heb nu hele goede begeleiding, die houd ik de eerste maand elke dag, vanaf dat punt 4 à 5 x per week en van daaruit rustig afbouwen, maar heeft iemand ervaring met het werken met zo'n training, raden jullie het aan ja of nee en waarom?

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 19:42

Ik zou zo'n jong paard helemaal niet elke dag aan het werk zetten. Longeren is namelijk ook werken. Werk de eerste tijd niet meer dan 2 dagen achter elkaar en geef hem vervolgens de tijd om alle nieuwe indrukken te verwerken.
Ik heb mijn merrie de eerste paar maanden niet meer dan 4 keer per week laten werken. (daaronder versta ik dus zowel longeren als rijden) Verder heb ik geprobeerd om er zo veel mogelijk afwisseling in te brengen. (buitenritjes, balkjes lopen enz) Maar goed, ik had met mijn paard helemaal geen haast, hoefde haar niet voor een bepaalde tijd klaar te maken voor wedstrijd of verkoop of iets dergelijks. Maar zo te horen hoef jij dat ook niet.

Wat bedoel je met een dressuur/inrijd soort van training?

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 23:36

Joycelyn schreef:
Ik heb mijn merrie in april zadelmak laten maken.(ze was in februari 3 jaar geworden) ............ Mijn merrie loopt momenteel zeer goed. Is al bezig met wijken e.d. Wel erg jong, maar ze is dan ook wel erg uit de kluiten gewassen


En dit is dus wat ik niet zou willen. Ook al is je paard al redelijk volwassen, het heeft helemaal geen zin om te gaan wijken. Ik zie dat te veel bij mensen die heel af en toe een paard aanrijden en dan snel hun geduld verliezen. Niet dat ze dood gaan van een pasje wijken, maar ik hoor zo vaak: "Ze bood het gewoon aan" - en rijden dan een driejarige in de krul. Niet voor niets hoor je zelfs bij evenementen als de PAVO cup nog te vaak het commentaar van de jury dat de jonge paarden niet op lengte worden gereden. Erg voorzichtig zijn dus met oefeningen het eerste jaar!

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 23:53

Ik zou je paard eerst lekker zijn balans laten vinden en dus lekker aan de basis beginnen met aktief voorwaarts laten lopen.Ik zou niet te veel figuren rijden in het begin.Als je aan het rijden bent en het gaat goed stop dan met dat tevreden gevoel ook als je er maar 20 minuten op zit. Vergeet ook niet om je paard goed te belonen tijdens het rijden helaas word dat vaak vergeten door veel ruiters op jonge paarden. En verder zorg ervoor dat het leuk blijft voor jou en je paard.

Dan_ielle

Berichten: 46
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 08:44

Goed voorwaarts en naar 'beneden' rijden, een beetje het stofzuiger effect.
Pas als ze het bit aangnomen hebben, kun je je paardje oppakken en op lichte teugelspanning naar boven en voren rijden. En van daaruit (dan ben je denk ik wel 10/12 mnd verder) kun je gaan vragen of ze/hij wat meer de teugel aan wil nemen, en uiteindelijk nageven.
Spannendere figuren als voltes heb ik bijna een jaar lang niet gereden, en ik heb zo'n geitje dat het voor elkaar krijgt om met haar achterbenen in de verkeerd galop te springen , dus wijken is al helemaal niet aan de orde.
En heeeeeel vaak belonen, vooral als ze het eventjes niet snapt of als ik haar beledigt heb. Veel rust en geduld zijn meestal de sleutelwoorden tot het goed trainen van een jong paardje.

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 11:22

HE LIZ heb je nu een paardje? dat heb je helemaal niet verteld
nou veel plezier ermee en je weet het he, als je me noig hebt ik ben dr altijd Haha!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 11:48

Dan_ielle schreef:
Goed voorwaarts en naar 'beneden' rijden, een beetje het stofzuiger effect.
Pas als ze het bit aangnomen hebben, kun je je paardje oppakken en op lichte teugelspanning naar boven en voren rijden. En van daaruit (dan ben je denk ik wel 10/12 mnd verder) kun je gaan vragen of ze/hij wat meer de teugel aan wil nemen, en uiteindelijk nageven.


Dat stofzuigereffect, daar ben ik het dus niet mee eens. Te veel op die manier naar beneden, is vaak te veel op de voorhand en dat moet je nu net niet hebben. Wel lang in de hals, neusje voor de loodlijn. Niet sukkelen, maar inderdaad flink voorwaarts. Het is mijn ervaring dat een paard dan al snel het bit aanneemt en langzamerhand een beetje gaat nageven. Die 10 tot 12 maanden, dat lijkt me dus wel erg voorzichtig. Je moet ze natuurlijk wel trainen, leren dat ze op hun eigen benen moeten leren lopen.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-02 13:04

Dan_ielle en Blieb01, heel erg bedankt voor jullie reactie, dat was waar ik op hoopte..
Vandaag gelongeerd (ik niet, maar degene van wie hij was, die traint hem nog) ging prima, hij blijft prachtig stilstaan met opzadelen, stond vrolijk wat om zich heen te kijken, pakt het bit heel makkelijk in, en ook tijdens het lopen heeft hij geen moeite met het bit.. Ook met stijgbeugels lang was er totaal niets aan de hand.. Morgen gaan ze er weer even op zitten.. ben benieuwd... Hij is trouwens heel lang hengst geweest (tot 3 maanden geleden) en staat nog apart, is het dan slim om hem voorlopig ook alleen te laten lopen, als ik er op ga, of moet ik wel gewoon met andere paarden rijden? Hij is wel goed 'bevriend' met een merrie, maar dat beestje is hardstikke druk, dus om hem met andere paarden te rijden lijkt me dat niet echt geschikt, maar verder heeft hij dus weinig contact met de andere..
Enne.. als training bedoelde ik, een weekje naar een typische dressuurstal, waar hij en ik geholpen worden met bepaalde dingen en oefeningen... Natuurlijk wel pas als we samen ook met rijden een beetje een team zijn, en hij wat meer aan kan en alles gewend is..
[/img]

Dan_ielle

Berichten: 46
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 13:36

Hoi Cealli,

Over dat met andere paardjes samenrijden...
Ik denk dat je dat het beste gewoon af kunt wisselen, let goed op z'n humeur. Na verloop van tijd zijn jullie zo op elkaar ingespeeld dat hij ongeacht z'n bui goed meegaat, en dan zal hij steeds minder aandacht aan de andere paarden in de buurt besteden.Stel duidelijk je grenzen, maar 'luister' vooral naar wat 'ie te vertellen heeft. In het begin lekker laten knoeien, en dan gaan 'vragen' om zijn aandacht. Alles is nog zo nieuw en spannend, die ukkies hebben echt hun tijd nodig om aan nieuwe situaties te wennen. Knipoog

Ennuh, Kendra...
Ik denk dat daar ook verschillende opvattingen over zijn.
Als je paardje goed in balans loopt, zal 'ie zijn gewicht niet op de voorhand gaan brengen, maar juist de rugspieren in werking zetten. Het is dus niet de bedoeling om continue die neus door het zand te halen, maar dat je je paardje stimuleert om de rug en nekspieren te gerbuiken door hem/haar in een ontspannen toestand naar beneden te rijden. En als je het paardje van daar uit 'oppakt' is het werken naar de teugel toe een eitje. 10/12 mnd is in mijn geval niet voorzichtig, zolang heb ik haar niet, en naast het rijden vind ik beenoefeningen en figuren als grondwerk minstens net zo belangrijk (of belangrijker) dan bij het prille rijden al veel gaan vragen.... Hangt natuurlijk ook af van hoever je paardje is, maar uitgaande van mijn situatie en van die van Cealli, denk ik niet dat dat te voorzichtig is.

Groetjes Danielle

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 13:40

Kendra"]
[quote="Joycelyn schreef:
Ik heb mijn merrie in april zadelmak laten maken.(ze was in februari 3 jaar geworden) ............ Mijn merrie loopt momenteel zeer goed. Is al bezig met wijken e.d. Wel erg jong, maar ze is dan ook wel erg uit de kluiten gewassen


En dit is dus wat ik niet zou willen. Ook al is je paard al redelijk volwassen, het heeft helemaal geen zin om te gaan wijken. Ik zie dat te veel bij mensen die heel af en toe een paard aanrijden en dan snel hun geduld verliezen. Niet dat ze dood gaan van een pasje wijken, maar ik hoor zo vaak: "Ze bood het gewoon aan" - en rijden dan een driejarige in de krul. Niet voor niets hoor je zelfs bij evenementen als de PAVO cup nog te vaak het commentaar van de jury dat de jonge paarden niet op lengte worden gereden. Erg voorzichtig zijn dus met oefeningen het eerste jaar!
[/quote]

ikzou niet weten wat er mis is met een drie jarige aan de teugel te rijden. je moet het alleen niet afdwingen
ben wel met je eens dat mensen vaak te snel iets van een groen paard willen.
ze plukken ze met drie jaar de wei uit en leren het in een paar maanden tijd alles wat zezouden moeten weten.
ik ben er toch al een voorstander van om een paard, veulen jaaling enter twenter wat meer op de toekomost voor te bereiden.

Joycelyn
Berichten: 31
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 13:56

Ik ben inmiddels al 2 jaar bezig met mijn merrie te hannesen. Volgens mijn instructeur komt die inspanning nu tot zijn recht. Ze is super vertrouwt met alles. Wat betreft het wijken..... Volgens mijn instructeur is het alleen maar een kwestie van goede reactie op het been. Ik zie dus niet in waarom dat in deze slecht zou zijn voor de ontwikkeling.
Ja, je gaat natuurlijk geen uren aan een stuk wijken, maar als je paard snel leert is het natuurlijk wel fijn als je verschillende stukken kunt afwisselen.