Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleurrr_
Berichten: 1311
Geregistreerd: 22-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:13

EllaBellaah schreef:
Mag ik even een vraag stellen hier? Mijn paard heeft heel lang onder een fleecegevoerde regendeken gestaan wat prima ging, hij voelde niet koud aan oid. Nu met de omslag van het weer naar ook overdag onder 0 graden heb ik hem onder 200gram staan, is dit voldoende? Zal ik binnenkort die fleece regendeken er overheen moeten leggen, of heeft hij hier zat aan?


Als het 's nachts rond de -5 is zou ik die regendeken er wel bij op leggen :j

Mijn pony voelt nog warm aan onder fleechedeken met hals en bucas 350 maar eind van de week toch maar wel iets erbij doen.. Zit te twijfelen tussen een fleechedeken, of Onderdeken van 200 grams, ik kan ook nog haar hele oude gevoerde regendeken erbij op doen maar die is zo zwaar..

De pony van mijn zusje hebben we nu 1 week maar geen dekens bijgekregen behalve 300 grams winterdeken maar daar heeft ze het koud onder dus nu 1 fleechedeken eronder voor nood en Rhino 200 grams met hals besteld die kan ze eind vd week op..

Tegen schuurplekken hebben we een borstbeschermer om :j

EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:15

Het lijkt me toch een behoorlijke overgang van fleecegevoerde regendeken naar die deken én een 200gr. Hij heeft een redelijke vacht doordat hij heel lang alleen maar die op heeft gehad, ben bang dat hij het dan toch wel koud gaat krijgen. Als ik zelf op stal ben zou ik hem, met de regendeken over z'n staldeken, buiten kunnen zetten als het sneeuwt en dan op stal de regendeken weer af, maar andere mensen zetten hem altijd buiten en die willen geen dekens wisselen...

Lui_

Berichten: 1176
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: Haringhuizen

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:17

Ik heb nu een 400 grams met fleecedeken eronder op :) ze heeft echt heel weinig vacht (niet geschoren) en dit is even extra :) ze had eerst alleen 400 grams op, en nu als extra een fleecedeken sinds vandaag

Fleurrr_
Berichten: 1311
Geregistreerd: 22-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:17

Ik bedoel natuurlijk of of :) ik kijk midden deze week wel even wat ik erop doe..

MiniLoe

Berichten: 3405
Geregistreerd: 08-08-08
Woonplaats: omg. arnhem

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:42

Ik zou opbouwen met honderdgram en even kijken hoe je pony daar op reageerd

Juuls_
Berichten: 206
Geregistreerd: 09-08-11

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:55

die van mij staat nu onder 560gram en heb het luik van zijn stal dicht gedaan, die wind is echt waterkoud! brrr :brr:

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:00

Mijne is super kaal, staat nu onder een teddyfleece + 400grams halsdeken.

laida

Berichten: 1022
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: aarle-rixtel

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:04

Mijn paard (geschoren) heeft een 550 en 400 grams deken op.
Mocht het nog kouder worden dan krijgt hij er nog een 100 grams deken bij.

matasja

Berichten: 2610
Geregistreerd: 22-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 01:03

Jeezus wat gooien jullie er allemaal een dekens op, hoe laag wil je de weerstand naar beneden hebben?
Leuk als het paard eens in de wei staat en zijn dekens kapot trekt en ze dus afheeft. Kunnne helemaal niks meer hebben.

Geschoren paarden of met een medische reden ok, maar kom op bijna een kilo aan dkens????
Ziekelijk.

Laida kan jouw paard nog fatsoenlijk lopen met en 550 en 400 en 100 gram?
Zie het helemaal voor me....
En alshet nog kouder word? De voorpelde min 10?
Komt er dan nog eens 200 gram bij?

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 01:05

Er staat toch ook dat ze geschoren zijn?

S_zanne

Berichten: 3201
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: Kampen

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 01:32

Even een vraagje.
In welke volgorde doe je een deken op.
Eerst een lichte of eerst een zware.
Heb er nu een 200 en 300 op liggen.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:14


Malouke
Berichten: 319
Geregistreerd: 03-08-11
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:23

Mijn shet x appo is 2 weken geleden geschoren en staat sinds gister onder een 300 plus een 100 er overheen.

simongek

Berichten: 5341
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:35

matasja schreef:
Jeezus wat gooien jullie er allemaal een dekens op, hoe laag wil je de weerstand naar beneden hebben?
Leuk als het paard eens in de wei staat en zijn dekens kapot trekt en ze dus afheeft. Kunnne helemaal niks meer hebben.

Geschoren paarden of met een medische reden ok, maar kom op bijna een kilo aan dkens????
Ziekelijk.

Laida kan jouw paard nog fatsoenlijk lopen met en 550 en 400 en 100 gram?
Zie het helemaal voor me....
En alshet nog kouder word? De voorpelde min 10?
Komt er dan nog eens 200 gram bij?


Zou niet zo best zijn als hij buiten opeens zijn dekens kapot zou hebben. Gelukkig is er altijd toezicht en moet wel heel raar gaan als hij zijn dekens
in de paddock stuk zou krijgen. Als hij langs het hek een scheur erin krijgt alla maar voor de rest....

S_zanne

Berichten: 3201
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:47


it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:50

Mijn paard heeft nu een 200 grams deken op met daaronder een fleecedeken. De fleecedeken schuift alleen wel naar achteren, waardoor de voorkant strak komt te zitten. Ik heb ook nog een dunne ongevoerde regendeken liggen. Kan ik beter deze eronder doen i.p.v. de fleece deken?

EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:57

Een regendeken zou ik er niet onder leggen hoor, ze hebben daar ook vrij weinig aan omdat die alleen maar de haren plat drukt en dus voor geen warmte zorgt. Een regendeken kan je er beter overheen leggen.

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:00

Een regendeken over de 200 grams gaat denk ik niet passen. De 200 grams is namelijk ruimer en daar kan dus makkelijker wat onder. De regendeken is trouwens zo'n Rhino Wug Lite...

corinagirl
Berichten: 1850
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Bedum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:05

Vita staat nog steeds onder een 300gr. Daar voelt ze redelijk onder :j .
Ze is half oktober geschoren en heeft nu al aardig wat wintervacht weer opgebouwd, met name op de hals en benen. Ze verhaart al wel behoorlijk, als vanaf eind december. Dus voel wel iedere dag of ze warm genoeg is. Anders kan ik er nog een 100gr onderdeken onder doen :) .
Vita loopt 's middags een paar uurtjes in de wei. Open land, dus wel erg fris.

MissAmazone
Berichten: 378
Geregistreerd: 06-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:07

matasja schreef:
Jeezus wat gooien jullie er allemaal een dekens op, hoe laag wil je de weerstand naar beneden hebben?
Leuk als het paard eens in de wei staat en zijn dekens kapot trekt en ze dus afheeft. Kunnne helemaal niks meer hebben.

Geschoren paarden of met een medische reden ok, maar kom op bijna een kilo aan dkens????
Ziekelijk.

Laida kan jouw paard nog fatsoenlijk lopen met en 550 en 400 en 100 gram?
Zie het helemaal voor me....
En alshet nog kouder word? De voorpelde min 10?
Komt er dan nog eens 200 gram bij?


Helemaal mee eens! Zo'n warmte gaat echt te ver. Zo verliezen ze echt hun weerstand. Mensen moeten paarden ook een beetje natuurlijk paard laten zijn.

wendyke
Berichten: 2258
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:09

nou om ze zo kort mogelijk in de haren te houden moet je al op tijd met een deken beginnen en met z`n weer kom je dan al gau uit op wat meer grams dan de gemiddelde. Ik vind dat dus niks te veel en de mijne heeft het ook op.En gewoon een zomervachtje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:13

Weerstand heeft niet zo veel met warmte te maken, meer met de gezondheid van het paard zelf. Net als dat paarden (en mensen) niet verkouden worden van kou maar van een virus.

Ik mag toch hopen dat weides en paddocks fatsoenlijk omheind zijn om te voorkomen dat dekens kapot worden getrokken. Daarbij heb ik en vele andere die ik ken gewoon reserve dekens liggen en is er bij ons vrijwel de hele dag toezicht.

Mijn paard staat veel buiten, is voor de helft geschoren en heeft een 360 grams hals deken met een fleece deken er onder.

laida

Berichten: 1022
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:32

matasja schreef:
Jeezus wat gooien jullie er allemaal een dekens op, hoe laag wil je de weerstand naar beneden hebben?
Leuk als het paard eens in de wei staat en zijn dekens kapot trekt en ze dus afheeft. Kunnne helemaal niks meer hebben.

Geschoren paarden of met een medische reden ok, maar kom op bijna een kilo aan dkens????
Ziekelijk.

Laida kan jouw paard nog fatsoenlijk lopen met en 550 en 400 en 100 gram?
Zie het helemaal voor me....
En alshet nog kouder word? De voorpelde min 10?
Komt er dan nog eens 200 gram bij?


Jahoor mijn paard kan nog prima lopen, draven, bokken,steigeren en rollen!!!
Ik heb dekens van Horseware en deze voelen heel licht aan, die kun je dus makkelijk 3 opgooien.
die 100 gram krijgt mijn paard er ook pas bij als het -10 word, die heeft hij nu nog niet op.
Wil je nog meer weten??????????

Sabine81
Berichten: 133
Geregistreerd: 28-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:43

Mijn volledig geschoren topper heeft een Rambo duo deken op.

Afgelopen weekend heb ik de 200 grams onderdeken vervangen door een 300 grams onderdeken. In totaal heeft hij nu 400 gram op. Gisteravond heb ik de losse hals erbij opgedaan. Hij zal nu de grond hard is niet meer in de wei komen.

Ik vind persoonlijk bijna een kilo aan dekens ook erg veel. Het verschil naar helemaal niks met rijden is dan wel erg groot. Ik vraag me af of mensen zelf ook 3 winterjassen over elkaar heen trekken?

wendyke
Berichten: 2258
Geregistreerd: 06-02-04

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:46

ik vind het helemaal niet te veel de mijne heeft er ook 3 op en met rijden ook een deken nu . persoonlijk vind ik als ze geschoren zijn 400 gram weinig ,maar ieder moet voor zich weten , ik heb de mijne niet hoeven te scheren omdat ze dikker in de dekens staat