Binnenkort stamboek-keuring....TIPS?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dolores

Berichten: 97
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Brabant

Binnenkort stamboek-keuring....TIPS?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-02 08:48

Hoi!

Eind augustus wordt mijn paard gekeurd voor het stamboek. Nu ben ik nog nooit op een keuring geweest dus ik weet niet precies wat er van mij verwacht wordt...
Ik weet het programma (eerst melden, dan dierenarts, dan de ring in enz) , maar bij de ring in wordt het mij een beetje wazig...
Het paard moet in natuurlijke staat getoond worden (geen probleem! Trek ze zo uit de wei *LOL* *LOL* , nee, ik ga haar wel helemaal poetsen natuurlijk!) , maar hoe gaat dat als je de ring in bent? Op commando stap en draf aan de hand? en wat moet IK aan van kleding????
Heeft er iemand tips waar ik op moet letten?

Alvast bedankt!!

Ariège

Berichten: 15
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 11:21

Hoi Dolores. Ieder stamboek heeft z'n eigen gebruiken en gewoonten. Bij ons stamboek wordt ieder jaar een artikel gepubliceerd waarin staat wat er van de voorbrenger en het paard wordt verwacht in de ring. Heeft jouw stamboek niet ook zoiets? Wat bij ons in ieder geval getoond moet worden zijn de stap, de draf en het vierkant staan voor de jury. Bij de stap en de draf moet er goed op gelet worden dat het paard veel impuls geeft, dus dat betekent flink doorstappen en draven. De voorbrenger mag daarbij geholpen worden door iemand met een rammelbakje of een zweep erachter. Bij het halthouden moet het paard allert zijn maar wel stilstaan zodat de jury het paard goed op exterieur kan beoordelen. Succes!

Dolores

Berichten: 97
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-02 11:36

er staat wel vermeld dat aan de hand de stap en draf moet worden vertoond, maar er staat b.v. niet bij of het paard een hoofdstel of halster om moet. Ik zie ook best tegenop omdat mijn paard niet zoveel gewend is aan drukte en aan veel andere paarden e.d., en als het allemaal niet lukt in de ring omdat mijn paard het b.v. op zijn heupen krijgt, hoop ik wel dat we een tweede kans krijgen.
Ze wordt gekeurd door het ICS, en nu lees ik weer allerlei indianenverhalen dat dit stamboek niet erkend zou zijn, dus het ziet even zwart voor mijn ogen....
Bedankt voor je antwoord! Ik ga veel oefenen met aan de hand draven en stilstaan...hopelijk kan ik dan alleen de ring in.

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 11:54

Over het wel of niet erkend zijn van het ICS zal ik me niet uitlaten, daarover is genoeg te vinden op het internet, keus is aan jou Haha! .
Hoe het keuren in zijn werk gaat bij het Tinkerstamboek:
Allereerst inderdaad het "medische gedeelte" maar dat weet je. Bij de ring kan je gebruik maken van voorbrengers (kosten toen 25 gulden voor 1 keer voorbrengen), mocht je het zelf willen doen dan moeten zowel jij als je eventuele hulp in witte kleding.
Volgens mij maakt het bij een merrie niet uit of je een halster of hoofdstel omdoet (maar dat weet ik niet helemaal zeker), maar een hoofdstel (zonder neusriem) vind ik persoonlijk mooier staan, en je hebt iets meer te vertellen met een bitje in!
Op de site van het Tinkerstamboek staat verder een uitleg over het voorbrengen www.tinkerstamboek.nl dan het kopje keuringen en vervolgens voorbrenginfo.
Heel veel succes!

yessie28
Berichten: 75
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 13:07

Wij laten in augustus onze merrie keuren bij het tinkerstamboek. Dit keer brengen we haar zelf voor (haar moeder hebben we laten doen, maar ze werd erg nerveus van de voorbrengers), we gebruiken een hoofdstel (inderdaad zonder neusriem) en een zwarte lijn met ketting. Nu weet ik dat wij in het wit moeten, maar moeten we een stropdas om?.

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Tinkerkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 21:10

Hallo Yessie. Een stropdas is verplicht. Ook moet een merrie of ruin ouder dan 3 jaar met een bit worden voorgebracht. Hier een uitleg voor degene die niet weer hoe je moet voorbrengen.
OPSTELLEN EN MONSTEREN (VOORBRENGEN)

Inleiding
- Het goed opstellen en monsteren van de Tinker vereist veel
kennis en ervaring.
- Hoe rustiger de Tinker wordt voorgebracht, hoe beter de Tinker uitkomt.
- Hiervoor zijn nodig, twee personen die op elkaar zijn ingesteld.

Voorbereiding
- Zorg voor een goed toilet, wat past bij de Tinker.
- Een passend wit halster.
- Een 3 jaar of oudere Tinker wordt bij voorkeur met hoofdstel voorgebracht.
- Passende kleding, welke bestaat uit: een wit overhemd, stropdas (rood of zwart), witte broek, witte schoenen. Deze kleding is veelal vereist voor de voorbrenger en de helper.

Monsteren
- De taak van de persoon die “monstert” is belangrijk.
- Kennis van het exterieur is onmisbaar.
- De eerste indruk die de jury opdoet is van groot belang.
- Een correcte houding en optreden is hierbij vereist.
- Bij een juiste entree moet de ‘aanjager’ de aanwijzingen van de “geleider” nauwkeurig opvolgen.
- De Tinker moet zo geplaatst worden dat de afstand t.o.v. de jury plm. 3 meter is.
- Er moet voldoende ruimte zijn voor de jury, om de Tinker nauwkeurig te kunnen beoordelen.
- Er mogen zich geen personen bevinden tussen de jury en de Tinker.

Het opstellen
- Bij het opstellen moet de Tinker vierkant staan.
- Het exterieur moet zo voordelig mogelijk uitkomen.
- Alle vier de benen moeten door de jury gezien kunnen worden.
- Zorg dat de Tinker niet met de voorbenen lager staat, om het op de kop staan te voorkomen.
- Het hoofd moet zo vastgehouden worden da het de ruglijn van de Tinker ten goede komt.
- Met de linkerhand wordt het touw of de teugels kort bij het hoofd vastgehouden, zodat het steun geeft aan het hoofd.
- De rechterhand wordt gebruikt om druk uit te oefenen op het boeg gewricht, waardoor een stand correctie wordt verkregen.
- De helper is bij het opstellen van de Tinker de voorbrenger tot hulp.
- Wanner de juiste stand is bereikt, neemt de helper afstand van de Tinker door enkele meters voor de Tinker te gaan staan om het ‘orenspel’ gunstig te beinvloeden.
- Het opstellen van de Tinker dient vooraf veelvuldig te worden geoefend

Het laten stappen
- Wanner de stand is beoordeeld, moet de jury de Tinker in stap zien.
- De jury geeft altijd aanwijzingen hiertoe.
- Bij het stappen moet de Tinker altijd de kortste bocht maken (rechtomkeert).
- Hetzelfde geldt ook voor de draf.
- Het stappen moet niet verder dan de helft van de monsterbaan.
- Bij het terugstappen moet men een wending naar rechts maken (plm., 5 m. voor de jury).
- Hierna kan een aanvang gemaakt worden met het laten draven.
- Bij het stappen moet de begeleider links naast de Tinker lopen ter hoogte van het linker voorbeen.
- De helper loopt plm. 5 m achter de Tinker zijdelings aan de linkerkant, waarbij de zweep dwars horizontaal in de hand gehouden wordt.
- Het tempo dient een vlotte wandelpas te zijn.

Het laten draven
- Na de stap, volgt de draf.
- De draf moet zo natuurlijk mogelijk zijn.
- Bij de draf wordt de volle lengte van de monsterbaan gebruikt, en wordt dezelfde wending gemaakt als bij de stap.
- De voorbrenger moet zorgen om naast de Tinker te blijven.
- De helper moet zorgen voor het juiste draf-tempo.
- Na de draf wordt de Tinker nogmaals geplaatst, zodat de jury een eindbeoordeling kan maken.
- Hierna wordt op aanwijzing van de jury de monsterbaan in stap verlaten.

yessie28
Berichten: 75
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 22:17

bedankt, dan gaan we maar op zoek naar een zwarte of rode stropdas en witte schoenen.
Het voorbrengen zelf hebben we al een aantal maal geoefend en ze doet het best goed, al zeg ik het zelf Knipoog

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 06:48